Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Test Dacia Sandero Stepway: Rumun, ktorý sa neoplatí

Sandero Stepway vystupuje z radu lacných Dacií, ktoré ponúkajú veľa za málo. Tvári sa že je niekto iný a nechá si za to aj poriadne zaplatiť.
36 38 príspevkov 01.08.2012 / Marián Balog

Dacia Sandero nie je horúcou novinkou a jej verzia Stepway tiež nie. Tento nízkonákladový hatchback v klobúku Indianu Jonesa sa túla našimi cestami už tretiu sezónu. V marci sa však Stepway dočkal symbolickej modernizácie a my sme sa radi oddali jeho testovaniu, aj keď nemá milión koní a ochromujúci dizajn. Niekedy je dobré pripomenúť si, že aj vôl kedysi teľaťom bol. Na redakčnú skúšku sme si vybrali zálesácku verziu Stepway s naftovým motorom 1.5 dCi.

TIP: Test Dacia Lodgy 1.5 dCi: Lodgycký pokrok

Za všetkým hľadaj plast

Vyložme hneď karty na stôl. Keď si najmete záhradníka, čakáte chlapíka v zelených montérkach a so slameným klobúkom na hlave, no isto od neho nečakáte, že do práce nakluše vo falošných „rejbenoch“, s čínskymi rolexkami a lacným tetovaním na krku. Takisto od low-costu nečakáte, že sa bude snažiť ohúriť publikum haldou čiernych/strieborných plastov a pretvárkou na SUV. Ale Dacia Sandero Stepway taká je.

Dacia Sandero Stepway 36 Dacia Sandero Stepway Dacia Sandero Stepway 36 Dacia Sandero Stepway

Lacný hatchback útočiaci na škótske“ja“ každého racionálne zmýšľajúceho užívateľa je k dispozícii aj v outfite typickom pre SUV. Okrem bohatého plastového brnenia má Stepway aj zvýšenú svetlú výšku o dva centimetre a špecifickú výbavu. Inak sa od bežného Sandera nijako výrazne nelíši. Snáď už iba cenou. O tom však až neskôr.

Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 020 mm
Šírka
1 746 mm
Výška
1 554 mm
Rázvor náprav
2 588 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 114 kg
Pohotovostná hmotnosť (EU)
1 189 kg
Užitočná hmotnosť
501 kg
Celková hmotnosť
1 615 kg
Objem batožinového priestoru
320 l
Objem palivovej nádrže
50 l

Sandero Stepway však svoj „roľnícky“ pôvod nezamaskuje ani ozdôbkami. Je jednoduché a na každom kroku stretávate výbehové diely od Renaultu, čo nemusí byť nevyhnutne na škodu. Chválime jednoduchosť a prehľadnosť prístrojového štítu, neznášame zas tlačidlo klaksónu na páčke ovládania smeroviek.

Ide sa na roľu

Vnútro Sandera Stepway ponúka to, čo exteriér iba sľubuje. Primerané priestorové podmienky a zúfalé užívateľské pohodlie. Sandero Stepway je jednoducho určené pre nenáročných zákazníkov, ktorým neprekáža tenký a plochý volant bez možnosti nastavenia, dlhé a nepresné radenie, škôlkarská ergonómia, typicky nepresný palivomer a všadeprítomná lacnota.

Dacia Sandero Stepway - pohľad do interiéru 36 fotografií v galérii Dacia Sandero Stepway - pohľad do interiéru

To všetko by sa ešte dalo akosi prehryznúť, no absolútne nás iritovala taká banalita, akou je žblnkanie nafty v palivovej nádrži pri každom pohýnaní sa a zastavovaní. Áno, je to totálna blbosť, ale keď sa k tomu pridáva aj gumené a ťažké riadenie, ktoré nás informovalo o každej väčšej nerovnosti na ceste šklbnutím za prsty a množstvo ďalších drobností, treba si stále dookola opakovať sumu z faktúry za auto. V prípade verzie Stepway však ani to nepomôže, práve naopak. Cena nasrdí ešte viac.

Dacia Sandero Stepway 36 Dacia Sandero Stepway Dacia Sandero Stepway 36 Dacia Sandero Stepway

Na druhej strane, Dacia Sandero Stepway má aj kopec dobrých vlastností. Napríklad poskytuje celkom pohodlné zvezenie a čím viac rastie poľný charakter cesty, tým viac sa za volantom malého skautíka bavíte. Uháňať vyjazdenými „poľnačkami“, to je to pravé orechové pre Sandero Stepway. Len sme si nie istí, či na to naozaj potrebujete tie dva centimetre svetlej výšky k dobru a mínus kopu grošov z peňaženky.

Starý známy pustovník

Motor 1.5 dCi je pre auto danej kategórie úplne postačujúci a v kombinácii s päťstupňovou prevodovkou sa na počudovanie nestratil ani na diaľnici. Pri stotridsiatke točí motor asi 3 200 otáčok, čo nie je úplne ideálne, no pre dlhodobejšiu jazdu po diaľnici vcelku akceptovateľné. Výsledný dojem je, že Sandero 1.5 dCi má prístup na diaľnicu povolený. V plnom cvale dobrodruh z Rumunska neobťažuje ani nadmerným hlukom a ani nemáte pocit, že sa chystá vzlietnuť. Len si dajte pozor na bočný vietor.

Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 461 cm3
Max. výkon
65 kW/88 k
pri otáčkach
3 750/min
Max. krútiaci moment
200 Nm
pri otáčkach
1 750/min
Palivo
nafta
Pohon
predná náprava
Prevodovka
5-stupňová manuálna

Pochvala patrí motoru 1.5 dCi za apetít. Absolútne nezabehnutý agregát sa počas testu s prevahou pohybu po meste uspokojil s priemerom asi šesť litrov. Výrobca hlása iba o liter menej, takže keď sa čerstvá jednotka spamätá z popôrodného šoku a zvykne si na relitu života, dá sa očakávať ustálenie priemeru ešte o čosi nižšie. Spolu s poklesom chuti do jedla by sa mohol trochu upokojiť aj zvukový prejav nafťáka.

Jazdné výkony
Max. rýchlosť
162 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
13,3 s
Spotreba
Mesto - normovaná
5,9 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,6 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
5,0 l/100 km
Mesto - počas testu
7,0 l/100 km
Diaľnica - počas testu
7,1 l/100 km
Vidiek - počas testu
5,0 l/100 km

Drahé neznačkové šaty

Viackrát sme už naznačili, že význam verzie Stepway je v racionalitou poháňanej kategórii vozidiel dosť diskutabilný. Veď načo vám sú nejaké čierne plasty navyše, nálepky Stepway na dverách, či vyšitý názov verzie na operadle? Ani tie plus dva centimetre svetlej výšky sa nepostarajú o kritický rozdiel. Tak načo platiť tisícku navyše?

Cena
Základná cena modelu
od 6 490 €
Základná cena verzie
od 11 290 €
Cena testovaného exemplára
11 290 €

Príklad: s rovnakým motorom dostanete Sandero vo výbave Arctica, ktorá nemá metalízu, zliatinové disky a rádio s CD/MP3. Dostanete však elektricky ovládané zrkadlá, výškovo nastaviteľný volant, palubný počítač a výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča. Ak teda oželiete aj tie dva cenťáky a zopár plastov, ušetríte tisícku.

Dacia Sandero Stepway 36 Dacia Sandero Stepway Dacia Sandero Stepway 36 Dacia Sandero Stepway
Robustné nápravy sú ako stvorené na neľudské zaobchádzanie

Sandero Stepway je relatívne asi najdrahšia Dacia. To, čo ponúka, za tie peniaze ozaj nestojí, radšej si ešte čosi priplaťte a berte rovno Duster, alebo čosi ušetrite a berte holé bosé Sandero. Ak nástojíte na verzii Stepway a veľa nenajazdíte, respektíve sa väčšinou flákate v mestskej džungli, pouvažujte nad benzínovou verziou, ktorá má o 2 400 eur stráviteľnejšiu cenovku.

Nakoniec ešte pre poriadok poznámka k základnej výbave. Stepway je „od prírody“ vybavený klimatizáciou rovnako ako Arctica, no naše testované vozidlo bolo nedopatrením nakonfigurované bez klimatizácie. To len pre prípad, že by ste pri študovaní jej cenníka došli ku konfliktu s našimi fotkami z testu.

Stepway v ofsajde

Vo svojej podstate je Sandero výborný pracant a za málo peňazí ponúka výborné vlastnosti na nekvalitných povrchoch. Ak už niekto uvažuje nad Sanderom, Stepway nech radšej obíde a ušetrené peniaze investuje inde. Za „SUV look“ to rozhodne nestojí a o dva centimetre vyššia svetlá výška vás aj tak z biedy nevytrhne.

Pokračovanie článku nižšie

 

Dacia Sandero Stepway 36 Dacia Sandero Stepway  

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 461 cm3
Max. výkon
65 kW/88 k
pri otáčkach
3 750/min
Max. krútiaci moment
200 Nm
pri otáčkach
1 750/min
Palivo
nafta
Pohon
predná náprava
Prevodovka
5-stupňová manuálna
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 020 mm
Šírka
1 746 mm
Výška
1 554 mm
Rázvor náprav
2 588 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 114 kg
Pohotovostná hmotnosť (EU)
1 189 kg
Užitočná hmotnosť
501 kg
Celková hmotnosť
1 615 kg
Objem batožinového priestoru
320 l
Objem palivovej nádrže
50 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
162 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
13,3 s
Spotreba
Mesto - normovaná
5,9 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,6 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
5,0 l/100 km
Mesto - počas testu
7,0 l/100 km
Diaľnica - počas testu
7,1 l/100 km
Vidiek - počas testu
5,0 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
121 g/km
Emisná norma
Euro 5
Cena
Základná cena modelu
od 6 490 €
Základná cena verzie
od 11 290 €
Cena testovaného exemplára
11 290 €

 


Najnovšie články
Najsilnejšie SUV sveta zoči-voči: Kto z koho?

Tento malý Kórejec nestojí oveľa viac ako značkový skúter, odvezie však štyroch a navyše doň možno niečo naložiť aj do kufra. Vyskúšali sme, či sa oplatí aj...

Jazdený Hyundai i20: Pre chladných počtárov

Ostro rezané SUV uviedlo do ponuky prepĺňaný dvojliter s výkonom 238 koní. Ako funguje nový agregát v kombinácii s automatom a systémom 4x4?

Test Lexus NX 200t:  Prvýkrát s turbom

Porsche modernizuje deväťstojedenástku a ide na to radikálne: všetky modely Carrera dostanú prepĺňaný trojliter. My už o nich niečo vieme aj z vlastnej...

Prvá jazda v omladenom Porsche 911

Prenosné kino do auta je na dlhých cestách veľmi obľúbené, nielen pre rodiny s deťmi. Niektoré držiaky však vôbec neplnia svoj účel...

Držiaky tabletov: Nie všetky plnia účel

PRVÁ JAZDA   Nástupca typu GLK láka nielen na atraktívny dizajn, ale aj univerzálne kvality. Prekvapiť dokáže schopnosťami v teréne.

Mercedes GLC: Všestranná hviezda

Ktoré jazdené autá sa predávajú ako teplé rožky? Kombíky strednej triedy a kompaktné SUV patria medzi najviac žiadané typy. Predstavíme vám tri modely...

Tieto jazdené kombi a SUV sa takmer nekazia
Aktuality.sk Šport.sk Mobilmánia.sk Živé.sk Čas.sk Adam.sk

Kauza predraženého stravovania v štyroch štátnych nemocniciach pokračuje. V ktorých schránkach skončilo 80 miliónov eur za podozrivé zákazky?

Kauza predraženého jedla v nemocniciach: Riaditeľ z Trnavy nedal nahliadnuť do auditu

Experti upozorňujú, že ide o vážne zraniteľnosti. Vírus sa vie šíriť aj bez internetu.

Našli vírus pre Apple. Je neviditeľný

S manželskými problémami slávnych hokejistov vo Zvolene sa roztrhlo vrece! 

Tréner Slovana pristihnutý u ženy Obšuta

Futuristické ubytovanie nájdete v odľahlej časti Amsterdamu. Ľudia tam príliš často nechodili a tak sa tím umelcov a architektov rozhodol, prilákať...

Vitajte v najpodivnejšom kempe na svete
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×