Ako prežiť dlhú jazdu

VAŠA TÉMA    Pri ceste autom na dovolenku vždy najväčšiu záťaž a zodpovednosť nesie vodič. Poradíme vám, ako sa najlepšie pripraviť a vyhnúť sa na nástrahám, ktoré prináša dlhá jazda.

Cesta na dovolenku vlastným autom prináša nezávislosť v čase a priestore. Aspoň v rámci platných fyzikálnych zákonov. Dlhá jazda však nemusí byť práve vysnívaným ideálom príjemného relaxu a na vodiča striehne niekoľko nástrah.

Príprava na cestu

Dobrý technický stav vozidla je základným predpokladom pre pohodlnú a bezpečnú jazdu. Určite skontrolujte hladinu oleja, chladiacej kvapaliny aj dostatok tekutiny v stieračoch. Dôležité sú ale aj drobnosti, ako je stav gumičiek na stieračoch. Opotrebované gumičky zanechávajú na oknách nepríjemné šmuhy a nedostatočne odstraňujú vodu – a predstavte si, že máte ísť niekoľko hodín po diaľnici a výhľad vpredu veľkosťou zodpovedá priezoru v tanku.

Dobrý výhľad z kabíny je alfou a omegou bezpečnej jazdy. A teda aj stav gumičiek stieračov. Foto: Soňa Zverková 4 fotografie v galérii Dobrý výhľad z kabíny je alfou a omegou bezpečnej jazdy. A teda aj stav gumičiek stieračov. Foto: Soňa Zverková

Odporúčame skontrolovať tlak v pneumatikách a hĺbku dezénu. Náhoda nespí a pri kontrole v zahraničí môžu byť ojazdené pneumatiky príčinou zbytočnej pokuty. Ak máte v aute rezervnú pneumatiku, skontrolujte tlak aj v nej. Overte si stav povinnej výbavy, keďže cestné kontroly nie sú len doménou našich policajtov.

Nezabudnite dokúpiť reflexné vesty, keďže legislatíva v mnohých krajinách vyžaduje rovnakých počet viest ako je miest na sedenie a musia byť uložené v kabíne. V prípade nehody alebo poruchy je najmä v nočných hodinách dôležité byť videný. Navyše odstavené auto môže vzbudiť pozornosť policajnej hliadky a akonáhle sa okolo neho motajú ľudia bez reflexného odevu, budete mať čo vysvetľovať. A aj platiť, pretože na rozdiel od slovenských policajtov, sa tí západní s vami babrať nebudú.

Ilustračná snímka. Zdroj: GTÜ 4 fotografie v galérii Ilustračná snímka. Zdroj: GTÜ

NEPREHLIADNITE: Francúzi musia mať v aute alkotester. Platí to aj pre cudzincov

Nehody v zahraničí

Nepríjemnosťou pri ceste na dovolenku je okrem zlého počasia určite dopravná nehoda. V prvom rade odporúčame dôsledne dodržiavať predpisy a jazdiť defenzívne. Rozhodne nezabudnite pribaliť do dokladov zelenú kartu.

V prípade nehody v prvom rade zachovajte pokoj a prípadne poskytnite prvú pomoc. Zavolajte asistenčnú službu svojej poisťovne, kde vám poradia, čo máte robiť. Odfoťte si miesto nehody, postavenie a poškodenie vozidiel. Využite formulár Správu o nehode, ktorý zodpovedá európskym predpisom a je štandardný pre celú úniu.

Ak nehodu zaviníte, udalosť musíte nahlásiť svojej poisťovni do 30 dní od vzniku škody. Pokiaľ ste poškodený, môžete si škody vymáhať prostredníctvom likvidačného zástupcu poisťovne vinníka na Slovensku. Informácie poskytne Slovenská kancelária poisťovateľov.

Rozhodne nepodpisujte dokumenty, ktorým nerozumiete alebo máte pochybnosti, či ste správne pochopili text. V niektorých krajinách buďte na pozore pred pomocníkmi, ktorí ponúknu odťah do servisu. Ich pohnútky nemusia byť nezištné.

NEPREHLIADNITE: Diaľničné poplatky v Európe v roku 2012

Vonkajšia verzus vnútorná teplota

Klimatizácia v aute dokáže spríjemniť dlhú cestu. Nepodceňujte však veľké rozdiely medzi kabínou a vonkajším svetom, ktoré môžu vyvolať teplotný šok.

V prípade vysokej vonkajšej teploty môže nastúpenie do príliš vychladeného auta vyvolať svalový kŕč. Najkritickejšou oblasťou je chrbtica. Kŕč svalov môže stlačiť stavce a pricviknúť nervy, dôsledkom čoho je prudká bolesť, ktorá vystreľuje do rôznych častí tela, neraz však do nôh. Vzduch z otvoreného okna zas môže vyvolať bolestivé stuhnutie šije.

Pri nastavovaní klimatizácie dbajte na to, aby rozdiel medzi vonkajšou a vnútornou teplotou nebol príliš veľký. Zdroj: GTÜ 4 fotografie v galérii Pri nastavovaní klimatizácie dbajte na to, aby rozdiel medzi vonkajšou a vnútornou teplotou nebol príliš veľký. Zdroj: GTÜ

Snažte sa nevystaviť telo príliš veľkým teplotným skokom, ktoré môžu v extrémnych prípadoch môže spôsobiť bolesti a dokonca aj zápaly kĺbov. Pred nastúpením do vychladeného auta, nechajte otvorené dvere, nech teplota aspoň mierne stúpne. Podobný princíp platí aj v opačnom garde. Pred plánovanou prestávkou vypnite chladenie a pootvorte okno.

NEPREHLIADNITE: ADAC otestoval vplyv klimatizácie na spotrebu -

Chladenie s chladnou hlavou: Ako na klimatizáciu v aute

Poloha tela a nehybnosť

Bolesti môže spôsobiť aj nesprávna poloha za volantom. Priveľmi sklopené operadlo núti vodiča hrbiť sa a naťahovať sa za volantom. Následkom toho váhu tela nenesie svalstvo, ale vodič doslova visí na chrbtici. Vodič by mal zvoliť vzpriamenejšiu polohu a bedrová opierka je najmä pri dlhej jazde na nezaplatenie. Tí, ktorí si na ňu zvykli, si už jazdenie bez nej nevedia predstaviť.

Ďalším rizikom je dlhodobá nehybnosť, ktorú každý zvláda inak. Pri nej sa spomaľuje prietok krvi, čo v extrémnom prípade môže viesť až k zápalu žíl. Z tohto hľadiska je pri dlhých jazdách výhodnejšia manuálna prevodovka, keďže aj na diaľnici sa vyskytne dostatok situácií, ktoré vodiča nútia preradiť.

Dôležitý je najmä pohyb predkolenia, ktoré lekári označujú ako druhé srdce. Sťahmi svalstva totiž pomáha srdcu pumpovať krv späť do organizmu a jej následné okysličenie. Nepopierateľnou výhodou je tempomat, ktorý vodičovi umožní aspoň do určitej miery rozhýbať si nohy.

V každom prípade odporúčame robiť pravidelné prestávky každé dve až tri, najviac však štyri hodiny. Zájdite na parkovisko a urobte zopár jednoduchých cvikov: drepy, postavte sa na špičky, zľahka ponaťahujte svaly zadnej časti lýtka, urobte niekoľko predklonov a úklonov alebo krúživých pohybov trupom.

Nestrácajte koncentráciu

Pri dlhej jazde je nevyhnutné zlepšiť okysličenie mozgu, k čomu slúži najmä pohyb a prestávky, keď si mozog oddýchne. Určite zásobujte telo dostatočným množstvom tekutín, ktorý je dôležitý nielen v lete. Vyhýbajte sa sladeným nápojom, ktoré telo oklamú a hoci pocitovo zaženú smäd, organizmus ani zďaleka nedostane toľko tekutín, koľko potrebuje. Kupujte nesladené minerálky a pite ich aj vtedy, keď nepociťujete smäd.

Ilustračná snímka. Zdroj: Auto Europe 4 fotografie v galérii Ilustračná snímka. Zdroj: Auto Europe

Záťaž na vodiča sa zvyšuje najmä v noci, keď posádka spí. Najkritickejšie obdobie je nadránom zväčša okolo tretej alebo štvrtej hodiny, keď sa v organizme začína nový denný biorytmus a človek je psychicky aj fyzicky najcitlivejší a najzraniteľnejší. Odporúčame časté prestávky, nakoľko chladnejší nočný vzduch a trochu pohybu osviežia viac ako povzbudzujúci nápoj.

NEPREHLIADNITE: Šesť tipov ako cestovať s deťmi na dovolenku


Najnovšie články
GM dá na odškodné 600 mil. dolárov

Séria zvolávačiek v rámci koncernu General Motors sa nekončí. Chevrolet a Chrysler zvolávajú celkovo 2,4 milióna áut. Príčiny sú rôzne, no...

Chevrolet a Chrysler zvolávajú 2,4 milióna áut

O strachu zo šoférovania sa prakticky nehovorí, no v určitej forme ním trpí takmer každý tretí vodič. Málokto si však tento strach uvedomí,...

Prečo sa ľudia boja šoférovať?

Súťaž hackerov o prienik do systému Tesly má víťazov, i keď hlavnú cenu nezískali. Dvaja študenti sa síce dokázali nabúrať do softvéru,...

Dvaja čínski študenti hackli softvér Tesly S

Nový Peugeot 308 SW vyzýva modely ako Hyundai i30 Kombi, Opel Astra Sports Tourer a Renault Mégane Grandtour. Ktoré kombi nás očarilo?

Ktoré kompaktné kombi je najpraktickejšie?

Elektromotor a trojvalec s výkonom 362 koní a spotreba len 2,1 l/100 km! Slovenský magazín AUTO BILD exkluzívne vyskúšal BMW i8.

Exkluzívne: S BMW i8 sme jazdili prví na Slovensku

V sobotu sa konala avizovaná celoslovenská akcia dopravnej polície. Policajti počas niekoľkých hodín zistila vyše tisíc priestupkov.

Vyše tisíc priestupkov za sedem hodín
Aktuality.sk Sport.sk MobilMania.sk Živé.sk

Meriam Ibrahim Ishagová, ktorá bola odsúdená na trest smrti kvôli svojej kresťanskej viere, je konečne preč zo Sudánu. Aj pápež František osobne...

Komentár: Cena viery

Peter Sagan a etapové koncovky – to je na tohtoročnej Tour de France nekonečný príbeh bez víťaznej pointy. Tá neprišla ani v piatkovej 19. etape...

Smoliar Peter Sagan letel prvý: „Nemohol som to zastaviť“

Aj tento rok udeľujeme operátorom vysvedčenia. Známky im udelíte vy.

Oznámkujte operátorov a vyhrajte!

Obete pred lúpežou hrali Call of Duty so svojim priateľom, ktorý všetko počul a zalarmoval políciu.

Zlodej bol dolapený vďaka hre
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×