Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

ČSSR: Veľmoc socialistických kabrioletov

LEGENDY SOCIALIZMU   Socializmus kabrioletom neprial. No čudovali by ste sa, koľko buržoáznych otvorených modelov vyrábali proletári východného bloku.
15 24 príspevkov 24.07.2012 / Marián Balog

Komunistická éra otvoreným automobilom vôbec nepriala. Filozofia o rovnostárstve bola úplne v rozpore s individualizmom kabrioletov, no napriek tomu sa pár výnimiek bez strechy z východného bloku našlo. Začíname v Československu.

Felicia ako šťastie

Keď sa povie socializmus, automaticky prichádza pred oči domáca legenda, Škoda Felicia. Felda bola skutočne jednou z mála výnimiek, kedy sa kabriolet dostal do sériovej výroby na našej strane železnej opony. Auto všetkým známe ako Felicia začalo svoju hviezdnu púť v roku 1958 ako Škoda 450. Názvy Octavia a Felicia sa objavili až v roku 1959 pri modernizácii. Dovtedy sme poznali iba Škodu 440, 445 (so silnejším motorom 1 221 cm3) a 450 (kabriolet).

Felda je asi najznámejším socialistickým kabrioletom a to nie len v bývalom Československu 15 fotografií v galérii Felda je asi najznámejším socialistickým kabrioletom a to nie len v bývalom Československu

Technický základ kabrioletu 450/Felicia má svoj pôvod ešte v medzivojnovom období, kedy Škoda vyrábala model Popular. Pod karosériou teda nájdeme samostatný podvozok pozostávajúci z chrbticového rámu. Kyvadlové polonápravy zadných poháňaných kolies boli odpružené priečnou listovou pružinou. Predná lichobežníková náprava rovnako jednou priečnou listovou pružinou, ktorú pri modernizácii v roku 1959 nahradili vinuté pružiny.

TIP: Legendárne autá socializmu: Na čom sme jazdili pred rokom 1989?

Z medzivojnového obdobia pochádzal aj pozdĺžne uložený motor s objemom 1 089 cm3 s rozvodom OHV. V Škode 450 poskytoval vďaka dvom karburátorom Jikov (Š 440 mala rovnaký motor s jedným karburátorom) maximálny výkon 37 kW (50 k) pri 5 500 otáčkach a maximálny krútiaci moment 75 Nm pri 3 500 otáčkach.

Škoda 450 bola oproti uzavretým verziám nižšia asi o 5 centimetrov a ľahšia o 50 kilogramov. Pri spotrebe asi 9 litrov dosiahla maximálnu rýchlosť 128 km/h (Š 440 – 110 km/h, Š 445 – 115 km/h). Najsilnejší motor sa objavil vo Felicii Super. Z objemu 1 221 cm3 podával výkon 39 kW (53 k) a kabrioletu udeľoval maximálnu rýchlosť 135 km/h. Celkovo sa vyrobilo 1 010 kusov modelu 450 a ďalších 14 852 kusov Felicie.

Pred Feliciou sa k slovu prihlásil prvý socialistický kabriolet u nás, Škoda 1101 /foto: Tedxopl2009 15 fotografií v galérii Pred Feliciou sa k slovu prihlásil prvý socialistický kabriolet u nás, Škoda 1101 /foto: Tedxopl2009

Škoda 450/Felicia patrí dodnes medzi najkrajšie automobily značky, no ešte pred ňou sa objavil tesne po 2. svetovej vojne prvý socialistický kabriolet v ČSSR. Ide o model Škoda 1101 Tudor. Verzia bez strechy sa po technickej stránke od obyčajného Tudoru veľmi nelíšila. Kabriolet poháňal spomínaný štvorvalec s objemom 1089 cm3, ktorý bol naladený na výkon 24 kW (33 k). Otvorené vozidlo s hmotnosťou okolo tony dosahovalo maximálnu rýchlosť 100 km/h.

Dlhý čas čakania

Doteraz je Felicia poslednou sériovou Škodou s otvorenou karosériou, avšak koncom osemdesiatych rokov sa objavilo viacero úpravcov, ktorí na individuálnej báze produkovali Škody bez strechy. Ako základ výborne poslúžil model Rapid. Po tom, čo prišiel o strechu, úpravca vystužil prahy a podlahu. Niekoľko sto kusov otvoreného Rapidu pochádza od úpravcov z Veľkej Británie (LDD), Nemecka, Belgicka, Holandska, či dokonca z Kanady.

Individuálne prestavané Rapidy sa rodili na západe, no niekoľko sa ich vrátilo aj k nám 15 fotografií v galérii Individuálne prestavané Rapidy sa rodili na západe, no niekoľko sa ich vrátilo aj k nám

Otvorený Rapid sa vyrábal aj v Československu. Išlo však o objednávku predajcu Škody Auto Hainzinger z Regensburgu, ktorú vybavil pražský podnik Metalex. Ten sa neskôr pustil aj do úpravy Favoritu a tak vznikol na začiatku deväťdesiatych rokov MTX Roadster. To je však už iná kapitola dejín.

Dederóni

Okrem Československého Tudora a najmä Felicie sa vo východnom bloku veľa kabrioletov v hromadnom meradle neprodukovalo. Sovietskemu človekovi by bola v otvorenom  aute počas sibírskej zimy málo aj litrovka vodky, Poliaci zas mali kopec práce s licenčnými ľudovými autami. A poznáte nejakú maďarskú značku osobných automobilov? Vyspelý automobilový priemysel však fungoval v Nemecku, konkrétne v jeho východnej časti.

IFA F9 má pôvod v medzivojnovom období 15 fotografií v galérii IFA F9 má pôvod v medzivojnovom období

Východonemecké kabriolety reprezentoval na začiatku automobil IFA F9 Cabrio, ktorý bol iba premenovaným DKW F9. Výraznejšie sa blysol až jeho nástupca, model Wartburg 311, ktorý hneď pri uvedení v roku 1956 dostal viacero karosárskych verzií, vrátane kabrioletu.

Wartburg 311-2: Elegancia s predným pohonom 15 fotografií v galérii Wartburg 311-2: Elegancia s predným pohonom

Elegantný automobil poháňal dvojtaktný trojvalec s objemom 900 cm3 s výkonom 27 kW (37 k). Dvojdverový kabriolet dokázal uháňať rýchlosťou 115 km/h. Podľa výrobcu bola spotreba na úrovni 9,6 litra. Neskôr sa objavil aj typ 313, takzvaný Sport,  so silnejším motorom (50 k), ktorý sa vyznačoval ešte elegantnejším vzhľadom roadstera a bočnými výduchmi na predných blatníkoch. Počas produkcie typu prvej verzie nového Wartburgu sa vyrobilo takmer 2 700 kusov kabrioletov. Modernizáciu, ktorá priniesla väčší a silnejší motor a vinuté pružiny miesto listových, verzia kabriolet neprežila.

Rarity, pokusy, omyly

Okrem sériových kabrioletov sa vo východnom bloku vyrobilo aj malé množstvo reprezentačných otvorených limuzín, určených na vojenské prehliadky. Svetlo sveta tak uzreli sovietskej kabrio-kolosy na kolesách  ako ZIL 111 Cabrio, či naše Tatry 613 Cabrio. Jedným z najväčších unikátov je Tatra 600 s otvorenou karosériou Sodomka. Prototyp mal slúžiť na testovanie pred sériovou výrobou, papaláši však dali  vozidlu červenú a po miernych úpravách darovali unikát Stalinovi k 70. narodeninám. Vozidlo sa neskôr hrami osudu dostalo naspäť do Kopřivnice, kde ho po rekonštrukcii vystavili v múzeu Tatry.

Známy exemplár mal patriť Stalinovi, ten v ňom napokon ani nesedel 15 fotografií v galérii Známy exemplár mal patriť Stalinovi, ten v ňom napokon ani nesedel

V socialistických krajinách pôsobilo veľké množstvo šikovných konštruktérov a dizajnérov, ktorých fantázie však držal na uzde režim. Na svet prišlo mnoho otvorených modelov, no ich nevhodnosť pre pospolitý ľud ukončila ich život ešte pred zrodením.  Tak zostal raritou napríklad aj Oltcit Cabrio, ktorý sa do sériovej výroby nedostal pre problémy s tuhosťou karosérie. Moskvič zas vraj vyrobil dva prototypy modelu 408 s otvorenou karosériou, no do výroby sa nedostal. Prototypy boli údajne zošrotované.

Toto mohol byť najkrajší Moskvič všetkých čias, 408 Tourist 15 fotografií v galérii Toto mohol byť najkrajší Moskvič všetkých čias, 408 Tourist Toto mohol byť najkrajší Moskvič všetkých čias, 408 Tourist 15 fotografií v galérii Toto mohol byť najkrajší Moskvič všetkých čias, 408 Tourist
Toto mohol byť najkrajší Moskvič všetkých čias, 408 Tourist

Na druhej strane sa šťastie usmialo na Juhoslovanov s ich smutne slávnym Yugom. Lacné autíčko sa predávalo dokonca aj v USA, no pre svoju (ne)kvalitu v súčasnosti nechýba v žiadnom rebríčku najhorších automobilov sveta. Juhoslovanské kabrio sa však mohlo pochváliť napríklad automaticky sklápateľnou strechou, sedadlami s pamäťou, dvoma reproduktormi, či sklápateľným zadným operadlom.

ČSSR: Veľmoc socialistických kabrioletov

Zdá sa, že najlepšie sa počas minulého režimu darilo výrobe otvorených automobilov u nás. Škoda 450/Felicia s takmer 16 000 vyrobenými kusmi je pravdepodobne najmasovejším kabrioletom východného bloku.

BANNER300


Najnovšie články
Ako parkovať, aby vám neodtiahli vaše auto?

Dráma menom brexit otriasla finančnými a akciovými trhmi, ropa však klesla len minimálne a palivá dokonca vzrástli. Napriek tomu by mohli maloobchodné ceny...

Palivá budú mierne lacnejšie

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na pondelok 27. júna 2016. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes

Stačí trošku nepozornosti, pohotová kamera a hneď je človek hviezdou internetu, či už chce, alebo nechce. Presne tak, ako vodiči v nasledujúcich príbehoch.

Babráci za volantom opäť narobili riadny rozruch

Crashtesty sú dôležitou súčasťou dnešného imidžu automobiliek. Dá sa im však veriť? Zdá sa, že výrobcovia sa postupom času prispôsobili stereotypným skúškam...

Takto nás klamú v oblasti bezpečnosti

Hovorca uviedol, že podiel hybridných a elektrických vozidiel Audi musí výrazne stúpnuť, aby spoločnosť splnila klimatické ciele

Audi chce predávať státisíce elektromobilov

Na počesť legendy predstavilo Lamborghini špeciálnu limitovanú edíciu modelu Aventador. Vyrobených bude len 50 kusov.

Lamborghini si pripomína model Miura
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×