Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Test Kia ceed 1.6 GDi: Ide to aj bez turba

Turbovlna sa valí ako cunami a strháva so sebou jedného výrobcu áut za druhým. Sú však takí, ktorí stále veria benzínovej atmosfére. Napríklad Kia, dokonca v ťažiskovom modeli cee´d.
24 24 príspevkov 23.07.2012 / Ladislav Malák

Ambície kompaktného modelu cee´d v jeho druhej generácii sú nesporné. A hovoríme to nielen na základe počutého a čítaného, ale už aj zažitého: odvážny nováčik z Tepličky nad Váhom nám svoje golf-killerské ambície nedávno predviedol vo verzii s naftovým motorom 1.4 CRDi. Kým pri naftových agregátoch ale ide Kia s dobou, v benzínovej ponuke má stále to, čoho už sa mnohí (chtiac-nechtiac) vzdávajú: atmosférické agregáty.

Kia cee´d druhej generácie: vizuálna dynamika tu rozhodne nechýba. Ako je však na tom s tou jazdnou, v kombinácii s benzínovým atmosférickým motorom? 24 fotografií v galérii Kia cee´d druhej generácie: vizuálna dynamika tu rozhodne nechýba. Ako je však na tom s tou jazdnou, v kombinácii s benzínovým atmosférickým motorom?

Kým pri naftovom výbere sme siahli po slabšom agregáte z dvojčlennej ponuky, v prípade benzínu ďobol ukazovák do výkonnejšieho z dvoch možných motorov: jednašestky s priamym vstrekovaním GDi. V teste sa teda okrem súhrnu základných poznatkov o modeli ako takom sústredíme hlavne na pohon a veci súvisiace. A pridáme aj pár postrehov a názorov na niektoré odlišné prvky výbavy v porovnaní s prvým veľkým testom.

Tatko Poly, mamka Ester, vo farbe a s muzikou

V úvodnom veľkom teste nás cee´d s poradovou generačnou dvojkou presvedčil, že Ázijci už vedia kvalitu aj reálne zlepšiť, nielen o tom zbožne drmoliť v marketingových mantrách. Priestorovo patrí dvojkový cee´d medzi kompaktmi minimálne k lepšiemu priemeru, tak na predných sedadlách, ako aj vzadu, o kufri ani nehovoriac. Nepokrivkáva ani v kategórii odkladacích priestorov či praktických drobností a zdvihnutý prst sme nemuseli ukazovať ani ergonómii. Druhý redakčne skúšaný kus to všetko potvrdil. A pokúsil sa nás dostať ešte pár vychytávkami navyše. Tu už ale neuspel až tak presvedčivo....

Starý známy rozporuplný dojem z lesklých čiernych obkladov: aj tu sú ozaj efektné a až prémiovo elegantné.... ale iba kým sú čisté, a to im dlho nevydrží, prach na ne sadá ako magnet 24 fotografií v galérii Starý známy rozporuplný dojem z lesklých čiernych obkladov: aj tu sú ozaj efektné a až prémiovo elegantné.... ale iba kým sú čisté, a to im dlho nevydrží, prach na ne sadá ako magnet

Prvý podstatný rozdiel oproti predošlému testovanému autu sme zaznamenali hneď po nasadnutí. Stredný z troch ciferníkov bol úplne tmavý a skôr, než graficky zobrazil rýchlomer a v jeho strede monitor palubného počítača, ukázal nám pekný farebný obrázok auta spredu a zacvrlikal k tomu milý hudobný jingel. Ozaj sladké, až tak, že vás z toho po čase rozbolia zuby: počas týždňového testu sme to ešte nervovo zvládali, ako dlhodobí užívatelia bez sme ale zrejme veľmi rýchlo začali hľadať spôsob, ako túto parádu vypnúť. Ku cti každopádne displeju slúži, že ním zobrazený rýchlomer je ozaj takmer dokonalý a na prvý pohľad ho ani nerozlíšite od klasického s mechanickou ručičkou a pevne namaľovaným číselníkom.

Test Kia ceed 1.6 GDi 24 Test Kia ceed 1.6 GDi Test Kia ceed 1.6 GDi 24 Test Kia ceed 1.6 GDi
Aspoň že v rámci grafickej šaškárne nezabudol výrobca na slušnosť: obrázkový cee´d na vás po vypnutí motora zažmurká zadnými svetlami a následne celý stredový budík po zdvorilej anglickej rozlúčke zhasne

Ak ste si pred začítaním sa do tohto textu pozreli najprv obrázky, možno vám na prvý pohľad učarovali dvojfarebné sedadlá. Aj nám, ale ozaj len na prvý.  Eko je síce cool, ale pri subjektívnom dojme z kvality tzv. „biokože“ (bez chemického spracovania a iných než prírodných farbív), ktorou sú potiahnuté, sme mali ozaj sto chutí pýtať si od výrobcu rodný list kravky, ktorá na toto obetovala svoju kožku. A pozrieť sa do kolónky jej rodičov, či sa tatko náhodou nevolal Poly a mamka Ester. Prinajlepšom čakajte subjektívne podobný dojem, aký vyvoláva podstatne lacnejšia umelá koženka. Bŕŕŕ....

  Test Kia ceed 1.6 GDi 24 Test Kia ceed 1.6 GDi Test Kia ceed 1.6 GDi 24 Test Kia ceed 1.6 GDi
 Bio sem, bio tam, túto kožu by sme nechceli ani ako bezplatnú alternatívu k látke. Kvalita síce vyzerá na pohľad na obrázku dobre, ale počkajte, až sa toho dotknete....

Ale zase aby sme neboli nespravodliví, boli tu aj detaily, ktoré nás potešili. Hlavne návštevníci z vyšších segmentov, či dokonca sveta prémiových áut, ako je napríklad vyhrievanie volantu.... Ani tie 17-palcové hliníkové disky nie sú celkom na zahodenie, tu nás akurát trochu prekvapilo, že sú k dispozícii iba pre najvyššiu výbavu TX a aj to len za príplatok (330 €).

Sila benzínu bez turba? Objektívna dynamika!

Dosť bolo rečí, ideme konečne k najzásadnejšej odlišnosti od prvého testovaného exemplára druhej generácie modelu: k motoru. Benzínový 1,6-litrový štvorvalec GDi z dielne kórejského tigra je, dá sa povedať, už naším dobrým známym. O našu priazeň sa pokúšal pod kapotou koncernových príbuzných Hyundai Elantra, Hyundai i40 vo verzii kombi a dokonca aj priamo v podaní bratranca z prvého kolena, modelu Hyundai i30. Aj samotná Kia nám ho už predviedla, v základnej verzii SUV Sportage. Ako pochodil v prípade tohto testu?

Už keď sme celé to príbuzenstvo vymenovali, pomôžeme si ním aj pri hodnotení motora v tomto teste. Jednašestka GDi s priamym vstrekovaním benzínu a variabilným časovaním ventilov má výkonu dosť. O to nejde. Chýba jej ale krútiaci moment, spôsobom typickým pre neprepĺňané zážihové agregáty. To znamená, že dynamika jazdy a spotreba paliva výrazne závisia od hmotnosti auta.

Túto skratku už dobre poznáme. A hneď po ľahkej Elantre nám ceed poskytol druhý najlepší dojem z jej schopností 24 fotografií v galérii Túto skratku už dobre poznáme. A hneď po ľahkej Elantre nám ceed poskytol druhý najlepší dojem z jej schopností

V Elantre, najľahšej zo všetkých pred chvíľou spomenutých, ľahšej oproti tuto testovanému autu o dobrý metrák, nás dynamika s ohľadom na teoretické východiská vcelku pozitívne prekvapila. V kombíku i40, o triedu väčšom a nejakých 130 kíl ťažšom, už to bolo dosť lekvárové a Sportage GDi sme vari už aj vytesnili zo zážitkovej pamäte.

Motor a pohonný systém 
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1591 cm3
Max. výkon
99 kW/135 k
pri otáčkach
6300/min
Max. krútiaci moment
164 Nm
pri otáčkach
4850/min
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová manuálna

No a čo tu? Ako je na tom testované auto? Objektívne: dobre. Maximálka 195 je druhou najlepšou pre nový cee´d, za naftovým 1.6 CRDi, s nepatrným odstupom len 2 km/h. No a stovka za 9,9 sekundy je dokonca najlepším parametrom zrýchlenia v celej ponuke modelu. Problémom je ale subjektívny pocit zo zrýchlenia, ktorým testované auto citeľne zaostáva za prepĺňanými nafťákmi aj benziňákmi ťahajúcimi už odspodu.

Vodič rozmaznaný turbomotormi by tomuto autu asi neprišiel na chuť. Treba ale rýchlo dodať, že ak si vezmeme vyslovene iba sektor atmosférických benzínových štvorvalcov, 1.6 GDi patrí k tým reálne najlepším. Viac o ňom už nie je potrebné opakovať, v našich testoch spomínaného príbuzenstva nájdete množstvo ďalších informácií.

S pitím to nepreháňa a lepšie zatáča

Adekvátne k rozmerom a pomeru s hmotnosťou auta sa nám zadarili spotreby. Nie je to také slávne ako pri ľahkej Elantre, ale je to zase lepšie ako pri ťažkom i40. A vcelku podobne slušné ako pri príbuznom i30. To znamená pri slušnej jazde okolo ôsmich litrov v meste, sedem a pol pri diaľničnej sto tridsiatke, pri ustálenej deväťdesiatke dokonca iba päť litrov. A uspokojivý celkový priemer 6,6 l/100 km.

Spotreba 
Mesto - normovaná
7,8 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,7 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
5,8 l/100 km
Mesto - počas testu
8,2 l/100 km
Diaľnica - počas testu
7,5 l/100 km
Priemer testu
6,6 l/100 km

S ostatnými komponentmi šasi má motor 1.6 GDi dobré vzťahy, dokonca ešte o niečo lepšie než malý nafťák 1.4 CRDi, ktorý sme skúšali predtým. Jednak je tu menej výrazný sklon k nedotáčavosti pri prudkom zrýchlení zo zákruty, vďaka postupnejšiemu nabiehaniu ťahu. A aj menšia nedotáčavosť pri prehnanej nájazdovej rýchlosti do oblúka, vďaka nižšej hmotnosti motora. Menej kíl na prednej náprave o máličko umlčalo aj buchotavú tendenciu kolies.

Ako ušetríte pri kúpe? Zabudnite na diesel!

Nie príliš dobrou správou pre našinca, citlivého na cenu, je medzigeneračný posun modelu cee´d do vyššieho pásma, pre mnohých i napriek tomu, že adekvátne s cenou stúpla aj kvalita. Čiastočne ušetriť na položke obstarávacej sumy sa dá práve benzínovou verziou. V dnešnej dobe už sa nikto nečuduje ani autám, kde ponuku otvára diesel. Tento prípad to ale nie je: oba zážihové agregáty sú cenovo zoradené pod svojimi vznetovými kolegami.

Cena s DPH 
Základná cena modelu
od 13 290 €
Základná cena verzie
od 14 490 €
Cena testovaného exemplára
22 310 €

Konkrétne 1.6 GDi je oproti slabšiemu 1.4 CRDi lacnejšie o 1300 a v porovnaní so silnejším 1.6 CRDi o 1900 eur. Že sa vám ten rozdiel vráti na spotrebe? Závisí od toho, aká bude nie na papieri, ale v realite a koľko za aký čas najazdíte. A aj od toho, koľko a za čo necháte v servise: napríklad taká oprava či výmena turba nebýva lacný špás a môže vás stáť rádovo aj niekoľko tisíc eur.... To už ale značne presahujeme rámec krátkodobého testu.

Sériová radosť pre prsty skrehnuté zimou: v najvyššej výbave TX sa za vyhrievaný volant nepripláca 24 fotografií v galérii Sériová radosť pre prsty skrehnuté zimou: v najvyššej výbave TX sa za vyhrievaný volant nepripláca

Pri voľbe výbavy by sme odporučili zvážiť, či ozaj potrebujete najvyššiu TX, pretože nami testovaný motor vám dajú už k základu. To znamená nie za 19 190, ale už za 14 990 éčiek. A hlavne si povedzte, či máte chuť investovať do príplatkových prvkov, ktoré nás priviedli k rozpačitému škrabkaniu sa za uchom: 2690 eur za balík Lux by sme asi nedali, aj napriek tomu, že obsahuje praktické elektrické sedadlo vodiča s pamäťou, bezkľúčové otváranie a štartovanie či strážcu jazdných pruhov. Prečo? No lebo jeho neoddeliteľným obsahom je aj v duchu neblahom zmieňovaná „biokoža“....

Má šancu, ako u koho...

Akú šancu má teda Kia cee´d 1.6 GDi? Príde na to u koho.... Klientela, orientovaná na subjektívne zážitkové kategórie, jej zrejme neodpustí nedostatočnú pocitovú dynamiku. Zákazníci s objektívnym rozhodovacím procesom ju ale môžu vidieť ako zaujímavú alternatívu v stále väčšej záplave downsizovaných prepĺňaných agregátov so všetkými svetlými i temnými stránkami sily.

Odmenou pre tých, čo nepoutekajú k turbokonkurencii, bude celkovo vyspelý, kvalitný a komfortný automobil s dobrými jazdnými vlastnosťami, slušným a praktickým vnútorným priestorom a vcelku výraznými dizajnom. Automobil, ktorý ale musí prejsť ešte jednou ťažkou skúškou: preukázať odolnosť a spoľahlivosť aj po dlhých tisíckach a desaťtisíckach najazdených kilometrov.

 

Pokračovanie článku nižšie

Test Kia ceed 1.6 GDi 24 Test Kia ceed 1.6 GDi

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1591 cm3
Max. výkon
99 kW/135 k
pri otáčkach
6300/min
Max. krútiaci moment
164 Nm
pri otáčkach
4850/min
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová manuálna
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4310 mm
Šírka
1780 mm
Výška
1470 mm
Rázvor náprav
2650 mm
Pohotovostná hmotnosť
1268 kg
Pohotovostná hmotnosť (EU)
1343 kg
Užitočná hmotnosť
552 kg
Celková hmotnosť
1820 kg
Objem batožinového priestoru
380/1318 l
Objem palivovej nádrže
53 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
195 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
9,9 s
Spotreba
Mesto - normovaná
7,8 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,7 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
5,8 l/100 km
Mesto - počas testu
8,2 l/100 km
Diaľnica - počas testu
7,5 l/100 km
Priemer testu
6,6 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
135 g/km
Emisná norma
Euro 5
Cena s DPH
Základná cena modelu
od 13 290 €
Základná cena verzie
od 14 490 €
Cena testovaného exemplára
22 310 €

 


Najnovšie články
Jazdený Renault Mégane: Stojí za hriech?

Omladený kombík už s 1,6-litrovým naftovým srdcom v štandardnom cenníku nenájdete, no ako výbehový model ťaží z viacerých zliav.

Test Ford Focus 1.6 TDCi: Akčná ponuka

TT Clubsport je hudbou budúcnosti. Naznačuje, čo prinesú modely RS a nové motorové technológie. Ale hlavne: na sedadle spolujazdca je ozaj zážitkom.

Audi TT Clubsport Turbo: Toto je ťah!

Dilema či zvoliť benzínový, alebo naftový motor sprevádza asi každý výber auta. Naše porovnanie vnáša do tejto problematiky trochu svetla, výsledok je...

Aký motor sa oplatí, benzínový či naftový?

Brabus vyladil osemvalcový Mercedes-AMG S 63 na 850 koní a nazval ho jednoducho 850. My sme skúsili, ako luxusný sedan po ich zásahu jazdí.

Vyskúšali sme Brabus 850

Nový model John Cooper Works síce nevyzerá tak drzo ako predchodca, no má dvojlitrový motor a adaptívny podvozok. Ako sa to prejavilo na jeho charaktere?

MINI Cooper JCW: Najdrsnejší drobec

Je pre vás módne MINI príliš drahé a bojíte sa jeho chýrnej (ne)spoľahlivosti? Je tu lacnejšia alternatíva z Japonska. Ale tiež nie je bezproblémová.

Jazdené Suzuki Swift: Lepšie MINI?
Aktuality.sk Šport.sk Mobilmánia.sk Živé.sk Čas.sk Adam.sk

Taliansky tréner Carlo Ancelotti absolvuje v sobotu svoj posledný duel na lavičke Realu Madrid. O jeho odchode informovali viaceré španielske médiá.

Španielske médiá vypátrali pravdu: Real Madrid čaká nová éra

Hodinky Watch majú síce potenciál, no Apple bude musieť v budúcich verziách zapracovať na nedostatkoch.

Sú hodinky od Apple prepadák?

Kirsty Kennedy (30) váži takmer 140 kíl, no rozhodla sa, že drasticky schudne a nájde si prácu. Keď si však pozrela webovú stránku o chudnutí,...

Keď zbadala túto fotku, stratila reč

Počítate kalórie a driete v posilňovni, ale na vašej postave to veľmi nepoznať? Môžu za to zdedené gény a črevná mikroflóra.

Makáte na sebe, ale nechudnete? Môžu za to dve veci!
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×