Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Vyššia rýchlosť šetrí čas. Naozaj?

Mnohí vodiči prekračujú povolenú rýchlosť, hoci len o 10 km/h. Reálne však získajú iba veľmi málo. Dokonca aj na dlhých trasách.
1 85 príspevkov 18.07.2012 / Soňa Zverková

Najčastejším mýtom medzi vodičmi je prekročenie rýchlosti o „zanedbateľnú” hodnotu. Väčšina z nás akosi automaticky jazdí v obciach šesťdesiatkou namiesto povolených 50 km/h, pretože policajti zväčša toto prekročenie akceptujú.

Vyhovárame sa na chybu tachometra a argumentujeme, že odchýlka býva 3 až 5 km/h oproti skutočnej rýchlosti. Rovnaký argument hovorí aj o vyššej rýchlosti na diaľnici s tým, že na dlhej trase je úspora času veľká. Je to naozaj tak?

Realita či psychológia?

Sklameme vás. Vyššou rýchlosťou v skutočnosti veľa neušetríte. Dokonca ani na dlhých trasách. Ide len o psychologický moment, ktorý nám umožňuje beztrestne porušovať predpisy a upokojovať sa, že sa predsa len do cieľa dostaneme rýchlejšie.

Je to omyl, ktorému občas podliehame všetci. Oveľa viac času vodič ušetrí voľbou vhodnej trasy a času, kedy vyrazí na cestu. Dokazuje to fyzika základnej školy a rovnica vzťahu rýchlosti, času a dráhy. Prepočet je veľmi jednoduchý a môže poslúžiť ako orientácia, nakoľko pochopiteľne do hry vstupujú viaceré faktory, najmä hustota premávky.

Vyššia rýchlosť môže vyjsť pekne draho, ak na ceste stretnete pánov v zelenom s radarom. Snímka: Soňa Zverková

Najviac času, aspoň teoreticky, ušetríte pri nižších rýchlostiach. V hustej mestskej premávke a na cestách, kde sú semafory na každom rohu, sú úspory zanedbateľné. Reálne by ste vedeli ušetriť iba mimo obce, no vodičov, ktorí takto jazdia, je málo. Obyčajne sa zvykne žartovať, že títo vodiči patria medzi najrýchlejších na svete, nakoľko sú vždy v čele kolóny.

Najväčšie prekvapenie určite vyvolajú „diaľničné” rýchlosti a vyvracajú fámu, že vyššia rýchlosť dokáže na dlhej trase ušetriť čas. Omyl. Veľa času nezískate, zato rozdiely v spotrebe medzi 130 km/h a 145 km/h môžu dosiahnuť aj niekoľko litrov na 100 km.

Prepočty času pri určitej rýchlosti

V obci

  • 50 km/h: 50 km prejdete za hodinu, 100 km prejdete za 2 hodiny
  • 60 km/h: 50 km prejdete za 50 min, 100 km za 1 h 40 min

Mimo obce

  • 80 km/h: 50 km prejdete za 38 min, 100 km za 1 h 17 min
  • 90 km/h: 50 km prejdete za 33 min, 100 km za 1 h 7 min
  • 100 km/h: 50 km prejdete za 30 min, 100 km za 1 h, 1 000 km za 10 h

Diaľnice

  • 110 km/h: 100 km prejdete za 56 min, 1 000 km za 9 h 15 min
  • 130 km/h: 100 km prejdete za 46 min, 1 000 km za 7 h 30 min
  • 145 km/h: 100 km prejdete za 42 min, 1 000 km za 7 h

Výpočet

  • 145 km za hodinu = 145 km za 60 minút = 145 : 60 = 2,4 km za minútu
  • Vzdialenosť 100 km:  100 : 2,4 = 42 min
  • Vzdialenosť 1 000 km:  420 min = 420 : 60 = 7,5 h = 7 h 30 min

BANNER300


Najnovšie články
Na predaj je posledné rýdze Lamborghini

V pokračovaní včerajšej video relácie vám prinášame prehľad ďalších noviniek blížiaceho sa ženevského autosalónu, o ktorých si myslíme, že budú patriť k tým...

10 najväčších hviezd autosalónu v Ženeve (II.)

Najsilnejší Bavor histórie príde do Ženevy. Pod jeho kapotou sa objavil 6,6-litrový dvakrát prepĺňaný dvanásťvalec.

BMW M760Li má motor Rolls-Royce

Hybridné SUV priniesla firma do Chicaga. V porovnaní s typom Sportage pôsobí kompaktnejšie, pod kapotou má 1,6-litrový benzínový motor.

Kia Niro má jazdiť pod päť litrov

Vláda má okrem iného zabezpečiť výstavbu štátnych skúšobní, ktoré budú overovať namerané hodnoty emisií a Spolkový úrad pre cestnú dopravu (KBA) má byť povinný...

Nemci chcú zmeny v meraní emisií

Štúdiové zábery najväčšieho švédskeho kombíka mali zostať tajomstvom do premiéry naplánovanej na 18. február.

Volvo V90: Unikli oficiálne fotografie

Škoda Yeti poteší majiteľa funkčnosťou a variabilným interiérom. Ak si však nedá pozor, môže mu skomplikovať život poruchou motora, alebo prevodovky DSG.

Jazdené SUV Škoda: Pozor na dve riziká
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×