Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Vyššia rýchlosť šetrí čas. Naozaj?

Mnohí vodiči prekračujú povolenú rýchlosť, hoci len o 10 km/h. Reálne však získajú iba veľmi málo. Dokonca aj na dlhých trasách.
1 85 príspevkov 18.07.2012 / Soňa Zverková

Najčastejším mýtom medzi vodičmi je prekročenie rýchlosti o „zanedbateľnú” hodnotu. Väčšina z nás akosi automaticky jazdí v obciach šesťdesiatkou namiesto povolených 50 km/h, pretože policajti zväčša toto prekročenie akceptujú.

Vyhovárame sa na chybu tachometra a argumentujeme, že odchýlka býva 3 až 5 km/h oproti skutočnej rýchlosti. Rovnaký argument hovorí aj o vyššej rýchlosti na diaľnici s tým, že na dlhej trase je úspora času veľká. Je to naozaj tak?

Realita či psychológia?

Sklameme vás. Vyššou rýchlosťou v skutočnosti veľa neušetríte. Dokonca ani na dlhých trasách. Ide len o psychologický moment, ktorý nám umožňuje beztrestne porušovať predpisy a upokojovať sa, že sa predsa len do cieľa dostaneme rýchlejšie.

Je to omyl, ktorému občas podliehame všetci. Oveľa viac času vodič ušetrí voľbou vhodnej trasy a času, kedy vyrazí na cestu. Dokazuje to fyzika základnej školy a rovnica vzťahu rýchlosti, času a dráhy. Prepočet je veľmi jednoduchý a môže poslúžiť ako orientácia, nakoľko pochopiteľne do hry vstupujú viaceré faktory, najmä hustota premávky.

Vyššia rýchlosť môže vyjsť pekne draho, ak na ceste stretnete pánov v zelenom s radarom. Snímka: Soňa Zverková

Najviac času, aspoň teoreticky, ušetríte pri nižších rýchlostiach. V hustej mestskej premávke a na cestách, kde sú semafory na každom rohu, sú úspory zanedbateľné. Reálne by ste vedeli ušetriť iba mimo obce, no vodičov, ktorí takto jazdia, je málo. Obyčajne sa zvykne žartovať, že títo vodiči patria medzi najrýchlejších na svete, nakoľko sú vždy v čele kolóny.

Najväčšie prekvapenie určite vyvolajú „diaľničné” rýchlosti a vyvracajú fámu, že vyššia rýchlosť dokáže na dlhej trase ušetriť čas. Omyl. Veľa času nezískate, zato rozdiely v spotrebe medzi 130 km/h a 145 km/h môžu dosiahnuť aj niekoľko litrov na 100 km.

Prepočty času pri určitej rýchlosti

V obci

  • 50 km/h: 50 km prejdete za hodinu, 100 km prejdete za 2 hodiny
  • 60 km/h: 50 km prejdete za 50 min, 100 km za 1 h 40 min

Mimo obce

  • 80 km/h: 50 km prejdete za 38 min, 100 km za 1 h 17 min
  • 90 km/h: 50 km prejdete za 33 min, 100 km za 1 h 7 min
  • 100 km/h: 50 km prejdete za 30 min, 100 km za 1 h, 1 000 km za 10 h

Diaľnice

  • 110 km/h: 100 km prejdete za 56 min, 1 000 km za 9 h 15 min
  • 130 km/h: 100 km prejdete za 46 min, 1 000 km za 7 h 30 min
  • 145 km/h: 100 km prejdete za 42 min, 1 000 km za 7 h

Výpočet

  • 145 km za hodinu = 145 km za 60 minút = 145 : 60 = 2,4 km za minútu
  • Vzdialenosť 100 km:  100 : 2,4 = 42 min
  • Vzdialenosť 1 000 km:  420 min = 420 : 60 = 7,5 h = 7 h 30 min

BANNER300


Najnovšie články
Trekol: Poznajú ruské autá slovo prekážka?

Spoločnosť Normbenz SK prináša na slovenský trh nové prémiové palivo TOP N Plus Prémium Diesel, ktoré je šetrnejšie k motoru auta a zaručí jeho vyšší výkon.

Nová prémiová nafta TOP N Plus na čerpacích staniciach LUKOIL

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na utorok 31. mája 2016. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes

Do kolóny vo vysokej rýchlosti vrazí kamión, pričom šoféra i jeho dopravný prostriedok pritlačí na druhé nákladné auto.

Čínsky muž v pasci medzi vozidlami

Francúzsky hatchback zdedil techniku svojho väčšieho brata. Automobilka hovorí o koncepte, no obmedzenú výrobu nemožno vylúčiť.

Renault Clio R.S. 16: Dvojliter a manuál

Nemecký koncern BMW mieni aj naďalej investovať do rozvoja elektromobility, i keď výrobné náklady zostávajú vysoké. BMW naďalej pracuje aj na technológii...

BMW staví na plug-in hybridy

Clive Sutton ponúka pre americký model tri verzie modifikácii, maximálny výkon osemvalca vie zvýšiť až na 522 kW (710 k).

Londýnsky predajca upravuje Mustang
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×