Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Volkswagen Polo BlueGT: Ekologický rýchlik

PRVÁ JAZDA  Modelový rad VW Polo obohatila verzia BlueGT. Ako funguje športovo ladený model  s technológiou vypínania valcov v praxi?

Špičkový model Volkswagenu Polo s prívlastkom GTI skrýva pod kapotou motor 1.4 TSI naladený na najvyšší výkon 132 kW (180 k). Novinkou je menej ostrá verzia s označením BlueGT. Ide o alternatívu, ktorá má ponúknuť podobné zážitky za volantom za menej paliva. Dosiahnuť to chce odlišne nastaveným motorom s technológiou vypínania dvojice valcov.

Volkswagen Polo v športovo-ekologickej verzii BlueGT 36 fotografií v galérii Volkswagen Polo v športovo-ekologickej verzii BlueGT

Prácu štyroch často zvládnu dvaja

Polo BlueGT má štvorvalec 1.4 TSI naladený na najvyšší výkon 103 kW (140 k) a krútiaci moment 250 Nm. V porovnaní s verziou GTI je teda jednoznačne slabšie. Hlavný rozdiel však spočíva v písmenách ACT. Za týmto označením sa skrýva aktívny manažment valcov – systém vypínania dvoch prostredných valcov pri nízkom zaťažení.

Koncept vypínania valcov nie je novinkou. Využilo ho už niekoľko značiek na zníženie apetítu svojich veľkoobjemových motorov s ôsmimi či dvanástimi valcami. Volkswagen sa rozhodol technológiu adaptovať na pomerne malý radový štvorvalec prepĺňaný turbodúchadlom. Po nenápadnej premiére v Audi A1 ho teraz prezentuje práve v hatchbacku Polo BlueGT.

Prepĺňaný štvorvalec 1.4 TSI s vypínaním dvoch valcov 36 fotografií v galérii Prepĺňaný štvorvalec 1.4 TSI s vypínaním dvoch valcov

Systém ACT využíva pohyblivé prvky v hlave valcov, ktoré dokážu posunúť vačky na hriadeli a vypnúť tak príslušné ventily. So stále uzavretými ventilmi sa zastavuje prísun vzduchu a paliva do valcov. Piesty spriahnuté s klasickým kľukovým hriadeľom sa vo vypnutých valcoch neprestávajú pohybovať, čo má prispieť k lepšej vyváženosti chodu v porovnaní s bežným dvojvalcom. Spotreba a emisie však klesajú o nezanedbateľné percentá.

Prechod medzi dvojicou módov trvá podľa Volkswagenu v závislosti od otáčok 13 až 36 milisekúnd. Prepínanie režimu je naozaj bleskové a takmer neciteľné. Prácu motora v dvojvalcovom móde spoznať podľa zhrubnutia zvuku a jemných vibrácii motora. Ak sa na tieto zmeny sústredíte, pozornosti určite neujdú. V praxi však ide o zanedbateľné rozdiely, ktoré pri jazde zanikajú v hluku pneumatík či zvuku autorádia.

Mechanizmus ACT vystavil Volkswagen na obdiv 36 fotografií v galérii Mechanizmus ACT vystavil Volkswagen na obdiv

Vypínanie valcov je funkčné v rozsahu 1 400 až 4 000 otáčok pri potrebnom krútiacom momente 25 až 100 Nm. Podľa VW to zahŕňa asi 70 percent jazdných režimov.  Pri prvej skúsenosti nás čas strávený v dvojvalcovom režime prekvapil. Prakticky pri každom ustálení rýchlosti motor prostredné valce vypol a zvládol v tomto móde i jemné zrýchľovanie. Problém nerobilo ani diaľničné tempo, agregát aj pri ňom poslal dva valce na oddych.

Zmiešaná identita: BlueMotion + GTI

ACT sa skutočne prejavuje na spotrebe. Na vidieckych cestách a diaľnici s rýchlosťou obmedzenou na 100 km/h sa nám podarilo dosiahnuť spotrebu 5,2 l/100 km. Na okreskách spotreba ešte klesla a vďaka častému vypínaniu valcov sa apetít rapídne nezvyšuje ani v meste. Na auto so 140-koňovým prepĺňaným motorom prezentuje BlueGT priaznivé čísla.

Nová verzia Pola dostala nenútene agresívny dizajn karosérie 36 fotografií v galérii Nová verzia Pola dostala nenútene agresívny dizajn karosérie

Nová verzia Pola však nie je len o spotrebe. Slušná porcia sily vie malý hatchback rozkotúľať na stovku za 7,9 sekundy a pohnať ho až na hranicu 210 km/h. Nejde o žiadne dych vyrážajúce hodnoty, no stačia aj na mierne vybláznenia sa. V prípade potreby zatiahnu všetky štyri valce ako majú a cez výfuk dokážu zaspievať aj športovo ladené tóny.

V porovnaní s bežnými modelmi je modré GéTéčko bližšie k zemi o pätnásť milimetrov a má vlastné naladenie pruženia. Ide o solídny mix medzi komfortnejšími bežnými verziami a tuhšie nastaveným modelom GTI. Platí to aj pre riadenie s elektrickým posilňovačom či brzdy. Tie majú síce pomalší nástup, no dosť sily aj na prudké spomalenie.

Veľké disky, strešný spojler a dve koncovky výfuku prezrádzajú potenciál auta 36 fotografií v galérii Veľké disky, strešný spojler a dve koncovky výfuku prezrádzajú potenciál auta

Svoju zmiešanú identitu dáva BlueGT najavo aj exteriérom. Agresívny predný nárazník pripomína tvarom úspornú verziu Blue Motion, to isté možno povedať aj o strešnom spojleri. Predné svetlá s diódami, maska chladiča či zadný nárazník s difúzorom a dvojicou výfukových koncoviek zasa hovoria jazykom GTI. K balíku patria aj čierne spätné zrkadlá a sedemnásťpalcové disky kolies.

Do interiéru sa preniesli gény staršieho a ostrejšieho súrodenca. BlueGT má volant aj sedadlá z verzie GTI. Volant však dostal iné logo a prešívanie bielou niťou namiesto červenej, sedadlá sú kompletne prečalúnené do sivo-bielo-modrej kombinácie. Vnútro auta sa inak neodlišuje od ostatných verzií Pola, no bude mať vlastnú úroveň vybavenia.

Interiér má športovejšie sedadlá a volant 36 fotografií v galérii Interiér má športovejšie sedadlá a volant

Technológia čaká na masové nasadenie

Volkswagen BlueGT je zaujímavým kompaktným hatchbackom, ktorý má dve tváre. Technológia vypínania valcov mu umožňuje dosahovať príjemnú spotrebu bez veľkých ústupkov v dynamike. Dvojaký charakter auta je podporený kompromisným naladením jazdných vlastností i dizajnom exteriéru a interiéru.

Dobre namiešaný koktejl ešte nemá pre slovenský trh stanovenú cenu, v Nemecku sa bude predávať za 19 650 eur vrátane dane. U nás je VW Polo lacnejšie, aj vrcholné Polo GTI stojí menej – 18 360 eur v základe. Pre BlueGT tak môžeme očakávať štartovaciu cenovku na úrovni asi sedemnástich tisícok eurodukátov.

Signalizáciu dvojvalcového módu asi časom uvidíme vo viacerých modeloch 36 fotografií v galérii Signalizáciu dvojvalcového módu asi časom uvidíme vo viacerých modeloch

BlueGT ukazuje, že vypínanie valcov bude aj v malých motoroch cestou k zníženiu spotreby a emisií bez amputácie športových zážitkov. Technológiu ACT však v budúcnosti môžeme očakávať i v modeloch s nulovými dynamickými ambíciami. Ak sa systém osvedčí, polovičný úväzok by dva valce mohli dostať v celom spektre štvorvalcov VW Group.


Najnovšie články
Test Renault Twingo 1.0 SCe: Mopslík

Osedlali sme nového člena bavorskej rodiny označenej číslom štyri. Dáva toto päťdverové kupé zmysel a zaslúži si svoju cenu?

Test BMW 428i Gran Coupé: Uhol pohľadu

Pre neadekvátne šetrenie a slabú protikoróznu ochranu má Mazda 6 prvej generácie päťkrát väčší problém s hrdzou, než je priemer.

Jazdená Mazda 6 kombi: Pozor, hrdza!

Prémiová divízia francúzskej automobilky sa čoskoro oddelí od materskej značky a jej budúca vlajková loď prešla ešte predtým niekoľkými úpravami.

Test Citroën DS5 HDi 180: Tri vylepšenia

Hyundai zaťal tak vysoko ako nikdy predtým a prináša Genesis sedan, s ktorým cieli dokonca na zákazníkov neohrozenej nemeckej prémiovej trojky.

Test Hyundai Genesis: Nebezpečne blízko

PRVÁ JAZDA    Aká je tretia generácia jedného z najpredávanejších áut na našom trhu? Preverili sme to v praxi.

Nová Škoda Fabia spoza volantu

PRVÁ JAZDA    Absolvovali sme úvodné kilometre za volantom ôsmej generácie bestselleru strednej triedy. Aké sú naše dojmy?

Volkswagen Passat B8: Snaha o postup
Aktuality.sk Šport.sk Mobilmánia.sk Živé.sk Čas.sk Adam.sk

Rozhodnutie Ústavného súdu o referendových otázkach Aliancie za rodinu rozprúdilo prudkú verejnú debatu. Podobné sa vedú aj inde vo svete.

Komentár: Tyrania menšiny?

Živé IT   Slováci majú byť na čo pyšní, predpoveď z filmu sa vyplnila, budúcnosť bude veľkým bojom.

Lietajúce auto a rekordný zoskok

Výskum švédskych vedcov neurobí radosť milovníkom mlieka.

Pijete denne mlieko? Riskujete SMRŤ!

V pornokariére už Lola Taylor zažila všeličo! Avšak brutalita, s akou ju v istom byte hodiny znásilňovali a bili dvaja Rusi, ju dohnala k zúfalému...

Hodiny brutálne znásilňovali pornohviezdu! Tá potom ...
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×