Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Volkswagen Polo BlueGT: Ekologický rýchlik

PRVÁ JAZDA  Modelový rad VW Polo obohatila verzia BlueGT. Ako funguje športovo ladený model  s technológiou vypínania valcov v praxi?

Špičkový model Volkswagenu Polo s prívlastkom GTI skrýva pod kapotou motor 1.4 TSI naladený na najvyšší výkon 132 kW (180 k). Novinkou je menej ostrá verzia s označením BlueGT. Ide o alternatívu, ktorá má ponúknuť podobné zážitky za volantom za menej paliva. Dosiahnuť to chce odlišne nastaveným motorom s technológiou vypínania dvojice valcov.

Volkswagen Polo v športovo-ekologickej verzii BlueGT 36 fotografií v galérii Volkswagen Polo v športovo-ekologickej verzii BlueGT

Prácu štyroch často zvládnu dvaja

Polo BlueGT má štvorvalec 1.4 TSI naladený na najvyšší výkon 103 kW (140 k) a krútiaci moment 250 Nm. V porovnaní s verziou GTI je teda jednoznačne slabšie. Hlavný rozdiel však spočíva v písmenách ACT. Za týmto označením sa skrýva aktívny manažment valcov – systém vypínania dvoch prostredných valcov pri nízkom zaťažení.

Koncept vypínania valcov nie je novinkou. Využilo ho už niekoľko značiek na zníženie apetítu svojich veľkoobjemových motorov s ôsmimi či dvanástimi valcami. Volkswagen sa rozhodol technológiu adaptovať na pomerne malý radový štvorvalec prepĺňaný turbodúchadlom. Po nenápadnej premiére v Audi A1 ho teraz prezentuje práve v hatchbacku Polo BlueGT.

Prepĺňaný štvorvalec 1.4 TSI s vypínaním dvoch valcov 36 fotografií v galérii Prepĺňaný štvorvalec 1.4 TSI s vypínaním dvoch valcov

Systém ACT využíva pohyblivé prvky v hlave valcov, ktoré dokážu posunúť vačky na hriadeli a vypnúť tak príslušné ventily. So stále uzavretými ventilmi sa zastavuje prísun vzduchu a paliva do valcov. Piesty spriahnuté s klasickým kľukovým hriadeľom sa vo vypnutých valcoch neprestávajú pohybovať, čo má prispieť k lepšej vyváženosti chodu v porovnaní s bežným dvojvalcom. Spotreba a emisie však klesajú o nezanedbateľné percentá.

Prechod medzi dvojicou módov trvá podľa Volkswagenu v závislosti od otáčok 13 až 36 milisekúnd. Prepínanie režimu je naozaj bleskové a takmer neciteľné. Prácu motora v dvojvalcovom móde spoznať podľa zhrubnutia zvuku a jemných vibrácii motora. Ak sa na tieto zmeny sústredíte, pozornosti určite neujdú. V praxi však ide o zanedbateľné rozdiely, ktoré pri jazde zanikajú v hluku pneumatík či zvuku autorádia.

Mechanizmus ACT vystavil Volkswagen na obdiv 36 fotografií v galérii Mechanizmus ACT vystavil Volkswagen na obdiv

Vypínanie valcov je funkčné v rozsahu 1 400 až 4 000 otáčok pri potrebnom krútiacom momente 25 až 100 Nm. Podľa VW to zahŕňa asi 70 percent jazdných režimov.  Pri prvej skúsenosti nás čas strávený v dvojvalcovom režime prekvapil. Prakticky pri každom ustálení rýchlosti motor prostredné valce vypol a zvládol v tomto móde i jemné zrýchľovanie. Problém nerobilo ani diaľničné tempo, agregát aj pri ňom poslal dva valce na oddych.

Zmiešaná identita: BlueMotion + GTI

ACT sa skutočne prejavuje na spotrebe. Na vidieckych cestách a diaľnici s rýchlosťou obmedzenou na 100 km/h sa nám podarilo dosiahnuť spotrebu 5,2 l/100 km. Na okreskách spotreba ešte klesla a vďaka častému vypínaniu valcov sa apetít rapídne nezvyšuje ani v meste. Na auto so 140-koňovým prepĺňaným motorom prezentuje BlueGT priaznivé čísla.

Nová verzia Pola dostala nenútene agresívny dizajn karosérie 36 fotografií v galérii Nová verzia Pola dostala nenútene agresívny dizajn karosérie

Nová verzia Pola však nie je len o spotrebe. Slušná porcia sily vie malý hatchback rozkotúľať na stovku za 7,9 sekundy a pohnať ho až na hranicu 210 km/h. Nejde o žiadne dych vyrážajúce hodnoty, no stačia aj na mierne vybláznenia sa. V prípade potreby zatiahnu všetky štyri valce ako majú a cez výfuk dokážu zaspievať aj športovo ladené tóny.

V porovnaní s bežnými modelmi je modré GéTéčko bližšie k zemi o pätnásť milimetrov a má vlastné naladenie pruženia. Ide o solídny mix medzi komfortnejšími bežnými verziami a tuhšie nastaveným modelom GTI. Platí to aj pre riadenie s elektrickým posilňovačom či brzdy. Tie majú síce pomalší nástup, no dosť sily aj na prudké spomalenie.

Veľké disky, strešný spojler a dve koncovky výfuku prezrádzajú potenciál auta 36 fotografií v galérii Veľké disky, strešný spojler a dve koncovky výfuku prezrádzajú potenciál auta

Svoju zmiešanú identitu dáva BlueGT najavo aj exteriérom. Agresívny predný nárazník pripomína tvarom úspornú verziu Blue Motion, to isté možno povedať aj o strešnom spojleri. Predné svetlá s diódami, maska chladiča či zadný nárazník s difúzorom a dvojicou výfukových koncoviek zasa hovoria jazykom GTI. K balíku patria aj čierne spätné zrkadlá a sedemnásťpalcové disky kolies.

Do interiéru sa preniesli gény staršieho a ostrejšieho súrodenca. BlueGT má volant aj sedadlá z verzie GTI. Volant však dostal iné logo a prešívanie bielou niťou namiesto červenej, sedadlá sú kompletne prečalúnené do sivo-bielo-modrej kombinácie. Vnútro auta sa inak neodlišuje od ostatných verzií Pola, no bude mať vlastnú úroveň vybavenia.

Interiér má športovejšie sedadlá a volant 36 fotografií v galérii Interiér má športovejšie sedadlá a volant

Technológia čaká na masové nasadenie

Volkswagen BlueGT je zaujímavým kompaktným hatchbackom, ktorý má dve tváre. Technológia vypínania valcov mu umožňuje dosahovať príjemnú spotrebu bez veľkých ústupkov v dynamike. Dvojaký charakter auta je podporený kompromisným naladením jazdných vlastností i dizajnom exteriéru a interiéru.

Dobre namiešaný koktejl ešte nemá pre slovenský trh stanovenú cenu, v Nemecku sa bude predávať za 19 650 eur vrátane dane. U nás je VW Polo lacnejšie, aj vrcholné Polo GTI stojí menej – 18 360 eur v základe. Pre BlueGT tak môžeme očakávať štartovaciu cenovku na úrovni asi sedemnástich tisícok eurodukátov.

Signalizáciu dvojvalcového módu asi časom uvidíme vo viacerých modeloch 36 fotografií v galérii Signalizáciu dvojvalcového módu asi časom uvidíme vo viacerých modeloch

BlueGT ukazuje, že vypínanie valcov bude aj v malých motoroch cestou k zníženiu spotreby a emisií bez amputácie športových zážitkov. Technológiu ACT však v budúcnosti môžeme očakávať i v modeloch s nulovými dynamickými ambíciami. Ak sa systém osvedčí, polovičný úväzok by dva valce mohli dostať v celom spektre štvorvalcov VW Group.


Najnovšie články
Jazdená Mazda 6 kombi: Pozor, hrdza!

Prémiová divízia francúzskej automobilky sa čoskoro oddelí od materskej značky a jej budúca vlajková loď prešla ešte predtým niekoľkými úpravami.

Test Citroën DS5 HDi 180: Tri vylepšenia

Hyundai zaťal tak vysoko ako nikdy predtým a prináša Genesis sedan, s ktorým cieli dokonca na zákazníkov neohrozenej nemeckej prémiovej trojky.

Test Hyundai Genesis: Nebezpečne blízko

PRVÁ JAZDA    Aká je tretia generácia jedného z najpredávanejších áut na našom trhu? Preverili sme to v praxi.

Nová Škoda Fabia spoza volantu

PRVÁ JAZDA    Absolvovali sme úvodné kilometre za volantom ôsmej generácie bestselleru strednej triedy. Aké sú naše dojmy?

Volkswagen Passat B8: Snaha o postup

Žiadny kompakt tej doby nejazdí tak agilne ako prvé BMW radu 1. Má však aj temnú stránku: problémy s rozvodovou reťazou niektorých motorov.

Jazdené BMW 116i: Pre športovcov?

Vrchol? Aký vrchol? Veď na špičke ponuky modelu Octavia predsa stojí Laurin&Klement! Scout má na to ale trochu iný názor. 

Test Škoda Octavia Scout TDI DSG: Vrchol
Aktuality.sk Šport.sk Mobilmánia.sk Živé.sk Čas.sk Adam.sk

Futbalisti Žiliny po dvoch nerozhodných výsledkoch 1:1 so Seničanmi resp. hráčmi MFK Košice zvíťazili v sobotňajšom stretnutí 15. kola najvyššej...

Žilina pohodlne vyprášila na Kopaniciach Myjavu a stiahla Trenčín

Google sa odvážnym spôsobom snaží zmeniť spôsob, akým používame elektronickú poštu. Nie však bez chýb.

Test revolučného e-mailu od Google

Kontroverzného bratislavského policajta Ľuboša Tiefenbacha (40) sudca v sobotu podvečer vzal do vyšetrovacej väzby. Drsňákovi sa to však nepáči!

Policajt Tiefenbach je vo väzbe!

Na všetko, čo človek objavil, prišla príroda väčšinou už pred miliónmi rokov. Preto nie je od veci sa inšpirovať svetom flóry a fauny pri vývoji...

Kam sa hrabe oceľ? Matka príroda má niečo oveľa silnejšie
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×