Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Volkswagen Polo BlueGT: Ekologický rýchlik

PRVÁ JAZDA  Modelový rad VW Polo obohatila verzia BlueGT. Ako funguje športovo ladený model  s technológiou vypínania valcov v praxi?

Špičkový model Volkswagenu Polo s prívlastkom GTI skrýva pod kapotou motor 1.4 TSI naladený na najvyšší výkon 132 kW (180 k). Novinkou je menej ostrá verzia s označením BlueGT. Ide o alternatívu, ktorá má ponúknuť podobné zážitky za volantom za menej paliva. Dosiahnuť to chce odlišne nastaveným motorom s technológiou vypínania dvojice valcov.

Volkswagen Polo v športovo-ekologickej verzii BlueGT 36 fotografií v galérii Volkswagen Polo v športovo-ekologickej verzii BlueGT

Prácu štyroch často zvládnu dvaja

Polo BlueGT má štvorvalec 1.4 TSI naladený na najvyšší výkon 103 kW (140 k) a krútiaci moment 250 Nm. V porovnaní s verziou GTI je teda jednoznačne slabšie. Hlavný rozdiel však spočíva v písmenách ACT. Za týmto označením sa skrýva aktívny manažment valcov – systém vypínania dvoch prostredných valcov pri nízkom zaťažení.

Koncept vypínania valcov nie je novinkou. Využilo ho už niekoľko značiek na zníženie apetítu svojich veľkoobjemových motorov s ôsmimi či dvanástimi valcami. Volkswagen sa rozhodol technológiu adaptovať na pomerne malý radový štvorvalec prepĺňaný turbodúchadlom. Po nenápadnej premiére v Audi A1 ho teraz prezentuje práve v hatchbacku Polo BlueGT.

Prepĺňaný štvorvalec 1.4 TSI s vypínaním dvoch valcov 36 fotografií v galérii Prepĺňaný štvorvalec 1.4 TSI s vypínaním dvoch valcov

Systém ACT využíva pohyblivé prvky v hlave valcov, ktoré dokážu posunúť vačky na hriadeli a vypnúť tak príslušné ventily. So stále uzavretými ventilmi sa zastavuje prísun vzduchu a paliva do valcov. Piesty spriahnuté s klasickým kľukovým hriadeľom sa vo vypnutých valcoch neprestávajú pohybovať, čo má prispieť k lepšej vyváženosti chodu v porovnaní s bežným dvojvalcom. Spotreba a emisie však klesajú o nezanedbateľné percentá.

Prechod medzi dvojicou módov trvá podľa Volkswagenu v závislosti od otáčok 13 až 36 milisekúnd. Prepínanie režimu je naozaj bleskové a takmer neciteľné. Prácu motora v dvojvalcovom móde spoznať podľa zhrubnutia zvuku a jemných vibrácii motora. Ak sa na tieto zmeny sústredíte, pozornosti určite neujdú. V praxi však ide o zanedbateľné rozdiely, ktoré pri jazde zanikajú v hluku pneumatík či zvuku autorádia.

Mechanizmus ACT vystavil Volkswagen na obdiv 36 fotografií v galérii Mechanizmus ACT vystavil Volkswagen na obdiv

Vypínanie valcov je funkčné v rozsahu 1 400 až 4 000 otáčok pri potrebnom krútiacom momente 25 až 100 Nm. Podľa VW to zahŕňa asi 70 percent jazdných režimov.  Pri prvej skúsenosti nás čas strávený v dvojvalcovom režime prekvapil. Prakticky pri každom ustálení rýchlosti motor prostredné valce vypol a zvládol v tomto móde i jemné zrýchľovanie. Problém nerobilo ani diaľničné tempo, agregát aj pri ňom poslal dva valce na oddych.

Zmiešaná identita: BlueMotion + GTI

ACT sa skutočne prejavuje na spotrebe. Na vidieckych cestách a diaľnici s rýchlosťou obmedzenou na 100 km/h sa nám podarilo dosiahnuť spotrebu 5,2 l/100 km. Na okreskách spotreba ešte klesla a vďaka častému vypínaniu valcov sa apetít rapídne nezvyšuje ani v meste. Na auto so 140-koňovým prepĺňaným motorom prezentuje BlueGT priaznivé čísla.

Nová verzia Pola dostala nenútene agresívny dizajn karosérie 36 fotografií v galérii Nová verzia Pola dostala nenútene agresívny dizajn karosérie

Nová verzia Pola však nie je len o spotrebe. Slušná porcia sily vie malý hatchback rozkotúľať na stovku za 7,9 sekundy a pohnať ho až na hranicu 210 km/h. Nejde o žiadne dych vyrážajúce hodnoty, no stačia aj na mierne vybláznenia sa. V prípade potreby zatiahnu všetky štyri valce ako majú a cez výfuk dokážu zaspievať aj športovo ladené tóny.

V porovnaní s bežnými modelmi je modré GéTéčko bližšie k zemi o pätnásť milimetrov a má vlastné naladenie pruženia. Ide o solídny mix medzi komfortnejšími bežnými verziami a tuhšie nastaveným modelom GTI. Platí to aj pre riadenie s elektrickým posilňovačom či brzdy. Tie majú síce pomalší nástup, no dosť sily aj na prudké spomalenie.

Veľké disky, strešný spojler a dve koncovky výfuku prezrádzajú potenciál auta 36 fotografií v galérii Veľké disky, strešný spojler a dve koncovky výfuku prezrádzajú potenciál auta

Svoju zmiešanú identitu dáva BlueGT najavo aj exteriérom. Agresívny predný nárazník pripomína tvarom úspornú verziu Blue Motion, to isté možno povedať aj o strešnom spojleri. Predné svetlá s diódami, maska chladiča či zadný nárazník s difúzorom a dvojicou výfukových koncoviek zasa hovoria jazykom GTI. K balíku patria aj čierne spätné zrkadlá a sedemnásťpalcové disky kolies.

Do interiéru sa preniesli gény staršieho a ostrejšieho súrodenca. BlueGT má volant aj sedadlá z verzie GTI. Volant však dostal iné logo a prešívanie bielou niťou namiesto červenej, sedadlá sú kompletne prečalúnené do sivo-bielo-modrej kombinácie. Vnútro auta sa inak neodlišuje od ostatných verzií Pola, no bude mať vlastnú úroveň vybavenia.

Interiér má športovejšie sedadlá a volant 36 fotografií v galérii Interiér má športovejšie sedadlá a volant

Technológia čaká na masové nasadenie

Volkswagen BlueGT je zaujímavým kompaktným hatchbackom, ktorý má dve tváre. Technológia vypínania valcov mu umožňuje dosahovať príjemnú spotrebu bez veľkých ústupkov v dynamike. Dvojaký charakter auta je podporený kompromisným naladením jazdných vlastností i dizajnom exteriéru a interiéru.

Dobre namiešaný koktejl ešte nemá pre slovenský trh stanovenú cenu, v Nemecku sa bude predávať za 19 650 eur vrátane dane. U nás je VW Polo lacnejšie, aj vrcholné Polo GTI stojí menej – 18 360 eur v základe. Pre BlueGT tak môžeme očakávať štartovaciu cenovku na úrovni asi sedemnástich tisícok eurodukátov.

Signalizáciu dvojvalcového módu asi časom uvidíme vo viacerých modeloch 36 fotografií v galérii Signalizáciu dvojvalcového módu asi časom uvidíme vo viacerých modeloch

BlueGT ukazuje, že vypínanie valcov bude aj v malých motoroch cestou k zníženiu spotreby a emisií bez amputácie športových zážitkov. Technológiu ACT však v budúcnosti môžeme očakávať i v modeloch s nulovými dynamickými ambíciami. Ak sa systém osvedčí, polovičný úväzok by dva valce mohli dostať v celom spektre štvorvalcov VW Group.


Najnovšie články
Jazdené BMW 116i: Pre športovcov?

Vrchol? Aký vrchol? Veď na špičke ponuky modelu Octavia predsa stojí Laurin&Klement! Scout má na to ale trochu iný názor. 

Test Škoda Octavia Scout TDI DSG: Vrchol

Malý crossover s naftovým srdcom a pohonom všetkých štyroch kolies zaujal veľmi nízkou spotrebou.

Test Suzuki SX4 S-Cross 1.6 DDiS: Druhý pokus

Kombi modely majú v nižšej strednej triede dobrú štartovaciu pozíciu. A ešte lepšiu s naftovými motormi. Seat Leon ST však vie pridať aj pohon 4x4.

Test Seat Leon ST 1.6 TDI 4x4: Ujde

Kačica bola obľúbená, ale náchylná na mnohé poruchy. Jazdený Citroën C3 je ďalšou lákavou a priaznivou ponukou. Podučili sa niečomu Francúzi po toľkých...

Jazdený Citroën C3: Francúzština pre začiatočníkov

Tatra 613 nepodlieha žiadnym trendom. Hranatá karoséria, vzduchom chladený osemvalec vzadu a gigantický kufor vpredu. Bývalá limuzína...

Tatra 613: Pojazdná obývačka pre fajnšmekrov

Vyskúšali sme si dobre vybavený bavorský sedan so silným naftovým motorom a pohonom štyroch kolies, ktorý prešiel modernizáciou.

Test BMW 535d xDrive: Luxusná lokomotíva
Aktuality.sk Šport.sk Mobilmánia.sk Živé.sk Čas.sk Adam.sk

Počas nového týždňa nás čaká prevažne zatiahnutá obloha, z ktorej na väčšine územia spŕchne. Na hrebeňoch Tatier nám v stredu aj vo štvrtok zasneží...

SHMÚ: Zamračený a upršaný jesenný týždeň. Viac slnka až v piatok!

Do nášho prehľadu softvéru sme zaradili napríklad vynovený Firefox, Operu aj špecialistu na efekty.

Tipy: Záplaty a nové prehliadače

So smútkom sa vyrovnávali v horách! Najbližšia rodina a priatelia sa rozlúčili s horolezcom Vladimírom Švancárom († 59), ktorý zahynul po páde lavíny...

Rozlúčka s Vladimírom Švancárom († 59)

Vážili aj desiatky kilogramov, no dokázali svojmu majiteľovi zachrániť život.

Pozrite sa, ako bojovali stredovekí rytieri v skutočnom brnení
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×