Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Test Lexus GS 250 F Sport: F ako frajer

Nová generácia Lexusu GS prichádza s množstvom noviniek a prvkov, ktoré vás hneď chytia za srdce. Má ale predpoklady upútať aj so základnou motorizáciou?

Spojenie základná motorizácia vyzerá na prvý pohľad hrozivo. Človek čaká podvyživený motorček, ktorý by len tak tak postačoval na pohon o triedu (či dve) nižšie situovaného auta. V Lexuse to však zobrali z opačného konca. Vo vyššej strednej triede nedávajú šancu štvorvalcovej konštrukcii ani prepĺňaniu.

Frajer má už v základe šesťvalcové srdce, ktoré cibrí jeho charakter 48 fotografií v galérii Frajer má už v základe šesťvalcové srdce, ktoré cibrí jeho charakter

Výkonovým vládcom modelu GS je hybridná sústava vo verzii 450h (3.5 V6 + elektromotor), o stupeň nižšie je ten istý šesťvalec v inom naladení a základ tvorí 2,5-litrová jednotka rovnakej koncepcie. Fakt, ktorý v dobe downsizingu poteší už len tým, že rebelantsky alternuje stále bežnejším dvojlitrovým turbomotorom. Nami testovaný Lexus GS 250 bol vybavený práve základným motorom 2.5 V6 a špecialitou v podobe balíka F Sport.

Nový dizajn so zabijáckym podtónom

Vzhľad bežnej verzie Lexusu GS ctí dizajnovú filozofiu L-Finesse. Príplatkové prvky exteriéru z radu F Sport krotké japonsko-prémiové tvary vybrusujú do úplne inej dimenzie. Základné črty tváre Lexusu GS (ako napríklad maska chladiča v siluete presýpacích hodín) zostali zachované, no zvýraznenie niektorých línií prednej časti úplne mení jeho charakter.

Test Lexus GS 250 F Sport 48 Test Lexus GS 250 F Sport Test Lexus GS 250 F Sport 48 Test Lexus GS 250 F Sport
Za výbavu F Sport, ktorá prináša agresívny výraz Lexusu GS, sa draho platí

Popravde, odvážne rezaný predný nárazník géeska bol jednou z vecí, ktorá v nás zanechala hlboký dojem hneď na prvýkrát. Pri pohľade na indiánsky vystúpené lícne kosti vám preblesne hlavou myšlienka na  úbohú veveričku prebiehajúcu krížom cez cestu pred rútiacim sa F Sportom. Ak veverička nestihne, ostré hrany ju naporciujú ako japonský šéfkuchár rybu.

Svaly sú vo verzii GS 250 F Sport iba vizuálnou kamuflážou 48 fotografií v galérii Svaly sú vo verzii GS 250 F Sport iba vizuálnou kamuflážou

Zadný nárazník zas ozvláštňuje niečo ako náznak difúzora a po stranách rámčeky tváriace sa ako koncovky výfukového systému. Nemáme proti tomu nič, ale pri lepšom pohľade odhalíte, že ide iba o dekoráciu a kúsok za efektnými dierami sa schovávajú obyčajné zrezané rúrky. Vyzerá to nedôstojne a Japonci mohli výfuky zamaskovať dôkladnejšie.

Najväčší na svete

Silným prvým dojmom sa nevyhnete ani v interiéri nového Lexusu GS. Najprv si všimnete široký stredový tunel s pomerne rovnou vrchnou časťou, no ak pozdvihnete zrak vyššie, neubránite sa mimovoľnému úniku slova „wow“ (alebo viac či menej vulgárnemu ekvivalentu) z hrdla. Všetku pozornosť v interiéri na seba strháva obrovský centrálny displej s uhlopriečkou 12,3 palca. Lexus sa dušuje, že ide o najväčší kúsok, aký kedy bol namontovaný do sériového osobného automobilu.

Čo bude nasledovať? Veď väčší displej sa už na palubu ani nevojde 48 fotografií v galérii Čo bude nasledovať? Veď väčší displej sa už na palubu ani nevojde

Po prefackaní sa začíname okrajovo vnímať aj zvyšok prostredia. Všade klasika v štýle Lexus, no bohužiaľ v istých prípadoch to znamená trochu staromódne tlačidlá. Absolutórium si však zaslúži ich funkčnosť a ovládateľnosť. Napriek tomu, že sú rozosiate kade tade, dá sa v nich pomocou logiky a minimálnej kapacity pamäte ľahko orientovať.

Bezvýznamné ale plusové body od nás dostáva hlavica voliča automatickej prevodovky, ktorá by zažiarila aj ako koruna mechanickej skrine 48 fotografií v galérii Bezvýznamné ale plusové body od nás dostáva hlavica voliča automatickej prevodovky, ktorá by zažiarila aj ako koruna mechanickej skrine

Na ovládanie palubných systémov prostredníctvom lexusáckej hybridnej myši (mimochodom v druhej generácii) si treba zvyknúť. Zas je to otázka osobných preferencií a zvyku, či si rozumiete skôr s otočnými ovládačmi, alebo dotykovým displejom. Ale komfort užívateľského rozhrania nie je pri výbere automobilu pre väčšinu zákazníkov dôležitou kapitolou.

Test Lexus GS 250 F Sport 48 Test Lexus GS 250 F Sport Test Lexus GS 250 F Sport 48 Test Lexus GS 250 F Sport
Samostatné tlačidlo na volante má asistent udržiavania jazdného pruhu (LKA) aj nastavovanie odstupu adaptívneho tempomatu

Prerastený displej v Lexuse GS by si však v každom prípade zaslúžil prémiovejšiu, vyšperkovanejšiu grafiku. Funkčnej stránke veci sa dá vyčítať asi iba dlhší čas potrebný na zoznámenie sa s logikou ovládania. Avšak keď už si raz nastavíte svoje preferencie, často sa v zákutiach systému hrabať pravdepodobne nebudete.

Test Lexus GS 250 F Sport 48 Test Lexus GS 250 F Sport Test Lexus GS 250 F Sport 48 Test Lexus GS 250 F Sport
Tehlová koža pôsobí zaujímavo a kvalitne

Po stránke priestoru niet géesku čo vyčítať. Oproti predchodcovi narástli rozmery interiéru o niekoľko milimetrov vo všetkých smeroch, no vo vyššej strednej sa o drobné už nehrá. Všade je miesta dosť aj pre urastenejšie osoby. Škoda len, že sedáky vpredu nemajú nastaviteľnú oporu stehien, ktorá by sa už pri všakovakých smeroch nastavovania v nákladoch nejako stratila. Naopak na zadných sedadlách by si mal každý zgustnúť. Do ich jasne krojených tvarov je radosť zapadnúť.

Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 850 mm
Šírka
1 840 mm
Výška
1 455 mm
Rázvor náprav
2 850 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 640 kg
Pohotovostná hmotnosť (EU)
1 715 kg
Užitočná hmotnosť
530 kg
Celková hmotnosť
2 170 kg
Objem batožinového priestoru (VDA)
552 l
Objem palivovej nádrže
66 l

Tvar aj koncepcia batožinového priestoru jednoznačne deklaruje, na čo je veľký sedan stvorený. Nahádzať kožené kufre a vyraziť. Mega kvetináče, chladničky a žehliace dosky nemajú šancu, ale veď prečo aj. Lexus GS nemá ani sklápateľné zadné operadlá. Toto auto nemá byť multifunkčným rodinným prepravníkom, ale nejakú tú lyžu zo slušnosti prevezie.

Zlato ako základ

Každý jeden hladký šesťvalec je v ére turbototality radostnou správou. V ostatných rozmerovo podobných autách je základom nejaký prepĺňaný štvorvalec, benzínový alebo naftový. Atmosféra, navyše šesťvalcová, dáva Lexusu GS 250 výnimočné postavenie.

Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
V6
Zdvihový objem
2 500 cm3
Max. výkon
154 kW/209 k
pri otáčkach
6 400/min
Max. krútiaci moment
253 Nm
pri otáčkach
4 800/min
Palivo
benzín
Pohon
zadná náprava
Prevodovka
6-stupňová automatická

Lexus odolal honbe za nízkymi papierovými údajmi o spotrebe a dovoľuje si do kolónky celkového priemeru napísať hororových 8,9 litra. Pre režim jazdy v meste dokonca udáva hodnotu, ktorá by ekofanatika so slabším srdcom bleskovo odrovnala. Fígeľ je v tom, že v GS 250 udávané hodnoty dokážete podliezť. Nedostane sa síce na čísla, ktoré dosahujú turbokonkurenti, no za benefity šesťvalcovej klasiky to stojí.

Lexus GS 250 si pri pokojnej jazde dôstojne pradie, no uši viac poteší jeho zvuk pri plnom nasadení 48 fotografií v galérii Lexus GS 250 si pri pokojnej jazde dôstojne pradie, no uši viac poteší jeho zvuk pri plnom nasadení

Do porovnávacej tabuľky sme sa snažili vybrať základné benzínové motorizácie, no Jaguar s benzínom začína pri päťlitrovom osemvalci, ktorý nie je tak celkom základným motorom. Mercedes zas ponúka aj silnejšiu verziu E250 BE, ktorá sa výkonovo skoro rovná Lexusu, no zvolili sme predsa len úplný základ, ekvivalentný k ďalším dvom konkurentom GS 250.

Porovnanie 
Lexus GS 250
Jaguar 2.2 i4 diesel
BMW 520i
Mercedes E200 BE
Počet valcov
6
4
4
4
Objem (cm3)
2500
2179
1997
1796
Prepĺňanie
nie
turbo
turbo
turbo
Výkon (kW/k)
154/209
140/190
135/184
135/184
Krútiaci moment (Nm)
253
450
270
270
Max. rýchlosť (km/h)
230
225
226
232
0 - 100 km/h (s)
8,6
8,5
8,0
7,9
Spotreba (l/100 km)
8,9
5,4
6,4 - 6,7
6,5 - 6,9
Cena (€)
43 900
43 422
43 518
43 710

A akými benefitmi šesťvalec kompenzuje svoj apetít? Predovšetkým tak nepodstatnou ale milovanou vlastnosťou, akou je zvuk. Zo štvorvalca ani ten najlepší ladič nevydoluje zamatový tón, maximálne tak vie imitovať drsnejší zvuk boxera.Izolácia Lexusu prepúšťa do kabíny soundrack motora akoby selektívne. Keď pohonná jednotka nemá čo ponúknuť, hovoríme o nízkych otáčkach, posádka je v oáze ticha. Keď sa však sexteto valcov rozšantí, do interiéru preniká nádherná akustická šľahačka, vo vysokých otáčkach s príchuťou chilli.

Šesťvalec ako základ nemá medzi konkurentmi obdobu 48 fotografií v galérii Šesťvalec ako základ nemá medzi konkurentmi obdobu

Motor sa nebráni ani dnu okolo 1 200 otáčok a pokojne buble bez dunenia a vibrácií. Otáčky plynule rastú, ak chcete, bez zaváhania až do výšin začínajúcich sa šestkou. Toto ani to najlepšie turbo nedokáže. Prevodovka v akomkoľvek režime klepne po prstoch asi pri 6 300 otáčkach, kedy sa ručička dostane na hranicu červenej zóny. Automaticky radí nahor.

Niečo cez 200 koní a zhruba 250 Nm je pre základný motor skoro až málo. Preto žiadnu dynamickú divočinu nečakajte, no každodenné úlohy zvláda s rezervou. Na drifty ale rovno zabudnite. Aj vďaka širokým zadným kolesám GS 250 nedokáže hádzať zadkom na počkanie. Výbava F Sport má 19-palcové kolesá s rozmerom 265/35 vzadu, a 235/40 vpredu.

Od zelenej po červenú

Jedinou prevodovkou pre GS 250 je šesťstupňový automat s možnosťou sekvenčného radenia a ovládaním na volante. Páči sa nám jeho rýchlosť, no radenie stupňov nie je celkom plynulé a nepostrehnuteľné. Najviac nás zarazil dunivý zvuk pri zaradení režimu D na mieste. V tejto kategórii by bolo vhodné zbaviť sa takýto prejavov.

Lexus GS 250 ponúka viacero jazdných režimov, ktoré si volíte kruhovým ovládačom na stredovom tuneli. Vo výbave F Sport môžete jazdiť Eco, Normal, Sport S a navyše aj SportS +. V ekologickom režime sa vozidlo naladí na pomalšie odozvy na pohyb plynového pedálu a prevodovka sa snaží udržiavať nízke otáčky skorým radením nahor. Zároveň sa ekologickému ošiaľu prispôsobí aj klimatizácia tak, aby odčerpávala čo najmenej energie.

Test Lexus GS 250 F Sport 48 Test Lexus GS 250 F Sport Test Lexus GS 250 F Sport 48 Test Lexus GS 250 F Sport
Po prechode do režimu Sport S a S + palubné prístroje varujú vodiča červeným poplachom

Režim Sport S  priostrí odozvy prestavením reakcií motora a prevodovky. Nadstavba v podobe režimu Sport S + ešte postaví do pozoru adaptívne tlmiče, zníži prevodový pomer a zvýši krútiaci moment riadenia. V praxi postačuje režim Normal s manuálnym režimom prevodovky, no ak sa chcete trochu viac pobaviť (v rámci slušnosti) hodia sa aj športové režimy. Ich význam však výraznejšie rastie pri silnejších motorizáciách.

Podvozok Lexusu GS je ladený s dôrazom na komfort a ani odlišná charakteristika verzie F Sport a režim Sport S + na tom nič nezmení. V agresívne vyzerajúcom balení dostanete sebaistý diaľničný krížnik ciest, ktorý sa ale nezloží ani pri pohľade na kľukaté okresky. Zákruty zvládne elegantne, žiadne divoké tance nečakajte. Veď základné GS váži 1,7 tony.

Ty mne dva litre, ja tebe dva valce

Už sme avizovali, že papierové hodnoty spotreby Lexusu GS 250 vyrábajú šediny na zelených hlavách. V reálnej premávke to však až také dramatické nie je. Downsizovaným turbomotorom hladká dvaapolka natrháva výfuk najmä na diaľnici a na okreskách. No nie tak celkom natrháva, ale nenechá sa zahanbiť. Mimo mesta a diaľnice sa dokáže tento koráb pohybovať aj za 6,5 litra.

Jazdné výkony
Max. rýchlosť
230 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
8,6 s
Spotreba
Mesto - normovaná
12,4 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
6,9 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
8,9 l/100 km
Mesto - počas testu
10,5 l/100 km
Diaľnica - počas testu
8,8 l/100 km
Priemer testu
9,6 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
207 g/km
Emisná norma
Euro 5

Celkovým priemerom 9,6 sme údaje výrobcu prekročili len o niekoľko deci, a pritom sme si veľkú časť testovacích kilometrov odkrútili v mestskej premávke. Preto spotrebu šesťvalca hodnotíme pozitívne a treba zopakovať, že za tie dva valce navyše to stojí.

Frajerský F Sport za cenu kompaktu

Lexus GS 250 F Sport nie je žiadna lacnota, no hlavný podiel na základnej cene 60 100 eur má práve balík F Sport. Odmyslite si silácke vonkajšie doplnky, adaptívne tlmiče (režim Sport S +), sedadlá so 16-smerným nastavením a zopár drobností a za o stupeň nižšiu výbavu zaplatíte takmer o 12 000 menej. Za takú cenu sa dá kúpiť kompaktný hatchback, napríklad Toyota Auris.

Cena
Základná cena modelu
od 43 900 €
Základná cena verzie
od 43 900 €
Cena testovaného exemplára
65 500 €

Naša testovačka bola navyše vybavená ešte multimediálnym balíkom s navigáciou a sústavou Mark & Levinson za príjemných 1 000 eur a balíkom bezpečnostných systémov (prednárazový systém, adaptívny tempomat a aktívny asistent udržiavania v jazdnom pruhu) za nepríjemných 3 600 eur. K tomu si ešte Lexus pýta za takú malichernosť, akou je sledovanie mŕtveho uhla, ďalších 800 eur. No že sa nehanbia! F Sport vyzerá lákavo, ale je nekresťansky drahý. Pokojne by sme sa uspokojili aj so základnou výbavou Comfort za 43 900 eur a charakteru Lexusu  GS 250 by to nijako neublížilo.

Japonská atmosféra

Lexus GS 250 je japonská prémia s charakterom. Vysoký podiel na jeho zapamätateľnosti má jeho schopnosť šokovať prvým dojmom, a to aj bez drahého balíka F Sport. Veľkým pozitívom je základný atmosférický šestvalec, ktorého koncepcia vďaka Lexusu ešte tak skoro nevyhynie. Nič proti turbu, ale atmosféra má jedinečnú atmosféru a GS 250 takisto.

 

Pokračovanie článku nižšie

 

Test Lexus GS 250 F Sport 48 Test Lexus GS 250 F Sport

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém 
Usporiadanie a počet valcov
V6
Zdvihový objem
2 500 cm3
Max. výkon
154 kW/209 k
pri otáčkach
6 400/min
Max. krútiaci moment
253 Nm
pri otáčkach
4 800/min
Palivo
benzín
Pohon
zadná náprava
Prevodovka
6-stupňová automatická
Rozmery, hmotnosti a objemy 
Dĺžka
4 850 mm
Šírka
1 840 mm
Výška
1 455 mm
Rázvor náprav
2 850 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 640 kg
Pohotovostná hmotnosť (EU)
1 715 kg
Užitočná hmotnosť
530 kg
Celková hmotnosť
2 170 kg
Objem batožinového priestoru (VDA)
552 l
Objem palivovej nádrže
66 l
Jazdné výkony 
Max. rýchlosť
230 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
8,6 s
Spotreba 
Mesto - normovaná
12,4 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
6,9 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
8,9 l/100 km
Mesto - počas testu
10,5 l/100 km
Diaľnica - počas testu
8,8 l/100 km
Priemer testu
9,6 l/100 km
Emisie 
Emisie CO2 kombinované
207 g/km
Emisná norma
Euro 5
Cena 
Základná cena modelu
od 43 900 €
Základná cena verzie
od 43 900 €
Cena testovaného exemplára
65 500 €

 


Najnovšie články
Test Hyundai Grand Santa Fe: Jeden z najväčších

Korunný princ firemných flotíl prešiel faceliftom. Okrem novej tváre sme objavili aj niekoľko menej viditeľných vylepšení.

Test Peugeot 508 sw 2.0 HDi: Podarený facelift

Vyskúšali sme si najlacnejšieho Bavora nesúceho prívlastok EfficientDynamics Edition, ktorý označuje ekonomickú a ekologickú verziu.

Test BMW 116d: Naozaj úsporné?

Dokázalo to.  Naše BMW 525 TDS je v cieli a stalo sa kilometrovým milionárom. Následné rozobratie odhaľuje silné vlastnosti modelu a dokazuje, že je...

Ako vyzerá auto, ktoré najazdilo milión km?

Čím kratšie, tým lepšie. Pre mestské miniauto ako celok to platí, lenže pre jednu konkrétnu skrutku v motore prvej generácie modelu Kia Picanto rozhodne...

Jazdená Kia Picanto: Problémová skrutka

Závistlivci závidia, neprajníci neprajú, celé tie mraky zákazníkov sa však nemohli mýliť. A čo nachystal pre všetky tieto skupiny nový Passat?

Test VW Passat 2.0 TDI: Prvý dojem nestačí

Do rúk sa nám dostalo vozidlo, ktoré je pre slovenský trh najdôležitejšou novinkou tejto sezóny. Čo si o tretej „fabke“ myslíme?

Test Škoda Fabia 1.4 TDI: Pólo po česky
Aktuality.sk Šport.sk Mobilmánia.sk Živé.sk Čas.sk Adam.sk

Domáci hokejoví reprezentanti zvíťazili vo štvrtok v ruskom Soči na úvod turnaja Pohár Prvého kanála v rámci Euro Hockey Tour (EHT) 2014/2015...

Pohár Prvého kanála: Rusi zdolali Fínov, Švédi si poradili s ČR

Reťazec bude mať v piatok i počas víkendu dostupný tablet Op3n Dott za polovicu pôvodnej ceny.

Tesco zlacní svoj tablet na 50 eur

Bezdomovec dal mladej študentke v núdzi posledné drobné. Ona sa mu oplatila kráľovsky.

Šľachetný čin mu navždy zmenil život

Muž, ktorý sa stal synonymom človeka žijúceho v blahobyte, žil svoj život naplno.

Jeho život mu závidia milióny: Hugh Hefner ako ho nepoznáte!
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×