Škoda Rapid: Poctivý liftback

PRVÁ JAZDA   Už o niekoľko mesiacov sa začne predávať jedna z najväčších noviniek tohto roku, Škoda Rapid. Čo sa skrýva v novom českom liftbacku?

Medzi najočakávanejšie novinky tohto roka patrí v našich končinách nepochybne Škoda Rapid. Nový liftback, ktorý sa zaradí medzi modely Fabia a Octavia, česká automobilka odhalila len pred krátkym časom. Na autosalónovú premiéru si bude musieť počkať až do septembrovej výstavy v Paríži. Už teraz sme sa však na novom Rapide mohli previezť.

NEPREHLIADNITE VEĽKÝ TEST ŠKODY RAPID!

Škoda Rapid, česká novinka pre nižšiu strednú triedu 48 fotografií v galérii Škoda Rapid, česká novinka pre nižšiu strednú triedu

Koncept MissionL s jemným make-upom

Oficiálne fotografie novej Škody Rapid potvrdili to, o čom sa šuškalo už dlhšie. Od pôvodného konceptu MissionL, predstaveného vlani vo Frankfurte, sa sériová verzia líši iba minimálne. Živá skúsenosť tento dojem potvrdila. Mladoboleslavský liftback je dobre vyzerajúci kus auta. Nemožno opomenúť, že jeho výzor režíroval slovenský dizajnér Jozef Kabaň.

Dizajn Rapidu je prezentáciou nového štylistického jazyka automobilky, ktorý okrem dvoch konceptov už naznačilo aj malé Citigo. Rapid je jeho prvou kompletnou interpretáciou. Výzor charakterizujú jednoduché a presné linky, ktoré sú evidentné najmä v bočnej časti. Plochu karosérie delia tri zlomy na dverách, výrazná je tzv. tornádo línia medzi svetlami.

Označenie Rapid nesie pri najnovšom použití tohto názvu kompaktný liftback 48 fotografií v galérii Označenie Rapid nesie pri najnovšom použití tohto názvu kompaktný liftback

V prednej časti upúta maska chladiča a nové logo automobilky, umiestnené na prominentne vystúpenom profile kapoty. Hranaté svetlá so zlomom v spodnej časti sú doplnené veľkými hmlovými svetlami v nárazníku. Blatníky majú jasne definovaný tvar, rovnako ako zadné svetlá s typickým tvarom písmena C. Veko batožinového priestoru zaujme miestom na ŠPZ.

Rozmery
Dĺžka
4 483 mm
Šírka
1 706 mm
Výška
1 461 mm
Rázvor
2 602 mm
Rozchod vpredu
1 461 mm
Rozchod vzadu
1 488 mm
Svetlá výška
136 mm
Batožinový priestor
550/1490 l

Skúšané verzie jazdili na šestnásťpalcových kolesách, v základe však bude Škoda montovať iba štrnástky. Cena tu dostala prednosť, v pomerne veľkej karosérii však budú malé kolesá pravdepodobne vyzerať dosť utopené. Rapid sa rozmerovo radí medzi Fabiu a Octaviu, neplatí to však pre rázvor. S hodnotou 2 602 milimetrov preskakuje aj svoju väčšiu sestru.

Funkčný interiér s potešujúcimi prvkami

Dizajn vo vnútri auta je podobne jednoducho elegantný ako exteriér. Prioritou je funkčnosť, čo dokumentujú v prvom rade rozmerné odkladacie priestory vo dverách a pod centrálnou konzolou. Ergonómia ovládania vychádza z klasickej koncepcie áut VW Group.

Interiér auta má jednoduchú eleganciu, funkčnosť hrá prím 48 fotografií v galérii Interiér auta má jednoduchú eleganciu, funkčnosť hrá prím

Rapid poteší niekoľkými praktickými prvkami ako sú sieťky na bokoch sedadiel, držiak na parkovacie lístky, reflexná vesta pod sedadlom vodiča či koberec v batožinovom priestore s pogumovanou spodnou stranou. Veľmi zaujímavá je aj škrabka na ľad so zväčšovacím efektom, ktorá si svoje miesto našla vo viečku nádrže. Skutočne originálne.

Z priestorovej stránky je táto Škoda štedrá najmä v pozdĺžnom smere. V porovnaní s väčšou Octaviou ponúka vo vnútri dokonca viac miesta na kolená i hlavu. Za seba sa tu bez problémov usadia aj dvaja chlapi s výškou 190 centimetrov. O štipku horšie je to na šírku, kde Rapid pripomína skôr Fabiu. Trojica dospelých má na zadných sedadlách problém.

Interiér auta má jednoduchú eleganciu, funkčnosť hrá prím 48 Interiér auta má jednoduchú eleganciu, funkčnosť hrá prím ikona Skúšali sme novú Škodu Rapid 48 ikona Skúšali sme novú Škodu Rapid
Pasažieri sa bez problémov usadia vpredu i vzadu

Medzi silné stránky novej Škody patrí jednoznačne batožinový priestor. Český výrobca sa môže pochváliť najlepším objemom v triede, až 550 litrov. Tento ruksak je naozaj hlboký, široký aj dlhý a cez piate dvere je doň dobrý prístup. Po sklopení zadných sedadiel sa jeho objem zväčší na 1 490 litrov. Sklopené sedadlá však vytvárajú schod a od roviny majú ďaleko.

Ani v najvyššom vyhotovení Elegance sa Rapid na nič nehrá. Nenájdete tu preto imitácie dreveného obloženia či koženkové čalúnenie. Špičkové vyhotovenie liftbacku má sedadlá potiahnuté kvalitne pôsobiacim dvojfarebným textilom, doplneným množstvom tvrdších plastov a niekoľkými dielcami s pochrómovaním.

Rapid ponúka naozaj veľa miesta na batožinu 48 fotografií v galérii Rapid ponúka naozaj veľa miesta na batožinu

Z hľadiska vybavenia je nová Škoda pomerne obmedzená, automobilka sa rozhodla neponúkať doplnky, ktoré majú perspektívu dosahovať minimálnu predajnosť v rámci odbytu. Nenájdete tu preto xenónové svetlá či kožené čalúnenie. Funkčné prvky ako tempomat, klimatizácia či vyhrievanie sedadiel však v ponuke nechýbajú.

Malé poháre s koncernovým koktejlom

Rovnako ako všetky aktuálne modely Škoda aj nový Rapid využíva pohonné jednotky z materského koncernu Volkswagen. Nečakajte však populárne dvojlitrové TDI. V najnovšej škodovke nájdeme menšie a úspornejšie agregáty s tromi a štyrmi valcami.

Pod kapotou Rapidu nájdeme motory s objemom 1,2 až 1,6 litra 48 fotografií v galérii Pod kapotou Rapidu nájdeme motory s objemom 1,2 až 1,6 litra

Základ ponuky bude tvoriť trojvalec 1.2 MPI. Evolúcia známeho motora HTP je vyladená na najvyšší výkon 55 kW (75 k). O stupienok vyššie nájdeme dve verzie prepĺňaného štvorvalca 1.2 TSI s výkonom 63 kW (86 k) a 77 kW (105 k). Najvýkonnejším benzínovým motorom v Rapide bude 1.4 TSI, dosahujúci maximálny výkon 90 kW (122 k).

Benzínové motory
Model
1.2 MP
1.2 TSI
1.2 TSI
1.2 TSI DSG
1.4 TSI DSG
Objem (cm3)
1 198
1 197
1 197
1 197
1 390
Výkon (kW/k)
55/75
63/86
77/105
77/105
90/122
Kr. moment (Nm)
112
160
175
175
200
Prevodovka
5-stup. manuálna
5-stup. manuálna
6-stup. manuálna
7-stup. robotizovaná
7-stup. robotizovaná
Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
13,9
11,8
10,3
-
9,5
Max. rýchlosť (km/h)
175
183
195
-
206
Spotreba (l/100 km)
6,1
5,1
5,4
-
5,8

Naftová alternatíva nesie označenie 1.6 TDI a bude dostupná vo vyhotoveniach s výkonom 66 kW (90 k) a 77 kW (105 k). Okrem dvoch silnejších benzínov sú motory bežne spriahnuté s päťstupňovou mechanickou prevodovkou. Vo výkonnejšej verzii 1.2 TSI má skriňa stupňov šesť, model 1.4 TSI dostane už v základe sedemstupňový dvojspojkový automat DSG. Za príplatok bude k dispozícii aj pre silnejší model 1.2 TSI a slabšiu verziu 1.6 TDI.

Naftové motory
Model
1.6 TDI
1.6 TDI DSG
1.6 TDI
Objem (cm3)
1 598
1 598
1 598
Výkon (kW/k)
66/90
66/90
77/105
Kr. moment (Nm)
230
230
250
Prevodovka
5-stup. manuálna
7-stup. robotizovaná
5-stup. manuálna
Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
-
-
10,6
Max. rýchlosť (km/h)
-
-
190
Spotreba (l/100 km)
4,2
4,3
4,4

V prvej jazde sme sa zoznámili modelom 1.2 TSI (63 kW) a 1.6 TDI (77 kW), oba exempláre boli vybavené manuálom. Známe motory v Rapide nijako neprekvapili, no ani nesklamali. Moderné štvorvalce sú tiché, kultivované a svoju silu ponúkajú v širokom rozsahu otáčok. V prípade potreby poskytujú dostatočnú dynamiku, pod čo sa podpísala aj nízka hmotnosť liftbacku. Naftový model len tesne presahuje hranicu jeden a štvrť tony.

Ani ostrá jazda nevyhnala spotrebu do astronomických výšok 48 fotografií v galérii Ani ostrá jazda nevyhnala spotrebu do astronomických výšok

Podvozok auta je spojením prvkov zo staršej Octavie a Fabie. Kombináciou však nevznikol čudesný Frankenstein, ale solídny základ pre nový automobil. Rapid pripomína jazdnými vlastnosťami menší Volkswagen Polo. Rodinne ladený liftback sa príjemne ovláda, predné kolesá bez väčších problémov určujú smer aj pri dynamickom štýle jazdy.

Naladenie pruženia je nemecky tuhé, podvozok dobre drží stopu a z miery ho veľmi nevyvedú ani nerovnosti v zákrutách. Samozrejme, zachovaná je príjemná úroveň komfortu, ktorá hrá pri tejto kategórii áut prvé husle. Podobne ako motor je aj podvozok slušne odhlučnený, ozýva sa len pri prejazde väčších nerovností.

Nová Škoda má  pruženie pomerne tuhé, nie však príliš na úkor komfortu 48 fotografií v galérii Nová Škoda má pruženie pomerne tuhé, nie však príliš na úkor komfortu

Kompromisným naladením sa prezentuje aj brzdový systém, ktorý v základných verziách obsahuje vpredu kotúče a vzadu bubny. Skúšané verzie mali kotúčové brzdy na oboch nápravách. Napriek benevolentne nastavenému pedálu sa pri jeho plnom stlačení dostavil žiadaný brzdný účinok a Rapid nemal s razantným spomalením žiadne problémy.

Poctivý automobil za doposiaľ nezverejnenú cenu

Z prvého zoznámenia a najnovším Čechom si odnášame najmä pozitívne dojmy. Mladoboleslavský liftback ponúka atraktívny dizajn, veľa vnútorného priestoru, slušné jazdné vlastnosti, nešokuje však výbavou ani ponukou pohonných jednotiek.

Zásadnou otázkou stále zostáva cena, ktorá je momentálne prísne stráženým tajomstvom. Dozvedieť by sme sa ju mali s oficiálnou premiérou novinky na septembrovom autosalóne v Paríži. Slovenskí díleri by prvé exempláre mohli dostať pod vianočný stromček, naplno sa predaj má rozbehnúť až začiatkom budúceho roka.


Najnovšie články
Test VW Golf 1.4 TSI: V znamení oblohy

To, čo výrobcovia prezentujú ako športové autá, nemusí zodpovedať realite. Preto sme sa pozreli, aké gény predviedli dvaja tvrdí rivali:...

Kto vyrába najšportovejšie kupé?

EXKLUZÍVNA JAZDA      Jeho celé meno je typicky šľachticky dlhé: Rolls-Royce Phantom Drophead Coupé Series II. Ale stačí krátky čas, aby...

Rolls-Royce Drophead Coupé: Klobúk dolu!

PRVÁ JAZDA      Vyskúšali sme aj najsilnejší dieselový motor 2.0 TDI v kombinácii s pohonom oboch náprav a prevodovkou DSG.

Škoda Octavia Scout: Najrýchlejší diesel

PRVÁ JAZDA   Ford nedávno uviedol špeciálnu verziu typu Fiesta, ktorá okrem farieb zaujala zvýšeným výkonom litrového trojvalca. V...

Najsilnejší litrový motor v praxi

Peugeot si na titule Auto roka, u nás aj v Európe, ozaj zakladá. Viac než marketingové samolepky nás však zaujímali reálne kvality kombi verzie 308 SW.

Test Peugeot 308 SW: Kombi nie je MPV

Receptúra X6 síce spolarizovala publikum, ale na trhu uspela. A ako dopadol pokus posunúť ju aj do segmentu o číslo menšieho, nazvaný X4?

Test BMW X4 35i: Nečakane ostré
Aktuality.sk Sport.sk MobilMania.sk Živé.sk

Znie to neuveriteľne, ale ľudia každoročne vyprodukujú približne 300 miliónov ton plastov. Väčšina síce končí na skládkach, no 0,1% „zakotví“...

Záchranca podmorského života? Solárne koleso môže očistiť oceány od plastov

Ak vás včerajšia informácia o neodvysielaní priameho prenosu zo zápasu AS Trenčín - Hull City v 3. predkole Európskej ligy nahnevala, tu je...

Najhoršia výhovorka: Prečo RTVS nevysielala AS Trenčín - Hull City?

Pri prenose čísla na paušálny program v O2 môžete získať 150 eur. Podmienkou je online nákup.

O2: 150 eur za prenos čísla

Množstvo antivírusov obsahuje kritické chyby. Mal ich aj slovenský Eset.

Experti: Antivírusy sú deravé
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×