Test Chevrolet Aveo 1.3 SDE Eco: Nech ťa sila sprevádza

Dieselový Chevrolet Aveo je iný ako jeho benzínoví bračekovia. Sľubuje úžasné parametre spotreby aj solídny výkon. Ako to funguje v praxi?

Chevrolet Aveo zaútočil na náš trh s batohom plných sľubov a úžasných tabuľkových parametrov. V  teste sme ho privítali už dvakrát a dvakrát sa ukázalo, že papiere nemusia byť vždy kompatibilné s realitou. V našej redakčnej garáži už bolo Aveo so slabším 1,4-litrovým benzínom a neskôr aj silnejšou jednašestkou. Teraz sme testovali Chevrolet Aveo s jediným dieselovým motorom z ponuky v silnejšom naladení. Malého Chevyho ako celok sme už dostatočne popísali v predchádzajúcich textoch, teraz sa detailne pozrieme na naftové špecifiká.

TIP: Test Chevrolet Aveo 1.4 16V: Bezpečnosť verejná

Dnes vďaka originálnemu dizajnu Chevrolet Aveo vytŕča z radu. Otázka je, či o desať rokov nebude skôr na smiech 24 fotografií v galérii Dnes vďaka originálnemu dizajnu Chevrolet Aveo vytŕča z radu. Otázka je, či o desať rokov nebude skôr na smiech

Diesel náš každodenný

K Chevroletu Aveo si kúpite jediný dieselový motor interne označovaný ako 1.3 SDE. Dostupný je v dvoch výkonnostných verziách: slabšej 56 kW (75 k) a silnejšej 71 kW (95 k). Výkonnejší nafťák sa predáva aj vo verzii s Eco v názve, ktorá sľubuje podstatne lepšie parametre spotreby. A presne túto verziu sme mali možnosť otestovať v päťdverovom Aveu.

Dieselový motor z rodiny EcoTec pod kapotou Chevroletu Aveo 24 Dieselový motor z rodiny EcoTec pod kapotou Chevroletu Aveo

A akú silu dieselové Aveo ponúka v skutočnosti? Papierový výkon z malého motora vytlačíte, ale ako rýchlo príde, tak rýchlo aj odíde. Do vyšších otáčok sa ho ani príliš hnať neoplatí, viac z neho aj tak nedostanete. Využiteľné spektrum otáčkomera prebehnete ako nič a zrazu treba znovu radiť. Solídny krútiaci moment 190 Nm je dostatočný pre bežnú jazdu v meste aj na okresnej ceste, klasická dýchavičnosť malých motorov v kopcoch sa tak ľahko nedostaví.

Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1248 cm3
Max. výkon
71 kW/95 k
pri otáčkach
4000/min
Max. krútiaci moment
190 Nm
pri otáčkach
1750/min
Palivo
nafta
Pohon
predná náprava
Prevodovka
5-stupňová manuálna

Z hľadiska kultúry chodu a zvukového prejavu je na tom dieselové Aveo nad očakávania dobre. Inžinieri prekvapivo úspešne utlmili vibrácie, ktoré je cítiť iba na volante a aj to iba v minimálnej miere. Zvuk sa im úplne skrotiť nepodarilo, naprieč celým spektrom otáčok sa ozýva hlasné rapotanie. V kontexte tejto objemovej kategórie je jeho zvuk prekvapivo hrubý, nie však nepríjemný alebo rušivý. Pri porovnaní s trhovým lídrom – Škodou Fabia 1.6 TDI CR – môžeme konštatovať, že Aveo menej trasie a viac hučí.

 
Chevrolet Aveo 1.3 SDE Eco
Škoda Fabia 1.6 TDI CR 66 kW
Dĺžka
4039 mm
4000 mm
Šírka
1735 mm
1642 mm
Výška
1517 mm
1498 mm
Rázvor náprav
2525 mm
2541 mm
Objem batožinového priestoru
290 l
315 l
Usporiadanie a počet valcov
R4
R4
Zdvihový objem
1248 cm3
1598 cm3
Max. výkon pri ot.
71 kW/95 k (4000)
66 kW/90 k (4400)
Max. krútiaci moment pri ot.
190 Nm (1750)
250 Nm (1500-2500)
Prevodovka
M5
M5
Spotreba mesto/mimo mesto/kombinovaná
4,2/3,3/3,6 l/100 km
5,1/3,6/4,2 l/100 km
Základná cena
13 740 eur *
12 975 eur **
Cena v porovnateľných výbavách
13 740 eur *
14 687 eur **

* Možné odpočítať aktuálne akciové zvýhodnenie 900 eur
** Možné odpočítať aktuálne akciové zvýhodnenie 500 eur

Dieselové Aveo je možné kúpiť jedine v tandeme s päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Oproti dobám minulým sa manuálne prevodovky Chevroletu zlepšili a to isté môžeme povedať aj o testovanom kúsku – špičku segmentu istotne nedosahuje, nejde už ale ani o povestný generátor náhodných čísiel. S trochou praxe a štipkou trpezlivosti je možné radiť presne a dokonca aj celkom rýchlo.

Dizajn interiéru je vskutku originálny, nevieme sa však rozhodnúť, či to je dobre... 24 fotografií v galérii Dizajn interiéru je vskutku originálny, nevieme sa však rozhodnúť, či to je dobre...

Eco-logy? Eco-nomy? Eco-theory...

Za verziu Eco sa v Chevrolete pripláca 200 eur. Eco balík pozostáva z pneumatík s nízkym valivým odporom, mierne iného nastavenia motora (nižší krútiaci moment oproti rovnakej výkonnostnej verzii bez Eco) a pozmenených reakcií na plynový pedál. Prítomný je aj systém štart/stop (štandardne pre všetky dieselové verzie), ktorý by aspoň teoreticky mal šetriť palivo. V praxi to však až také ružové nie je. Pri bežnom jazdení motor vypínal iba veľmi sporadicky. Zaujímalo by nás, podľa akého kľúča elektronika vyhodnocuje, kedy je vhodné motor vypnúť a kedy nie. 09
Motor by sa po zastavení mal teoreticky sám vypnúť. V praxi to však fungovalo iba občas

Podľa tabuľkových parametrov by malo byť Eco Aveo o šesť desatiniek litra v meste a pol litra v kombinovanom cykle úspornejšie než klasická verzia. V meste výrobca sľubuje dokonca spotrebu 4,2 litra nafty na 100 km. To je hodnota konkurujúca svetovej špičke. Po týždňovom teste môžeme zodpovedne vyhlásiť, že táto hodnota je absolútne nereálna a nepodarilo sa nám ju dosiahnuť ani pri najlepšej vôli. Maximálna snaha o ekologickú mestskú jazdu u nás vyústila do spotreby rovných 5 litrov. Štandardná jazda bez klimatizácie znamenala spotrebu asi 5,5 litra, s klímou vystrelila nad 6 litrov.

Rovnako uvádzaných mimomestských 3,3 l/100 km je z ríše snov. Pokiaľ sa veľmi neponáhľate, dokážete zajazdiť za štyri a pol. Toť vsjo. Pri diaľničnej 130-ke sme zaznamenali 3 000 otáčok a namerali priemernú spotrebu 7,1 l/100 km s klimatizáciou. A to už je hodnota, ktorú pokojne dosiahnete s väčším benzínovým motorom, prípadne masívnym dieselom. Pokiaľ teda rozmýšľate nad Aveom na dlhé diaľničné jazdy, určite počítajte s väčším apetítom.

Mesto - normovaná
4,2 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
3,3 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
3,6 l/100 km
Mesto - počas testu
5,5 l/100 km
Diaľnica - počas testu
7,1 l/100 km
Priemer testu
5,3 l/100 km

Dieselové Aveo logicky pribralo v predných partiách, aj keď nárast hmotnosti nie je až tak dramatický ako by sa mohlo zdať. Oproti porovnateľnému benzínovému motor 1.4 16V nabralo 82 kg. V tejto cenovej kategórii ale nemôžeme čakať žiadne dramatické zmeny v konštrukcii a naladení podvozka. Pri jazde teda treba počítať s tým, že auto je ťažšie na predok a v zákrutách sa môže dostavovať nedotáčavosť. Nepredpokladáme však prílišný záujem budúcich majiteľov o športovú jazdu, čiže to nepovažujeme za nedostatok. Relatívne ťažké auto (1 301 kg vo vyššej výbave bez vodiča) by si však už dozadu zaslúžilo kotúčové brzdy, základné bubny však nenahradíte ani za príplatok.

Sedenie za volantom Avea vôbec nie je zlé, pre dlhé cesty by ale prišla vhod nastaviteľná bedrová opierka 24 Sedenie za volantom Avea vôbec nie je zlé, pre dlhé cesty by ale prišla vhod nastaviteľná bedrová opierka

Základná otázka: Pre koho?

Neodpustíme si krátku úvahu. Keď sa rozhodnete priplatiť si nemalé peniaze za dieselovú motorizáciu (2 350 eur rozdiel oproti 1.4 16V) do lacného auta B-segmentu, musíte byť buď firma, alebo súkromník, ktorý má hlbšie do vrecka, ale zároveň mimoriadne vysoké ročné nábehy. Zástupcovia prvej kategórie z Avea neskáču dva metre do výšky, vo flotilách ho prakticky nevidieť. Pokiaľ ste privátnym členom klubu 40-tisíc+, začnete prepočítavať všetky prvky výbavy, spotrebu, výkony atď. V tom prípade Chevrolet Aveo vchádza s plnou parádou do zameriavača.

Zúrivý pohľad, ale mierna cenovka 24 fotografií v galérii Zúrivý pohľad, ale mierna cenovka

Jeho výhodou je dostupnosť dieselu (aj keď slabšie naladeného) aj k úplne najnižšej výbave, čo umožnilo zraziť jeho základnú cenu na 12 490 eur s možnosťou zľavy 900 eur. Testovaný výkonnejší nafťák ECO s druhou najvyššou výbavou LTEplus štartuje na 13 740 eur akciovo znížených na 12 840 eur s DPH.

Základná cena modelu
od 7 190 €
Základ cena verzie
od 13 740 €
Cena testovaného exemplára
14 130 €

Naftový motor v malom aute má celý dlhý zástup nevýhod a teoreticky iba jedinú výhodu – nižšiu spotrebu. V prípade dieselového Avea sa nám však ani tento predpoklad nepotvrdil. V meste sa k sľúbeným hodnotám nepriblížilo ani na dohľad, mimomesto sa drží s číslami dosiahnuteľnými s hocakým benzínom a diaľnica s priemerom nad 7 litrov je priam z inej galaxie. Malý nafťáčik zároveň neponúka žiadnu extra porciu výkonu, skôr iba slabší priemer.

Keď spočítame fakty, tak argumenty hovoriace za dieselové Aveo miznú ako jarný sneh. Keď sa k tomu pridá silný konkurent v podobe dieselovej Škody Fabia s cenami iba trošku vyššími (pri lepšie vybavených verziách), tromfy v rukách Avea dochádzajú. Pokiaľ sa už pre Chevrolet Aveo rozhodnete, určite odporúčame zvoliť benzínový motor 1.4 16V. Má síce vyššiu spotrebu, rozdiel v prvotnej cene medzi benzínom a dieselom však môžete pokojne na palive splácať počas celej životnosti auta.

 

Pokračovanie v ďalšej kapitole

Pokračovanie článku nižšie

Test Chevrolet Aveo 1.3 SDE Eco 24 Test Chevrolet Aveo 1.3 SDE Eco

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1248 cm3
Max. výkon
71 kW/95 k
pri otáčkach
4000/min
Max. krútiaci moment
190 Nm
pri otáčkach
1750/min
Palivo
nafta
Pohon
predná náprava
Prevodovka
5-stupňová manuálna
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4039 mm
Šírka
1735 mm
Výška
1517 mm
Rázvor náprav
2525 mm
Pohotovostná hmotnosť
1301 kg
Pohotovostná hmotnosť (EU)
 1376 kg
Užitočná hmotnosť
304 kg
Celková hmotnosť
1605 kg
Objem batožinového priestoru (VDA)
290/653 l
Objem palivovej nádrže
40 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
174 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
11,7 s
Spotreba
Mesto - normovaná
4,2 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
3,3 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
3,6 l/100 km
Mesto - počas testu
5,5 l/100 km
Diaľnica - počas testu
7,1 l/100 km
Priemer testu
5,3 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
95 g/km
Emisná norma
Euro 5
Cena s DPH
Základná cena modelu
od 7 190 €
Základ cena verzie
od 13 740 €
Cena testovaného exemplára
14 130 €


Najnovšie články
Jazdené Audi A3 Sportback: Vyhľadávaný artikel

Vyskúšali sme dizajnovú edíciu CrossTourer v spojení s najsilnejším naftovým motorom.

Test Citroën C5 CrossTourer: Útočí zľavou

Obyčajná jazda je nudná. Fiat 128 radšej vyzve svojho pána na súboj. Postará sa o zábavu a odvezie celú rodinu.

Fiat 128: Rodinné dobrodružstvo

Aj trojvalcový Ford Focus môže pripomínať tvrdého športovca. Stačí na to balík Sport X.

Ford Focus 1.0 EcoBoost Sport X: Drsný trojvalec

JAZDA    Prevetrali sme výkonnejšiu verziu temperamentného Španiela, ktorý svojou cenou kosí konkurentov aj vo vlastných radoch.

Seat Leon Cupra: Nový kráľ hot-hatchov

Prvá generácia novodobého MINI láme ženské srdcia, ale zato mechanikov privádza do šialenstva.

Jazdené MINI: Problémový miláčik žien

Octavia s pohonom na CNG láka nízkymi prevádzkovými nákladmi a dlhým dojazdom. Ako však vyzerajú papierové predpoklady v realite?

Test Škoda Octavia G-TEC: Oplatí sa CNG?
Aktuality.sk Šport.sk Mobilmánia.sk Živé.sk Čas.sk Adam.sk

Hoci ide o návykovú látku, marihuana má aj pozitívne účinky pre zdravie človeka, čo potvrdzujú aj posledné výskumy a vyjadrenia odborníkov z celého...

Marihuana ako liek! V čom by mohla ľuďom pomôcť?

Operačný systém Windows 8.1 si vylepšuje svoje pozície, no na legendu má naďalej nemalú stratu.

Xpéčka zostávajú stále nedobytné

Po takmer 5-tisíc rokoch sa zdá, že večná záhada okolo starodávnej pamiatky Stonehenge je rozlúštená.

Záhada Stonehenge je rozlúštená!

Množstvo alkoholu v pohári môže mať zásadný vplyv na to, ako rýchlo sa opijeme.

Nechcete sa rýchlo opiť? Použite trik
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×