Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Parkovanie v Bratislave: Domáci vo výhode

Záchytné parkoviská, expresné linky, vyhradené autobusové pruhy, zvýhodnenie naplnených áut - to sú hlavné návrhy na zmenu parkovania v hlavnom meste.

Bratislava mení stratégiu v oblasti statickej dopravy. Definitívny návrh v súčasnosti vypracúva komisia primátora, ktorej členmi sú poslanci, starostovia vybraných mestských častí a odborníci. Mestské zastupiteľstvo sa ním bude zaoberať v septembri.

Zmeny budú postupné

Bratislavský primátor Milan Ftáčnik na stredňajšom brífingu predstavil základnú filozofiu novej politiky, ktorá sa neodmysliteľne spája aj s riešeniami v oblasti dynamickej dopravy. Primátor uznáva, že zmeniť postoj Bratislavčanov nebude jednoduché, ale podľa jeho slov odkladanie riešenia súčasnej situácie by bolo tou najhoršou alternatívou.

Využívanie vozidiel v Bratislave
Vybavovanie osobných záležitostí
86,9 %
Návštevy príbuzných a známych
83,3 %
Nákupy
78,3 %
Doprava do práce/školy
68,3 %
Pracovné/podnikateľské aktivity
37,8 %
Doprava detí do školy/škôlky/jaslí
31,1 %
Doprava partnera do práce/školy
30,3 %
Zdroj: MVK

Podľa Ftáčnika rozhodne mesto nebude riešiť parkovaciu politiku systémom tzv. veľkého tresku. Inými slovami, pravidlá síce budú jednotné pre celú Bratislavu, budú sa však zavádzať postupne od 1. apríla 2013. Hlavná myšlienka zostáva nezmenená: mesto podporí parkovanie rezidentov, čiže obyvateľov s trvalým pobytom v Bratislave. Základom sa stane spoplatnenie parkovania a vytvorenie rezidenčných parkovacích zón.

Bez MHD to nepôjde

Vyriešiť samotné parkovanie pochopiteľne nestačí, budú potrebné ďalšie opatrenia, najmä alternatívne druhy dopravy. Mesto sa zameria najmä na električkovú dopravu, v rámci ktorej chce zrýchliť a zlepšiť kvalitu prepravy na vybraných radiálach.

Ďalšou alternatívou sú autobusy. Okrem expresných liniek chce mesto na cestách s dvomi a viac pruhmi v jednom smere jazdy vytvárať vyhradené jazdné pruhy. Magistrát vytipoval 13 úsekov na cestách I. a II. triedy, v prvej etape by to mala byť Gagarinova a vnútorný mestský okruh ohraničený ulicami Šancova, Štefánikova a Karadžičova.

Ilustračná snímka. Zdroj: www.verejna-doprava.eu 4 fotografie v galérii Ilustračná snímka. Zdroj: www.verejna-doprava.eu

Vyhradené pruhy zrýchlia prejazd autobusov a trolejbusov aj v časoch dopravnej špičky. Podľa údajov magistrátu kým v súčasnosti prejde autobus takýmto úsekom za 45 minút, vytvorením vyhradeného pruhu sa cestujúci dostanú do centra za 15 až 20 minút.

Vzhľadom na nízku vyťaženosť osobných áut magistrát uvažuje aj o možnosti, že tieto pruhy uvoľní taxíkom a vozidlám, v ktorom sa nachádzajú najmenej tri osoby. Milan Ftáčnik uviedol, že mesto medzičasom dostalo niekoľko ponúk na aplikácie, ktoré umožnia záujemcom zostaviť posádku aj z neznámych ľudí.

Ďalším opatrením, ktoré je pre zlepšenie dopravnej situácie v Bratislave nevyhnutné, je výstavba záchytných parkovísk. Podľa primátora má mesto vytipovaných niekoľko lokalít, napríklad, Zlaté piesky, Ružinovský cintorín či petržalský Carrefoure.

Bratislavčania súhlasia so zmenami

Magistrát v apríli spustil verejnú diskusiu o parkovacej politike, z ktorej získal viac ako  3 500 podnetov a návrhov. Okrem toho poveril agentúru MVK prieskumom verejnej mienky, na ktorom sa zúčastnilo 1 168 Bratislavčanov vo veku nad 18 rokov.

Z prieskumu vyplynulo, že väčšina Bratislavčanov považuje situáciu v hlavnom meste za kritickú, ktorá si vyžaduje nový systém parkovania. Vyše 80 percent respondentov súhlasí so zvýhodnením rezidentov pri parkovaní.

Ilustračná snímka. Foto: Soňa Zverková 4 fotografie v galérii Ilustračná snímka. Foto: Soňa Zverková

Dôvodom sú skúsenosti s parkovaním v mieste bydliska. Hoci cez deň viac ako tretina Bratislavčanov označila situáciu za dobrú, približne rovnaký počet zvolil úplne opačný výraz: zlá alebo katastrofálna. Na otázku parkovania vo večerných hodinách sa pomer obrátil. Len niečo vyše pätiny ľudí považuje situáciu za dobrú, viac ako polovica respondentov ju označila za zlú a katastrofálnu.

Situácia s parkovaním v mieste bydliska

Bezproblémová
alebo dobrá
Občas
problematická
Zlá, ale nie
kritická
Katastrofálna
Bratislava I
cez deň
23,9 %
19,7 %
23,9 %
32,4 %
večer
19,7 %
21,1 %
32,4 %
26,8 %
Bratislava II
cez deň
32,2 %
16,8 %
21,5 %
29,5 %
večer
20,1 %
26,2 %
22,8 %
30,9 %
Bratislava III
cez deň
68,0 %
24,0 %
3,0 %
5,0 %
večer
54,0 %
27,0 %
8,0 %
11,0 %
Bratislava IV
cez deň
48,5 %
34,6 %
9,2 %
7,7 %
večer
36,2 %
20,0 %
21,5 %
22,3 %
Bratislava V
cez deň
24,2 %
40,5 %
26,8 %
8,4 %
večer
9,5 %
5,3 %
33,7 %
51,6 %
Celá vzorka
cez deň
37,8 %
28,9 %
18,0 %
15,3 %
večer
25,5 %
18,3 %
24,5 %
31,7 %
Zdroj: MVK

AutoMoto.sk komentuje

Je jasné, že dopravnú situáciu v hlavnom meste nebude možné vyriešiť zo dňa, nakoľko každé opatrenie sa musí naviazať s iným. Vytlačiť návštevníkov z parkovacích miest v širšom centre bude možné len vybudovaním záchytných parkovísk a posilnením verejnej dopravy.

Chceme zmierniť zahltenie ciest? Musíme posilniť a hlavne zlepšiť kvalitu MHD. Nejeden Bratislavčan sadne v lete do auta len preto, aby sa v prehriatom autobuse nemusel piecť vo vlastnej šťave. V zime zas radšej obetuje pár grajciarov na benzín, aby nemusel drkotať zubami na zastávke. A to je len zlomok otázok, ktoré musí magistrát vyriešiť.

Najdôležitejšie však bude presvedčiť Bratislavčanov, aby do auta nesadli a zvolili MHD. Zvyk je železná košeľa a postoje sa menia ťažko. Sme však presvedčení, že ak magistrát ponúkne kvalitnú a hlavne dôstojnú alternatívu, obyvatelia mesta napokon presedlajú na verejnú dopravu. V opačnom prípade sa kolobežka a „pešibus” už čoskoro stanú najrýchlejším spôsobom presunu.

Kríženec autobusu, vlaku a tunelu

Zo zápchami, proti ktorým sú tie bratislavské prechádzkou rajskou záhradou, sa potýka aj jedno z najľudnatejších metropol sveta – Peking. Čínski inžinieri prišli so šikovným nápadom: skrížili autobus, vlak a tunel.

Tunelbus 4 fotografie v galérii Tunelbus

„Tunelbus” je vysoký viac ako štyri metre, dokáže prepraviť 1 200 až 1 400 cestujúcich rýchlosťou až 60 km/h. Poháňa ho elektrická a solárna energia a nepotrebuje depo, keďže môže zostať stáť na ľubovoľnej zastávke a nikomu nebude prekážať. Rozhodne je lacnejší než metro. Výroba jedného kusu a výstavba 40-kilometrovej trate stoja asi šesť miliónov eur, čo je len desatina hodnoty porovnateľného metra.

Tunelbus 4 fotografie v galérii Tunelbus


Najnovšie články
NDS zmonitoruje vplyv D3

Chybné airbagy spoločnosti Takata sa postarali o neustále narastajúci počet zvolávaných vozidiel. Keďže sa ich počet blíži k 20 miliónom,...

Takata v centre vyšetrovania

Koncern chce v spoločnosti štvrtinu. Cena transakcie by mala byť na úrovni 30 mil. eur, pričom dohoda by mohla byť podpísaná už budúci týždeň.

Daimler chce vstúpiť do MV Agusta

Ruské podniky, v ktorých má štát aspoň polovičný podiel, zrejme nebudú môcť dovážať zo zahraničia určité produkty. Zákaz by sa mal dotknúť...

Rusko chce úplne zakázať dovoz áut

Problémy s chybnými airbagmi japonskej spoločnosti Takata sa ťahajú už roky a vyžiadali si rozsiahle zvolávacie akcie. A servisy teraz...

Opäť chybné airbagy

Kupci v Európe preferujú tradičné motory a v záujme ekológie nie sú ochotní meniť svoje zvyky. To a mnoho iného zistil najnovší prieskum spoločnosti PwC.

Elektromobil? Nie, ďakujem

Ceny ropy padli na štvorročné minimum a koniec tohto vývoja je zatiaľ v nedohľadne. Výrazne klesli aj medzinárodné ceny palív, tešiť by sa...

Ropa padá, palivá pôjdu nadol
Aktuality.sk Šport.sk Mobilmánia.sk Živé.sk Čas.sk Adam.sk

Experti z NASA, ktorí majú na starosti pozorovaciu stanicu Solar Dynamics Observatory, informujú o obrej škvrne na Slnku. Tá spustila magnetické...

Obrovská škvrna na Slnku. Erupcie môžu ovplyvniť dianie na Zemi

Prelomenie ochrany Apple pred  jailbreakom trvalo v prípade nových verzií iOS trvalo rekordne krátky čas.

Prelomili najnovší systém iOS 8.1

Futbalista Slovana Igor Žofčák poriadne zaskočil moderátorku RTVS v priamom prenose...

Žofčák uštedril moderátorke ranu!

Vysokoškoláci na Strednej priemyselnej škole Jozefa Murgaša predstavili formuly, aké nie je možné vidieť bežne na pretekárskych okruhoch.

Milovníci rýchlych strojov si prišli na svoje!
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×