Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Kabrio s pevnou strechou: Na začiatku bol Peugeot

Pevné skladacie strechy nie sú fenoménom iba posledných rokov. Objavili sa skôr, než by ste čakali. Na začiatku stál Peugeot a po dlhších prestávkach sa vrátil, aby kupé-kabrio spopularizoval.

Prvé automobily strechu nemali, a tak prevádzka mimo hlavnej sezóny bola jedným veľkým dobrodružstvom, nehovoriac o neexistujúcej zimnej údržbe neexistujúcich ciest. Verným spoločníkom automobilových pionierov na zimných výletoch boli hrubé kožuchy, horúce kamene pod nohami a tekutý sveter vo fľaštičke.

TIP: Desať tipov pre výber kabrioletu

Postupne sa však koče s motorom začali v hojnejšej miere zastrešovať látkovými strechami ale aj pevnými. Na začiatku dvadsiateho storočia malo auto teda buď pevnú strechu, alebo skladaciu plátennú. Konštruktérom však  v hlavách vírili myšlienky, ako skĺbiť výhody oboch koncepcií. Netrvalo dlho a na svete boli prvé osobné vozidlá s pevnou skladacou strechou.

Všeobecne panuje názor, že pevná skladacia strecha je vynálezom poslednej dekády 20. storočia, kedy sa kupé-kabriolety vyrojili ako divé včely. To je však omyl a korene dvojjedinej koncepcie treba hľadať hlbšie v nánosoch histórie automobilizmu, konkrétne v medzivojnovom období.

Inžiniersky dar od dentistu

Prvým experimentom so skladacou pevnou strechou bola konštrukcia Bena Ellerbecka z roku 1922, ktorý robil pokusy na automobile značky Hudson. Jeho strecha sklápajúca sa na zadnú časť vozidla, nie dovnútra, však zostala nepochopená.

Priekopníkom kabrioletu s pevnou strechou v sériovej výrobe bol Peugeot 402 Éclipse 13 fotografií v galérii Priekopníkom kabrioletu s pevnou strechou v sériovej výrobe bol Peugeot 402 Éclipse

Nebudeme vás ďalej naťahovať a prezradíme, že prvú sériovú aplikáciu elektricky sklápateľnej pevnej strechy má na svedomí Peugeot. Autorom  systému Éclipse je Georges Paulin, ktorý si ho dal patentovať v roku 1931 a neúspešne ho ponúkal napríklad Citroënu.

Smutný koniec Georgesa Paulina

Vynálezca patentu strechy Éclipse bol zaujímavý chlapík. Hlavným povolaním bol zubár, čiastočne pracoval ako dizajnér pre rôzne spoločnosti, medzi nimi napríklad karosáreň Pourtout, či Rolls-Royce a Bentley. Na začiatku vojny sa dal do služieb britskej tajnej služby, neskôr bol uväznený a odsúdený na smrť nemeckým vojnovým tribunálom. Popravený bol v roku 1942.

Neskôr sa systém dostal vďaka malým karosárskym firmám na podvozky automobilov Peugeot a ten ho napokon zaradil aj do sériovej výroby. Najznámejším a najúspešnejším modelom bol Peugeot 402 Éclipse Décapotable, ktorý sa vyrábal až do začiatku Druhej svetovej vojny, hoci už bez elektrického pohonu strešného systému. Potom v Európe nadlho zavládlo pre pevné skladacie strechy obdobie temna.

Odveta z Ameriky

Medzičasom sa objavovali sporadické pokusy respektíve koncepty, ktoré zakaždým stroskotali ešte pred uvedením do série a zostali iba raritami. Sklápací hardtop udrel opäť s príchodom Fordu Fairlane 500 Skyliner koncom kozmických päťdesiatych rokov v USA.

Dobová brožúra hlása, že strecha Skylinera po stlačení tlačidla zmizne za necelú minútu 13 fotografií v galérii Dobová brožúra hlása, že strecha Skylinera po stlačení tlačidla zmizne za necelú minútu

Skylinery od Fordu mali obrovskú pevnú strechu, ktorej predná časť sa sklápala, aby sa vôbec zmestila do batožinového priestoru. Zložitý systém bol pomerne spoľahlivý, ale jeho nevýhodou bola práve priestorová náročnosť. Fairlane 500 Skyliner sa vyrábal v modelových rokoch 1957 – 1959 a celkovo sa na cesty dostalo viac než 48 000 exemplárov. Dnes za renovovaný kúsok zaplatíte aspoň 50 000 dolárov.

Po Skylineri nastalo opäť temno, no Ford s pevnou skladacou strechou neprestal experimentovať. Dôležitým pokusom bol jediný postavený Mustang, ktorého strecha sa lámala nad zadným oknom, čo umožňovalo veľkú úsporu miesta pri sklopení. Túto koncepciu využívajú dnes prakticky všetky skladacie hardtopy.

Druhá dlhá pauza

Počas odmlky sa naďalej sporadicky objavovali pokusy najmä od karosárskych firiem, no k serióznej výrobe sa nedostal ani jeden koncept. V sedemdesiatych rokoch vládol takzvaný targa top, čiže model, ktorý má pevnú priečku B-stĺpika so zadným sklom a odníma sa iba strešný panel, prípadne panely. To je však už iný typ skladacej strechy.

Medzi rarity sa radí aj Audi quattro roadster od Tresera / foto: treser-audi.de 13 fotografií v galérii Medzi rarity sa radí aj Audi quattro roadster od Tresera / foto: treser-audi.de

V osemdesiatych rokoch prevzali iniciatívu najmä nemeckí tuneri a objavili sa tak rarity ako Mercedes-Benz Magic Top od BB (Buchmann und Buchmann), či Audi quattro roadster od Tresera. Koncom ôsmej dekády bola veľmi blízko modernému prevedeniu pevnej sklápateľnej strechy Toyota Soarer s verziou Aerocabin, no ešte stále to nebolo ono.

Znovuzrodenie

Za prvý moderný automobil s pevnou skladacou strechou sa dá považovať Mitsubishi 3000GT spyder, ktoré sa objavilo v roku 1995 a predbehlo tak o rok Mercedes-Benz SLK. Ten je často považovaný za pioniera moderných sklápacích striech, no nenápadné Mitsubishi ho predbehlo o prsia. Nech je to akokoľvek, kupé-roadster SLK výrazne prispel k popularizácii a rozšíreniu staronovej koncepcie pevnej strechy.

Na začiatku epidémie skladací pevných striech bolo Mitsubishi 3000GT spyder 13 fotografií v galérii Na začiatku epidémie skladací pevných striech bolo Mitsubishi 3000GT spyder

Druhým silným impulzom rozmachu pevnej skladacej strechy koncom dvadsiateho storočia bol symbolicky Peugeot, ktorý stál aj pri zrode v tridsiatych rokoch. Jeho model 206 CC spravil z pevnej sklápacej strechy skutočnú masovku. Postupne sa pripájali aj ďalší výrobcovia, a kto tento systém nemal v ponuke, bol považovaný za outsidera. Dnes sa už dá nájsť iba málo otvorených vozidiel s mäkkou strechou. Z látkovej strechy na pevnú skladaciu presedlali už aj také klasiky ako Mazda MX-5 (v ponuke je stále aj látková), BMW Z4, či Ferrari 458 Spider.


Najnovšie články
Na kysuckej D3 začali raziť tunel

Zo značky sídliacej v talianskom meste Maranello sa má stať samostatná firma. Oddelenie sa má dokončiť na budúci rok.

Ferrari sa má odčleniť od koncernu

Vybudovanie fabriky s rozlohou 6 000 m2 stálo 4 milióny eur, zamestnanie v nej nájde viac než 50 ľudí.

VW otvoril nástrojáreň v Stupave

Vo štvrtok 30. októbra sa odštartujú práce na tuneli s dĺžkou 420 metrov, ktorý bude súčasťou diaľnice D3 medzi Slovenskom a Poľskom.

Tunel Svrčinovec začnú raziť

Striedavé radenie sa stáva na našich cestách bežným javom, v mnohých prípadoch však dochádza k nepochopeniu a následnému chaosu. Pravidlá...

Viete ako sa má správne zipsovať?

Za deväť mesiacov roka japonská skupina predala viac ako 7,6 mil. áut, vďaka čomu si udržala náskok pred konkurentmi Volkswagen a General Motors

Toyota zostáva globálnou jednotkou

Hoci sa Brent stabilizoval, faktory, ktoré viedli k jeho prudkému prepadu, však pretrvávajú. Analytici preto stabilizáciu považujú len...

Palivá budú ďalej zlacňovať
Aktuality.sk Šport.sk Mobilmánia.sk Živé.sk Čas.sk Adam.sk

Do derby dvoch manchesterských futbalových klubov v nedávnej minulosti vstupovali ako mierni favoriti zväčša hráči United.

Man United sa obáva najhoršieho, prehry v mestskom derby

Manažér firmy uviedol, že pre Apple je dôležitá spokojnosť zákazníka, nie najlepšie trhové čísla.

Apple: Lacné produkty nečakajte!

Konečne sa dočkal a ako jeden z posledných slovenských hercov si zahral doktora. 

Bárta: Mal som len jeden vážny vzťah

Policajt v utajení Wei Shen sa vrátil, a s ním aj dva roky stará a neprávom obchádzaná mestská akcia, ktorá má stále čo ponúknuť.

Sleeping Dogs: Definitive Edition – akcia, ktorá sa neodmieta
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×