Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Mercedes A: Takmer čisté Áčka

PRVÁ JAZDA   Medzi kompaktnými hatchbackmi s nálepkou prémiovej triedy to vrie, všetci zástupcovia prichádzajú s čerstvou krvou. Čo ponúka tretia generácia Mercedesu A?
51 4 príspevky 10.07.2012 / Marek Pokrývka

Segment prémiových hatchbackov nižšej strednej triedy čaká veľký boj o zákazníka. V minulom roku doň vstúpila druhá generácia BMW 1, ktorú sme už podrobili veľkému testu, tento rok v Ženeve nasledovala tretia verzia Mercedesu A, doplnená rovnako treťou reinkarnáciou Audi A3 a nováčikom v podobe Volva V40. Aké má nový najmenší Medved predpoklady na úspech v tejto horúcej kaši sme skúšali v Slovinsku.

Mercedes-Benz triedy A vo svojej druhej generácii 51 fotografií v galérii Mercedes-Benz triedy A vo svojej druhej generácii

Nafúknuté mini-MPV nahradil dynamický hatchback

Ak máte pri označení Mercedes A v hlave trochu zvláštne pôsobiace malé MPV, zabudnite na to. Nové Áčko je niekde úplne inde. Najlepšie to ilustruje jeho výška: ubudlo v nej celých šestnásť centimetrov. Tretia generácia dostala konvenčnejší tvar päťdverového hatchbacku, okorenený dynamickým štýlom s viacerými odvážnymi líniami.

Rozmery
Dĺžka
4 292 mm
Šírka
1 780 mm
Výška
1 433 mm
Rázvor
2 699 mm

Tvary auta sú v sériovom prevedení umiernenejšie než sme videli na koncepte, no atraktivita im určite nechýba. Áčko je v ponuke s vyhotoveniami Urban, Night a Style, k dispozícii je navyše aj ostrejšie tvarovaná verzia s označením AMG Sport. Okrem dizajnu zaujme karoséria aj koeficientom aerodynamického odporu s výbornou hodnotou 0,27.

Hatchbacku to sekne najmä s bodykitom AMG Sport 51 fotografií v galérii Hatchbacku to sekne najmä s bodykitom AMG Sport

Interiér v znamení špičkovej kvality

Dizajnová moderna si našla cestu aj do interiéru, ktorý sa značne ponáša na dávnejšie predstavenú triedu B. Spoločné sú línie palubnej dosky i množstvo ovládacích prvkov, posed je však o niečo nižší a športovejší. Pekne nakreslené tvary sú podčiarknuté kvalitným vyhotovením a materiálmi. Pochváliť možno aj celkové odhlučnenie auta. Až na zopár lacnejšie pôsobiacich plastov je interiér výborný a lahodí zraku, sluchu i hmatu.

Mercedes A: Druhá generácia 51 Mercedes A: Druhá generácia Mercedes A: Druhá generácia 51 Mercedes A: Druhá generácia
Vnútro Áčka sa jasne hlási k prémiovému segmentu

Priestor na predných sedadlách je postačujúci pre bežné ľudské formáty, dlháňom môže pri kolenách trochu zavadzať rozširujúci sa stredový tunel. Na pomery triedy sú slušné priestorové pomery aj vzadu. Jediným slabším miestom tak je batožinový priestor, ktorý má priemerný objem 341 litrov a kvôli zadným svetlám trochu nepravidelný vstupný otvor. Po sklopení zadných sedadiel je jeho objem 1 157 litrov.

Jednou z dominánt palubnej dosky je displej centrálneho systému. Novým prvkom je rozšírená integrácia telefónu iPhone priamo do multimediálneho rozhrania auta. Doteraz nevídané prepojenie umožňuje prostredníctvom ovládania v aute komplexný prístup k telefonovaniu, hudbe, internetu i sociálnym sieťam.

Mercedes A: Druhá generácia 51 Mercedes A: Druhá generácia Mercedes A: Druhá generácia 51 Mercedes A: Druhá generácia  
Interiér pôsobí kvalitne a má niekoľko zaujímavých detailov 

Ďalšou novinkou je zaradenie radarového systému Collision Prevention Assist do štandardného vybavenia. Systém upozorňuje na hroziacu kolíziu a aj v prípade ľahkého stlačenia brzdového pedálu zaistí dostatočný brzdný účinok pre vyhnutie sa nárazu. Autonómne zabrzdí iba pri kombinácii s adaptívnym tempomatom Distronic Plus.

Štyri valce s turbom pre benzín aj naftu

Tretia generácia Áčka stojí na identickej platforme ako trieda B, dvojicu spája aj ponuka motorov. Všetky sú prepĺňané štvorvalce uložené vpredu naprieč, ktoré poháňajú prednú nápravu prostredníctvom šesťstupňového manuálu alebo dvojspojkovej sedemstupňovej prevodovky 7G-DCT. V súčasnosti sú v ponuke tri benzínové a tri naftové verzie. Korunu im má neskôr nasadiť športovo ladený model A45 AMG s pohonom oboch náprav.

Pod kapotou Mercedesu A nájdeme iba prepĺňané motory 51 fotografií v galérii Pod kapotou Mercedesu A nájdeme iba prepĺňané motory

Benzínovú stránku hája modely A180, A200 a A250, pričom všetky nesú označenie Blue Efficiency. Dvojica nižších verzií má motor s objemom 1,6 litra, dvestopäťdesiatku poháňa dvojliter. Najvyšší model je štandardne kombinovaný s dvojspojkovou prevodovkou a je k dispozícii aj vo verzii Sport, ktorá je momentálne špičkou ponuky.

Zážihové motory
Model
A180 BE
A200 BE
A250 BE
A250 Sport
Objem (cm3)
1 595
1 595
1 991
1 991
Výkon (kW/k)
90/122
115/156
155/211
155/211
Kr. moment (Nm)
200
250
350
350
Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
9,2
8,4
6,6
6,6
Max. rýchlosť (km/h)
202
224
240
240
Spotreba (l/100 km)
5,5 – 5,8
5,5 – 5,8
6,1 – 6,2
6,4
Emisie CO2 (g/km)
128 – 135
129 – 136
143 – 145
148

Pre milovníkov nafty sú k dispozícii modely A180 a A200 s prívlastkom CDI. Základný model má 1,5-litrový agregát. Ak však chcete model označený A180 s dvoma spojkami, pod kapotu prichádza väčšia jedna-osmička. Vo výkonnejšom naladení pracuje aj pod kapotou modelu A200. V decembri túto dvojicu doplní verzia A220 CDI s 2,2-litrovým štvorvalcom.

Vznetové motory
Model
A180 CDI
A180 CDI (7G)
A200 CDI
A220 CDI
Objem (cm3)
1 461
1 796
1 796
2 143
Výkon (kW/k)
80/109
80/109
100/136
125/170
Kr. moment (Nm)
260
250
300
350
Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
11,3
10,6
9,3
7,8
Max. rýchlosť (km/h)
190
190
210
227
Spotreba (l/100 km)
3,8 – 4,0
4,1 – 4,4
4,3 – 4,6
4,3*
Emisie CO2 (g/km)
98 – 105
109 – 116
111 – 121
112 g*
*predbežné hodnoty

Pri prvej jazde sme sa zoznámili so silnejšími modelmi A220 CDI, A250 BE a A250 Sport. Naftový aj benzínový agregát majú slušnú kultúru chodu a od kabíny sú dobre odizolované. Obom modelom v žiadnom prípade nechýba sila, identický krútiaci moment 350 Nm prenášajú na vozovku s potešujúcou razanciou. Z hľadiska dynamiky prevažovalo svižné dvojlitrové turbo, pre bežnú jazdu sa nám však javil príjemnejší dieselový agregát.

Dve spojky a tuhé naladenie riadenia i podvozka

Všetky skúšané modely mali dvojspojkovú prevodovku 7G-DCT. Pri bežnej jazde je táto skriňa veľmi dobrá, radí hladko a prirodzene. Pri prudkom stlačení akcelerátora a potrebe podradenia o viac stupňov sa však prezentuje dlhším zaváhaním. Prevodovka ponúka režimy Eco, Sport i Manual, do ktorého však počítač môže stále zasiahnuť.

Radenie dvojspojkovej prevodovky je za volantom 51 fotografií v galérii Radenie dvojspojkovej prevodovky je za volantom

Podobne ako takmer všetky nové autá dostal Mercedes A elektrický posilňovač riadenia. Síce mu trochu chýba cit, no predné kolesá usmerňuje veľmi presne. O kvalitách nás presvedčil aj brzdový systém s progresívnym pedálom a dostatkom sily. Podvozkovo je nové Áčko na automobil s trojcípou hviezdou v znaku naladené dosť tuho, dôraz kladie na dobré jazdné vlastnosti. Ani na osemnásťpalcových kolesách však nie je pruženie nepríjemne tvrdé.

Dynamické schopnosti auta posúva ešte ďalej momentálne špičkový model Sport s upravenou prednou nápravou. Okrem toho má táto verzia odlišné naladenie výfuku s podstatne agresívnejším prejavom a prudšie radiacu prevodovku. Vďaka tomu ponúka jazdu, ktorá sa nemusí hanbiť pred rivalmi ako je napríklad VW Golf GTI.

Zatiaľ najšportovejšia verzia Áčka má aj odlíšený dizajn 51 fotografií v galérii Zatiaľ najšportovejšia verzia Áčka má aj odlíšený dizajn

Takmer čisté Áčka v základe za 23-tisíc

Kvality auta odráža jeho cenovka. Základný model A180 BE má na slovenskom trhu cenu stanovenú na 22 920 eur. Na bežné auto veľa, v prémiovej triede však nejde o nijako prehnanú hodnotu. Všetci priami konkurenti začínajú v rozmedzí pár stoviek eur.

Nebyť zopár lacnejších plastov, priemerného batožinového priestoru či sem-tam pomalšie reagujúcej prevodovky, tretia generácia Mercedesu A by si trúfala po prvej jazde na čisté Áčka. Ani konkurenti však nie sú bezchybní, najmenší Medveď má preto všetky predpoklady byť v rozširujúcom sa segmente prémiových kompaktov silným súperom.

Cestu a pobyt redaktora v Slovinsku hradila spoločnosť Mercedes-Benz.


Najnovšie články
30 najsmädnejších SUV z redakčných testov

Sen o luxuse sa ľahko môže zmeniť na nočnú moru. Kto si však napriek tomu nedá povedať, mal aspoň by dať pozor na množstvo ukazovateľov hroziacich nákladným...

Jazdené luxusné: Sen či nočná mora?

Už pri benzínovom trojvalci majú mnohí problém s jeho skultúrnením. BMW si však trúflo strčiť do prémiového malého MINI dokonca naftový.

Test MINI Cooper D: Odvaha na mieste?

PRVÁ JAZDA   Absolvovali sme prvé kilometre za volantom tretej generácie českého kombi a poznáme aj jej ceny platné pre slovenský trh.

Škoda Fabia Combi: Najväčší kufor

PRVÁ JAZDA   Žiadne iné osobné auto od firmy Mercedes nie je také silné a také drahé ako nové S65 Coupé zušľachtené v divízii AMG. My sme sa na ňom...

Mercedes AMG S65 Coupé: Sladký hriech

Najmenšie SUV z garáže u troch diamantov už má po facelifte. A s odstupom času dostalo aj kombináciu naftového motora a automatu. Sú to dobré správy?

Test Mitsubishi ASX 2.2 DI-D: Maratónec

Mercedes triedy S predstavuje vrchol komfortu, techniky, statusu. A aj ceny, ako nový. Generácia W221 je však už skoro takou dostupnou ako nový kompakt.

Jazdený Mercedes S: Najväčšia hviezda na dosah
Aktuality.sk Šport.sk Mobilmánia.sk Živé.sk Čas.sk Adam.sk

Podľa nových počítačových modelových experimentov stúpne s postupom globálneho otepľovania tempo topenia grónskeho ľadového štítu.

Grónsky ľad sa bude topiť rýchlejšie

Firma Apple má za sebou ďalší silný kvartál. Zaznamenala rekordné tržby z predaja iPhonov aj elektronického obchodu.

Apple predal 75 miliónov iPhonov

Českí, austrálski a novozélandskí vedci zistili, čo potrebujú rakovinové bunky k tomu, aby vytvárali nádory, rýchlo sa množili a ľahšie prekonávali...

Nový objav: Ako vzniká rakovina?

Autorom scenára novej Fantastickej štvorky je však autor scenára filmu X-Men: Days of Future Past – a to zaváňa vcelku slušným blockbusterom.

Ultra temný trailer: Do kín príde nová Fantastická 4tvorka!
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×