Test BMW M550d: Rudolf Prvý Rýchly

Testujeme ako prví BMW nešetrí odvahou a po skombinovaní písmena M so šifrou 4x4 porušilo aj ďalšiu dogmu: v novej sérii modelov vsádza na naftu.

Hurá! Konečne nastal čas zanechať teoretické diskusie o tom, či sa séria modelov M Performance, uvedená pred pár mesiacmi práve naftovými 50d, dá a má považovať za „skutočné emká“, alebo len niečo medzi nimi a „obyčajnými“ Bavormi, prípadne za celkom bežné a do športovosti iba marketingom nafúknuté autá. Prichádza moment, keď si na túto tému urobíme praktický, živý a osobný názor.

BMW M550d Sedan 36 fotografií v galérii BMW M550d Sedan

Naftové modely BMW M Performance, poháňané prevratným tri-turbo naftovým šesťvalcom, sú v ponuke štyri. Vo vyššej strednej triede to skúšajú hneď dvaja zástupcovia radu 5, v zostave M550d Sedan a M550d Touring, medzi esúvéčkami X5 M50d a X6 M50d. Prvým odvážlivcom na štartovacej čiare nášho redakčného testu je päťkový sedan.

TIP: Poriadne auto musí spaľovať benzín: Otrasená pravda

Prosíme si ešte viac Alcantary!

Exteriérový dizajn M550d sa na prvý pohľad tvári pomerne dramaticky, stačí si však porovnať toto nami testované auto s obrázkami z článku, ktorý sme venovali modelu M5, a nájdete pár rozdielov: vzduchové vstupy pod predným nárazníkom sú orámované menej robustnými priečkami, difúzor vzadu je viac-menej len naznačený a namiesto „emkovo“ značkových dvoch párov okrúhlych koncoviek výfuku sú tu dva lichobežníky, známe z osemvalcovej benzínovej päťky 550i. A ešte by sa čosi našlo....

Rozdiel každopádne spočíva aj v tom, že kým pri „obyčajnej“ päťke si za exteriérové prvky „M paketu“ musíte priplácať, model M Performance ich má v sérii. A nielen exteriérové, ale aj interiérové. No a z tých chceme vyzdvihnúť hlavne poťahy, kombinované z kvalitnej výrazne štruktúrovanej látky a Alcantary, ktoré rozhodne potešia všetkých, čo nepodľahli davovej kožofílii.

Športové predné sedadlá potešia bočným vedením, komfortom, rozsahom nastavovania.... a jedincov s pragmatickým názorom na kožené čalúnenie aj poťahom z kombinácie textil/Alcantara 36 Športové predné sedadlá potešia bočným vedením, komfortom, rozsahom nastavovania.... a jedincov s pragmatickým názorom na kožené čalúnenie aj poťahom z kombinácie textil/Alcantara

Nielen poťah, ale aj samotné predné sedadlá dostali od nás takmer plné body, za ideálnu tvrdosť a tvar výplne (bez ortopedického vnucovania neregulovateľne vypuklej bedrovej časti), ako aj za nastavovanie vo všetkých možných smeroch. Jediným maličkým otáznikom je šírka operadla: aj pri úplne povolenom elektricky ovládanom zovretí bočníc tu môžu mať trochu problém široké chrbty ťažkých atlétov.

Ešte možno jedno malé osobné nesplnené želanie: jemnou kožou potiahnutý M športový volant je síce fajn. BMW má ale v ponuke príslušenstva aj špeciálny Performance volant, s displejom, diódami, a hlavne: poťahom z Alcantary, ktorú štandardne nájdete na drvivej väčšine ostrých okruhových či rely volantov. A ten by sa sem dokonalo hodil.

A čo priestorové podmienky? Miesto a komfort sedenia vzadu? Batožinová kapacita? Odkladacie schránky? Nuž, hádam nám odpustíte iba lakonické konštatovanie: ako pri štandardnom BMW 5. Viac sa tomu ozaj nehodláme venovať, nemôžeme si pomôcť, ženie nás to konečne k tomu, o čom test tohto auta je: k hodnoteniu jeho jazdného prejavu.

O troch rýchlych slimákoch

Kde bolo tam bolo.... kapitola o pohone testovaného auta by sa pokojne mohla začínať ako rozprávka. To, čo nám totiž predviedol kus techniky pod prednou kapotou, ďaleko presahuje doteraz zažívanú realitu, aj s jej hranicami, ktoré BMW posúva tak intenzívne, ako vari máloktorý iný motorár. Ak by sme nevedeli o existencii nového tri-turbo šesťvalca M Performance a niekto by nás v ním poháňanom aute previezol, neverili by sme, že takej dynamiky je schopný motor s objemom len tri litre, navyše naftový!

Pod decentným nápisom M Performance sa ukrýva ohromná sila šiestich valcov, tlakovaných troma turbodúchadlami 36 fotografií v galérii Pod decentným nápisom M Performance sa ukrýva ohromná sila šiestich valcov, tlakovaných troma turbodúchadlami

Po krátkej fáze zahrievacieho kotúľania sa od semaforu k semaforu sme bez váhania poslali palubnú techniku ovládačom jazdných režimov do športového módu. Kým do tohto okamihu sa mohla noha na pravom pedáli aj vcelku beztrestne hniezdiť, teraz zrazu začal motor reagovať aj na milimetrové pohyby plynom okamžitým trhnutím a nedočkavosťou vyraziť. No a keď vyrazí, tak vyrazí: a aj vám dych, ak na to nie ste pripravení.

Nevieme si predstaviť, akú slabú či aspoň nevyrovnanú stránku v oblasti ťahu by tento motor mohol mať. A ak tam aj nejaká teoretická drobnosť je, v praxi ju s absolútnou bravúrou zamaskuje mimoriadne vydarený 8-stupňový športový automat od špecialistov zo ZF.

Pri zadupnutí plynu do podlahy letí ručička rýchlomera hore s takou razanciou, ako v bežných nafťákoch otáčkomer. No a ten zase v tomto prípade ostáva pri plnom zrýchlení oscilovať okolo pásma 4400-4800 otáčok. V automatickom režime. Pretože manuálne sekvenčné radenie je ozaj manuálne a nechá vás motor toči až do absolútneho maxima presahujúceho 5000.

Keď manuál, tak manuál: pri ručnom sekvenčnom radení vás prevodovka pustí po maximum otáčok, ktoré motor znesie. A okrem toho radí nekompromisne rýchlo, v komfortnom móde ukážkovo plynulo a pri plnej akcelerácii v športovom režime s jemným trhaním 36 fotografií v galérii Keď manuál, tak manuál: pri ručnom sekvenčnom radení vás prevodovka pustí po maximum otáčok, ktoré motor znesie. A okrem toho radí nekompromisne rýchlo, v komfortnom móde ukážkovo plynulo a pri plnej akcelerácii v športovom režime s jemným trhaním

Jediná verzia sedanu BMW 5, rýchlejšia než testované M550d, je ostré benzínové M5, nie však o veľa, iba o tri desatinky: stovku dá za 4,4. Áno, to zároveň znamená, že M550d je rýchlejšie ešte aj od biturbo osemvalcom poháňaného 550i xDrive – presne o jednu desatinu. Nejde vám to do hlavy? Tak pre istotu pripomíname, ak ste onen údaj náhodou v tabuľke prehliadli, že M550d za svoju ultimatívnu dynamiku nevďačí len výkonu 280 kW (381 k), ale aj monštróznemu krútiacemu momentu 740 Nm.

Ale áno, vyskúšali sme aj prejav pohonu v komfortom jazdnom režime. A výsledok? Atletická svalovina, oblečená do prvotriedneho hodvábu. Inak povedané, ak nechcete, aby vám každučké ťuknutie do plynu natrhlo slezinu, M550d to vie zariadiť. Aj v komfortnom režime sa síce beštiálny trojslimák dokáže prejaviť, musíte ho ale motivovať plným plynom. Inak je komfortný mód ozaj pozoruhodne komfortný, a teda dokonalo vhodný pre bežné nenútené presúvanie sa tempom davu. Bez nervózneho potrhávania autom, s otáčkami lenivo sa prevaľujúcimi tesne nad voľnobehom.

Dvojica výfukov s tmavými lichobežníkovými koncovkami dôsledne krotí prenikanie zvuku motora do exteriéru. Viac si ho užijete v interiéri, ale aj to len v hornej polovici otáčkového spektra 36 fotografií v galérii Dvojica výfukov s tmavými lichobežníkovými koncovkami dôsledne krotí prenikanie zvuku motora do exteriéru. Viac si ho užijete v interiéri, ale aj to len v hornej polovici otáčkového spektra

No a čo zvuk? Výrobca sľubuje aj pre tento naftový šesťvalec čosi nadmieru športové.... a treba povedať, že až tak netára. Samozrejme, nečakajte nič v štýle vysokootáčkového revu staršej atmosférickej vé osmičky z BMW M3, ani dunivé bublanie novšej prepĺňanej z M5. Na druhej strane ale nevieme, či si spomíname na zvukový prejav naftového motora, ktorý by mal svojou farbou a charakterom takto blízko k reálnej a nielen proklamovanej športovosti. Možno staré alfácke päťvalce 2.4 JTD, ale tie už vzala voda.... Treba však na záver povedať, že k športovej akustike motora M550d sa dopracujete až v hornej polovici otáčkového pásma, inak je absolútne civilne tichý.

Po prvom teste Bavora s novým trojturbovým naftovým šesťvalcom je nám zase o niečo jasnejšie, prečo sa v Mníchove ani v jednej jedinej z jeho aplikácií nepokúsili o kombináciu s tradičným pohonom zadných kolies. Toľká sila by sa dokázala postarať o ozaj efektné burnouty a drifty, tu sa však zjavne oveľa viac ladila nie efektná, ale efektívna struna. Aj za cenu menej dramatických jazdných vlastností. Ale to už patrí do ďalšej kapitoly.

Komfortná dimenzia tvrdosti a presne kontrolovaná sila

BMW pri glorifikovaní svojich štvorkoliek nestíha zdôrazňovať, že sú ladené tak, aby im nechýbal typický dynamický pocit pohonu zadnej nápravy. Nuž, je to tvrdenie trochu pritiahnuté za vlasy, nie však celkom nereálne. Akurát na to, aby zadok začal predbiehať predok, potrebujete zasneženú, alebo aspoň mokrú, či prašnú cestu. Na suchom asfalte sa pri jazde bočným okienkom do zákruty pozrie iba ostrieľaný borec či mimoriadny prirodzený vodičský talent.

Teória z predošlého odseku platí v praxi aj pre testované M550d. Takže ak sa nerátate ani medzi skúsených ani medzi geniálnych drifterov, zabudnite na divoké vymetanie čistých a suchých asfaltových zákrut zadkom tohto auta. Na druhej strane ale máte k dispozícii pridanú hodnotu efektívneho prenosu sily pohonu na cestu. Z týchto brutálnych 381 koní a ešte brutálnejších 740 Nm sa veru nič nepremrhá na maľovanie čiernych pásov na asfalt, alebo na zahrievanie čipov trakčnej elektroniky.

Riadenie v testovanom aute nebolo ani aktívne, ani variabilné, čiže sme si trochu zatočili volantom, ale zato sme si užili ten najkomunikatívnejší systém, aký má BMW radu 5 aktuálne k dispozícii 36 fotografií v galérii Riadenie v testovanom aute nebolo ani aktívne, ani variabilné, čiže sme si trochu zatočili volantom, ale zato sme si užili ten najkomunikatívnejší systém, aký má BMW radu 5 aktuálne k dispozícii

Pri takto silnom motore sa silnejšie než inokedy natíska obligátna otázka: je aj tento podvozok rýchlejší, než motor, tak ako to pri BMW býva dobrým zvykom? Stručná odpoveď: vie byť. Samozrejme, pri pohľade do kolónky hmotnosti by iba blázon očakával mrštnosť a priečne zrýchlenia v zákrutách na úrovni E46 M3 CSL. V tomto prípade aktuálne dve tony živej váhy auta ale podvozok zvláda s absolútnym prehľadom.

Bezpečnostná rezerva ostáva obrovská aj pri voľbe komfortného režimu jazdy, ktorý je komfortný nielen marketingovo, ale aj v realite, celkom tak ako pri bežnej päťke. A keby vám predsa prekážali mierne náklony, do ktorých dokáže BMW 5 pustiť karosériu v tomto móde, zainvestujte do súboru Adaptive Drive, čo je kombinácia aktívnych stabilizátorov a elektronicky riadených tlmičov EDC. Športový režim podvozok citeľne pritvrdí, pritom ale uberie iba minimum z komfortu pruženia. A to je niečo, čo opakujeme stále a zopakujeme to aj teraz: toto lacné kostitrasy za polovičnú cenu nedokážu!

Predné brzdové kotúče vypĺňajú značnú časť priestoru pod štandardnými 19-palcovými diskami kolies 36 fotografií v galérii Predné brzdové kotúče vypĺňajú značnú časť priestoru pod štandardnými 19-palcovými diskami kolies

To úplne najlepšie z celého podvozka sme si nechali na záver: brzdy. V rámci celého testu sme ani raz nedospeli k momentu, kedy by nás čo i len na zlomok sekundy premkla obava, že „toto už nevydá.“ Kotúče síce nie sú ani vŕtané, ani drážkované, iba klasicky vnútorne chladené, rozmer 374 x 36 mm vpredu a 345 x 24 mm vzadu však so sedemmíľovou rezervou stačí. Navyše, brzdy nie sú nijako zradne hryzavé a mieru ich účinku dokáže absolútne presne nadávkovať pedálom aj menej skúsený vodič. Hlboká poklona.

Downsizing: silný doping s vedľajšími účinkami

S podvozkom si teda motor rozumie dokonalo. Nájde však spoločnú reč aj s vašou peňaženkou počas návštev čerpacích staníc? Od trojlitrového diesela sa to akosi automaticky čaká. A aj to výrobca automaticky sľubuje. Pri pokojnej jazde, blížiacej sa laboratórnym podmienkam, v ktorých vznikajú papierové hodnoty podľa noriem EÚ, je pomer spotreby a dynamických parametrov ozaj úžasný. Lenže na autoškolácke pletenie sa popod nohy ostatných účastníkov premávky ozaj nepotrebujete takéto a ani polovične silné auto.

No a keď jazdíte tak, aby ste mali z vozidla aj radosť, prichádza vytriezvenie. Pretože v papieroch sa samozrejme nepíše, čo sa bude diať, keď tomu stúpite na krk. A deje sa presne to, čo pri väčšine prepĺňaných benzínových motorov s vysokými litrovými výkonmi. Inými slovami: žiaľ, dostavujú sa presne tie isté vedľajšie účinky silnej drogy zvanej downsizing.

Malé odbočenie k benzínu. Radový trojlitrový šesťvalec BMW v modeloch 35i a 40i vie byť veľmi reálne úsporný, bez hysterického hltania paliva pri ťažšej nohe na plyne, véčkový osemvalec 50i takisto. Pri nich sme ale s litrovými výkonmi len okolo stovky koní, čo na prepĺňaný benzínový motor nie je nič dramatické.

Toto nebola úplne najhoršia spotreba počas testu, v extréme sme pridali ešte ďalšie štyri litre, v konečnom účtovaním sme po značnom sebaovládaní skresali ešte asi dva a pol 36 fotografií v galérii Toto nebola úplne najhoršia spotreba počas testu, v extréme sme pridali ešte ďalšie štyri litre, v konečnom účtovaním sme po značnom sebaovládaní skresali ešte asi dva a pol

No lenže pri 50d má litrový výkon hodnotu až 127 koní (93 kW), čo v prípade nafty nemá na tejto planéte obdobu, a to už sa skrátka musí prejaviť. Bavorskí motorári majú ozaj zlaté ručičky a v hlave sivú a bielu hmotu namiesto hnedej, fyzike ale zatiaľ nerozkážu. A teda pri ich novom „superdízli“ musíte ozaj veľmi strážiť váhu pravej nohy.

Keď sme sa nechali plne vtiahnuť do deja, v meste alebo na technických mimomestských okreskách plných zákrut sme atakovali aj pätnásť litrov. Testovací reál, v ktorom sme papierové hodnoty poprekračovali zhruba o dva litre, bol výsledkom značného sebaovládania a snahy nasimulovať situáciu, keď už má majiteľ za sebou úvodné vybláznenie a ukrutnú silu svojich tátošov pustí z uzdy len keď je to ozaj užitočné, napríklad pri predbiehaní. V absolútnom minime sme sa síce dostali na hodnotu 6,4 l/100 km, teda iba deci nad papierový priemer, vznikla však meraním pri ustálenej jazde tempom 90 km/h. A v tomto režime sme veru dlho nevydržali....

Cena potvrdzuje pozíciu

V tejto chvíli už asi nemá význam tváriť sa tajuplne ako detektív Oriešok, z predošlých riadkov musí byť náš názor na pozíciu testovaného auta jasný. A nezmení ju ani pohľad do cenníka. BMW M550d sa aj sumou, ktorú si zapýta, radí nad všetko ostatné zo svojho modelového radu, ale zároveň aj pod jeho špičku M5.

Bližšie cenou má každopádne k „bežným modelom“. Od základného naftového 520d za 41 200 eur je M550d síce na míle vzdialené a ešte aj rozdiel oproti najdrahšiemu z „obyčajných“ 550i xDrive za 75 400 predstavuje tučných 7500 eur. Odskok absolútneho vrcholu menom M5 je však ešte podstatne väčší: na to potrebujete minimálne 104 500 eur, čiže o 21 600 viac. Tu už si sami musíte odpovedať na otázku, či tie tri desatiny sekundy rýchlejšej akcelerácie na stovku stoja za tieto peniaze. Alebo či je tam aj dostatok ďalšej protihodnoty, ktorá obrovský rozdiel zrelativizuje.

Takmer taká vysoká suma, za akú už dostanete M5 v “základnej“ výbave, svietila v kolónke ceny nami testovaného konkrétneho exemplára, aj s jeho príplatkovými prvkami. Znamená to teda príplatkový balík za takmer 20 tisíc. Šok? Ani nie.... Pre BMW s jeho „širokými možnosťami individualizácie“ nič zvláštne, nestojí nám to ani za podrobnejší rozbor.

Na jeden konkrétny príplatkový prvok by sme ale predsa upozornili: audiosystém Professional Logic 7. Zvuková aparatúra s týmto označením v pozitívnom zmysle ohromila nejedného audiofila najmä v trojkovom BMW predošlej generácie. V aktuálnej päťke však hrá o triedu horšie a vyslovene komerčne: basy dunivo bučia, výšky ostro syčia a zvukovému prejavu tohto kríženca kravy s užovkou nerozumie ani vlastná mater. Nevieme, čo sa stalo, či dvorný bavorský zvukár ohluchol, alebo sa vymenil dodávateľ. Vieme však, že ešte v tomto roku sa do ponuky BMW 5 dostane špičkový dánsky aparát Bang & Olufsen a ak nebude o triedu horší než ten, čo sme počuli v testovanom 650i xDrive Coupé, tak bude výborný.

Toto Rudolf isto netušil....

Rudolf Diesel bol možno vizionár, nechce sa nám ale veriť, že by sa mu čo i len prisnilo o tom, kam až sa dostane jeho typ motora na začiatku druhej dekády 21. storočia. Dynamika predošlých nadupaných dieselov bola vždy zatienená nejakým tým otáznikom či argumentom zo strany benzínovej lobby. A ak sme aj predošlé silné nafťáky pre niečo odsunuli z pomyselnej dynamickej prvej ligy, tak tento nám to už nedovolí. Po skúsenosti z redakčného testu konštatujeme, že toto je prvý ozaj reálne rýchly diesel.

Rýchly nemusí automaticky znamenať divoký. Pri tvorbe M550d to bol zámer a konštatujeme, že sa vydaril 36 fotografií v galérii Rýchly nemusí automaticky znamenať divoký. Pri tvorbe M550d to bol zámer a konštatujeme, že sa vydaril

Rýchly v akcelerácii, rýchly v spomalení, nie však typicky športovo ostrý. Ak vám duša piští práve tradičnom divochovi, voľba modelu zo série M Performance nestačí, potrebujete ozajstné „plnohodnotné“ M. Ak ale popri dynamických parametroch kladiete dôraz na každodennú využiteľnosť a komfort, ste tu na správnej adrese. BMW M550d vám svoju enormnú silu dokáže podať mimoriadne kultivovaným a civilným spôsobom.

 

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R6
Zdvihový objem
2993 cm3
Max. výkon
280 kW/381 k
pri otáčkach
4000-4400/min
Max. krútiaci moment
740 Nm
pri otáčkach
2000-3000/min
Palivo
nafta
Pohon
všetky štyri kolesá
Prevodovka
8-stupňová automatická
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4910 mm
Šírka
1860 mm
Výška
1454 mm
Rázvor náprav
2968 mm
Pohotovostná hmotnosť (DIN)
1895 kg
Pohotovostná hmotnosť (EU)
1970 kg
Užitočná hmotnosť
580 kg
Celková hmotnosť
2475 kg
Objem batožinového priestoru
520 l
Objem palivovej nádrže
70 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
250 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
4,7 s
Spotreba
Mesto - normovaná
7,1 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
5,8 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
6,3 l/100 km
Mesto - počas testu
9,2 l/100 km
Diaľnica - počas testu
8,2 l/100 km
Priemer testu
8,4 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
165 g/km
Emisná norma
Euro 6
Cena s DPH
Základná cena modelu
od 41 200 €
Základná cena verzie
od 82 900 €
Cena testovaného exemplára
102 705 €

Najnovšie články
Rolls-Royce Drophead Coupé: Klobúk dolu!

PRVÁ JAZDA      Vyskúšali sme aj najsilnejší dieselový motor 2.0 TDI v kombinácii s pohonom oboch náprav a prevodovkou DSG.

Škoda Octavia Scout: Najrýchlejší diesel

PRVÁ JAZDA   Ford nedávno uviedol špeciálnu verziu typu Fiesta, ktorá okrem farieb zaujala zvýšeným výkonom litrového trojvalca. V...

Najsilnejší litrový motor v praxi

Peugeot si na titule Auto roka, u nás aj v Európe, ozaj zakladá. Viac než marketingové samolepky nás však zaujímali reálne kvality kombi verzie 308 SW.

Test Peugeot 308 SW: Kombi nie je MPV

Receptúra X6 síce spolarizovala publikum, ale na trhu uspela. A ako dopadol pokus posunúť ju aj do segmentu o číslo menšieho, nazvaný X4?

Test BMW X4 35i: Nečakane ostré

MPV odvodené od Volkswagenu Golf zmenilo meno, stále však v boji s konkurenciou používa rovnaké zbrane.

Test VW Golf Sportsvan: Lekcie z priestoru

Hyundai patrí k výrobcom, ktorí ponúkajú originálnu, továrenskú prestavbu na kombinovaný pohon benzín/LPG. Vyskúšali sme ju v dvoch rozličných modeloch.

Test Hyundai i30 a ix20: Plyn vo valcoch
Aktuality.sk Sport.sk MobilMania.sk Živé.sk

V Andách sa podarilo namerať zatiaľ najvyššiu úroveň ultrafialového žiarenia, aká kedy bola zaznamenaná na zemskom povrchu.

Vedci pozorovali rekordné slnečné UV žiarenie

Odborník na voľnej nohe. Aj tak sa dá nazvať situácia niekdajšieho trénera slovenskej hokejovej reprezentácie Júliusa Šuplera (63). Veľkú hlavu si...

Július Šupler pomenoval problém slovenského športu

Aj tento rok udeľujeme operátorom vysvedčenia. Známky im udelíte vy.

Oznámkujte operátorov a vyhrajte!

Microsoft zlúči systémy, Google nekúpil Spotify, takmer desatinu Wikipedie napísal jediný človek. Prehľad týždňa

Piráti neškodia a jeden Windows
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×