Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Výmysel z Bruselu: STK chcú každý rok

Európska komisia uvažuje o sprísnení technických kontrol. Podľa zatiaľ nezverejneného návrhu by mali vozidlá staršie ako 7 rokov absolvovať STK každý rok.
3 285 príspevkov 04.07.2012 / Soňa Zverková

To, čo pravdepodobne ešte tento mesiac príde z Bruselu, zaváňa problémami. Komisár pre dopravu Siim Kallas chce sprísniť pravidlá pre technické kontroly vozidiel.

Každý rok na STK

Podľa dôverného návrhu, ktorý má k dispozícii denník Financial Times Deutschland (FTD) by sa osobné autá staršie ako sedem rokov alebo so stavom 160 000 km na tachometri mali podrobiť STK každý rok. Rovnaké pravidlá by mali platiť aj pre motocykle a motorizované trojkolky. Do dosiahnutia jednej z hraníc bude platiť súčasný stav – teda prvá STK po štyroch rokoch, ďalšia potom o ďalšie dva roky, teda v šiestom roku veku vozidla.

Kallas chce v rámci Európskej únie zjednotiť požiadavky na stanice technickej kontroly, a to nielen na samotné testy, ale aj na technické zariadenia a technikov. Návrh obsahuje aj povinné vytvorenie centrálneho registra výsledkov technickej kontroly, aby sa zabránilo manipulácii a zneužívaniu, píše FTD.

Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime 3 fotografií v galérii Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime

Brusel svoj návrh odôvodňuje rizikovosťou starších vozidiel. Európska komisia tvrdí, že s rastúcim vekom sa množia aj technické závady a teda sa tieto autá stávajú väčšou hrozbou pre bezpečnosť cestnej premávky.

Komisár však svojím návrhom pichne do osieho hniezda. Do útoku už zatrúbil nemecký autoklub ADAC. Ten pre denník Frankfurter Allgemeine Zeitung uviedol, že rozhodne s návrhom nesúhlasí. Podľa hovorkyne technické chyby nových ani starých modelov nie sú častou príčinou nehôd.

TIP: STK: Ako sa pripraviť na kontrolu a čo vás pri nej čaká

Ďalšie podrobnosti o úmysle komisie zatiaľ nie sú k dispozícii. „Oficiálny návrh zatiaľ neexistuje. Komisia očakáva, že návrh predloží v polovici júla,” zareagoval Dale Kidd,  hovorca Siima Kallasa na náš dopyt ohľadne bližších informácií k návrhu. O aktuálnom vývoji vás budeme informovať.

Štúdia, ktorá všetko začala

Štefan Machciník z Výskumného ústavu dopravného v Žiline predpokladá, že EK čerpala údaje pre svoj návrh zo štúdie Autofore, ktorej cieľom bolo zhodnotiť možnosti zlepšenia bezpečnosti na európskych cestách.

BANNER300

Jej autori v záveroch ako minimálnu požiadavku, ktorá sa musí prijať, navrhujú skrátiť interval technických kontrol pre vozidlá staršie ako sedem alebo osem rokov. Finančný prínos by mal v rámci celej EÚ dosiahnuť vyše dvoch miliárd eur. Druhý návrh hovorí o komplexnejších kontrolách, ktoré by spočiatku mali zahŕňať aspoň vizuálnu kontrolu funkčnosti elektronických systémov, najmä ABS, ESP a airbagov. Technické kontroly by sa podľa štúdie mali postupne sprísňovať.

Ilustračná snímka. Zdroj: GTÜ 3 fotografií v galérii Ilustračná snímka. Zdroj: GTÜ

Ako sa Machciník odvoláva na informácie spoločnosti Testek, ktorú ministerstvo dopravy poverilo zabezpečením služieb technickej kontroly, vlani STK vykonali celkovo 936 759  technických kontrol, z čoho u 13 125 (1,4 %) vozidiel zistili vážne chyby a v 21 406 (2,29 %) prípadoch bolo vozidlo pre nebezpečnú chybu vyhodnotené ako nespôsobilé.

Štúdia Autofore argumentuje, že častejšie kontroly by dokázali znížiť nehodovosť o 60 percent. Otázka však znie, či je tomu naozaj tak. Napríklad na Slovensku sa podľa polície vlani udialo 14 991 dopravných nehôd, ale len 66 (nie percent, ale nehôd v absolútnych číslach) spôsobila technická chyba na vozidle.

Nehody podľa veku vozidla vinníka (rok 2010)
Vek vozidla
Podiel na
nehodovosti
0 – 7 rokov
44,89 %
7 – 10 rokov
15,31 %
10 – 15 rokov
25,86 %
15 – 20 rokov
13,78 %
viac než 20 rokov
0,16 %
Počet nehôd celkom
21 611
Nehody spôsobené
technickou chybou
111
Percento
0,5 %
Zdroj: PZ SR

Európa starne nielen demograficky

Napriek tomu, že predajcovia áut ponúkajú nespočetné množstvo zliav a akcií, priemerný vek vozidiel v Európe je vysoký. Podľa dostupných údajov Asociácie európskych výrobcov automobilov (ACEA) dosahuje priemerný vek áut 8,2 roka a keďže spomedzi vybraných krajín (pozri tabuľku nižšie) má „najmladšie” autá Írsko (6,3 roka), je jasné, že nové pravidlá zasiahnu početnú časť obyvateľstva EÚ.

Priemerný vek vozidiel v EÚ (rok 2009)
Krajina
Priemerný
vek
Estónsko
12,0
Fínsko
11,6
Slovensko
11,0
Grécko
10,7
Portugalsko
10,4
Švédsko
9,8
Francúzsko
8,2
Nemecko
8,1
Belgicko
8,0
Rakúsko
7,7
Veľká Británia
7,1
Írsko
6,3
8,2
Vekové zloženie vozidiel v EÚ
Vek
Podiel na
celkovom
počte
Menej ako 5 rokov
33,1 %
5 – 10 rokov
32,3 %
Viac ako 10 rokov
34,6 %
Celkový počet áut
236,15 mil.
Zdroj: ACEA

Slovensko patrí medzi krajiny s najstaršími autami, ich priemerný vek je 11 rokov. Inými slovami, každoročná STK by sa týkala drvivej väčšiny našincov a bola by to pre nás v krátkom čase už druhá rana. Ak k tomu pripočítame stále nové daňové zaťaženie, medzi ktoré patrí aj toľko kritizovaná registračná daň, je pravdepodobné, že ďalšia finančná záťaž vyvolá v našej krajine búrku emócií.

NEPREHLIADNITE: STK: Ako sa pripraviť na kontrolu a čo vás pri nej čaká

AutoMoto.sk komentuje

Je chvályhodné, že Európskej komisii leží na srdci bezpečnosť na cestách. Lenže na to by musela siahnuť k iným opatreniam. Podľa nás je tento návrh len výstrelom do prázdna a skôr by sme ho označili za snahu vytiahnuť z ľudí peniaze. Rovnica „staré auto = brak” totiž dávno neplatí.

Ilustračná snímka. Zdroj: GTÜ 3 fotografií v galérii Ilustračná snímka. Zdroj: GTÜ

Mnoho našincov jazdí na starších dovozových prémiovkách a rozhodne nemožno tvrdiť, že ide o nekvalitné a nebezpečné „šunky”. Množstvo skutočne starých a nebezpečných vozidiel dokázalo úspešne zredukovať šrotovné. Navyše vek vozidla nie je dôležitý, ak sa majiteľ o svojho tátoša zodpovedne stará. Zanedbané trojročné auto môže byť z technického hľadiska nebezpečnejšie než udržiavané desaťročné.

Á propos, nové autá. Keby si ľudia mohli dovoliť nové auto bez toho, aby si museli na krk uviazať železnú guľu úveru, určite by sa radi svojho starého vzdali. A keďže celoeurópsky priemerný vek vozidiel presahuje osem rokov, zdá sa, že podobný problém nemajú len Slováci.

Očakávame, že návrh vyvolá v celej Európe búrku hnevu a odporu. Na to, aby mohol začať platiť, musia ho schváliť ministri dopravy členských krajín. Zatiaľ nám zostáva len dúfať, že každý politik bude mať dostatok pudu sebazáchovy a nebude v súčasnej ekonomickej situácii riskovať ďalší hnev ľudí.

Čítajte ďalej: Zvýšené poplatky zaplatíme aj za autá strednej triedy


Najnovšie články
Babráci za volantom: Sekerou alebo pálkou

Výrobca Marussia bol v minulosti veľmi ambiciózny. Okrem originálneho ruského superšportu mala značka produkovať aj crossover. Pozrite si prototypy, ktoré sú...

Poklady z ruského lesa: Prototypy Marussia

KLEBETY TÝŽDŇA Alpine A120 má debutovať v Ženeve, nástupca triedy CLS príde v roku 2018 a modely Volvo S90/V90 Polestar môžu mať až šesťsto koní.

Elektrické Maserati a drsný Peugeot 308

Vedenie koncernu oznámilo svoje rozhodnutie o kontrole záchranných pásov v piatok. Ide o modely Ford Fusion a Lincoln MKZ vyrobené v rokoch 2013 až 2016.

Ford bude kontrolovať záchranné pásy

Ford dostal rovnošatu, modifikovaný bodykit i špecifické disky kolies. Jeho dynamické parametre sú postačujúce na chytenie väčšiny cestných pirátov

Policajný Mustang apeluje na bezpečnosť

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na nedeľu 4. decembra 2016. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes

Crossover nesmie chýbať v ponuke žiadnej veľkej automobilky. Nám sa do rúk dostal Peugeot 2008, a to hneď s dvomi motorizáciami. Ktorá je lepšia?

Test Peugeot 2008: Súboj benzínu a nafty
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×