Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Stavenisko na diaľnici vyvoláva neistotu vodičov

Diaľnice patria medzi najrýchlejšie a najbezpečnejšie komunikácie. Až na jednu výnimku: staveniská. V ich blízkosti sú nebezpečnejšie než mestská premávka.
3 2 príspevky 04.07.2012 / Soňa Zverková

S príchodom leta a dovolenkovej sezóny ľudia nasadajú do plne naložených áut a vydávajú sa na cestu. Pochopiteľne využívajú diaľnice. Tie sa však práve v letnom období stávajú doménou stavbárov a staveniská výrazne zvyšujú riziko kolízie. Zúžené jazdné pruhy a nezvyčajné zmeny v organizácii dopravy vyvolávajú v mnohých vodičoch stavy veľmi podobné panike.

Nemecká spoločnosť Dekra zorganizovala v Nemecku a Švajčiarsku anketu, z ktorej vyplynulo, že takmer polovica vodičov sa v miestach diaľničných stavenísk cíti veľmi neisto. Každý šiesty respondent uviedol, že dokonca pociťuje strach. Právom.

Zúžené jazdné pruhy a kamión vyvolávajú pocity veľmi podobné klaustrofóbii. Takáto situácia neodpustí žiadnu chybu. Zdroj: Strassen.NRW 3 fotografií v galérii Zúžené jazdné pruhy a kamión vyvolávajú pocity veľmi podobné klaustrofóbii. Takáto situácia neodpustí žiadnu chybu. Zdroj: Strassen.NRW

Najčastejšími príčinami nehôd na diaľniciach sú nepozornosť, nedodržanie bezpečnej vzdialenosti, prekročenie povolenej rýchlosti, bezohľadnosť pri zmenách jazdného pruhu a alkohol. Nielen v Nemecku, ale aj u nás. Zúženie vozovky pri stavenisku neodpustí vodičovi nepozornosť ani šoférsku chybu. O to viac, že už pri rýchlosti 60 km/h znamená každá sekunda nepozornosti viac ako 16-metrovú jazdu doslova naslepo.

Odborníci Dekry preto ako zlaté pravidlo odporúčajú vzdať sa myšlienky na predchádzanie  a preraďovanie z pruhu do pruhu. Účinným opatrením by podľa nich mohlo byť zdrsnené vodorovné značenie, ktoré podstatne zvýši hlučnosť vozidla od podvozku a vodiča upozorní, že sa deje niečo, čo by sa diať nemalo.

Ilustračná snímka. Zdroj: Strassen.NRW 3 fotografií v galérii Ilustračná snímka. Zdroj: Strassen.NRW

Medzi najrizikovejšie úseky stavenísk patria zmeny v priebehu jazdných pruhov, presmerovanie premávky do protismeru a riadne alebo provizórne výjazdy pre vozidlá stavby. Dekra preto odporúča, aby stavebné firmy používali kvalitné signalizačné zariadenia a pravidelne ich kontrolovali.

Dekra poukazuje aj na užitočnú prax, ktorá je rozšírená najmä vo Švajčiarsku. Vozidlá a prívesy, ktoré označujú začiatok staveniska, sú vybavené tlmičmi nárazu. Základom týchto tlmičov sú vzduchové, vodné alebo pieskové podušky prípadne iné materiály, ktoré sa pri náraze zdeformujú a absorbujú časť energie nárazu. Týmto spôsobom sa znižuje riziko vážneho zranenia posádky vozidla.

Tlmič nárazu na vozidlách stavby dokážu na diaľnici znížiť riziko vážneho zranenia posádky vozidla. Zdroj: Wikipedia 3 fotografií v galérii Tlmič nárazu na vozidlách stavby dokážu na diaľnici znížiť riziko vážneho zranenia posádky vozidla. Zdroj: Wikipedia

BANNER300


Najnovšie články
Ford Mustang: Kabrio roztrhané na kusy

Šestka z Hirošimy prichádza s mnohými novinkami. Na prvý pohľad to tak síce nevyzerá, Japonci ale poriadne zapracovali na technologickej výbave a znateľne...

Inovovaná Mazda6: Ďalší krok k dokonalosti

Polčasová modernizácia priniesla kozmetickú retuš, modernejší multimediálny systém a v prípade crossoveru aj silný turbomotor.

Kia omladzuje typy Carens a Soul

Od sitkomov k najúspešnejšej motoristickej relácii. Tak sa dá v krátkosti zhrnúť pôsobenie Matta LeBlanca. Najnovšie si v Top Geare výrazne polepšil, jeho plat...

Top Gear: LeBlanc teraz zarába štvornásobok

Svoje prvé veľké SUV chce Škoda využiť na otvorenie nových trhov. Okrem USA by to mohla byť aj Južná Kórea.

Škoda mieri do Južnej Kórey

Ford uvádza na starom kontinente praktickejšiu verziu malého hot-hatchu, ktorá sa v zámorských obchodoch dala kúpiť už dlhší čas.

Fiesta ST: Päť dverí aj pre Európu

Podľa agentúry Reuters protest viedol k výpadku 114 000 vozidiel v celkovej hodnote 2,5 bilióna wonov (2,02 miliardy eur). Ide tak o najväčšiu stratu vyvolanú...

Hyundai zažil po 12 rokoch celonárodný štrajk
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×