Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Stavenisko na diaľnici vyvoláva neistotu vodičov

Diaľnice patria medzi najrýchlejšie a najbezpečnejšie komunikácie. Až na jednu výnimku: staveniská. V ich blízkosti sú nebezpečnejšie než mestská premávka.
3 2 príspevky 04.07.2012 / Soňa Zverková

S príchodom leta a dovolenkovej sezóny ľudia nasadajú do plne naložených áut a vydávajú sa na cestu. Pochopiteľne využívajú diaľnice. Tie sa však práve v letnom období stávajú doménou stavbárov a staveniská výrazne zvyšujú riziko kolízie. Zúžené jazdné pruhy a nezvyčajné zmeny v organizácii dopravy vyvolávajú v mnohých vodičoch stavy veľmi podobné panike.

Nemecká spoločnosť Dekra zorganizovala v Nemecku a Švajčiarsku anketu, z ktorej vyplynulo, že takmer polovica vodičov sa v miestach diaľničných stavenísk cíti veľmi neisto. Každý šiesty respondent uviedol, že dokonca pociťuje strach. Právom.

Zúžené jazdné pruhy a kamión vyvolávajú pocity veľmi podobné klaustrofóbii. Takáto situácia neodpustí žiadnu chybu. Zdroj: Strassen.NRW 3 fotografií v galérii Zúžené jazdné pruhy a kamión vyvolávajú pocity veľmi podobné klaustrofóbii. Takáto situácia neodpustí žiadnu chybu. Zdroj: Strassen.NRW

Najčastejšími príčinami nehôd na diaľniciach sú nepozornosť, nedodržanie bezpečnej vzdialenosti, prekročenie povolenej rýchlosti, bezohľadnosť pri zmenách jazdného pruhu a alkohol. Nielen v Nemecku, ale aj u nás. Zúženie vozovky pri stavenisku neodpustí vodičovi nepozornosť ani šoférsku chybu. O to viac, že už pri rýchlosti 60 km/h znamená každá sekunda nepozornosti viac ako 16-metrovú jazdu doslova naslepo.

Odborníci Dekry preto ako zlaté pravidlo odporúčajú vzdať sa myšlienky na predchádzanie  a preraďovanie z pruhu do pruhu. Účinným opatrením by podľa nich mohlo byť zdrsnené vodorovné značenie, ktoré podstatne zvýši hlučnosť vozidla od podvozku a vodiča upozorní, že sa deje niečo, čo by sa diať nemalo.

Ilustračná snímka. Zdroj: Strassen.NRW 3 fotografií v galérii Ilustračná snímka. Zdroj: Strassen.NRW

Medzi najrizikovejšie úseky stavenísk patria zmeny v priebehu jazdných pruhov, presmerovanie premávky do protismeru a riadne alebo provizórne výjazdy pre vozidlá stavby. Dekra preto odporúča, aby stavebné firmy používali kvalitné signalizačné zariadenia a pravidelne ich kontrolovali.

Dekra poukazuje aj na užitočnú prax, ktorá je rozšírená najmä vo Švajčiarsku. Vozidlá a prívesy, ktoré označujú začiatok staveniska, sú vybavené tlmičmi nárazu. Základom týchto tlmičov sú vzduchové, vodné alebo pieskové podušky prípadne iné materiály, ktoré sa pri náraze zdeformujú a absorbujú časť energie nárazu. Týmto spôsobom sa znižuje riziko vážneho zranenia posádky vozidla.

Tlmič nárazu na vozidlách stavby dokážu na diaľnici znížiť riziko vážneho zranenia posádky vozidla. Zdroj: Wikipedia 3 fotografií v galérii Tlmič nárazu na vozidlách stavby dokážu na diaľnici znížiť riziko vážneho zranenia posádky vozidla. Zdroj: Wikipedia

BANNER300


Najnovšie články
Retardéry vraj ochraňujú naše životy: Je to omyl!

Hoci sa Nemecko dohodlo s Bruselom na kompromise ohľadne spôsobu spoplatnenia diaľnic pre osobné vozidlá, jeho susedné krajiny s ním nesúhlasia. Všetky sú...

Susedia Nemecka zvažujú žalobu

Ropné krajiny sa definitívne dohodli. Hoci ich dohoda platí len pol roka, katapultovala ceny ropy nad 53 dolárov. V jej stopách išli aj palivá, čo znamená,...

Tankovanie cez Vianoce bude výrazne drahšie

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na pondelok 5. decembra 2016. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes

Stačí trošku nepozornosti, pohotová kamera a hneď je človek hviezdou internetu, či už chce, alebo nechce. Presne tak, ako vodiči v nasledujúcich príbehoch.

Babráci za volantom: Sekerou alebo pálkou

Výrobca Marussia bol v minulosti veľmi ambiciózny. Okrem originálneho ruského superšportu mala značka produkovať aj crossover. Pozrite si prototypy, ktoré sú...

Poklady z ruského lesa: Prototypy Marussia

KLEBETY TÝŽDŇA Alpine A120 má debutovať v Ženeve, nástupca triedy CLS príde v roku 2018 a modely Volvo S90/V90 Polestar môžu mať až šesťsto koní.

Elektrické Maserati a drsný Peugeot 308
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×