Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Štítkovanie pneumatík je bezzubé, potrebuje doplniť

KOMENTÁR   Dnešné nastavenie parametrov na štítkoch označujúcich parametre pneumatík je nedostatočné, vytrhnuté z kontextu a môže byť aj mätúce.
3 5 príspevkov 03.07.2012 / Ján Trangel

Veľkí výrobcovia pneumatík dali hlavy dohromady s Európskou komisiou a spoločne sa dohodli na zavedení označovania pneumatík špeciálnymi štítkami, ktoré uľahčia ich vzájomné porovnávanie. Do platnosti vstúpi tento rok. Každý model pneumatiky dodaný na trh bude mať povinnosť prejsť hodnotiacim procesom v certifikovanej nezávislej agentúre a získať hodnotenie, podobne ako napríklad biela technika. Dobrý nápad, nie? Prečo tu však musí zase byť nejaké „ale“?

TIP: EÚ mení označovanie pneumatík, pribudnú informačné štítky

Hodnotiť sa budú tri faktory: úspornosť, priľnavosť na mokrom povrchu a vonkajší hluk. Veríme, že jednotlivé parametre sú nastavené veľmi precízne. Presne tak, aby veľkí hráči biznisu vychádzali výrazne lepšie ako ich lacná čínska konkurencia. Faktom ale je, že štítkovanie je neúplné, zavádzajúce a rozhodne potrebuje doplniť.

ilustr. fotografia (zdroj: Dreamstime) 3 fotografie v galérii ilustr. fotografia (zdroj: Dreamstime)

Kde sú nedostatky

Poďme sa nad tým zamyslieť hlbšie. Úspornosť je veľmi relatívna. Pomocou pneumatík sa dajú ušetriť decilitre paliva na 100 km, všetko ale záleží od konkrétneho vozidla a cyklu, v ktorom sa používa. V meste sú rozdiely iné (podstatne nižšie) ako na diaľnici. Navyše úspornosť mnohokrát prichádza na úkor odolnosti a vyššia obstarávacia cena môže prevýšiť všetky úspory na palive počas doby životnosti pneumatiky. V konečnom dôsledku sa teda z tohto ukazovateľa veľa nedozvieme.

Vyššiu výpovednú hodnotu nemá ani ďalší parameter - vonkajšia hlučnosť, ktorá nás ako vodičov  vôbec zaujímať nemusí. Vonkajšia hlučnosť je totižto niečo úplne iné ako hluk v kabíne. Do kabíny hluk od pneumatík preniká cez niekoľko tlmiacich vrstiev, ktoré v závislosti od typu automobilu dokážu filtrovať rôzne frekvencie.

Pokojne sa teda môže stať, že v interiéri auta budú tichšie pneumatiky, ktoré majú vyššiu vonkajšiu hlučnosť a horší európsky štítok. Navyše merania hlučnosti prebiehajú pri 80 km/h, čo je prakticky nezmyselná rýchlosť. V meste jazdíme pomalšie, na okreske rýchlejšie a na diaľnici, kde sa ide 130 km/h a hlučnosť nás zaujíma najviac, reálne môže byť úplne iná.

Vytrhnutý z kontextu je aj parameter brzdenia na mokrom povrchu. Samozrejme, keď je vozovka mokrá, chceme od pneumatík schopnosť zastaviť na čo najkratšej dráhe. Sám osebe však tento parameter nemá význam, určite by mal byť udávaný v kontexte s brzdením na suchu. Obyvatelia južných krajín, kde svieti slnko 300 dní do roka, by si istotne radšej vybrali pneumatiku, ktorá má A za sucho a C za mokro, ako áčkového vodníka s céčkovým suchom (ktoré teraz ani nie je udané).

Brzdenie za mokra je jedným z udávaných parametrov, ilustr. fotografia (zdroj: Dreamstime) 3 fotografie v galérii Brzdenie za mokra je jedným z udávaných parametrov, ilustr. fotografia (zdroj: Dreamstime)

Čo nám chýba...

Hodnotenie teda rozhodne treba rozšíriť a spresniť. V prvom rade ide o špecifikovanie samostatných verzií štítkov pre zimné a letné pneumatiky a testovať ich pri iných podmienkach. Je predsa nezmyslom prideľovať zimnej pneumatike body za brzdenie pri 20 °C a letným pri nule. Okrem brzdenia za sucha meraného pri rovnakých podmienkach ako je dnes merané mokro, by rozhodne mal pribudnúť parameter odolnosti – ako rýchlo sa pneumatika opotrebuje zo základného dezénu na minimálnu povolenú výšku. Používateľ by si tak mohol pekne odsledovať, ako sa ekológia pneumatiky odráža na výdrži.

TIP: EÚ mení označovanie pneumatík, pribudnú informačné štítky

Vhodné by bolo pridať aj informácie o schopnosti držania stopy, resp. udržania auta v zákrute pri určitej rýchlosti za sucha a za mokra, prípadne aj schopnosť odolávať aquaplaningu. Špecialitou zimných pneumatík by mali byť parametre ako brzdenie na snehu (presne špecifikovanom druhu snehu) a pokojne aj priľnavosť pri rozbehoch za sucha, za mokra a na snehu. Budúci majiteľ by si tak mohol dobre spočítať, do akej pneumatiky sa mu oplatí investovať.

Na vrstve kašovitého snehu sa pneumatiky správajú rôzne, štítky vás o tom ale neinformujú, ilustr. fotografia (zdroj: Thinkstock) 3 fotografie v galérii Na vrstve kašovitého snehu sa pneumatiky správajú rôzne, štítky vás o tom ale neinformujú, ilustr. fotografia (zdroj: Thinkstock)

Kam to teda môže dospieť?

To je predsa jasné, k deformácii produktov... Namiesto maximálne vyvážených pneumatík výrobcovia začnú vyrábať také, ktoré majú nízku hlučnosť pri 80 km/h, pri 130 ale hučia viac. Sú veľmi ekologické, lebo šetria 0,2 l paliva na 100 km vo fiktívnom meracom cykle, reálne ale vydržia namiesto 50 tkm o pätnásťtisíc menej a treba ich meniť skôr. To je skutočne ekologické. A nové pneumatiky tiež budú vedieť výborne brzdiť na mokrom povrchu, brzdenie za sucha už však nikoho nezaujíma. To všetko v mene lepších hodnotení na európskych štítkoch... Gratulujeme, vyspelá Európa.


Najnovšie články
Vodič môže dostať zákaz v zahraničí

VAŠA TÉMA   Ušetrite vďaka dodatočnej montáži denných LED svetiel. Ako? Jednak na pokutách, ak zabudnete zapnúť svetlá, ale aj na palive,...

Denné LED svetlá šetria palivo i prípadné pokuty

Podľa NDS má byť tunel Višňové na diaľnici D1 dokončený načas, rovnako aj úsek rýchlostnej R2 pri Zvolene.

Práce na D1 a R2 sa zrýchlili

VAŠA TÉMA    Ak si je vodič vedomý priestupku, mal by pokutu zaplatiť. Čo však môže urobiť v prípade, ak nesúhlasí...

Čo treba urobiť, ak nesúhlasíte s pokutou?

Mnohí vodiči navzdory rozsiahlej medializácii celoeurópskej dopravnej akcie nazvanej Rýchlostný maratón prekročili povolenú rýchlosť...

Policajný maratón: 2145 vodičov išlo rýchlo

Problémy s airbagmi prinútili BMW zvolať v USA vyše 91 000 vozidiel radu Mini Cooper a Cooper S. Zvolávacia akcia sa týka len vozidiel...

BMW zvoláva vyše 90 000 áut

Šéf spoločnosti Volkswagen (VW) Martin Winterkorn má plnú podporu predstavenstva spoločnosti. Na adresu Winterkorna sa minulý týždeň kriticky vyjadril...

Winterkorn má podporu predstavenstva VW
Aktuality.sk Šport.sk Mobilmánia.sk Živé.sk Čas.sk Adam.sk

Včerajší duel Slovenska proti Lotyšom nebol pre našu reprezentáciou veľmi vydareným vystúpením. Pred MS v Česku sme podľahli domácemu tímu 1:5...

Video: Lotyši v závere zápasu zosmiešnili Slovákov

LG dokazuje, že nový trend zahnutých displejov nemusí vystreliť cenovku do šialených čísel. Spirit stojí menej ako 200 eur.

Najlacnejší mobil so zahnutým displejom (test)

Lujza Straková z Banskej Bystrice sa dnes večer v bratislavskej Incheba aréne stala novou kráľovnou krásy Miss Slovensko 2015.

Víťazka Miss Slovensko 2015

Čínska vláda sa rozhodla, že zakročí proti striptízovým vystúpeniam, ktoré sú údajne čoraz častejšie na programe rozlúčky so zosnulými.

Striptíz na čínskych pohreboch má byť minulosťou!
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×