Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Štítkovanie pneumatík je bezzubé, potrebuje doplniť

KOMENTÁR   Dnešné nastavenie parametrov na štítkoch označujúcich parametre pneumatík je nedostatočné, vytrhnuté z kontextu a môže byť aj mätúce.
3 5 príspevkov 03.07.2012 / Ján Trangel

Veľkí výrobcovia pneumatík dali hlavy dohromady s Európskou komisiou a spoločne sa dohodli na zavedení označovania pneumatík špeciálnymi štítkami, ktoré uľahčia ich vzájomné porovnávanie. Do platnosti vstúpi tento rok. Každý model pneumatiky dodaný na trh bude mať povinnosť prejsť hodnotiacim procesom v certifikovanej nezávislej agentúre a získať hodnotenie, podobne ako napríklad biela technika. Dobrý nápad, nie? Prečo tu však musí zase byť nejaké „ale“?

TIP: EÚ mení označovanie pneumatík, pribudnú informačné štítky

Hodnotiť sa budú tri faktory: úspornosť, priľnavosť na mokrom povrchu a vonkajší hluk. Veríme, že jednotlivé parametre sú nastavené veľmi precízne. Presne tak, aby veľkí hráči biznisu vychádzali výrazne lepšie ako ich lacná čínska konkurencia. Faktom ale je, že štítkovanie je neúplné, zavádzajúce a rozhodne potrebuje doplniť.

ilustr. fotografia (zdroj: Dreamstime) 3 fotografie v galérii ilustr. fotografia (zdroj: Dreamstime)

Kde sú nedostatky

Poďme sa nad tým zamyslieť hlbšie. Úspornosť je veľmi relatívna. Pomocou pneumatík sa dajú ušetriť decilitre paliva na 100 km, všetko ale záleží od konkrétneho vozidla a cyklu, v ktorom sa používa. V meste sú rozdiely iné (podstatne nižšie) ako na diaľnici. Navyše úspornosť mnohokrát prichádza na úkor odolnosti a vyššia obstarávacia cena môže prevýšiť všetky úspory na palive počas doby životnosti pneumatiky. V konečnom dôsledku sa teda z tohto ukazovateľa veľa nedozvieme.

Vyššiu výpovednú hodnotu nemá ani ďalší parameter - vonkajšia hlučnosť, ktorá nás ako vodičov  vôbec zaujímať nemusí. Vonkajšia hlučnosť je totižto niečo úplne iné ako hluk v kabíne. Do kabíny hluk od pneumatík preniká cez niekoľko tlmiacich vrstiev, ktoré v závislosti od typu automobilu dokážu filtrovať rôzne frekvencie.

Pokojne sa teda môže stať, že v interiéri auta budú tichšie pneumatiky, ktoré majú vyššiu vonkajšiu hlučnosť a horší európsky štítok. Navyše merania hlučnosti prebiehajú pri 80 km/h, čo je prakticky nezmyselná rýchlosť. V meste jazdíme pomalšie, na okreske rýchlejšie a na diaľnici, kde sa ide 130 km/h a hlučnosť nás zaujíma najviac, reálne môže byť úplne iná.

Vytrhnutý z kontextu je aj parameter brzdenia na mokrom povrchu. Samozrejme, keď je vozovka mokrá, chceme od pneumatík schopnosť zastaviť na čo najkratšej dráhe. Sám osebe však tento parameter nemá význam, určite by mal byť udávaný v kontexte s brzdením na suchu. Obyvatelia južných krajín, kde svieti slnko 300 dní do roka, by si istotne radšej vybrali pneumatiku, ktorá má A za sucho a C za mokro, ako áčkového vodníka s céčkovým suchom (ktoré teraz ani nie je udané).

Brzdenie za mokra je jedným z udávaných parametrov, ilustr. fotografia (zdroj: Dreamstime) 3 fotografie v galérii Brzdenie za mokra je jedným z udávaných parametrov, ilustr. fotografia (zdroj: Dreamstime)

Čo nám chýba...

Hodnotenie teda rozhodne treba rozšíriť a spresniť. V prvom rade ide o špecifikovanie samostatných verzií štítkov pre zimné a letné pneumatiky a testovať ich pri iných podmienkach. Je predsa nezmyslom prideľovať zimnej pneumatike body za brzdenie pri 20 °C a letným pri nule. Okrem brzdenia za sucha meraného pri rovnakých podmienkach ako je dnes merané mokro, by rozhodne mal pribudnúť parameter odolnosti – ako rýchlo sa pneumatika opotrebuje zo základného dezénu na minimálnu povolenú výšku. Používateľ by si tak mohol pekne odsledovať, ako sa ekológia pneumatiky odráža na výdrži.

TIP: EÚ mení označovanie pneumatík, pribudnú informačné štítky

Vhodné by bolo pridať aj informácie o schopnosti držania stopy, resp. udržania auta v zákrute pri určitej rýchlosti za sucha a za mokra, prípadne aj schopnosť odolávať aquaplaningu. Špecialitou zimných pneumatík by mali byť parametre ako brzdenie na snehu (presne špecifikovanom druhu snehu) a pokojne aj priľnavosť pri rozbehoch za sucha, za mokra a na snehu. Budúci majiteľ by si tak mohol dobre spočítať, do akej pneumatiky sa mu oplatí investovať.

Na vrstve kašovitého snehu sa pneumatiky správajú rôzne, štítky vás o tom ale neinformujú, ilustr. fotografia (zdroj: Thinkstock) 3 fotografie v galérii Na vrstve kašovitého snehu sa pneumatiky správajú rôzne, štítky vás o tom ale neinformujú, ilustr. fotografia (zdroj: Thinkstock)

Kam to teda môže dospieť?

To je predsa jasné, k deformácii produktov... Namiesto maximálne vyvážených pneumatík výrobcovia začnú vyrábať také, ktoré majú nízku hlučnosť pri 80 km/h, pri 130 ale hučia viac. Sú veľmi ekologické, lebo šetria 0,2 l paliva na 100 km vo fiktívnom meracom cykle, reálne ale vydržia namiesto 50 tkm o pätnásťtisíc menej a treba ich meniť skôr. To je skutočne ekologické. A nové pneumatiky tiež budú vedieť výborne brzdiť na mokrom povrchu, brzdenie za sucha už však nikoho nezaujíma. To všetko v mene lepších hodnotení na európskych štítkoch... Gratulujeme, vyspelá Európa.


Najnovšie články
V Ostrihome začali vyrábať novú Vitaru

Predpokladaná cena za údržbu, technické prehliadky a opravy v tuneli Horelica a informačného systému diaľnice na obchvate Čadce na D3, resp. ceste I/11...

Súťaž o údržbu tunelu na D3 sa začala

Po prepustení manažéra dcérskej spoločnosti a jeho kolegyne prišiel ďalší krok: ADAC podal trestné oznámenie pre podozrenie zo sprenevery a podvodu.

ADAC podal trestné oznámenie

Takmer štyri miliardy eur budeme môcť čerpať z eurofondov v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra.

Na dopravu a informatizáciu pôjde 4,5 mld.

Ropa aj palivá v Rotterdame stúpajú a nezávisle od toho, čo je toho príčinou a ako dlho sa rast cien udrží. Podobný vývoj je možné...

Prudké zdraženie palív príde už tento týždeň

Na vetvách križovatiek a odpočívadlách pribudne sto nových varovných tabuľ, ktoré upozorňujú na vjazd do protismeru.

NDS osadí na diaľniciach nové značky

Podľa údajov NBS dosiahol prepad slovenského vývozu automobilov do Ruska približne 21%. Vlani sa u nás vyrobilo vyše 970-tisíc áut.

Náš export áut do Ruska vlani klesol
Aktuality.sk Šport.sk Mobilmánia.sk Živé.sk Čas.sk Adam.sk

Hokejisti HK Nitra zvíťazili vo štvrtom šťvrťfinále extraligovej play off nad domácim MHC Mountfield Martin vysoko 7:0 a v sérii vedú 3:1 na zápasy...

Nitra rozobrala martinské „kosačky“ na šróbiky, je krok od postupu!

Nový tablet od firmy Apple by mal osloviť predovšetkým biznis zákazníkov.

Chystaný Apple iPad Pro: Uniklo nové info

Po siedmich rokoch definitívne končí prvý slovenský denný seriál Panelák! 

Prečo musel Panelák skončiť?

To nemôže byť náhoda, ale celkom iste predurčené podobenstvá.

Neuveriteľné podoby: Renesančné maľby vs. ich hip-hopoví dvojníci
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×