Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Štítkovanie pneumatík je bezzubé, potrebuje doplniť

KOMENTÁR   Dnešné nastavenie parametrov na štítkoch označujúcich parametre pneumatík je nedostatočné, vytrhnuté z kontextu a môže byť aj mätúce.

Veľkí výrobcovia pneumatík dali hlavy dohromady s Európskou komisiou a spoločne sa dohodli na zavedení označovania pneumatík špeciálnymi štítkami, ktoré uľahčia ich vzájomné porovnávanie. Do platnosti vstúpi tento rok. Každý model pneumatiky dodaný na trh bude mať povinnosť prejsť hodnotiacim procesom v certifikovanej nezávislej agentúre a získať hodnotenie, podobne ako napríklad biela technika. Dobrý nápad, nie? Prečo tu však musí zase byť nejaké „ale“?

TIP: EÚ mení označovanie pneumatík, pribudnú informačné štítky

Hodnotiť sa budú tri faktory: úspornosť, priľnavosť na mokrom povrchu a vonkajší hluk. Veríme, že jednotlivé parametre sú nastavené veľmi precízne. Presne tak, aby veľkí hráči biznisu vychádzali výrazne lepšie ako ich lacná čínska konkurencia. Faktom ale je, že štítkovanie je neúplné, zavádzajúce a rozhodne potrebuje doplniť.

ilustr. fotografia (zdroj: Dreamstime) 3 fotografie v galérii ilustr. fotografia (zdroj: Dreamstime)

Kde sú nedostatky

Poďme sa nad tým zamyslieť hlbšie. Úspornosť je veľmi relatívna. Pomocou pneumatík sa dajú ušetriť decilitre paliva na 100 km, všetko ale záleží od konkrétneho vozidla a cyklu, v ktorom sa používa. V meste sú rozdiely iné (podstatne nižšie) ako na diaľnici. Navyše úspornosť mnohokrát prichádza na úkor odolnosti a vyššia obstarávacia cena môže prevýšiť všetky úspory na palive počas doby životnosti pneumatiky. V konečnom dôsledku sa teda z tohto ukazovateľa veľa nedozvieme.

Vyššiu výpovednú hodnotu nemá ani ďalší parameter - vonkajšia hlučnosť, ktorá nás ako vodičov  vôbec zaujímať nemusí. Vonkajšia hlučnosť je totižto niečo úplne iné ako hluk v kabíne. Do kabíny hluk od pneumatík preniká cez niekoľko tlmiacich vrstiev, ktoré v závislosti od typu automobilu dokážu filtrovať rôzne frekvencie.

Pokojne sa teda môže stať, že v interiéri auta budú tichšie pneumatiky, ktoré majú vyššiu vonkajšiu hlučnosť a horší európsky štítok. Navyše merania hlučnosti prebiehajú pri 80 km/h, čo je prakticky nezmyselná rýchlosť. V meste jazdíme pomalšie, na okreske rýchlejšie a na diaľnici, kde sa ide 130 km/h a hlučnosť nás zaujíma najviac, reálne môže byť úplne iná.

Vytrhnutý z kontextu je aj parameter brzdenia na mokrom povrchu. Samozrejme, keď je vozovka mokrá, chceme od pneumatík schopnosť zastaviť na čo najkratšej dráhe. Sám osebe však tento parameter nemá význam, určite by mal byť udávaný v kontexte s brzdením na suchu. Obyvatelia južných krajín, kde svieti slnko 300 dní do roka, by si istotne radšej vybrali pneumatiku, ktorá má A za sucho a C za mokro, ako áčkového vodníka s céčkovým suchom (ktoré teraz ani nie je udané).

Brzdenie za mokra je jedným z udávaných parametrov, ilustr. fotografia (zdroj: Dreamstime) 3 fotografie v galérii Brzdenie za mokra je jedným z udávaných parametrov, ilustr. fotografia (zdroj: Dreamstime)

Čo nám chýba...

Hodnotenie teda rozhodne treba rozšíriť a spresniť. V prvom rade ide o špecifikovanie samostatných verzií štítkov pre zimné a letné pneumatiky a testovať ich pri iných podmienkach. Je predsa nezmyslom prideľovať zimnej pneumatike body za brzdenie pri 20 °C a letným pri nule. Okrem brzdenia za sucha meraného pri rovnakých podmienkach ako je dnes merané mokro, by rozhodne mal pribudnúť parameter odolnosti – ako rýchlo sa pneumatika opotrebuje zo základného dezénu na minimálnu povolenú výšku. Používateľ by si tak mohol pekne odsledovať, ako sa ekológia pneumatiky odráža na výdrži.

TIP: EÚ mení označovanie pneumatík, pribudnú informačné štítky

Vhodné by bolo pridať aj informácie o schopnosti držania stopy, resp. udržania auta v zákrute pri určitej rýchlosti za sucha a za mokra, prípadne aj schopnosť odolávať aquaplaningu. Špecialitou zimných pneumatík by mali byť parametre ako brzdenie na snehu (presne špecifikovanom druhu snehu) a pokojne aj priľnavosť pri rozbehoch za sucha, za mokra a na snehu. Budúci majiteľ by si tak mohol dobre spočítať, do akej pneumatiky sa mu oplatí investovať.

Na vrstve kašovitého snehu sa pneumatiky správajú rôzne, štítky vás o tom ale neinformujú, ilustr. fotografia (zdroj: Thinkstock) 3 fotografie v galérii Na vrstve kašovitého snehu sa pneumatiky správajú rôzne, štítky vás o tom ale neinformujú, ilustr. fotografia (zdroj: Thinkstock)

Kam to teda môže dospieť?

To je predsa jasné, k deformácii produktov... Namiesto maximálne vyvážených pneumatík výrobcovia začnú vyrábať také, ktoré majú nízku hlučnosť pri 80 km/h, pri 130 ale hučia viac. Sú veľmi ekologické, lebo šetria 0,2 l paliva na 100 km vo fiktívnom meracom cykle, reálne ale vydržia namiesto 50 tkm o pätnásťtisíc menej a treba ich meniť skôr. To je skutočne ekologické. A nové pneumatiky tiež budú vedieť výborne brzdiť na mokrom povrchu, brzdenie za sucha už však nikoho nezaujíma. To všetko v mene lepších hodnotení na európskych štítkoch... Gratulujeme, vyspelá Európa.


Najnovšie články
Toyota: Zase samovoľné zrýchlenie

O nespoplatnení diaľnice D2 pre osobné autá až po Stupavu sa nerozhodlo. Rokovania majú pokračovať.

Poplatky na D2 zostávajú po starom

SSC plánuje veľkoplošné opravy vozoviek na cestách I. triedy počas dvoch rokov. Otváranie ponúk je plánované 13. októbra.

Opravy ciest I. triedy môžu stáť 5,1 mil. eur

Na začiatku aféry GM sa oficiálne hovorilo o 13 obetiach na životoch v súvislosti s chybným zapaľovaním. V priebehu mesiaca sa tento počet...

Aféra GM: Počet obetí stúpa

Najnovší crash test dokazuje, ako sa minerálka, jablko alebo konzerva môžu zmeniť na vražedný nástroj.

Ako sa nákup mení na vražednú zbraň

Dolárové ceny ropy aj minulý týždeň klesli, európske čerpačky však výraznejšie zlacnenie nateraz nečaká. Príčinou je prudké oslabenie eura...

Ropa klesá, ale netešme sa predčasne

V rámci druhej etapy rekonštrukcie havarijných úsekov ciest II. a III. triedy opraví štrnásť úsekov v celkovej dĺžke vyše 14 kilometrov.

Prešovský kraj obnoví ďalšie cesty
Aktuality.sk Šport.sk Mobilmánia.sk Živé.sk Čas.sk Adam.sk

FC Liverpool v základnej zostave so slovenským reprezentantom Martinom Škrtelom prehral v B-skupine na ihrisku FC Bazilej 0:1.

Video: Liverpool prehral v Bazileji, Real musel otáčať v Bulharsku

Nová generácia operačného systému Windows od Microsoftu sa už dá vyskúšať.

Vyskúšajte si nový Windows 10

Nevídaný úkaz! Návštevníci reštaurácie napriek zlej obsluhe prekvapili čašníka nečakaným gestom.

Celý svet tlieska tomuto gestu

To, čo podriadení vedia už dávno, šuškajú si tom, alebo si to iba myslia, ale radšej nehovoria nahlas, potvrdili psychológovia z Nórska.

Potvrdené: Väčšina šéfov má poruchu osobnosti!
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×