Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Štítkovanie pneumatík je bezzubé, potrebuje doplniť

KOMENTÁR   Dnešné nastavenie parametrov na štítkoch označujúcich parametre pneumatík je nedostatočné, vytrhnuté z kontextu a môže byť aj mätúce.
3 5 príspevkov 03.07.2012 / Ján Trangel

Veľkí výrobcovia pneumatík dali hlavy dohromady s Európskou komisiou a spoločne sa dohodli na zavedení označovania pneumatík špeciálnymi štítkami, ktoré uľahčia ich vzájomné porovnávanie. Do platnosti vstúpi tento rok. Každý model pneumatiky dodaný na trh bude mať povinnosť prejsť hodnotiacim procesom v certifikovanej nezávislej agentúre a získať hodnotenie, podobne ako napríklad biela technika. Dobrý nápad, nie? Prečo tu však musí zase byť nejaké „ale“?

TIP: EÚ mení označovanie pneumatík, pribudnú informačné štítky

Hodnotiť sa budú tri faktory: úspornosť, priľnavosť na mokrom povrchu a vonkajší hluk. Veríme, že jednotlivé parametre sú nastavené veľmi precízne. Presne tak, aby veľkí hráči biznisu vychádzali výrazne lepšie ako ich lacná čínska konkurencia. Faktom ale je, že štítkovanie je neúplné, zavádzajúce a rozhodne potrebuje doplniť.

Kde sú nedostatky

Poďme sa nad tým zamyslieť hlbšie. Úspornosť je veľmi relatívna. Pomocou pneumatík sa dajú ušetriť decilitre paliva na 100 km, všetko ale záleží od konkrétneho vozidla a cyklu, v ktorom sa používa. V meste sú rozdiely iné (podstatne nižšie) ako na diaľnici. Navyše úspornosť mnohokrát prichádza na úkor odolnosti a vyššia obstarávacia cena môže prevýšiť všetky úspory na palive počas doby životnosti pneumatiky. V konečnom dôsledku sa teda z tohto ukazovateľa veľa nedozvieme.

Vyššiu výpovednú hodnotu nemá ani ďalší parameter - vonkajšia hlučnosť, ktorá nás ako vodičov  vôbec zaujímať nemusí. Vonkajšia hlučnosť je totižto niečo úplne iné ako hluk v kabíne. Do kabíny hluk od pneumatík preniká cez niekoľko tlmiacich vrstiev, ktoré v závislosti od typu automobilu dokážu filtrovať rôzne frekvencie.

Pokojne sa teda môže stať, že v interiéri auta budú tichšie pneumatiky, ktoré majú vyššiu vonkajšiu hlučnosť a horší európsky štítok. Navyše merania hlučnosti prebiehajú pri 80 km/h, čo je prakticky nezmyselná rýchlosť. V meste jazdíme pomalšie, na okreske rýchlejšie a na diaľnici, kde sa ide 130 km/h a hlučnosť nás zaujíma najviac, reálne môže byť úplne iná.

Vytrhnutý z kontextu je aj parameter brzdenia na mokrom povrchu. Samozrejme, keď je vozovka mokrá, chceme od pneumatík schopnosť zastaviť na čo najkratšej dráhe. Sám osebe však tento parameter nemá význam, určite by mal byť udávaný v kontexte s brzdením na suchu. Obyvatelia južných krajín, kde svieti slnko 300 dní do roka, by si istotne radšej vybrali pneumatiku, ktorá má A za sucho a C za mokro, ako áčkového vodníka s céčkovým suchom (ktoré teraz ani nie je udané).

Čo nám chýba...

Hodnotenie teda rozhodne treba rozšíriť a spresniť. V prvom rade ide o špecifikovanie samostatných verzií štítkov pre zimné a letné pneumatiky a testovať ich pri iných podmienkach. Je predsa nezmyslom prideľovať zimnej pneumatike body za brzdenie pri 20 °C a letným pri nule. Okrem brzdenia za sucha meraného pri rovnakých podmienkach ako je dnes merané mokro, by rozhodne mal pribudnúť parameter odolnosti – ako rýchlo sa pneumatika opotrebuje zo základného dezénu na minimálnu povolenú výšku. Používateľ by si tak mohol pekne odsledovať, ako sa ekológia pneumatiky odráža na výdrži.

TIP: EÚ mení označovanie pneumatík, pribudnú informačné štítky

Vhodné by bolo pridať aj informácie o schopnosti držania stopy, resp. udržania auta v zákrute pri určitej rýchlosti za sucha a za mokra, prípadne aj schopnosť odolávať aquaplaningu. Špecialitou zimných pneumatík by mali byť parametre ako brzdenie na snehu (presne špecifikovanom druhu snehu) a pokojne aj priľnavosť pri rozbehoch za sucha, za mokra a na snehu. Budúci majiteľ by si tak mohol dobre spočítať, do akej pneumatiky sa mu oplatí investovať.

Kam to teda môže dospieť?

To je predsa jasné, k deformácii produktov... Namiesto maximálne vyvážených pneumatík výrobcovia začnú vyrábať také, ktoré majú nízku hlučnosť pri 80 km/h, pri 130 ale hučia viac. Sú veľmi ekologické, lebo šetria 0,2 l paliva na 100 km vo fiktívnom meracom cykle, reálne ale vydržia namiesto 50 tkm o pätnásťtisíc menej a treba ich meniť skôr. To je skutočne ekologické. A nové pneumatiky tiež budú vedieť výborne brzdiť na mokrom povrchu, brzdenie za sucha už však nikoho nezaujíma. To všetko v mene lepších hodnotení na európskych štítkoch... Gratulujeme, vyspelá Európa.

BANNER300


Najnovšie články
Elantra dostala športové vyhotovenie

Kupé strávilo neuveriteľných šesť dekád v rukách rodiny Agustovcov, ktorá sa oň príkladne starala. Mercedes zostal vo veľkej miere pôvodný.

Na predaj je ďalšia vzácna „čajka“

Naftový šesťvalec dosahuje najvyšší výkon 294 kW (400 k), pokojne sa teda môže porovnávať s osemvalcovými motormi.

Nový bavorský diesel má štyri turbá

Novú á-päťku odhalí Ingolstadt začiatkom júna na domácej pôde. Neskôr sa nepochybne dočkáme aj ďalších karosárskych verzií.

Audi avizuje premiéru kupé A5

VAŠA TÉMA V kolóne nechce stáť nikto, ale v dopravných špičkách to často inak nejde. Situáciu však výrazne zhoršujú aj samotní vodiči, ktorí nevyužívajú celú...

Pripájacie pruhy: Ako v nich správne jazdiť?

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na utorok 3. mája 2016. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes

Polygón Mugello bol nedávno dejiskom stretnutia majiteľov exkluzívnych dvanástvalcových beštií.

Okruhová chuťovka: 21x Ferrari FXX K
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×