Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Viete, čo je defenzívna jazda?

Ťukance na križovatkách sú každodenným javom. Mnohým by sa však dalo zabrániť. Viete, čo je defenzívna jazda? Ponúkame niekoľko tipov.

Hoci štatistiky nehodovosti klesajú, každodenný život rozpráva iný príbeh. Počet ťukancov na križovatkách, ale aj zbytočných krízových situácií je stále vysoký. Dôvodom sú predovšetkým vodiči, ktorí reagujú rutinne a premávku si všímajú len akoby mimochodom.

Ponáhľaj sa pomaly

Stresujúci svet núti ľudí rozmýšľať nad rôznymi záležitosťami a neraz na to využívajú cestu autom. Je to však najlepší návod na menšiu či väčšiu nehodu alebo minimálne na zbytočne vysokú spotrebu.

Systémom plyn-brzda v meste vodič nič nezíska, akurát spáli viac paliva. Dôkazom sú skúsenosti inštruktorov autoškôl, ktorí so žiakom za volantom dokážu bez väčších problémov a pri dodržaní všetkých pravidiel sledovať po meste aj divoko kľučkujúce výkonné auto. Na každej križovatke stoja na dohľad.

Pozornosť je potrebné zvýšiť v okamihu, keď sa plechová lavína dá do pohybu. Zdroj: Dreamstime 3 fotografie v galérii Pozornosť je potrebné zvýšiť v okamihu, keď sa plechová lavína dá do pohybu. Zdroj: Dreamstime

Defenzívna jazda

Odpoveďou na otázku, ako správne jazdiť, je defenzívna jazda. Tento pojem však rozhodne nie je synonymom pre prehnane opatrnú jazdu, ale skôr pre pokojnú a predvídavú. Nejde pritom o nič náročné, vodič dokáže poľahky sám seba vycvičiť a vytvoriť si vhodné návyky.

1. Základné pravidlo pre každého vodiča: rozmýšľajte ako vodič. Sústreďte sa na jazdu a situáciu okolo seba. Telefonovanie, ladenie rádia alebo rozmýšľanie nad nákupmi za volant nepatrí. Vplyv rozptyľovania sme ukázali v našom projekte, v ktorom sme našich testovacích jazdcov prinútili telefonovať a zároveň plniť šoférske úlohy.

2. Nesledujte len zadné svetlá predchádzajúceho vozidla, ale ak je to možné pozerajte sa cez jeho kabínu. Ak zbadáte, že vozidlá pred ním brzdia, nečakajte a spomaľte v predstihu. Prinútite tak aj ostatných vodičov spomaliť a znížite riziko zrážky.

3. Udržujte bezpečnú vzdialenosť počas jazdy aj pri státí na križovatke. Za jazdy budete mať prehľad o dianí pred sebou a získate priestor pre vyhýbací manéver v kritickej situácii. A ak sa do medzery niekto vopchá, spomaľte a znova si urobte svoj priestor. Je to naozaj taká tragédia, ak vás niekto predbehne?

Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime 3 Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime

Pri státí v križovatke sa nelepte susedovi na nárazník. Väčší priestor vám umožní zareagovať, ak niekto za vami nezvládne brzdenie. Pokiaľ do vás narazí, zdemolovaný zadok vozidla neznamená, že si musíte poškodiť aj predok. Navyše budete mať priestor, keď budete musieť uvoľniť pruh pre záchranné zložky. Státie pár centimetrov od nárazníka predchádzajúceho vozidla veľa priestoru pre manévrovanie neponecháva.

Najlepší spôsob na odhad vzdialenosti medzi vozidlami popisuje inštruktor školy šmyku SuperDrive Peter Krištín. Ak zo svojho miesta vidíte miesto dotyku zadných pneumatík predchádzajúceho vozidla s vozovkou, je rozostup dostatočný. V každom prípade by ste mali vidieť aspoň vrchnú časť nárazníka.

Odporúčame zachovať väčšiu vzdialenosť aj od priechodu pre chodcov. Veľa tragických nehôd sa stalo v momente, keď do stojaceho vozidla, ktorý dával prednosť chodcovi, narazilo zozadu iné. Väčšia vzdialenosť od priechodu umožní stojacemu vodičovi zabrzdiť a chodcovi uskočiť.

4. Nepozerajte sa len na vozidlá, ale občas skontrolujte aj situáciu na chodníkoch. Buďte v strehu najmä na miestach so zvýšeným pohybom chodcom, napríklad pri zastávkach MHD, priechodoch, školách či nemocniciach. V uličkách na sídliskách, kde sú popri ceste zaparkované vozidlá, jazdite radšej pomaly a zvýšte pozornosť. Rýchlou jazdou nič nezískate, akurát zvýšite riziko zranenia chodca alebo dieťaťa.

5. Reagujte v predstihu. Toto pravidlo platí vždy a všade. Ak je na semafore červená, začnite spomaľovať skôr. Načo do poslednej chvíle stáť na plyne? Zbytočne spálite palivo a nič nezískate. Pokiaľ vidíte skupinu chodcov, čakajúcu pri priechode, radšej zastavte. Niekto z nich môže stratiť trpezlivosť a jednoducho vkročiť do vozovky. A podobných príkladov je veľa...

6. Nešpekulujte a nelietajte z pruhu do pruhu. Veľa vodičov v snahe čo najrýchlejšie prejsť upchanou križovatkou neustále prechádza z jedného pruhu do druhého. Ak patríte medzi nich, skúste sa niekedy tohto zlozvyku vzdať. Vyhliadnite si nejaké auto vo vašej blízkosti a sledujte, či sa naozaj hýbe rýchlejšie. Zistíte, že vo väčšine prípadov ani nie. Neustálym preraďovaním iba zvyšujete riziko zrážky a celú premávku v konečnom dôsledku spomaľujete.

7. Spätné zrkadlá nie sú na parádu. Výrobca ich do vozidla montuje za určitým účelom, a ten je zlepšiť prehľad vodiča o situácii. Naučte sa každých pár sekúnd hodiť rýchly pohľad do zrkadiel. Budete mať stály prehľad a v kritickej situácii budete reagovať rýchlejšie a istejšie.

Odporúčame sledovať zrkadlá aj pri státí v križovatke, najmä ak ste posledný v rade. Pokiaľ zistíte, že blížiace vozidlo je rýchle a nemusí včas zastaviť, máte možnosť uhnúť do strany, posunúť sa vpred a dať pretekárovi trochu priestoru alebo sa aspoň pripraviť na náraz a zabrániť zrážke s vozidlom pred vami.

Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime 3 fotografie v galérii Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime

8. Jazdite len predpísanou rýchlosťou. Možno táto poučka znie banálne, ale skúste si niekedy odmerať čas na známej trase pri bežnom spôsobe jazdy. Následne sa aspoň raz obetujte a choďte tachometrovou 50-tkou. Výsledok vás určite prekvapí. Dokonca aj na diaľnici je to len psychologický moment, reálne získate pár minút, zato spálite podstatne viac paliva.

Rada na záver

Mnohí vodiči si o sebe myslia, že vedia dobre jazdiť. Za dobrého vodiča však rozhodne nemožno považovať toho, kto po meste jazdí stovkou a každého polroka je na návšteve v klampiarskej dielni. Dobrý šofér je ten, kto jazdí bezpečne a rozmýšľa ako šofér.

Vodič je povinný venovať sa naplno vedeniu vozidla, tak znie základné pravidlo. Môžeme si o zákone o premávke myslieť čokoľvek, ale jedno je fakt: základné ustanovenia sú písané krvou.

Nehody majú priamu a hlavnú príčinu. Priama je tá, ktorá spôsobila nehodu a nachádza sa v policajnom protokole, napríklad, neprispôsobenie rýchlosti jazdy povrchu vozovky. Nad ňou stojí hlavná príčina, ktorá celý dominový efekt spustila. A na 90 percent je to nepozornosť. Prečo by inak vodič išiel rýchlo, keď vie, že pod kolesami má vodu alebo dokonca ľad? Pretože myslí na všetko iné, len nie na to, čo je podstatné. Za volantom je to len a len samotná jazda.


Najnovšie články
Chybné zapaľovanie zabilo až 21 ľudí

Firmy v ňom majú rovnaké podiely. V čínskom meste Siang-jan budú vyrábať luxusný model Infiniti.

Nissan a Dongfeng založili spoločný podnik

Európsky automobilový trh sa pripravuje na pokles predaja v posledných mesiacoch roka. V dôsledku toho znižujú výrobu, prepúšťanie však...

Fiat a Ford obmedzia výrobu

Hrozby ropných krajín o obmedzení ťažby síce zdvihli ceny ropy, ktorá však neprekročila dôležitú stodolárovú hranicu. Analytici napriek...

Pád cien ropy sa zastavil

Zamestnanci budú presadzovať nárast miezd pre budúci rok, ktorý bude vyšší než miera inflácie. A to aj napriek tomu, že sa automobilka snaží šetriť.

Nemeckí pracovníci VW chcú vyššie platy

Vynútená pauza v oboch závodoch sa 22. septembra skončí. O ďalších odstávkach nechce firma špekulovať.

Škoda obnoví výrobu áut v Rusku

Japonský hatchback bude na našom trhu štandardne stáť od 14 950 eur. Od uvedenia je však k dispozícii za akciové ceny, ktoré sú nižšie o tisícku.

Nissan Pulsar odhalil svoju cenu
Aktuality.sk Šport.sk Mobilmánia.sk Živé.sk Čas.sk Adam.sk

Hoci sa dnes oficiálne začala jeseň, meteorológovia zo Slovenského hydrometeorologického ústavu (SHMÚ) vydali dnes výstrahy pred vetrom a prízemným...

Pozor na prízemný mráz! Meteorológovia vydali výstrahu

V nedeľu sa spustila druhá vlna úniku intímnych fotografií. Zdroj zatiaľ ostáva neznámy.

Unikli ďalšie fotky nahých celebrít

Uväznený vo svojom dome! Muž, ktorý má takmer neustále erekciu, sa musel vyrovnať so stratou priateľov aj poznačeným rodinným životom.

Muž má sto orgazmov denne a trpí

Výskumy ukázali, že štvrťhodinka spánku po vypití šálky kávy pomáha lepšie prekonať úlohy, ktoré nás čakajú po zvyšok dňa.

Káva so šlofíkom, a budete čulí až do konca dňa
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×