Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Viete, čo je defenzívna jazda?

Ťukance na križovatkách sú každodenným javom. Mnohým by sa však dalo zabrániť. Viete, čo je defenzívna jazda? Ponúkame niekoľko tipov.
3 127 príspevkov 21.06.2012 / Soňa Zverková

Hoci štatistiky nehodovosti klesajú, každodenný život rozpráva iný príbeh. Počet ťukancov na križovatkách, ale aj zbytočných krízových situácií je stále vysoký. Dôvodom sú predovšetkým vodiči, ktorí reagujú rutinne a premávku si všímajú len akoby mimochodom.

Ponáhľaj sa pomaly

Stresujúci svet núti ľudí rozmýšľať nad rôznymi záležitosťami a neraz na to využívajú cestu autom. Je to však najlepší návod na menšiu či väčšiu nehodu alebo minimálne na zbytočne vysokú spotrebu.

Systémom plyn-brzda v meste vodič nič nezíska, akurát spáli viac paliva. Dôkazom sú skúsenosti inštruktorov autoškôl, ktorí so žiakom za volantom dokážu bez väčších problémov a pri dodržaní všetkých pravidiel sledovať po meste aj divoko kľučkujúce výkonné auto. Na každej križovatke stoja na dohľad.

Pozornosť je potrebné zvýšiť v okamihu, keď sa plechová lavína dá do pohybu. Zdroj: Dreamstime 3 fotografie v galérii Pozornosť je potrebné zvýšiť v okamihu, keď sa plechová lavína dá do pohybu. Zdroj: Dreamstime

Defenzívna jazda

Odpoveďou na otázku, ako správne jazdiť, je defenzívna jazda. Tento pojem však rozhodne nie je synonymom pre prehnane opatrnú jazdu, ale skôr pre pokojnú a predvídavú. Nejde pritom o nič náročné, vodič dokáže poľahky sám seba vycvičiť a vytvoriť si vhodné návyky.

1. Základné pravidlo pre každého vodiča: rozmýšľajte ako vodič. Sústreďte sa na jazdu a situáciu okolo seba. Telefonovanie, ladenie rádia alebo rozmýšľanie nad nákupmi za volant nepatrí. Vplyv rozptyľovania sme ukázali v našom projekte, v ktorom sme našich testovacích jazdcov prinútili telefonovať a zároveň plniť šoférske úlohy.

2. Nesledujte len zadné svetlá predchádzajúceho vozidla, ale ak je to možné pozerajte sa cez jeho kabínu. Ak zbadáte, že vozidlá pred ním brzdia, nečakajte a spomaľte v predstihu. Prinútite tak aj ostatných vodičov spomaliť a znížite riziko zrážky.

3. Udržujte bezpečnú vzdialenosť počas jazdy aj pri státí na križovatke. Za jazdy budete mať prehľad o dianí pred sebou a získate priestor pre vyhýbací manéver v kritickej situácii. A ak sa do medzery niekto vopchá, spomaľte a znova si urobte svoj priestor. Je to naozaj taká tragédia, ak vás niekto predbehne?

Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime 3 Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime

Pri státí v križovatke sa nelepte susedovi na nárazník. Väčší priestor vám umožní zareagovať, ak niekto za vami nezvládne brzdenie. Pokiaľ do vás narazí, zdemolovaný zadok vozidla neznamená, že si musíte poškodiť aj predok. Navyše budete mať priestor, keď budete musieť uvoľniť pruh pre záchranné zložky. Státie pár centimetrov od nárazníka predchádzajúceho vozidla veľa priestoru pre manévrovanie neponecháva.

Najlepší spôsob na odhad vzdialenosti medzi vozidlami popisuje inštruktor školy šmyku SuperDrive Peter Krištín. Ak zo svojho miesta vidíte miesto dotyku zadných pneumatík predchádzajúceho vozidla s vozovkou, je rozostup dostatočný. V každom prípade by ste mali vidieť aspoň vrchnú časť nárazníka.

Odporúčame zachovať väčšiu vzdialenosť aj od priechodu pre chodcov. Veľa tragických nehôd sa stalo v momente, keď do stojaceho vozidla, ktorý dával prednosť chodcovi, narazilo zozadu iné. Väčšia vzdialenosť od priechodu umožní stojacemu vodičovi zabrzdiť a chodcovi uskočiť.

4. Nepozerajte sa len na vozidlá, ale občas skontrolujte aj situáciu na chodníkoch. Buďte v strehu najmä na miestach so zvýšeným pohybom chodcom, napríklad pri zastávkach MHD, priechodoch, školách či nemocniciach. V uličkách na sídliskách, kde sú popri ceste zaparkované vozidlá, jazdite radšej pomaly a zvýšte pozornosť. Rýchlou jazdou nič nezískate, akurát zvýšite riziko zranenia chodca alebo dieťaťa.

5. Reagujte v predstihu. Toto pravidlo platí vždy a všade. Ak je na semafore červená, začnite spomaľovať skôr. Načo do poslednej chvíle stáť na plyne? Zbytočne spálite palivo a nič nezískate. Pokiaľ vidíte skupinu chodcov, čakajúcu pri priechode, radšej zastavte. Niekto z nich môže stratiť trpezlivosť a jednoducho vkročiť do vozovky. A podobných príkladov je veľa...

6. Nešpekulujte a nelietajte z pruhu do pruhu. Veľa vodičov v snahe čo najrýchlejšie prejsť upchanou križovatkou neustále prechádza z jedného pruhu do druhého. Ak patríte medzi nich, skúste sa niekedy tohto zlozvyku vzdať. Vyhliadnite si nejaké auto vo vašej blízkosti a sledujte, či sa naozaj hýbe rýchlejšie. Zistíte, že vo väčšine prípadov ani nie. Neustálym preraďovaním iba zvyšujete riziko zrážky a celú premávku v konečnom dôsledku spomaľujete.

7. Spätné zrkadlá nie sú na parádu. Výrobca ich do vozidla montuje za určitým účelom, a ten je zlepšiť prehľad vodiča o situácii. Naučte sa každých pár sekúnd hodiť rýchly pohľad do zrkadiel. Budete mať stály prehľad a v kritickej situácii budete reagovať rýchlejšie a istejšie.

Odporúčame sledovať zrkadlá aj pri státí v križovatke, najmä ak ste posledný v rade. Pokiaľ zistíte, že blížiace vozidlo je rýchle a nemusí včas zastaviť, máte možnosť uhnúť do strany, posunúť sa vpred a dať pretekárovi trochu priestoru alebo sa aspoň pripraviť na náraz a zabrániť zrážke s vozidlom pred vami.

Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime 3 fotografie v galérii Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime

8. Jazdite len predpísanou rýchlosťou. Možno táto poučka znie banálne, ale skúste si niekedy odmerať čas na známej trase pri bežnom spôsobe jazdy. Následne sa aspoň raz obetujte a choďte tachometrovou 50-tkou. Výsledok vás určite prekvapí. Dokonca aj na diaľnici je to len psychologický moment, reálne získate pár minút, zato spálite podstatne viac paliva.

Rada na záver

Mnohí vodiči si o sebe myslia, že vedia dobre jazdiť. Za dobrého vodiča však rozhodne nemožno považovať toho, kto po meste jazdí stovkou a každého polroka je na návšteve v klampiarskej dielni. Dobrý šofér je ten, kto jazdí bezpečne a rozmýšľa ako šofér.

Vodič je povinný venovať sa naplno vedeniu vozidla, tak znie základné pravidlo. Môžeme si o zákone o premávke myslieť čokoľvek, ale jedno je fakt: základné ustanovenia sú písané krvou.

Nehody majú priamu a hlavnú príčinu. Priama je tá, ktorá spôsobila nehodu a nachádza sa v policajnom protokole, napríklad, neprispôsobenie rýchlosti jazdy povrchu vozovky. Nad ňou stojí hlavná príčina, ktorá celý dominový efekt spustila. A na 90 percent je to nepozornosť. Prečo by inak vodič išiel rýchlo, keď vie, že pod kolesami má vodu alebo dokonca ľad? Pretože myslí na všetko iné, len nie na to, čo je podstatné. Za volantom je to len a len samotná jazda.


Najnovšie články
Náš export áut do Ruska vlani klesol

Polícia v polovici apríla spustí 24-hodinový maratón merania rýchlosti. V rámci akcie, do ktorej sa zapoja viaceré európske krajiny, môžu občania vybrať...

Naplánujte miesto merania rýchlosti

ADAC čelí novej afére. Po krátkom pohovore u šéfa dostal top manažér klubu hodinovú výpoveď. Dôvody: dlhoročná sprenevera a úplatky.

Déja vu? Nový škandál v ADAC

Spoplatnenie nemeckých diaľnic sa pomaly, ale isto stáva realitou. Nemecký parlament navzdory početným výhradám v prvom čítaní schválil...

Schválené: Za nemecké diaľnice budeme platiť

Priemerný medziročný rast predaja bol 3,8%, no koncern Daimler dosiahol takmer desaťpercentný nárast.

V raste predaja vedú Nemci

Bezpečnosť motoristov sa zvýši na úseku Hronský Beňadik - Lehôtka pod Brehmi, ke bude chrániť motoristov pred kolíziou so zverou.

Na R1 pribudne 15 kilometrov oplotenia

PREHĽAD   Diaľničné poplatky sa vo väčšine krajín nemenia alebo sa zmenia len minimálne. Ponúkame vám stručný prehľad vo vybraných...

Diaľničné poplatky v Európe na rok 2015
Aktuality.sk Šport.sk Mobilmánia.sk Živé.sk Čas.sk Adam.sk

Dva góly Waynea Rooneyho rozhodli o víťazstve futbalistov Manchestru United nad Sunderlandom v sobotňajšom súboji 27. kola Premier League.

Video: Rooney rozhodol o posune Manchestru United na 3. miesto

Spoločnosť zrejme stúpila vedľa alebo si len chcela otestovať reakcie ľudí.

Google cúvol, nahota má zelenú

Malý chlapec si vytrpel svoje len kvôli tomu, že sa nemohol včas dostaviť do svojej školy.

Prváčika kruto potrestali za meškanie

Už dnes podobný systém používa 27 krajín. Robia ho však ešte dokonalejším.

Boeing namontuje na bomby novinku, doletia trikrát ďalej
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×