BMW 6 Gran Coupé: Elegán so športom v krvi

PRVÁ JAZDA   Na prvé štvordverové kupé od značky BMW sme si museli počkať. Je model Gran Coupé dostatočne silnou odpoveďou konkurentom?

Súčasnú generáciu BMW radu 6 dobre poznáme. V redakčnej garáži sme už otestovali kabriolet vo verzii 640i, i kupé 650i so špičkovým osemvalcom a pohonom oboch náprav. Do ponuky nedávno pribudla tretia karosárska verzia, štvordverový model Gran Coupé.

Mníchovská automobilka nastúpila na vlak štvordverových kupé pomerne neskoro. Konkurenčný Mercedes  vyrába model CLS v druhej generácii, Audi má typy A5 a A7 Sportback. Audi A5 pritom už prešlo faceliftom, rovnako ako Volkswagen CC (predtým Passat CC). Či sa na prvý kupé-sedan BMW oplatilo počkať sme zisťovali v Maďarsku.

BMW radu 6 v štvordverovej verzii Gran Coupé 20 fotografií v galérii BMW radu 6 v štvordverovej verzii Gran Coupé

Predĺžený rázvor a vyvážené proporcie

BMW priznáva, že s rozšírením rodiny radu 6 o praktickejšie štvordverové kupé s predĺženým rázvorom  sa počítalo hneď pri tvorbe prvých návrhov. Vidieť to na dizajne novinky. Gran Coupé nie je nejakým neprirodzene predĺženým automobilom s prídavnými dverami, ale proporčne vyváženým zástupcom svojho modelového radu.

V porovnaní s klasickými verziami je štvordverový model dlhší o 113 milimetrov. O túto hodnotu narástol rázvor aj celková dĺžka auta. Okrem upravených proporcií má Gran Coupé jemne odlišnú architektúru predného nárazníka a tretie brzdové svetlo presunutú z veka batožinového priestoru do vrchnej časti zadného okna. Zaujímavým detailom je označenie Gran Coupé, prekryté sklom druhého páru dvier.

Pôvodný dizajn auta predĺžením nijako neutrpel 20 fotografií v galérii Pôvodný dizajn auta predĺžením nijako neutrpel

Palubná doska je nezmenená, staré známe sú aj predné sedadlá. Sú naozaj pohodlné a ponúkajú veľmi široké možnosti nastavenie. Zachované zostalo aj uchytenie bezpečnostných pásov integrované do sedadiel. Tento detail sa nám nepozdával, za pásmi je potrebné sa natiahnuť ďalej, než je zvykom.

Interiérová konfigurácia Gran Coupé je označovaná ako 4+1. V praxi to znamená, že auto je štvormiestne, dozadu sa ale dokáže posadiť aj piaty pasažier, k dispozícii má aj bezpečnostný pás. Vzhľadom na mohutný stredový tunel je ale toto riešenie naozaj výhradne núdzové.

Dvojica pasažierov vzadu sa však na nedostatok priestoru sťažovať nebude. Vo svojej triede patria zadné kreslá štvordverovej šestky k priestrannejším. Pasažieri s výškou okolo 180 centimetrov majú miesta dostatok na kolená aj na hlavu. Problémom môžu byť špičky topánok, ktoré sa pri spustení predných sedadiel do nižšej polohy nezmestia pod sedadlo.

Označenie auta je príjemným detailom na C-stĺipkoch 20 fotografií v galérii Označenie auta je príjemným detailom na C-stĺipkoch

Súboj palív v radových šesťvalcoch

Gran Coupé sme si vyskúšali s oboma v súčasnosti dostupnými motorizáciami. Štartovacia ponuka obsahuje modely 640i a 640d. Prepĺňané radové šesťvalce s objemom tri litre majú oba výkon viac ako tristo konských síl, na stovku zrýchlia za 5,4 sekundy a dosiahnu najvyššiu rýchlosť 250 km/h. Ktorý motor je lepšou voľbou?

Lacnejším variantom je 640i. K dynamickému charakteru auta sadne benzínový motor s turbom dokonale. Pýši sa maximálnym výkonom 235 kW (320 k) a krútiacim momentom 450 Nm. Priemerná spotreba by sa mala pohybovať na úrovni 7,7 litra na sto kilometrov. Oceneniami ovenčený motor má krásny zvuk a výborný ťah v celom spektre otáčok. Benzínové turbo dáva štvordverovému kupé športový charakter.

Predná časť interiéru je identická s kupé a kabrioletom 20 fotografií v galérii Predná časť interiéru je identická s kupé a kabrioletom

O niečo drahší je diesel s označením 640d. Naftový agregát dosahuje maximálny výkon 230 kW (313 k) a krútiaci moment 630 Nm. BMW preň uvádza priemernú spotrebu na úrovni 5,5 až 5,7 l/100 km. Spotreba je hlavnou prednosťou tejto verzie, sila jej však rozhodne nechýba a neurazí ani zvukovým prejavom. Model 640d je predurčený byť hltačom diaľničných kilometrov, ktorý popritom nezhltne aj peňaženku.

Ktorý si teda zvoliť? Rozum hovorí pre naftu, ktorá je síce drahšia, no dynamikou vôbec nezaostáva a na sto kilometrov spapá zhruba o dva litre paliva menej. Srdce zase volí benzín, keďže Gran Coupé má športový imidž a rýdze benzínové zavýjanie sa k nemu hodí podstatne lepšie ako klepot naftového agregátu.

Vzadu je priestoru tak akurát, no výhľad cez okno je veľmi slabý 20 fotografií v galérii Vzadu je priestoru tak akurát, no výhľad cez okno je veľmi slabý

V oblasti prevodoviek je jediná voľba, ktorou je výborný osemstupňový automat. Ako je pri BMW zvykom, poháňaná je zadná náprava. Do ponuky čoskoro pribudne osemvalcový model 650i, ktorý bude k dispozícii aj s pohonom oboch náprav xDrive. Do budúcnosti nemožno vylúčiť ani verziu 650d s trikrát prepĺňaným naftovým šesťvalcom.

Jazdné vlastnosti na špičkovej úrovni

Napriek výborným motorom sa o autách BMW hovorí, že podvozok je vždy o krok vpred. Nevieme, či je to tak aj v prípade modelu Gran Coupé, počas našej jazdy však so šesťvalcami bezpečne zvládal držať krok a k jeho limitom sme sa nedostali. Vďaka adaptívnym tlmičom dovolil podvozok v móde Sport dynamické prejazdy zákrut a pri prepnutí do režimov Comfort a Comfort+ kvalitne žehlil nerovnosti. Najkomfortnejší režim však karosériu jemne rozhojdal.

Zvolený režim sa odrážal aj na riadení, ktorého vyladenie je výborné. Napriek elektrickému posilňovaču riadenia si volant zachoval aj istú spätnú väzbu. Pri režime Sport je riadenie tuhšie a predné kolesá dokonale plnia príkazy volantu. Vďaka veľkému uhlu natočenia kolies však nie je problém ani s manévrovaním päťmetrového kupé-sedanu.

S volantom v Gran Coupé je radosť narábať 20 fotografií v galérii S volantom v Gran Coupé je radosť narábať

Kvality zabalené vo vysokej cene

BMW 6 Gran Coupé je najmladším členom radu 6. Cenou sa zaradí medzi dvojicu svojich starších bratov s karosériou kupé a kabriolet. Benzínová verzia má na slovenskom trhu základnú cenu rovných 81-tisíc eur, naftový model stojí o 2 300 eur viac.

Výber stojí na výhradne motorizácii, keďže základné vybavenie je pre oba modely identické. Zahŕňa šesť airbagov, množstvo bezpečnostných systémov, kožené čalúnenie, dvojzónovú klimatizáciu, vyhrievanie predných sedadiel, sedemnásťpalcové disky kolies, xenónové svetlá, tempomat či parkovacie senzory vpredu i vzadu.

Vstup do segmentu na výbornú

BMW 6 Gran Coupé teda svoju najbližšiu konkurenciu výrazne preskočilo v oblasti ceny a veľmi tesne sa priblížilo až k exkluzívnemu Porsche Panamera. Po prvom zoznámení však musíme povedať, že v porovnaní s Porsche mu nič výrazné nechýba.

Prvé štvordverové kupé od BMW sa naozaj vydarilo 20 fotografií v galérii Prvé štvordverové kupé od BMW sa naozaj vydarilo

Gran Coupé má neopozeraný dizajn s poriadnou dávkou elegancie, čo okrem exteriéru platí aj pre interiér. Predĺženie pomohlo vnútornému priestoru, no neutrpel ním výzor ani jazdné vlastnosti. Počkať na prvé štvordverové kupé od BMW sa teda oplatilo.

Cestu a pobyt redaktora v Maďarsku hradila spoločnosť BMW.


Najnovšie články
Test Citroën C5 CrossTourer: Útočí zľavou

Obyčajná jazda je nudná. Fiat 128 radšej vyzve svojho pána na súboj. Postará sa o zábavu a odvezie celú rodinu.

Fiat 128: Rodinné dobrodružstvo

Aj trojvalcový Ford Focus môže pripomínať tvrdého športovca. Stačí na to balík Sport X.

Ford Focus 1.0 EcoBoost Sport X: Drsný trojvalec

JAZDA    Prevetrali sme výkonnejšiu verziu temperamentného Španiela, ktorý svojou cenou kosí konkurentov aj vo vlastných radoch.

Seat Leon Cupra: Nový kráľ hot-hatchov

Prvá generácia novodobého MINI láme ženské srdcia, ale zato mechanikov privádza do šialenstva.

Jazdené MINI: Problémový miláčik žien

Octavia s pohonom na CNG láka nízkymi prevádzkovými nákladmi a dlhým dojazdom. Ako však vyzerajú papierové predpoklady v realite?

Test Škoda Octavia G-TEC: Oplatí sa CNG?

Z kontroverzného frankfurtského konceptu sa vykľul sériový automobil. Rozmermi spadá do segmentu B, no vyniká mnohými prvkami.

Test Citroën C4 Cactus: Pichľavý originál
Aktuality.sk Šport.sk Mobilmánia.sk Živé.sk Čas.sk Adam.sk

Pred sedemdesiatimi rokmi naši politickí predchodcovia zorganizovali povstanie proti fašistom. Nie pre okamžité ekonomické výhody.

Komentár Ľudovíta Kaníka: Víťazstvá a prehry Slovenského národného povstania

Akčný herný hit je dostupný pre zariadenia od Apple. Cenou však nepoteší.

Bioshock dorazil na iPad aj iPhone

Otrasné! Bábätko Petry F. (33) sotva uzrelo svetlo svet, už bol jeho osud spečatený...

Petra zabila svoje dieťa

Sovietsky zväz uskutočnil 29.8. 1949 v Semipalatinsku prvý jadrový test. Neskôr OSN vyhlásilo 29. august za Medzinárodný deň proti jadrovým skúškam.

Pred 65 rokmi Sovieti uskutočnil svoj prvý jadrový pokus
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×