Ford Focus Combi 1.6 TDCi: Úsporná akciovka

SPOTREBITEĽSKÝ TEST   Som Martin z Trnavy a chcem neopozerané úsporné auto s dobrými jazdnými vlastnosťami a dostatkom priestoru. Splní to globálny Ford Focus Combi?
36 15 príspevkov 13.06.2012 / redakcia

Som Martin z Trnavy, mám mladú priateľku a syna. Po neúspešnej kariére grafika som sa rozhodol spustiť internetový obchodík a zatiaľ sa mi v tom darí. Moja práca si vyžaduje dosť cestovania, ročne najazdím vyše päťdesiattisíc kilometrov. Rozvoz tovaru zvládam aj popri ostatných činnostiach a prevádzka dvoch automobilov by sa mi neoplatila.

V súčasnosti osedlávam prvú generáciu Škody Octavia, ktorú som zdedil po otcovi. Všedné strieborné kombi má nezmyselnú kombináciu slabého 1,6-litrového benzínového motora a štvorstupňovej automatickej prevodovky. Darovanému autu sa ale kone nepočítajú, že? Škoda však už dosluhuje a preto som sa rozhodol investovať do nového automobilu.

Ford Focus Combi 1.6 TDCi (115 k) Champion X 36 fotografií v galérii Ford Focus Combi 1.6 TDCi (115 k) Champion X

Nový tátoš by mal byť dostatočne priestranný, no očakávam od neho aj veci, ktoré ma súčasnej Octavii štvú. V prvom rade chcem nízku spotrebu. Šoférujem rád, a preto vyžadujem dobré jazdné vlastnosti. Nemôže ísť o tuctové auto, preto bude najlepšou voľbou niečo mimoeurópske. Ázijský dizajn mi nechutí, voľba preto padla na globálny Focus Combi od americkej značky Ford. Splní model 1.6 TDCi (115 k) Champion X moje požiadavky?

Vyčnievať z davu bez straty praktickosti

Nová, v poradí tretia generácia Focusu, sa u nás zatiaľ iba pomaly rozhliada. Na ceste som ich síce stretol viacero, no kombi bolo zatiaľ tuším jediné. Jasné, určite sa ich postupne objaví viac. Tuctovka to ale určite nebude a preto som s touto stránkou auta spokojný.

Kombík je navyše celkom fešák. Počul som, že nový Ford Focus sa má v rovnakej podobe predávať na celom svete, čo naznačuje veľké kompromisy. Výsledný dizajn je však príjemnou strednou cestou medzi vkusom jednotlivých častí sveta. Nepáčia sa mi sériovo dodávané kolesá, šestnásť palcov je na takto veľké auto jednoducho príliš málo.

Kombi Ford Focus sa mi dizajnovo páčilo na prvý pohľad 36 fotografií v galérii Kombi Ford Focus sa mi dizajnovo páčilo na prvý pohľad

Interiér ma síce priestorom neohúril, no na moje potreby stačí. Vpredu sa mi sedí pohodlne a zmestím sa aj dozadu. Kým môj syn poriadne narastie, auto budem asi aj tak opäť meniť. Po sklopení sedačiek je tu dosť miesta aj na plazmový televízor a nábytok v obchode nepredávam. Ak by som oň rozšíril sortiment, Focus Combi mi už asi stačiť nebude. Kvalita interiéru je slušná, sem-tam však niečo zavŕzga a zadrnčí.

Volant sa mi drží príjemne, problém mám však s pozíciou ručnej brzdy a radiacej páky, ktorá je ďalej, než som zvyknutý. Aspoň že radenie je krátke a presné. Nepáčia sa mi trochu zastarane pôsobiace modré displeje palubného počítača i rádia a dizajn centrálnej konzoly s množstvom tlačidiel. Hlavné však je, že si viem k autu pripojiť telefón a ovládať ho aj na volante. Tu sa viem hrať aj s tempomatom, čo je vyriešené veľmi pohodlne.

Interiér sa mi páči menej, no tragédia to nie je 36 fotografií v galérii Interiér sa mi páči menej, no tragédia to nie je

Dobre zajazdiť sa dá aj s úsporným motorom

Jednoznačnou voľbou pre moje potreby bola 1,6-litrová naftová verzia Focusu. Výkon 95 koní sa mi zdá trochu málo, preto som siahol po silnejšej verzii s maximom 115 koní. Ford pre obe udáva identickú spotrebu, takže tu problém nevidím. Focus s týmto motorom síce dynamikou nevyfacká, no v správnych otáčkach vie kombík slušne zatiahnuť.

O jazdných vlastnostiach Focusu sa mnohí vyjadrujú v superlatívoch a ja s nimi musím súhlasiť. S autom sa jazdí príjemne vo vyšších rýchlostiach a cestou na víkendovú chatku v Malých Karpatoch sa viem s rodinným kombi aj trošku vyblázniť. Dobrý pocit z podvozku ma navyše napĺňa pocitom bezpečia, čo si ako otec cením.

Test Ford Focus Combi 1.6 TDCi 36 fotografií v galérii Test Ford Focus Combi 1.6 TDCi

Štvorvalcový naftiak ma spotrebou presvedčil najmä na okreskách. Aj s tovarom viem po nich jazdiť za zhruba 4,6 litra nafty. Na diaľnici je to o niečo horšie, keď cestujem stodesiatkou do Bratislavy, vypýta si už o liter viac. Plná diaľničná rýchlosť znamená spotrebu takmer šesť litrov. V meste treba Ford kŕmiť zhruba 6,5 litrami, čo je v pohode.

Ford Focus? Jednoznačne akciovka s písmenom X

Pri pohľade na štandardný cenník modelu Focus ma oblial studený pot. Úplne základné kombi je na úrovni 17 390 eur, s mnou vyhliadnutým motorom však už 21 250 eur. To je viac, než pôvodne stanovená dvadsaťtisícová hranica na kúpu nového auta. Ford našťastie ponúka aj akciový cenník. V ňom som našiel model Champion X za 19 770 eur.

Množstvo „čudlíkov“ sa mi síce nepáči, ale odrážajú dobré vybavenie 36 fotografií v galérii Množstvo „čudlíkov“ sa mi síce nepáči, ale odrážajú dobré vybavenie

Vzostupy a pády Focusu Combi

+ neopozeraný dizajn

+ jazdné vlastnosti

+ slušná spotreba

+ akciové vybavenie

- vyššia cena

- priemerný vnútorný priestor

- dizajn interiéru

Napriek tomu, že sa takýto Focus len tesne zmestil do môjho limitu, presvedčil ma svojím vybavením. Po celý rok sa môžem tešiť z asistenta rozjazdu do kopca, zadných parkovacích senzorov, bezkľúčového štartovania či spomínaného rádia s pripojením Bluetooth. V zime zase určite ocením vyhrievanie čelného skla i predných sedadiel.

Potešili ma aj zadné svetlá s diódami, strieborné strešné lyžiny, spätné zrkadlá s elektrickým sklápaním, praktický systém tankovania EasyFuel a automatické ovládanie svetiel i stieračov. V zozname vybavenia mi prakticky nič nechýba a cena nie je v porovnaní so základom nijako horibilná. V prípade Focusu teda určite akciovú výbavu s písmenom X.

Focus Combi: Áno alebo nie?

Po niekoľkých rokoch s českou Škodou som sa vybral po globálny Focus od americkej značky Ford. Do Európy sa na ňom vraciam spokojný. Kamaráti ma zo začiatku od jeho kúpy odhovárali a na stole mali pádne argumenty. Na trhu totiž skutočne nájdeme priestrannejšie, lacnejšie a hádam aj o niečo úspornejšie modely.

V prípade akciovej verzia Champion X však vzájomné porovnanie cien hovorí v prospech Focusu. S podobne bohatým vybavením stoja konkurenti zväčša o jednu-dve tisícky viac. Navyše sa mi Focus páči a dobrý pocit z jazdy v ňom mi väčšina podobných modelov nedá. Preto Ford Focus Combi 1.6 TDCi (115 k) kupujem.

Pokračovanie článku nižšie

Test Ford Focus Combi 1.6 TDCi 36 Test Ford Focus Combi 1.6 TDCi

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 560 cm3
Max. výkon
85 kW/115 k
pri otáčkach
3 600/min
Max. krútiaci moment
270 Nm
pri otáčkach
1 750 – 2 500/min
Palivo
nafta
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová manuálna
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 556 mm
Šírka
1 823 mm
Výška
1 505 mm
Rázvor náprav
2 648 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 306 kg
Pohotovostná hmotnosť (EU)
1 381 kg
Užitočná hmotnosť
594 kg
Celková hmotnosť
1 900 kg
Objem batožinového priestoru (VDA)
476/1 502 l
Objem palivovej nádrže
53 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
193 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
11,1 s
Spotreba
Mesto - normovaná
5,1 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
3,7 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
4,2 l/100 km
Mesto - počas testu
5,6 l/100 km
Diaľnica - počas testu
5,9 l/100 km
Priemer testu
5,8 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
109 g/km
Emisná norma
Euro 5
Cena s DPH
Základná cena modelu
od 14 890 €
Základná cena verzie
od 19 770 €
Cena testovaného exemplára
19 770 €

 


Najnovšie články
Rolls-Royce Drophead Coupé: Klobúk dolu!

PRVÁ JAZDA      Vyskúšali sme aj najsilnejší dieselový motor 2.0 TDI v kombinácii s pohonom oboch náprav a prevodovkou DSG.

Škoda Octavia Scout: Najrýchlejší diesel

PRVÁ JAZDA   Ford nedávno uviedol špeciálnu verziu typu Fiesta, ktorá okrem farieb zaujala zvýšeným výkonom litrového trojvalca. V...

Najsilnejší litrový motor v praxi

Peugeot si na titule Auto roka, u nás aj v Európe, ozaj zakladá. Viac než marketingové samolepky nás však zaujímali reálne kvality kombi verzie 308 SW.

Test Peugeot 308 SW: Kombi nie je MPV

Receptúra X6 síce spolarizovala publikum, ale na trhu uspela. A ako dopadol pokus posunúť ju aj do segmentu o číslo menšieho, nazvaný X4?

Test BMW X4 35i: Nečakane ostré

MPV odvodené od Volkswagenu Golf zmenilo meno, stále však v boji s konkurenciou používa rovnaké zbrane.

Test VW Golf Sportsvan: Lekcie z priestoru

Hyundai patrí k výrobcom, ktorí ponúkajú originálnu, továrenskú prestavbu na kombinovaný pohon benzín/LPG. Vyskúšali sme ju v dvoch rozličných modeloch.

Test Hyundai i30 a ix20: Plyn vo valcoch
Aktuality.sk Sport.sk MobilMania.sk Živé.sk

Ťahúň slovenskej ekonomiky, automobilový priemysel, odpočíva. Od včera sa totiž zastavili výrobné pásy v našich troch automobilkách. Väčšina ich...

Motor slovenskej ekonomiky sa zastavil

Švédsky futbalový útočník Zlatan Ibrahimovič strelil ďalší úžasný kung-fu gól. Tento parádny kúsok sa mu podaril na tréningu svojho tímu Paríž...

Video: Zlatan Ibrahimovič predviedol ďalší kung-fu gól

Veľký displej, lepší výkon, superrýchle Wi-Fi a konečne aj NFC. Čo všetko vieme o novom iPhone?

iPhone 6: Dve verzie, nová stratégia

Vodeodolný náramok, ktorý so sebou prináša závan budúcnosti. Ideálny gadget na leto?

Test inteligentného náramku Sony
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×