Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Desať tipov pre výber kabrioletu

VAŠA TÉMA   Prichádza leto, autá bez strechy opäť vychádzajú na cesty. Plánujete si kúpiť kabriolet? Prinášame 10 tipov, ktoré by ste určite nemali prehliadnuť.
4 16 príspevkov 13.06.2012 / Ján Trangel

Výber kabrioletu prebieha inak, ako je tomu pri kúpe rodinného kombi či MPV. Objemy sú zaujímavé iba v prípade valcov motora a prvé husle hrajú elegancia a štýl. Preto najdôležitejší z našich tipov pre kúpu auta bez strechy znie: kabriolet sa vyberá srdcom.

Najmä emócie by mali byť rozhodujúcim faktorom pri kúpe. Zvolené auto vám musí sedieť, spôsobovať radosť, inak vôbec nemá význam o kabriolete uvažovať. Keď už srdce povedalo svoje, treba dať trošku priestoru aj rozumu. Vtedy sa zíde desať základných tipov pre výber kabrioletu.

Plátno vs. plech

1)      Ešte pred zoraďovaním užšieho výberu kandidátov na budúci kabriolet je potrebné poznať odpoveď na základnú otázku – chcem plátennú, alebo pevnú strechu? Celý problém je o to komplikovanejší, nakoľko neexistuje jednoznačná odpoveď. Do hry vstupuje veľa premenných.

Pokiaľ to ale veľmi zjednodušíme, v slovenských podmienkach je lepšou voľbou pevná, skladateľná strecha. Jednak lepšie ochráni odparkované auto, zároveň je ale praktickejšia. Predovšetkým pokiaľ kabriolet plánujete prevádzkovať aj v zimných mesiacoch. Výhodou plátenných striech je naopak výrazne nižšia hmotnosť a pri voľbe manuálneho systému nasádzania aj nižšia náchylnosť k poruchám.

Pevnú skladaciu strechu u nás preslávil Mercedes SLK 4 fotografií v galérii Pevnú skladaciu strechu u nás preslávil Mercedes SLK

2)      Pri kúpe ojazdeného kabrioletu, obzvlášť takého s plátennou strechou, si dobre preverte, či nezateká do interiéru. Vidieť to môžete na čalúnení, kde voda vytvorí mapy. Tie však šikovnejší autobazárista dokáže zamaskovať. Zatekanie možno odhaliť aj dotykom. Látka či koža opakovane vystavená vode stvrdne a líši sa tak od iných častí interiéru. Niektorí bazáristi tieto miesta impregnujú špeciálnym krémom, po ktorom miesta síce zmäknú, ale ostávajú mastnejšie ako okolie. Druhou možnosťou je počas testovacej jazdy zastaviť na pumpe a osprchovať auto wapkou, alebo zobrať si so sebou dve väčšie plastové fľaše s vodou a jednoducho ich na strechu vyliať.

Kabrio a nafta? Nebuďme za každú cenu trendy

3)      Opakovane si zvážte voľbu dieselovej motorizácie. Napriek súčasnej popularite vznetových motorov nie je toto palivo pre kabriolet ideálne. Nafťák vydáva výraznejšie vibrácie a spôsobuje viac hluku ako benzínové motory. To je známy neduh a pri autách s pevnou strechou sa ho inžinierom úspešne darí eliminovať. Keď ale nad hlavou máte iba nebo, všetky zvuky, vrátane vášho motora, sú podstatne intenzívnejšie. Najlepšou voľbou pre kabriolet je tichý benzínový agregát.

Nebo nad hlavou, vietor vo vlasoch a do uší doliehajúci rapot dieslu? Nie, to nie je ono... Ilustr. snímka, zdroj: Dreamstime 4 fotografií v galérii Nebo nad hlavou, vietor vo vlasoch a do uší doliehajúci rapot dieslu? Nie, to nie je ono... Ilustr. snímka, zdroj: Dreamstime

4)      Pri kabriolete nešetrite na príplatkových prvkoch. Napríklad nadštandardné sedadlá s integrovaným výduchom vzduchu (tepelný šál) dokážu podstatne spríjemniť cestu.

NEPREHLIADNITE: Autá bez strechy sú lákavé aj nebezpečné

5)      Materiál a farba interiéru by mali byť predovšetkým praktické. Aj keď v redakcii nie sme fanúšikmi koženého čalúnenia, v prípade kabrioletu by sme ho odporučili. Podstatne ľahšie sa udržuje, nezachytáva až tak nečistoty. Pri kožených sedadlách nie je problém povysávať napadané pele či nachytaný hmyz, prípadne zotrieť produkty tráviaceho traktu záškodníckych vtákov.

6)      Pri výbere farby interiéru sa orientujte skôr do svetlejších častí spektra – čím tmavšia farba, tým skôr dokáže slnko cez otvorenú strechu sedadlá rozpáliť. Pokiaľ túto voľbu výrobca ponúka, určite odporúčame priplatiť za systém ochladzovania sedadiel.

Určite aj praktická stránka

7)      Nepodceňujte detaily. Keď si vyberáte kabriolet, dôkladne si ho v predajni vyskúšajte. Častokrát aj na vizuálne príťažlivom aute dokážete nájsť nedostatky, ktoré by vám znepríjemňovali používanie – napríklad ergonómia ovládacích prvkov či systém sklápania strechy. Navyše, nie je zložená strecha ako zložená strecha, každé auto sa vo vyšších rýchlostiach chová inak a ponúka rozličný stupeň komfortu pre posádku. Medzi jednotlivými kabrioletmi rovnakej veľkostnej a cenovej triedy bývajú často väčšie rozdiely, ako pri porovnaní ich materských modelov s karosériou hatchback, sedan či kombi.

Kabriolet prevrátený na strechu = vážny problém. Napriek neustálej snahe výrobcov o zvyšovanie bezpečnosti a inštalovania viac či menej dômyselných bezpečnostných systémov, riziko zranenia pri nehode je v kabriolete vyššie Ilustr. snímka, zdroj: Dreamstime 4 fotografií v galérii Kabriolet prevrátený na strechu = vážny problém. Napriek neustálej snahe výrobcov o zvyšovanie bezpečnosti a inštalovania viac či menej dômyselných bezpečnostných systémov, riziko zranenia pri nehode je v kabriolete vyššie Ilustr. snímka, zdroj: Dreamstime

8)      Určite si prehliadnite batožinový priestor. Predovšetkým sa zaujímajte o reálne využiteľný (nie papierový) objem, ktorý v kufri ostáva po zložení strechy a jeho prístupnosť. Nebudete predsa strechu vyťahovať pri každom zastavení, veci ale len tak pohodené v interiéri nechať nemôžete. A presne preto je dôležité miesto v uzamykateľnom batožinovom priestore. Všimnite si aj hmotnosť veka batožinového priestoru, ktorá obzvlášť pri konštrukcii kupé-kabriolet býva vyššia. V tom prípade odporúčame priplatiť za elektrické otváranie a zatváranie.

Pozor na krútiace sa listy papiera

9)      Predovšetkým slabšie dámy by si mali dať pozor na dvere kabrioletov, ktoré kvôli spevňujúcim prvkom bývajú ťažšie a masívnejšie ako je bežné pri iných typoch konštrukcie automobilov. Každý výrobca ale používa iné technologické riešenie, preto sa aj v tomto detaile jednotlivé modely medzi sebou líšia.

Vzduch, ktorý idúce auto rozvíri prechádza ponad čelné sklo, neputuje však priamo za auto, ale mierne sa stáča. Moderné kabriolety preto majú špeciálne zábrany, ktoré okrem usmerňovania prúdenia vzduchu dokážu zachytávať hmyz Ilustr. snímka, zdroj: Thinkstock 4 fotografií v galérii Vzduch, ktorý idúce auto rozvíri prechádza ponad čelné sklo, neputuje však priamo za auto, ale mierne sa stáča. Moderné kabriolety preto majú špeciálne zábrany, ktoré okrem usmerňovania prúdenia vzduchu dokážu zachytávať hmyz Ilustr. snímka, zdroj: Thinkstock

10)   Strecha je výrazným spevňujúcim prvkom karosérie automobilu. Pokiaľ o ňu auto príde odstránite, karosériu je potrebné vystužiť iným spôsobom. Takéto riešenia ale nie sú lacné a pokiaľ ich výrobca podcení, môže dochádzať k nepríjemnému krúteniu karosérie. Tento fakt nie je iba drobnosťou trápiacou fajnšmekrov a rozmaznaných motoristických novinárov, ale reálnym konštrukčným nedostatkom, ktorý môže ovplyvniť komfort a v extrémnych situáciách aj bezpečnosť jazdy.

Nepríjemným dôsledkom slabej tuhosti karosérie je výrazný prenos otrasov a vibrácií do interiéru pri prejazde nerovností. Skúsenejší jazdec si krútenie karosérie vie overiť aj pri obyčajnom prejazde medzi sériou kužeľov. Krútiace sa auto nedrží presne tú stopu, ktorú by malo, ale zadok akoby bol pomalší než predok.

Nepríjemným vedľajším efektom krútenia karosérie môžu byť rôzne pazvuky v interiéri. Pri kúpe ojazdeného kabrioletu preto určite odporúčame zobrať auto pri skúšobnej jazde aj mimo predajcom starostlivo vybranej a naplánovanej trasy, a prejsť si sériou menších či väčších výmoľov.

BANNER300


Najnovšie články
Autonómne autá: Len s čiernou skrinkou?

Druhá generácia sedanu vymení lokálnu verziu, ktorá mala premiéru len pred dvomi rokmi. Pre čínsky trh prešla miernymi modifikáciami.

Americký Chevrolet Cruze mieri do Číny

Najmenší hráči na trhu doplácajú na slabú ponuku áut a služieb. Trend, keď na trhu končia menšie firmy, je viditeľný aj medzi predajcami nových vozidiel.

V Česku skrachujú desiatky autobazárov

Okruhová štúdia od šesťčlennej partie nezávislých dizajnérov a grafikov odkazuje označením i tvarom na špeciál z konca 60. rokov.

Porsche 908-04 si zaslúži miesto v hre

S automobilmi SUV sa zväčša spája aj vysoká spotreba paliva. Realita však nemusí byť až taká krutá, niektoré sú skutočne úsporné a na 100 km im stačí aj menej...

Najúspornejšie SUV podľa reálnej spotreby

Ako môžeme vidieť na harmonograme uvádzania modelov, rok 2017 bude pre Mercedes-Benz znamenať omladenie vlajkovej lode i štart prvého pick-upu.

Daimler: Plány na rok 2017 sú odhalené

Ceny palív budú v najbližšom období stagnovať, no zosun ropy k 45 dolárom a pesimistická nálada na trhoch by mohli opäť uľaviť peňaženkám motoristov.

Ceny pohonných hmôt by mali stagnovať
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×