Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Desať tipov pre výber kabrioletu

VAŠA TÉMA   Prichádza leto, autá bez strechy opäť vychádzajú na cesty. Plánujete si kúpiť kabriolet? Prinášame 10 tipov, ktoré by ste určite nemali prehliadnuť.
4 16 príspevkov 13.06.2012 / Ján Trangel

Výber kabrioletu prebieha inak, ako je tomu pri kúpe rodinného kombi či MPV. Objemy sú zaujímavé iba v prípade valcov motora a prvé husle hrajú elegancia a štýl. Preto najdôležitejší z našich tipov pre kúpu auta bez strechy znie: kabriolet sa vyberá srdcom.

Najmä emócie by mali byť rozhodujúcim faktorom pri kúpe. Zvolené auto vám musí sedieť, spôsobovať radosť, inak vôbec nemá význam o kabriolete uvažovať. Keď už srdce povedalo svoje, treba dať trošku priestoru aj rozumu. Vtedy sa zíde desať základných tipov pre výber kabrioletu.

Plátno vs. plech

1)      Ešte pred zoraďovaním užšieho výberu kandidátov na budúci kabriolet je potrebné poznať odpoveď na základnú otázku – chcem plátennú, alebo pevnú strechu? Celý problém je o to komplikovanejší, nakoľko neexistuje jednoznačná odpoveď. Do hry vstupuje veľa premenných.

Pokiaľ to ale veľmi zjednodušíme, v slovenských podmienkach je lepšou voľbou pevná, skladateľná strecha. Jednak lepšie ochráni odparkované auto, zároveň je ale praktickejšia. Predovšetkým pokiaľ kabriolet plánujete prevádzkovať aj v zimných mesiacoch. Výhodou plátenných striech je naopak výrazne nižšia hmotnosť a pri voľbe manuálneho systému nasádzania aj nižšia náchylnosť k poruchám.

Pevnú skladaciu strechu u nás preslávil Mercedes SLK 4 fotografie v galérii Pevnú skladaciu strechu u nás preslávil Mercedes SLK

2)      Pri kúpe ojazdeného kabrioletu, obzvlášť takého s plátennou strechou, si dobre preverte, či nezateká do interiéru. Vidieť to môžete na čalúnení, kde voda vytvorí mapy. Tie však šikovnejší autobazárista dokáže zamaskovať. Zatekanie možno odhaliť aj dotykom. Látka či koža opakovane vystavená vode stvrdne a líši sa tak od iných častí interiéru. Niektorí bazáristi tieto miesta impregnujú špeciálnym krémom, po ktorom miesta síce zmäknú, ale ostávajú mastnejšie ako okolie. Druhou možnosťou je počas testovacej jazdy zastaviť na pumpe a osprchovať auto wapkou, alebo zobrať si so sebou dve väčšie plastové fľaše s vodou a jednoducho ich na strechu vyliať.

Kabrio a nafta? Nebuďme za každú cenu trendy

3)      Opakovane si zvážte voľbu dieselovej motorizácie. Napriek súčasnej popularite vznetových motorov nie je toto palivo pre kabriolet ideálne. Nafťák vydáva výraznejšie vibrácie a spôsobuje viac hluku ako benzínové motory. To je známy neduh a pri autách s pevnou strechou sa ho inžinierom úspešne darí eliminovať. Keď ale nad hlavou máte iba nebo, všetky zvuky, vrátane vášho motora, sú podstatne intenzívnejšie. Najlepšou voľbou pre kabriolet je tichý benzínový agregát.

Nebo nad hlavou, vietor vo vlasoch a do uší doliehajúci rapot dieslu? Nie, to nie je ono... Ilustr. snímka, zdroj: Dreamstime 4 fotografie v galérii Nebo nad hlavou, vietor vo vlasoch a do uší doliehajúci rapot dieslu? Nie, to nie je ono... Ilustr. snímka, zdroj: Dreamstime

4)      Pri kabriolete nešetrite na príplatkových prvkoch. Napríklad nadštandardné sedadlá s integrovaným výduchom vzduchu (tepelný šál) dokážu podstatne spríjemniť cestu.

NEPREHLIADNITE: Autá bez strechy sú lákavé aj nebezpečné

5)      Materiál a farba interiéru by mali byť predovšetkým praktické. Aj keď v redakcii nie sme fanúšikmi koženého čalúnenia, v prípade kabrioletu by sme ho odporučili. Podstatne ľahšie sa udržuje, nezachytáva až tak nečistoty. Pri kožených sedadlách nie je problém povysávať napadané pele či nachytaný hmyz, prípadne zotrieť produkty tráviaceho traktu záškodníckych vtákov.

6)      Pri výbere farby interiéru sa orientujte skôr do svetlejších častí spektra – čím tmavšia farba, tým skôr dokáže slnko cez otvorenú strechu sedadlá rozpáliť. Pokiaľ túto voľbu výrobca ponúka, určite odporúčame priplatiť za systém ochladzovania sedadiel.

Určite aj praktická stránka

7)      Nepodceňujte detaily. Keď si vyberáte kabriolet, dôkladne si ho v predajni vyskúšajte. Častokrát aj na vizuálne príťažlivom aute dokážete nájsť nedostatky, ktoré by vám znepríjemňovali používanie – napríklad ergonómia ovládacích prvkov či systém sklápania strechy. Navyše, nie je zložená strecha ako zložená strecha, každé auto sa vo vyšších rýchlostiach chová inak a ponúka rozličný stupeň komfortu pre posádku. Medzi jednotlivými kabrioletmi rovnakej veľkostnej a cenovej triedy bývajú často väčšie rozdiely, ako pri porovnaní ich materských modelov s karosériou hatchback, sedan či kombi.

Kabriolet prevrátený na strechu = vážny problém. Napriek neustálej snahe výrobcov o zvyšovanie bezpečnosti a inštalovania viac či menej dômyselných bezpečnostných systémov, riziko zranenia pri nehode je v kabriolete vyššie Ilustr. snímka, zdroj: Dreamstime 4 fotografie v galérii Kabriolet prevrátený na strechu = vážny problém. Napriek neustálej snahe výrobcov o zvyšovanie bezpečnosti a inštalovania viac či menej dômyselných bezpečnostných systémov, riziko zranenia pri nehode je v kabriolete vyššie Ilustr. snímka, zdroj: Dreamstime

8)      Určite si prehliadnite batožinový priestor. Predovšetkým sa zaujímajte o reálne využiteľný (nie papierový) objem, ktorý v kufri ostáva po zložení strechy a jeho prístupnosť. Nebudete predsa strechu vyťahovať pri každom zastavení, veci ale len tak pohodené v interiéri nechať nemôžete. A presne preto je dôležité miesto v uzamykateľnom batožinovom priestore. Všimnite si aj hmotnosť veka batožinového priestoru, ktorá obzvlášť pri konštrukcii kupé-kabriolet býva vyššia. V tom prípade odporúčame priplatiť za elektrické otváranie a zatváranie.

Pozor na krútiace sa listy papiera

9)      Predovšetkým slabšie dámy by si mali dať pozor na dvere kabrioletov, ktoré kvôli spevňujúcim prvkom bývajú ťažšie a masívnejšie ako je bežné pri iných typoch konštrukcie automobilov. Každý výrobca ale používa iné technologické riešenie, preto sa aj v tomto detaile jednotlivé modely medzi sebou líšia.

Vzduch, ktorý idúce auto rozvíri prechádza ponad čelné sklo, neputuje však priamo za auto, ale mierne sa stáča. Moderné kabriolety preto majú špeciálne zábrany, ktoré okrem usmerňovania prúdenia vzduchu dokážu zachytávať hmyz Ilustr. snímka, zdroj: Thinkstock 4 fotografie v galérii Vzduch, ktorý idúce auto rozvíri prechádza ponad čelné sklo, neputuje však priamo za auto, ale mierne sa stáča. Moderné kabriolety preto majú špeciálne zábrany, ktoré okrem usmerňovania prúdenia vzduchu dokážu zachytávať hmyz Ilustr. snímka, zdroj: Thinkstock

10)   Strecha je výrazným spevňujúcim prvkom karosérie automobilu. Pokiaľ o ňu auto príde odstránite, karosériu je potrebné vystužiť iným spôsobom. Takéto riešenia ale nie sú lacné a pokiaľ ich výrobca podcení, môže dochádzať k nepríjemnému krúteniu karosérie. Tento fakt nie je iba drobnosťou trápiacou fajnšmekrov a rozmaznaných motoristických novinárov, ale reálnym konštrukčným nedostatkom, ktorý môže ovplyvniť komfort a v extrémnych situáciách aj bezpečnosť jazdy.

Nepríjemným dôsledkom slabej tuhosti karosérie je výrazný prenos otrasov a vibrácií do interiéru pri prejazde nerovností. Skúsenejší jazdec si krútenie karosérie vie overiť aj pri obyčajnom prejazde medzi sériou kužeľov. Krútiace sa auto nedrží presne tú stopu, ktorú by malo, ale zadok akoby bol pomalší než predok.

Nepríjemným vedľajším efektom krútenia karosérie môžu byť rôzne pazvuky v interiéri. Pri kúpe ojazdeného kabrioletu preto určite odporúčame zobrať auto pri skúšobnej jazde aj mimo predajcom starostlivo vybranej a naplánovanej trasy, a prejsť si sériou menších či väčších výmoľov.


Najnovšie články
Nemecké automobilky boli najziskovejšie

Koľko máme na Slovensku evidovaných vozidiel? Koľko „ešpézetiek“ bolo stratených alebo ukradnutých? Ponúkame odpovede na tieto a ďalšie...

11 vecí, ktoré zrejme neviete o „ŠPZ-kách“

Ministerstvo dopravy vyhodnotí žiadosti na základe ekonomicky najvýhodnejšej ponuky. Úspešného uchádzača, s ktorým uzavrie koncesnú zmluvu, chce vybrať...

Záujem o výstavbu D4/R7 má 9 konzorcií

Polícia počas veľkonočných sviatkov tradične posilňuje počet hliadok na cestách. Zamerajú sa na riadenie premávky a predovšetkým na alkohol a dodržiavanie...

Viac policajtov počas Veľkej noci

Švédi sa ešte nerozhodli, kde presne postavia svoju novú továreň a ktoré modely automobilov tam budú vyrábať.

Volvo chce postaviť závod v USA

Téma malých autokamier, často prezývaných aj čierne skrinky, je v Európe sporná. Väčšina krajín ich síce za určitých okolností povoľuje,...

Autokamery: Vodičom hrozia likvidačné tresty

Relatívne pokojné trhy s ropou rozbúril aktívny zásah Saudskej Arábie v občianskej vojne v Jemene. To by mohlo znamenať, že ceny palív...

Benzín aj nafta budú opäť o niečo drahšie
Aktuality.sk Šport.sk Mobilmánia.sk Živé.sk Čas.sk Adam.sk

Kto bol tajomný úradník z emisného kšeftu už nezistíme. Polícia stíhanie pre pranie špinavých peňazí zastavila. 

Emisný kšeft zostane zahmlený. Polícia stopla ďalšie vyšetrovanie

Deň bláznov rozhodne nesklamal. Množstvo netradičných noviniek striedali húfy nečakaných informácií.

To najlepšie z prvého apríla

Najmenej desať mŕtvych, mnoho zranených a obrovské škody na autách či domoch si zatiaľ v Európe vyžiadal prechod tlakovej níže Niklas.

Európu bičuje Niklas: Zasiahne aj nás?

Mladý Rus bol zjavne veľkým fanúšikom bojovej techniky, keď sa rozhodol si postaviť repliku legendárneho nemeckého ťažkého tanku Tiger.

Chcel mať doma tank, tak si ho postavil
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×