Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Desať tipov pre výber kabrioletu

VAŠA TÉMA   Prichádza leto, autá bez strechy opäť vychádzajú na cesty. Plánujete si kúpiť kabriolet? Prinášame 10 tipov, ktoré by ste určite nemali prehliadnuť.

Výber kabrioletu prebieha inak, ako je tomu pri kúpe rodinného kombi či MPV. Objemy sú zaujímavé iba v prípade valcov motora a prvé husle hrajú elegancia a štýl. Preto najdôležitejší z našich tipov pre kúpu auta bez strechy znie: kabriolet sa vyberá srdcom.

Najmä emócie by mali byť rozhodujúcim faktorom pri kúpe. Zvolené auto vám musí sedieť, spôsobovať radosť, inak vôbec nemá význam o kabriolete uvažovať. Keď už srdce povedalo svoje, treba dať trošku priestoru aj rozumu. Vtedy sa zíde desať základných tipov pre výber kabrioletu.

Plátno vs. plech

1)      Ešte pred zoraďovaním užšieho výberu kandidátov na budúci kabriolet je potrebné poznať odpoveď na základnú otázku – chcem plátennú, alebo pevnú strechu? Celý problém je o to komplikovanejší, nakoľko neexistuje jednoznačná odpoveď. Do hry vstupuje veľa premenných.

Pokiaľ to ale veľmi zjednodušíme, v slovenských podmienkach je lepšou voľbou pevná, skladateľná strecha. Jednak lepšie ochráni odparkované auto, zároveň je ale praktickejšia. Predovšetkým pokiaľ kabriolet plánujete prevádzkovať aj v zimných mesiacoch. Výhodou plátenných striech je naopak výrazne nižšia hmotnosť a pri voľbe manuálneho systému nasádzania aj nižšia náchylnosť k poruchám.

Pevnú skladaciu strechu u nás preslávil Mercedes SLK 4 fotografie v galérii Pevnú skladaciu strechu u nás preslávil Mercedes SLK

2)      Pri kúpe ojazdeného kabrioletu, obzvlášť takého s plátennou strechou, si dobre preverte, či nezateká do interiéru. Vidieť to môžete na čalúnení, kde voda vytvorí mapy. Tie však šikovnejší autobazárista dokáže zamaskovať. Zatekanie možno odhaliť aj dotykom. Látka či koža opakovane vystavená vode stvrdne a líši sa tak od iných častí interiéru. Niektorí bazáristi tieto miesta impregnujú špeciálnym krémom, po ktorom miesta síce zmäknú, ale ostávajú mastnejšie ako okolie. Druhou možnosťou je počas testovacej jazdy zastaviť na pumpe a osprchovať auto wapkou, alebo zobrať si so sebou dve väčšie plastové fľaše s vodou a jednoducho ich na strechu vyliať.

Kabrio a nafta? Nebuďme za každú cenu trendy

3)      Opakovane si zvážte voľbu dieselovej motorizácie. Napriek súčasnej popularite vznetových motorov nie je toto palivo pre kabriolet ideálne. Nafťák vydáva výraznejšie vibrácie a spôsobuje viac hluku ako benzínové motory. To je známy neduh a pri autách s pevnou strechou sa ho inžinierom úspešne darí eliminovať. Keď ale nad hlavou máte iba nebo, všetky zvuky, vrátane vášho motora, sú podstatne intenzívnejšie. Najlepšou voľbou pre kabriolet je tichý benzínový agregát.

Nebo nad hlavou, vietor vo vlasoch a do uší doliehajúci rapot dieslu? Nie, to nie je ono... Ilustr. snímka, zdroj: Dreamstime 4 fotografie v galérii Nebo nad hlavou, vietor vo vlasoch a do uší doliehajúci rapot dieslu? Nie, to nie je ono... Ilustr. snímka, zdroj: Dreamstime

4)      Pri kabriolete nešetrite na príplatkových prvkoch. Napríklad nadštandardné sedadlá s integrovaným výduchom vzduchu (tepelný šál) dokážu podstatne spríjemniť cestu.

NEPREHLIADNITE: Autá bez strechy sú lákavé aj nebezpečné

5)      Materiál a farba interiéru by mali byť predovšetkým praktické. Aj keď v redakcii nie sme fanúšikmi koženého čalúnenia, v prípade kabrioletu by sme ho odporučili. Podstatne ľahšie sa udržuje, nezachytáva až tak nečistoty. Pri kožených sedadlách nie je problém povysávať napadané pele či nachytaný hmyz, prípadne zotrieť produkty tráviaceho traktu záškodníckych vtákov.

6)      Pri výbere farby interiéru sa orientujte skôr do svetlejších častí spektra – čím tmavšia farba, tým skôr dokáže slnko cez otvorenú strechu sedadlá rozpáliť. Pokiaľ túto voľbu výrobca ponúka, určite odporúčame priplatiť za systém ochladzovania sedadiel.

Určite aj praktická stránka

7)      Nepodceňujte detaily. Keď si vyberáte kabriolet, dôkladne si ho v predajni vyskúšajte. Častokrát aj na vizuálne príťažlivom aute dokážete nájsť nedostatky, ktoré by vám znepríjemňovali používanie – napríklad ergonómia ovládacích prvkov či systém sklápania strechy. Navyše, nie je zložená strecha ako zložená strecha, každé auto sa vo vyšších rýchlostiach chová inak a ponúka rozličný stupeň komfortu pre posádku. Medzi jednotlivými kabrioletmi rovnakej veľkostnej a cenovej triedy bývajú často väčšie rozdiely, ako pri porovnaní ich materských modelov s karosériou hatchback, sedan či kombi.

Kabriolet prevrátený na strechu = vážny problém. Napriek neustálej snahe výrobcov o zvyšovanie bezpečnosti a inštalovania viac či menej dômyselných bezpečnostných systémov, riziko zranenia pri nehode je v kabriolete vyššie Ilustr. snímka, zdroj: Dreamstime 4 fotografie v galérii Kabriolet prevrátený na strechu = vážny problém. Napriek neustálej snahe výrobcov o zvyšovanie bezpečnosti a inštalovania viac či menej dômyselných bezpečnostných systémov, riziko zranenia pri nehode je v kabriolete vyššie Ilustr. snímka, zdroj: Dreamstime

8)      Určite si prehliadnite batožinový priestor. Predovšetkým sa zaujímajte o reálne využiteľný (nie papierový) objem, ktorý v kufri ostáva po zložení strechy a jeho prístupnosť. Nebudete predsa strechu vyťahovať pri každom zastavení, veci ale len tak pohodené v interiéri nechať nemôžete. A presne preto je dôležité miesto v uzamykateľnom batožinovom priestore. Všimnite si aj hmotnosť veka batožinového priestoru, ktorá obzvlášť pri konštrukcii kupé-kabriolet býva vyššia. V tom prípade odporúčame priplatiť za elektrické otváranie a zatváranie.

Pozor na krútiace sa listy papiera

9)      Predovšetkým slabšie dámy by si mali dať pozor na dvere kabrioletov, ktoré kvôli spevňujúcim prvkom bývajú ťažšie a masívnejšie ako je bežné pri iných typoch konštrukcie automobilov. Každý výrobca ale používa iné technologické riešenie, preto sa aj v tomto detaile jednotlivé modely medzi sebou líšia.

Vzduch, ktorý idúce auto rozvíri prechádza ponad čelné sklo, neputuje však priamo za auto, ale mierne sa stáča. Moderné kabriolety preto majú špeciálne zábrany, ktoré okrem usmerňovania prúdenia vzduchu dokážu zachytávať hmyz Ilustr. snímka, zdroj: Thinkstock 4 fotografie v galérii Vzduch, ktorý idúce auto rozvíri prechádza ponad čelné sklo, neputuje však priamo za auto, ale mierne sa stáča. Moderné kabriolety preto majú špeciálne zábrany, ktoré okrem usmerňovania prúdenia vzduchu dokážu zachytávať hmyz Ilustr. snímka, zdroj: Thinkstock

10)   Strecha je výrazným spevňujúcim prvkom karosérie automobilu. Pokiaľ o ňu auto príde odstránite, karosériu je potrebné vystužiť iným spôsobom. Takéto riešenia ale nie sú lacné a pokiaľ ich výrobca podcení, môže dochádzať k nepríjemnému krúteniu karosérie. Tento fakt nie je iba drobnosťou trápiacou fajnšmekrov a rozmaznaných motoristických novinárov, ale reálnym konštrukčným nedostatkom, ktorý môže ovplyvniť komfort a v extrémnych situáciách aj bezpečnosť jazdy.

Nepríjemným dôsledkom slabej tuhosti karosérie je výrazný prenos otrasov a vibrácií do interiéru pri prejazde nerovností. Skúsenejší jazdec si krútenie karosérie vie overiť aj pri obyčajnom prejazde medzi sériou kužeľov. Krútiace sa auto nedrží presne tú stopu, ktorú by malo, ale zadok akoby bol pomalší než predok.

Nepríjemným vedľajším efektom krútenia karosérie môžu byť rôzne pazvuky v interiéri. Pri kúpe ojazdeného kabrioletu preto určite odporúčame zobrať auto pri skúšobnej jazde aj mimo predajcom starostlivo vybranej a naplánovanej trasy, a prejsť si sériou menších či väčších výmoľov.


Najnovšie články
Daimler chce vstúpiť do MV Agusta

Ruské podniky, v ktorých má štát aspoň polovičný podiel, zrejme nebudú môcť dovážať zo zahraničia určité produkty. Zákaz by sa mal dotknúť...

Rusko chce úplne zakázať dovoz áut

Problémy s chybnými airbagmi japonskej spoločnosti Takata sa ťahajú už roky a vyžiadali si rozsiahle zvolávacie akcie. A servisy teraz...

Opäť chybné airbagy

Kupci v Európe preferujú tradičné motory a v záujme ekológie nie sú ochotní meniť svoje zvyky. To a mnoho iného zistil najnovší prieskum spoločnosti PwC.

Elektromobil? Nie, ďakujem

Ceny ropy padli na štvorročné minimum a koniec tohto vývoja je zatiaľ v nedohľadne. Výrazne klesli aj medzinárodné ceny palív, tešiť by sa...

Ropa padá, palivá pôjdu nadol

Počet registrácií vozidiel v Európskej únii a v rámci krajín Európskeho združenia voľného obchodu sa v septembri zvýšil o 6,1 %.

Predaje áut v EÚ v septembri posilnili

Chrysler musí zvolať po celom svete približne 900 000 vozidiel. Príčinou sú viaceré chyby, ktoré môžu spôsobiť požiar.

Chrysler zvoláva takmer milión áut
Aktuality.sk Šport.sk Mobilmánia.sk Živé.sk Čas.sk Adam.sk

Pred dôležitým krokom vo svojom živote, kúpou bytu, stoja dnes najčastejšie mladí ľudia. Pri výbere toho správneho však často zohráva najdôležitejšiu...

Kupujete byt? Rozdiely v cene medzi krajmi sú desaťtisíce eur

Výrobcom smartfónov už zrejme nestačia ani displeje s Full HD a čoraz častejšie sa stretávame s pojmom 2K.

Majú vysoké rozlíšenia zmysel?

Boháčovi Borisovi Kollárovi sa v Amerike zapáčilo. Stihol si tam už založiť niekoľko firiem a usadiť sa v luxusnej vile v milionárskej štvrti. 

Boris Kollár si kúpil poriadny luxus!

Profesor Colin Blakemore tvrdí, že ľudia sa budú bežne dožívať stovky. Ale vek ešte aj po tejto hranici porastie. Dokedy?

Budeme žiť aj 120 rokov, ale ...
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×