Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Test Jaguar XF 2.2D: Gentlemanské neresti

Medzi prémiovkami jasne dominuje nemecké trio značiek zložené z kruhov, hviezdy a vrtuľky. Oplatí sa „zariskovať“ a siahnuť po niečom menej opozeranom? Zisťovali sme v teste Jaguaru XF.

Očakávania každého motoristu pred zoznámením sa s produktom legendárnej značky Jaguar bývajú obrovské. Jaguar je predsa šelma, britská ikona, nedbanlivo elegantný gentleman. Hlavou preblesknú všetky nezabudnuteľné modely od Mk II, cez E-Type až po rad XJ, ktorý sa vyrábal v takmer nezmenenej podobe 24 rokov. Bašta konzervativizmu však musela prijať novú fasádu, aby si udržala aspoň nejakých obyvateľov. Renesanciu Jaguaru odpálil práve model XF.

Šelma XF útočí už niekoľko rokov a výrobca jej faceliftom prebrúsil chrup 48 fotografií v galérii Šelma XF útočí už niekoľko rokov a výrobca jej faceliftom prebrúsil chrup

Jaguaru XF sa budeme venovať, pretože nedávno dostal tiež novú fasádu a dokonca aj nového motivátora pohybu: štvorvalcový naftový motor 2.2 D, ktorý zastáva úlohu základnej motorizácie.

Koncert pre oči

Na prvej fáze aktuálnej generácie Jaguaru XF nebolo v zásade nič rušivé, no po niekoľkých rokoch účinkovania sa drobný facelift pýta sám. Nejde o dramatické vylepšenie vzhľadu, len o pripomenutie sa zákazníkom. Jaguar XF tak dostal novú prednú  časť s denným LED svietením a decentne prekreslený zadok.

Z každého uhla Jaguar XF ukazuje  vyrysované svaly predátora 48 fotografií v galérii Z každého uhla Jaguar XF ukazuje vyrysované svaly predátora

Zvyčajne sú opisy interiérov pri faceliftoch len mlátením prázdnej slamy. Tu výrobca „radikálne“ zlepšil ergonómiu zmenou tvaru ovládača podsvietenia prístrojov, inde zas spôsobili „revolúciu“ nové látkové poťahy sedadiel. Interiéroví dizajnéri značky Jaguar sa pri facelifte modelu XF tiež nepretrhli a druhá fáza života britského sedanu neprináša v podstate nič nové. No aj pôvodná verzia dvíha návštevníkom na palube obočie do fyziognomicky komických výšok.

Rozmery, hmotnosti a objemy 
Dĺžka
4 961 mm
Šírka
1 877 mm
Výška
1 460 mm
Rázvor náprav
2 909 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 670 kg
Pohotovostná hmotnosť (EU)
1 745 kg
Užitočná hmotnosť
650 kg
Celková hmotnosť
2 320 kg
Objem batožinového priestoru (VDA)
500/923 l
Objem palivovej nádrže
69 l

V Jaguari XF budete milovať spýtavé pohľady prekvapených pasažierov, keď sa po naštartovaní motora výduchy na palubnej doske plynulým pohybom preklopia a z rovnej plochy sa stane mriežka. Neskutočne to zakaždým poteší, ale pritom je to taká blbosť (keď si požičiame slová klasika). Po zajasaní obecenstva predstavenie ešte raz zopakujete a tentoraz nezabudnete poukázať aj na to, že z vysokého stredového tunela sa sám vynorí aj kruhový ovládač prevodovky. Potlesk a opona padá.

Test Jaguar XF 2.2D 48 Test Jaguar XF 2.2D Test Jaguar XF 2.2D 48 Test Jaguar XF 2.2D Test Jaguar XF 2.2D 48 Test Jaguar XF 2.2D
Divadlo sa začína 

Zázraky na palube XF nemajú konca. Po nasadnutí tlačidlo štartovania pulzuje v rytme srdca, až kým ho nestlačíte a neprebudíte motor k životu. Volant sa pri vystupovaní odprace nahor, aby ani masívnejší vodiči nemali modriny na stehnách.

Interiér ako celok pôsobí kvalitným dojmom s drobnými výnimkami. Napríklad spomínaný stredový tunel je pokrytý kombináciou plôch klavírneho laku a strieborných plastov, čo nevyzerá až tak hodnotne. Navyše pri nevhodnej konštelácii slnka predných pasažierov röntgenujú šialené odlesky. Pomohol by možno matný hliník, či nejaké to fajnové drievko.

Palubnej doske dominuje textúrovaný hliník. Škoda lacnejších materiálov na stredovej konzole a tuneli 48 fotografií v galérii Palubnej doske dominuje textúrovaný hliník. Škoda lacnejších materiálov na stredovej konzole a tuneli

Inak je stvárnenie interiéru decentné. Kaplnka prístrojov pred vodičom vyzerá dôstojne a ani po funkčnej stránke jej jednotlivým súčastiam niet čo vyčítať. Na displeji medzi budíkmi sa zobrazujú klasické parametre z palubného počítača, ktorý dokáže merať paralelne dva „tripy“. Displej na stredovej konzole dobre reaguje na dotyky, je prehľadný, no od kontinentálnej produkcie sa dosť odlišuje. Na logiku jeho položiek si však zvyknete.

Test Jaguar XF 2.2D 48 Test Jaguar XF 2.2D Test Jaguar XF 2.2D 48 Test Jaguar XF 2.2D Test Jaguar XF 2.2D 48 Test Jaguar XF 2.2D
Displeje majú celkom znesiteľnú grafiku vo svojskom štýle. Žiadna kópia nemeckej precíznosti

Jaguaru nechýbajú ani niektoré zastarané ovládacie prvky, ktoré len dokresľujú britskosť auta. Reč je napríklad o kolieskových prepínačoch na volante (ovládanie hlasitosti je katastrofálne necitlivé), či pomerne nevzhľadných páčkach za volantom. Prepínanie medzi tripom A a B je možné iba s pomocou centrálneho displeja na stredovej konzole, čo počas jazdy dosť odpútava pozornosť.

Zaujímavosťou je ovládanie vyhrievania sedadiel iba pomocou dotykov na displeji. Klasické tlačidlá chýbajú 48 fotografií v galérii Zaujímavosťou je ovládanie vyhrievania sedadiel iba pomocou dotykov na displeji. Klasické tlačidlá chýbajú

Zamrzí veľmi slabý zvuk audio systému, ktorému nepomohli ani korekcie s chudobnými možnosťami nastavenia basov a výšok. Slabé možnosti nastavenia majú aj inak pohodlné sedadlá. Operadlá neponúkajú dokonca ani nastavenie opory bedier a pri zdvíhaní si sedadla do najvyššej polohy sa vyvyšuje iba zadná časť. Tým pádom sa nakláňate dopredu.

Štyri a osem

Väčší poplach než kozmetický zásah do vizáže Jaguaru XF spôsobil nový motor v ponuke. Pod kapotu urodzeného Jaguaru sa nasťahoval štvorvalcový diesel, ktorý poznáme napríklad z účinkovania v modeloch značky Land Rover. Nehoráznosť? Z nostalgicko-filozofického hľadiska možno. Z užívateľsko-obchodného nie.

Motor a pohonný systém 
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
2 179 cm3
Max. výkon
140 kW/190 k
pri otáčkach
3 500/min
Max. krútiaci moment
450 Nm
pri otáčkach
2 000/min
Palivo
nafta
Pohon
zadná náprava
Prevodovka
8-stupňová automatická

Štvorvalec s objemom 2,2 litra nahradil v ponuke starší šesťvalec s výkonom 155 kW (211 k). Jemne nižší výkon bohato kompenzuje hospodárnosťou a lepším rozložením hmotnosti. Ubudli dva valce, no zas pribudli dva stupne automatickej prevodovky. Áno, je ich osem a ich zásluhou je aj štvorvalcový Jaguar XF svižným vozidlom a kráľom vysokorýchlostného cestovania.

Pod vulgárnym hrbom na kapote sa skrýva relatívne skromná strojovňa pozostávajúca zo štyroch naftových valcov 48 fotografií v galérii Pod vulgárnym hrbom na kapote sa skrýva relatívne skromná strojovňa pozostávajúca zo štyroch naftových valcov

Tak napríklad si predstavte, že idete rýchlosťou 130 km/h na siedmom stupni. Bežné väčšie auto vhodné na diaľnice točí pri danej rýchlosti na najvyššom stupni 2 300 – 2 500 otáčok. Jaguar má na sedmičke tesne nad 2 000 a ešte mu z vrecka trčí posledný rýchlostný stupeň, pri ktorom motor točí ideálnych asi 1 800 otáčok. Aby sme boli kompletní, spomeňme, že mesto a päťdesiatka znamená asi 1 300 otáčok na päťke, deväťdesiatka rovnaké otáčky na osmičke. Nedá sa povedať, že by boli tieto hodnoty motoru výrazne proti srsti, ale pre pokoj duše a zotrvačníka je lepšie podradiť.

Samotný motor nie je nejako extrémne zvukovo utlmený, možno by sa trochu vaty ešte zišlo. Ťah pohonného agregátu je vďaka prevodovke plynulý a celkom seriózny. Jednotlivé stupne sa striedajú jedna radosť. Pritom sedíte vo fakt urastenom aute s dĺžkou takmer päť metrov a iba štvorvalcovým naftovým motorom s jedným turbom. Je neuveriteľné, aký pozitívny dojem dokáže urobiť perfektne zladený motor s prevodovkou.

Test Jaguar XF 2.2D 48 Test Jaguar XF 2.2D Test Jaguar XF 2.2D 48 Test Jaguar XF 2.2D
Osemstupňový automat v XF-ku posúva striedmosť motora do inej dimenzie

Ak teraz čakáte ódy na nízku spotrebu, čakáte správne. Veľký podiel na skromnosti motora má práve prevodovka a nejde iba o nízke otáčky pri ustálenej rýchlosti, ale aj o schopnosť prevodovky radiť rýchlo, hladko a rozumne. A pritom je to obyčajný automat s hydrodynamikou, žiadne dvojspojkové robotické kúzla.

Biela šelma sa síce nesprávala úplne podľa čítanky (rozumej normované údaje o spotrebe), ale aj tak si zaslúži jednotku. Celkový priemer sa ustálil na šesť a pollitrovej hodnote. Dosť času sme strávili aj krútením sa po meste, kde priemer prekročil hranicu siedmich litrov (aj to je výborný výsledok). O zvyšok sa postarali diaľnice (priemer asi 5,9 l/100 km) a mimomestské komunikácie (asi 5,5 l/100 km). Jaguar XF 2.2 D nám najviac pasuje na diaľnicu, kde sa doslova tešíte z tých nízkych čísel na ukazovateľoch.

Jazdné výkony 
Max. rýchlosť
225 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
8,5 s
Spotreba 
Mesto - normovaná
6,6 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,8 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
5,4 l/100 km
Mesto - počas testu
7,1 l/100 km
Diaľnica - počas testu
5,9 l/100 km
Priemer testu
6,5 l/100 km
Emisie 
Emisie CO2 kombinované
149 g/km
Emisná norma
Euro 5

A komfort pri cestovaní? Malou škvrnkou je spomínané slabšie odizolovanie hluku motora, no so zvyšujúcou sa rýchlosťou sa tento neduh dostáva do tieňa ostatných sprievodných zvukov. Podvozku veľmi niet čo vyčítať. Je maximálne komfortný a na rozdiel od motora aj dobre odizolovaný. Relatívne ľahký motor vpredu a pohon zadnej nápravy udelili testovanému Jaguaru XF isté správanie sa aj pod tlakom.

All inclusive

Ak sa pozrieme, čo ponúka trojica nemeckých konkurentov a za akú cenu, zistíme, že všetci vrátane Jaguaru sú na tom zhruba rovnako. XF s testovaným motorom sa začína od ceny 43 422 eur, ostatní s porovnateľne silnými motormi podobne: BMW radu 5 tesne nad hranicou 40 tisíc, Audi A6 pod hranicou 40 tisíc a Mercedes triedy E tesne pod cenou Jaguaru.

Cena 
Základná cena modelu
od 43 422 €
Základná cena verzie
od 43 422 €
Cena testovaného exemplára
49 166 €

Má to však jeden háčik. Jaguar vám dá v štandarde osemstupňový automat, za ktorého ekvivalent si ostatní pýtajú nejakú tú tisícku a dostanete aj xenónové svetlomety, ktoré ostatní považujú za nadštandard a spoplatňujú. Razom sú všetci konkurenti zoradení takmer v jednej línii. A teraz, babo raď...

V zápale boja proti uniformite

Otázka z úvodu, či sa oplatí experimentovať s Jaguarom, keď takmer zaručený úspech dosiahneme, ak si zvolíme nemecké klasiky, zostáva visieť vo vzduchu. Jaguar XF je taký typický Angličan s dobrou výchovou a viac či menej tajnými neresťami. Pri svojom postavení a vzhľade si to pokojne môže dovoliť a my mu to žerieme aj s navijakom. Navyše so skvelým dvojzáprahom motor 2.2 D a osemstupňový automat v magnetizujúcom bielom balení by sme mu prepáčili aj ťažšie hriechy. A v neposlednom rade stojíme na strane pestrosti na našich cestách, preto sa „iks efka“ netreba v žiadnom prípade báť.

 

Pokračovanie v ďalšej kapitole

 

Pokračovanie článku nižšie

Test Jaguar XF 2.2D 48 Test Jaguar XF 2.2D  

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
2 179 cm3
Max. výkon
140 kW/190 k
pri otáčkach
3 500/min
Max. krútiaci moment
450 Nm
pri otáčkach
2 000/min
Palivo
nafta
Pohon
zadná náprava
Prevodovka
8-stupňová automatická
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 961 mm
Šírka
1 877 mm
Výška
1 460 mm
Rázvor náprav
2 909 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 670 kg
Pohotovostná hmotnosť (EU)
1 745 kg
Užitočná hmotnosť
650 kg
Celková hmotnosť
2 320 kg
Objem batožinového priestoru (VDA)
500/923 l
Objem palivovej nádrže
69 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
225 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
8,5 s
Spotreba
Mesto - normovaná
6,6 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,8 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
5,4 l/100 km
Mesto - počas testu
7,1 l/100 km
Diaľnica - počas testu
5,9 l/100 km
Priemer testu
6,5 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
149 g/km
Emisná norma
Euro 5
Cena
Základná cena modelu
od 43 422 €
Základná cena verzie
od 43 422 €
Cena testovaného exemplára
49 166 €

 

Divadlo sa začína


Najnovšie články
Test Hyundai Grand Santa Fe: Jeden z najväčších

Korunný princ firemných flotíl prešiel faceliftom. Okrem novej tváre sme objavili aj niekoľko menej viditeľných vylepšení.

Test Peugeot 508 sw 2.0 HDi: Podarený facelift

Vyskúšali sme si najlacnejšieho Bavora nesúceho prívlastok EfficientDynamics Edition, ktorý označuje ekonomickú a ekologickú verziu.

Test BMW 116d: Naozaj úsporné?

Dokázalo to.  Naše BMW 525 TDS je v cieli a stalo sa kilometrovým milionárom. Následné rozobratie odhaľuje silné vlastnosti modelu a dokazuje, že je...

Ako vyzerá auto, ktoré najazdilo milión km?

Čím kratšie, tým lepšie. Pre mestské miniauto ako celok to platí, lenže pre jednu konkrétnu skrutku v motore prvej generácie modelu Kia Picanto rozhodne...

Jazdená Kia Picanto: Problémová skrutka

Závistlivci závidia, neprajníci neprajú, celé tie mraky zákazníkov sa však nemohli mýliť. A čo nachystal pre všetky tieto skupiny nový Passat?

Test VW Passat 2.0 TDI: Prvý dojem nestačí

Do rúk sa nám dostalo vozidlo, ktoré je pre slovenský trh najdôležitejšou novinkou tejto sezóny. Čo si o tretej „fabke“ myslíme?

Test Škoda Fabia 1.4 TDI: Pólo po česky
Aktuality.sk Šport.sk Mobilmánia.sk Živé.sk Čas.sk Adam.sk

Nie je to tak dávno, čo patrila Artmedia Petržalka do výstavnej siene slovenského futbalu. V ére samostatnosti získal klub spoza bratislavského...

Z Ligy majstrov do piatej ligy

Otestovali sme rýchle dáta od O2. Prezradíme vám, za čo si operátor zaslúži pochvalu a v čom naopak zaostáva.

Test LTE od O2: Čo ponúka v praxi?

Pomyselnú bodku za farmárskou reality show dalo napínavé finále, ktoré si mohli diváci Markízy vychutnať naživo. Finálový večer bol plný prekvapení!

Farma: Takéto finále tu ešte nebolo!

Obyčajný americký bungalov... Ale keď sa zotmie, začne sa hotové šialenstvo.

Šialené osvetlenie: Pozrite sa, čo Američan dorobil so svojím domom!
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×