Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Lákadlá spoza opony: Aké autá sa k nám dovážali za socializmu?

LEGENDY SOCIALIZMU   Dnes jazdia po našich cestách autá, o akých sa nám pred rokom 1989 ani nesnívalo. Aké zahraničné stroje sa stali legendami socializmu?

Automobily zo zahraničnej produkcie si majitelia v Československu chránili ako oko v hlave. Vedeli, že často si s nimi musia vystačiť aj niekoľko desaťročí. Niektoré staršie exempláre z päťdesiatych a šesťdesiatych rokov boli v dennej prevádzke ešte aj po revolúcii. Neskôr ich z ciest vytlačili nové moderné vozidlá či dovezené jazdenky zo západu.

TIP: Naposledy sme sa venovali domácej produkcii z obdobia pred rokom 1989. Čítajte viac: Legendárne autá socializmu: Na čom sme jazdili pred rokom 1989?

Pestrá paleta

Výber západných automobilov nebol v Československu až taký jednotvárny ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať. Už v päťdesiatych rokoch sa do Československa dovážali automobily ako Renault 4CV, Fiat 600, či francúzska Simca Aronde. Na cestách ste mohli sporadicky stretnúť aj Ford Anglia alebo Hillman Minx.

V šesťdesiatych rokoch motoristi snívali o Forde Cortina, Fiate 850 Sport Coupe, veľké zastúpenie mal aj Renault s modelmi 8 a 16, neskôr 12. K absolútnemu vrcholu patrili nekonvenčné vozy Saab 96 so štvorvalcovým motorom Ford v tvare písmena V.

Smer západ

Okrem Škody sa dali v Mototechne kúpiť aj zahraničné automobily a dokonca ani nemuseli pochádzať z východného bloku. Podľa informatívneho cenníka platného pre roky 1977 a 1978, kedy bola priemerná mzda 2 412 respektíve 2 483 Kčs, stál napríklad Austin Allegro 102 000 Kčs, Renault 5 TL 96 000 Kčs. Úplným vrcholom bola domáca a nedostupná Tatra 613 za 284 000 Kčs. Druhým najdrahším medzi osobnými automobilmi bol Saab 99 za 132 000 Kčs (4 dv.) a 125 000 Kčs (2 dv.). Zo západnej produkcie patril bronz vozidlu Simca 1307 s cenou 115 000 Kčs (príplatok za metalízu 1000 Kčs).

Austin Allegro 17 Austin Allegro Renault 5 17 Renault 5 Saab 99 17 Saab 99
Austin Allegro, Renault 5, Saab 99

Značky Simca, Austin a bohužiaľ už aj Saab patria do histórie, preto je nemožné porovnať ich dostupnosť vtedy a teraz. Renault však stále vyrába a nepriamym potomkom Renaultu 5 TL je dnešné Clio. V roku 1978 mala päťka hodnotu takmer 39 priemerných hrubých miezd v ČSSR. Dnes trojdverové Clio začína cenníkovou cenou 8 190 eur, čo je ekvivalent viac než desiatich priemerných hrubých výplat na Slovensku.

Mototechna - cenník 1977 - 1978
Model
Cena (Kčs)
Škoda 110 R
66 800
Škoda 105 S
56 000
Škoda 105 L
57 000
Škoda 120 L
58 800
Škoda 120 LS
62 700
Škoda 120 GLS
65 000
Trabant limuzína S
36 500
Trabant limuzína Hycomat
37 500
Trabant combi S
39 500
Trabant combi Hycomat
40 500
Wartburg 353 standard
56 300
Wartburg 353 de Luxe
58 300
Wartburg 353 tourist
64 300
Moskvič 2137 kombi
58 000
Moskvič 2138
48 100
Moskvič 2140
53 700
Lada 1200
58 000
Lada 1300
64 000
Lada universal
66 000
Lada 1500
72 000
Lada 1600
76 300
Fiat 125 P/1300
62 400
Fiat 125 P/1500
68 400
Fiat 126 P
42 000
Dacia 1300
66 000
Zasatava
64 000
Volga limuzína GAZ 24
105 000
Volga combi
117 000
Čajka
118 000
Austin Allegro 1500
102 000
Renault 5 TL
96 000
Chrysler 180 GS
98 000
Ford Cortina 1600
85 000
Renault 15 TL
101 000
Fiat 131 Mirafiori
104 300
Saab 99 CM 2
125 000
Saab 99 CM 4
132 000
Simca 1307 bez metalízy
115 000
Simca 1307 s metalízou
116 000
Tatra 613
284 000

Ten istý cenník prezrádza, že základná Škoda 105 S stála v tom čase 56 000 Kčs a najdrahšou Škodou svojej doby bola Erka (110R) za 66 800 Kčs. Spodok cenníka patril Trabantu s cenou 36 500 Kčs, poľskému Fiatu 126 P (maluch) za 42 000 Kčs. Najlacnejšie nové auto ste si mohli teda kúpiť (ak ste sa k nemu dostali) za takmer 15 priemerných výplat. Dnes sa 15 výplat rovná sume 11 790 eur, za čo si možno zadovážiť takmer dve Dacie Sandero, alebo auto nižšej strednej triedy.

Pozn.: Porovnanie platov v minulosti a súčasnosti je iba čisto informatívne a má iba orientačný charakter. Článok si nekladie za cieľ detailne skúmať rozdiely v životnej úrovni, vývoji trhov a ďalších spoločenských aspektoch rozdielnych období.

Východný vietor

V Československu sa však častejšie ako autá západnej produkcie vyskytovali zahraničné vozidlá z produkcie spriatelených krajín východného bloku. Takto sa k nám dostávali napríklad nezničiteľné „Leninove sane“, vlastným menom Moskvič, či sovietska Amerika Volga vo viacerých generáciách. Najlacnejší Moskovčan 2138 stál v roku 1978 skoro päťdesiat tisíc korún, Volga GAZ 24 stála 105 tisíc. Do sovietskej enklávy na našich cestách sa tesne pred pádom totality pridala napríklad aj malá Tavria.

Volga bola počas totality znakom postavenia, po revolúcii upadla do nemilosti 17 fotografií v galérii Volga bola počas totality znakom postavenia, po revolúcii upadla do nemilosti

Po našich cestách sa preháňali aj autá, ktoré pôvodne vznikli v kapitalistických krajinách, no v licencii sa neskôr rodili na našej strane Železnej opony. Patrí medzi ne aj obľúbené Žiguli resp. Lada (pôvodne Fiat 124), poľský Fiat 125p, Fiat 126p, Zastava (pôvodne Fiat 128), či Dacia 1300 (Renault 12).

Rumun s francúzskymi koreňmi, Dacia 1300, bola na svoju dobu moderným vozidlom s pohonom predných kolies 17 fotografií v galérii Rumun s francúzskymi koreňmi, Dacia 1300, bola na svoju dobu moderným vozidlom s pohonom predných kolies

Nesmieme zabúdať na východonemeckých protagonistov s dvojtaktnými motormi, ktorí boli obľúbení pre svoj relatívne vysoký výkon vzhľadom na objem motora. Reč je o pohodlnom Wartburgu 353 (predchodca 311) s litrovým trojvalcom (dnes obľúbená koncepcia) a bakelitový Trabant 601 s malým dvojvalcom s objemom 0,6 litra.

Nekúpiš bony?

V Československu sa dali automobily kupovať aj cez sieť predajní Tuzex (tuzemský export), kde sa však platilo tuzexovými kupónmi – bonmi. Oficiálne sa bony dali kúpiť iba za valuty a to v nevýhodnom kurze. Kto nemal prístup k valutám, musel si pod rukou kúpiť bony za koruny.

TIP: Desať nezabudnuteľných socialistických automobilov

Cez Tuzex sa do obehu v Československu dostávali veľmi zaujímavé kúsky. Záujemca však musel disponovať dostatočnou zásobou bonov. V roku 1971 sa napríklad dal kúpiť Citroën GS za 16 900 TK. Ak si to vynásobíme piatimi Kčs za bon, dostaneme sa na sumu 84 500 Kčs pri priemernej mesačnej mzde 1 980 Kčs. Žigulák, v tom čase novinka, stál 65 000 Kčs.

Citroën GS mal na svoju dobu neuveriteľne moderné tvary 17 fotografií v galérii Citroën GS mal na svoju dobu neuveriteľne moderné tvary

Ceny Fiatov v Tuzexe sa v roku 1972 pohybovali od 7 000 bonov za model 500 po 13 950 bonov za Fiat 128. K dispozícii bol napríklad aj Saab 99 za 24 200 bonov, či Chrysler 180 za 20 500 bonov. Tieto autá patrili v tom čase medzi to najluxusnejšie, čo jazdilo po našich cestách. Zopár kúskov sa zachovalo dodnes. Exotika ako Honda Civic stála v roku 1975 18 000 bonov.

Tuzex - cenník automobilov
rok 1971 - 72 (priem. mzda 1980 - 2065 Kčs)
Cena (TK)
Citroën GS
16 900
Simca 1301
16 500
Fiat 500
7 000
Fiat 127
11 300
Fiat 128
13 950
Škoda 100
10 000
Škoda 110 R
15 500
Ford Cortina
18 500
Chrysler 180
20 500
Saab 99
24 500
rok 1987 (priem. Mzda 2941 Kčs)
Škoda 105 L
11 445
Škoda 120 L
12 810
Škoda 130 L
15 030
Škoda 130 GL
15 705
Škoda 130 Rapid
17 465
Lada 2105/1300 (model 1986)
16 800
Lada 2105/1300 (model 1987)
17 500
Fiat Uno
33 500
Peugeot 309
56 000
Renault 21 TL
53 300
Volvo 360 GL
63 800

Automobily, ktoré sa dali kúpiť v Tuzexe koncom osemdesiatych rokov sú ešte aj dnes bežnou súčasťou trhu ojazdených vozidiel. V roku 1987 stál Fiat Uno 33 500 bonov, Peugeot 309 56 000 bonov, Renault 21 TL 53 300 bonov a Volvo 360 GL 63 800 bonov. Dnes sa takéto autá predávajú za niekoľko sto eur. Pre porovnanie: v rovnakom roku začínala tuzexová škoda 105 L na sume 11 445 bonov, najdrahšia 130 Rapid stála 17 465 bonov.

Fiat Uno 17 Fiat Uno Peugeot 309 17 Peugeot 309 Renault 21 17 Renault 21
Fiat Uno, Peugeot 309, Renault 21

V cenníku z roku 1989 evidujeme Fiat Uno za 26 000 bonov a Ford Escort (3 dv.) za rovnakú sumu. V Mototechne stáli v tom istom roku 113 000 a 125 000 Kčs. Priemerná hrubá mzda bola v roku 1989 na úrovni 3 142 Kčs.

Včera a dnes

Za minulého režimu teda bol v Československu celkom pestrý výber nových automobilov. Otázna však bola ich dostupnosť. V Mototechne sa čakalo v dlhých poradovníkoch aj niekoľko rokov, Tuzex vyžadoval drahé bony. A výber farby? Zabudnite. Na tieto peripetie si dnes pri kúpe nového auta takmer nikto nespomenie.

Pozn: Cesty Československa brázdili aj mnohé iné automobily zahraničnej produkcie. Podeľte sa o vaše spomienky v diskusii.


Najnovšie články
Nissan Pulsar odhalil svoju cenu

Bratislavskí policajti budú zajtra dopoludnia kontrolovať spôsob jazdy na diaľnici D1.

Policajné kontroly na D1

Po vlaňajšom prepade na najnižšiu úroveň za dve desaťročia predajné čísla vytrvalo stúpajú. Za prvých osem mesiacov sa zvýšil o 5,8 %.

Predaj áut v Európe ožil

Počas októbra otvorí automobilka štyri predajne, do konca roka ich chce mať v siedmich mestách. Na rok 2016 ohlasuje päť modelov.

Lincoln dodal do Číny prvé autá

Motocyklista patrí medzi najzraniteľnejších účastníkov premávky, nanešťastie mnohí zbytočne riskujú. Bez viny nie sú ale ani vodiči...

Nehody s motorkou bývajú smrteľné

Úrad sa zameria na vynakladanie verejných prostriedkov určených na výstavbu, rekonštrukcie, opravy a údržbu diaľnic a rýchlostných ciest.

NKÚ preverí výstavbu diaľnic

Ropa prvýkrát po dlhšom čase prepadla pod sto dolárov za barel a v kombinácii so stabilnejším kurzom eura otvára nádej na zlacnenie...

Ceny ropy výrazne klesli
Aktuality.sk Šport.sk Mobilmánia.sk Živé.sk Čas.sk Adam.sk

Futbalisti SSC Neapol začali svoje účinkovanie v tohtoročnej edícii Európskej ligy UEFA víťazne.

Video: Neapol s Marekom Hamšíkom otočil súboj so Spartou Praha

Zdroje naznačujú, že 21. októbra predstaví kalifornská firma nové iPady a uvedie aj OS X Yosemite.

Nové iPady majú prísť v októbri

Keď Susan prestala používať šampón, niektorí boli z toho znechutení.

Tri roky si neumývala vlasy šampónom

Láka vás neopakovateľný adrenalínový zážitok? Tak sa rýchlo zbaľte a hor´ sa do Číny!

Šialenec na najnebezpečnejšom čínskom chodníku celkom bez istenia
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×