Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Polícia vs. telefonujúci vodiči: Ako postupujú

VIDEO
Aký je postup policajtov pri chytaní telefonujúcich vodičov? Poradíme, aké majú právomoci a ako sa môžete brániť proti neodôvodnenému obvineniu.
2 174 príspevkov 30.05.2012 / Soňa Zverková

Policajti sú na ceste síce neveľmi vítaní, ale čoraz potrebnejší. Najmä vtedy, ak sa vodič dopustí dopravného priestupku. O tom, aké dôsledky môže mať telefonovanie, sme podrobne písali v predchádzajúcich článkoch spojených s našim veľkým projektom o telefonovaní za volantom.

Posledným – a najmenej bolestivým - dôsledkom, ktorý môže mať telefonát bez hands-free, je pokuta. Na mieste môže policajt uložiť blokovú pokutu 60 eur, v správnom konaní sa trest môže vyšplhať až na 100 eur.

To, čo okrem pokuty môžeme považovať za nepríjemnosť, je fakt, že policajt nepotrebuje dôkazný materiál. Pokiaľ je telefonát zaznamenaný na kamere, je všetko jasné. Ak však kamerový záznam neexistuje, podľa zástupcu riaditeľa odboru dopravnej polície Prezídia PZ SR Jána Ignatáka ako dôkaz postačí tvrdenie policajta.

Doplnené o 9:00: Policajt pri bežnej cestnej kontrole nemá právo zadržať vodičovi mobilný telefón. Zákon umožňuje polícii zaistiť telefón len v niektorých prípadoch a za určitých okolností, ktoré sa zväčša týkajú trestnej činnosti respektíve podozrenia z páchania trestného činu. Dopravný priestupok medzi tieto prípady nepatrí.

Takto by mali podľa predpisov postupovať policajti:

Zákon 8/2009 o cestnej premávke

§ 4, ods. 2, písm. l)

Vodič nesmie...

...počas vedenia vozidla používať telefónny prístroj okrem telefonovania s použitím systému „voľné ruky“ alebo vykonávať inú obdobnú činnosť, ktorá nesúvisí s vedením vozidla; to neplatí pre vodiča vozidla ozbrojených síl Slovenskej republiky, ozbrojených bezpečnostných zborov, ozbrojených zborov, Vojenskej polície, obecnej polície, Hasičského a záchranného zboru, ostatných hasičských jednotiek, Horskej záchrannej služby, záchrannej zdravotnej služby, banskej záchrannej služby, Vojenského spravodajstva a Slovenskej informačnej služby pri plnení svojich úloh.

Existujú prípady, keď vodič netelefonoval, no policajt ho z tohto priestupku obvinil. Na to, ako sa môžu vodiči brániť proti takémuto neodôvodnenému obvineniu, sme sa opýtali bývalého policajného prezidenta Jána Packu. Podľa jeho slov by mal vodič určite odmietnuť blokovú pokutu a presunúť tak vec do správneho konania.

V správnom konaní môže vodič predložiť výpis hovorov od mobilného operátora, ktorý dokáže, že priestupok nespáchal. „V každom prípade by mal vodič trvať na tom, aby v zázname, ktorý policajt vyhotoví na mieste, bol uvedený dátum a hlavne presný čas priestupku,” dodáva Packa. Keďže vodič tento záznam musí podpísať, môže skontrolovať presnosť údajov.

Neprehliadnite: Policajná inšpekcia: Ako sa sťažovať na policajta

Šalamúnske riešenie?

Niektorí vodiči využívajú akési polovičné riešenie - jednoducho príjmu hovor, zapnú reproduktory a položia telefón na palubnú dosku. V zásade však platí, že hands-free znamená v preklade „voľné ruky” a vodič ich voľné naozaj má. Zákon je postavený tak, aby mal vodič obidve ruky na volante a v tomto prípade podmienku aspoň čiastočne plní.

Ilustračná snímka. Foto: Soňa Zverková 2 fotografie v galérii Ilustračná snímka. Foto: Soňa Zverková

Tento spôsob môžeme považovať za diskutabilný, nakoľko vodič sa musí mobilom zaoberať, napríklad, pri prepínaní hovoru na reproduktory. Ak vás pri tejto činnosti prichytí policajt, je len na ňom, či pokutu uloží.

Navyše tu hrozí aj bezpečnostné riziko. Problém nastane v momente, keď sa mobil, napríklad pri prudšom brzdení, vyberie na púť po dlážke. To síce policajt nemusí vidieť, ak sa však telefón zakotúľa pod niektorý z pedálov, bude mať vodič oveľa vážnejší problém než len pokutu.

Typy hands-free

Pokiaľ častejšie cestujete, alebo denne prijímate viac hovorov, určite odporúčame zakúpiť sadu handsfree. V zásade máte dve možnosti – už pri kúpe auta si zvoliť zabudovanú sadu, ktorá sa s telefónom spája cez Bluetooth.

Tieto sú však väčšinou drahšie, alebo ich výrobcovia automobilov ponúkajú iba ako súčasť veľkých balíkov s multimediálnym systémom vyššej kategórie prípadne navigáciou. Určite sú ale najkomfortnejším možným riešením, nakoľko je dnes už štandard spojenie s ovládaním na volante či hlasovým systémom vytáčania telefónneho čísla.

Lacnejším riešením je vybrať si niektoré z pestrej ponuky príslušenstva. Zvoliť sa dá jednoduchšie handsfree v podobe klasickej bondovky do ucha.

Náročnejší používateľ pravdepodobne siahne po masívnejšom systéme, ktorý sa buď zabuduje priamo do automobilu, alebo sa bezdrôtovo pripája na reproduktory, prípadne sa integruje pod slnečnú clonu a sám funguje ako veľký reproduktor. Každopádne, nech máte akýkoľvek telefón, na trhu existuje riešenie, ktoré by dokázalo vyplniť vaše potreby. A väčšinou stojí menej, ako jediná pokuta.

BANNER300


Najnovšie články
Kvíz: Futbalové superhviezdy a ich autá

Automobilový priemysel, ktorého podiel na maďarskom priemysle dosahuje 31 %, zamestnáva v súčasnosti 157 000 ľudí, o 13 % viac než koncom minulého roka,...

Daimler postaví v Maďarsku ďalší závod

Rusi použili uhlíkové vlákna na nárazníkoch, rozšírených blatníkoch či difúzore nemeckého SUV. Osemvalec vedia vyladiť na 527 k (716 k).

TopCar Inferno aj z klasického GLE

Britský roadster má klasické tvary z uhlíkových kompozitov, moderné technológie a veľký atmosférický osemvalec od BMW.

Bristol Bullet: Zmes retra a moderny

Nový Opel Astra sa už spoľahlivo udomácnil na trhu. Jeho predchodca ale stále vyzerá k svetu a ojazdené exempláre sú navyše dostupné za priaznivejšie ceny...

Jazdený Opel Astra J: Lepší než predchodca

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na sobotu 30. júla 2016. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes

Počas jedného dňa položili pracovné stroje na rušnej ulici asi 8 000 ton zmesi na ploche vyše 32-tisíc metrov štvorcových.

Bleskové asfaltovanie v Moskve
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×