Šesť dôvodov, prečo netelefonovať za jazdy

REÁLNY TEST V rámci nášho projektu sme vyskúšali, či telefonovanie a posielanie SMS za jazdy naozaj ovplyvňuje na pozornosť vodiča. Ponúkame súhrn toho, čo sme zistili.

Keďže telefonovanie za volantom je rozšíreným javom na našich cestách, v rámci nášho projektu sme sa rozhodli vyskúšať, do akej miery používanie mobilu ovplyvňuje pozornosť vodiča, jeho reakcie a schopnosť ovládať vozidlo. Dôvodov, prečo sa radšej vyhnúť telefonovaniu, je hneď niekoľko:

1. Slepota pozornosti

Najväčším rizikom pri telefonovaní je tzv. slepota pozornosti. Ak ste si po telefonáte uvedomili, že ste napríklad na diaľnici prešli desiatky kilometrov a vôbec netušili ako, viete, o čom hovoríme. Stáva sa to najmä vtedy, keď ide o závažný alebo dôležitý telefonát, ktorý vyžaduje veľkú pozornosť a sústredenie. Riziká vám popisovať nemusíme, tie si každý súdny človek dokáže spočítať aj sám.

Stalo sa to aj nášmu skúšobnému jazdcovi, ktorý v snahe správne odpovedať na kladené otázky urobil chybu. Na skúšobnej trati zastavil na inom mieste ako mal, pritom trať dobre poznal.

TIP: Prečo telefón skutočne nepatrí za volant

2. Telefonát bez hands-free

Okrem samotného telefonovania je používanie mobilu bez hands-free o stupeň rizikovejšie. V prvom rade preto, že na volante chýba jedna ruka. Dokazujú to aj naše videá, kde jazdci neraz za volantom „čarovali”. Pritom test sme robili v chránenom prostredí s vylúčením premávky. V reálnom svete by vodič mohol mať oveľa väčšie ťažkosti.

Aj profesionálni pretekári v bežnom živote zásadne majú na volante obidve ruky. Je to dôležité najmä pri rýchlej jazde, keď aj menšia nerovnosť, vyjazdená „koľaj” či kameň dokáže auto poslať neželaným smerom a v extrémnych prípadoch doslova vytrhnúť vodičovi volant z ruky. A ak pri preraďovaní rýchlostných stupňov nechá vodič volant úplne bez dozoru, koleduje si o poriadny problém. Dokonca aj v meste.

TIP: Naostro sme vyskúšali, čo spôsobuje telefonovanie za volantom

Pri slalome sa najviac prejavil vplyv telefonovania bez hands-free na schopnosť vodiča ovládať vozidlo. Snímka: Soňa Zverková 3 fotografie v galérii Pri slalome sa najviac prejavil vplyv telefonovania bez hands-free na schopnosť vodiča ovládať vozidlo. Snímka: Soňa Zverková

3. Telefonát pri parkovaní

Mnohí vodiči zvyknú podceňovať telefonát pri parkovaní. Veď auto sa pohybuje pomaly, tak sa nič nedeje. V tom lepšom prípade si nepozornosť odnesie lak alebo blatník. Presne takéto situácie zažili naši skúšobní jazdci, z ktorých každý minimálne raz „škrtol” o pneumatiky.

Reálny svet môže priniesť vážnejšie dôsledky. Najmä vtedy, keď sa za autom z ničoho nič vyskytne chodec. Tí s obľubou prechádzajú pomedzi autá bez toho, aby zaregistrovali, že sú v dráhe parkujúceho vozidla. Lenže vina automaticky padá na vodiča, ktorý podľa zákona nesmie chodca ohroziť ani pri cúvaní.

TIP: Ostrá skúška parkovania potrápila aj profíkov

Telefonovanie ovplyvnilo najmä schopnosť vodiča správne zaparkovať a „neoškrieť” vozidlo. Snímka: Marek Pokrývk 3 fotografie v galérii Telefonovanie ovplyvnilo najmä schopnosť vodiča správne zaparkovať a „neoškrieť” vozidlo. Snímka: Marek Pokrývk

4. Hazardnejšie než Las Vegas: SMS

Niektorí vodiči sa v snahe zatajiť používanie mobilu bez hands-free uchyľujú k niečomu podstatne nebezpečnejšiemu: k písaniu SMS. Problém spočíva v tom, že vodič často odvracia pohľad od premávky a najviac času mu zaberie čítanie správy. Inými slovami, jazdí doslova naslepo.

Potvrdil to aj náš test. Všetci traja vodiči takmer polovicu času strávili s očami uprenými na mobil a čítanie prijatej správy im zabralo dve až dri sekundy.

Nepodceňujte sekundu. Pri rýchlosti 50 km/h totiž auto za tento čas prejde takmer 14 m, pri 80 km/h vyše 22 m a pri 130-kilometrovej rýchlosti až 36 m. Vzhľadom na neustále sa meniacu situáciu v premávke v obciach a počas špičky aj na exponovaných úsekoch diaľnic môže mať chvíľková nepozornosť nedozierne následky. Všimnite si, ako aj profesionálna vodička odvracala zrak pri písaní SMS.

TIP: Ostrý test: SMS spoza volantu

5. Telefonát je nebezpečnejší než rozhovor so spolujazdcom

Nie je rozhovor ako rozhovor. Na prvý pohľad sa môže zdať, že rozhovor so spolujazdcom je rovnako nebezpečný ako telefonát. Samozrejme, pri ostrej výmene názorov si spolujazdec s mobilom môžu podať ruky, za normálny okolností je opak pravdou.

V prvom rade preto, že spolujazdec vidí aktuálnu situáciu a dokáže sa tomu prispôsobiť.  Navyše pri telefonovaní neraz zlý alebo nekvalitný signál oveľa viac zaťažuje zmysly a teda aj pozornosť vodiča než osobný rozhovor. A pokiaľ sa rozhodnete nebrať telefón, môžete spolujazdca využiť ako svoj „sekretariát”.

Nepodceňujte žiadny druh rozptýlenia 3 fotografie v galérii Nepodceňujte žiadny druh rozptýlenia

6. Jedlo, cigareta a posádka

Medzi najväčšie riziká za volantom preto patrí čokoľvek, čo vodičovi bráni používať obidve ruky. Nemusí ich zamestnávať len telefón, ale napríklad aj jedlo či cigareta. Rizikovosť tohto počínania výrazne zvyšujú aj menšie „nehody”.

Ak napríklad z bagety vypadne časť obloženia, každý človek automaticky pozrie na nohavice alebo sukňu a snaží sa odpadlíka odstrániť. A ak nedajbože s obložením vypadne aj nejaký ten dressing, pozornosť vodiča je zameraná všade inde, len nie na premávku. Pri cigarete navyše môže horúci popol vyvolať aj zaujímavé polotanečné kreácie, ktoré bezpečnosti rozhodne nepomôžu.

Závažnejšie rozptýlenie predstavujú neposedné deti, voľne pobiehajúci chlpáč či šmátranie po niečom životne dôležitom na zadnom sedadle za jazdy. To všetko totiž často núti vodiča odvrátiť zrak od premávky. Uznávame, že vyriešiť prevoz detí tak, aby nerozptyľovali vodiča, nebýva jednoduché. Zvyšné záležitosti už problematické nemusia byť. Pri všetkom platí jedna jediná zásada: bezpečnosť je prvoradá.

TIP: Pes v aute nesmie ohroziť bezpečnosť. Ako ho najlepšie prevážať?

Na záver: Multitasking máva smutný koniec

Dnešný uponáhľaný svet vyžaduje od každého aktívneho človeka vykonávať viaceré činnosti súčasne. Nepochybujeme o tom, že mnohí vodiči naozaj zvládajú za volantom telefón, jedlo, cigaretu a ladenie rádia naraz. Ale len dovtedy, kým v tom najnevhodnejšom okamihu (aspoň z pohľadu takto zaneprázdneného vodiča) nenastane kritická situácia, ktorú je potrebné okamžite a rýchlo riešiť.

Nedostatok použiteľných končatín a oslabená koncentrácia mávajú za následok dopravnú nehodu. V tom lepšom prípade len vo forme dominového efektu na križovatke. Príslušníci tejto špecifickej odrody druhu „homo sapiens volantus” si však neuvedomujú, že všetko, čo urobia, ovplyvní aj ľudí naokolo. Kým sa tento postoj vodičov nezmení, budú majstrov sveta v multitaskingu za volantom nielen plné cesty, ale aj nemocnice a cintoríny. A nanešťastie aj ich skutočných či potenciálnych obetí.


Najnovšie články
Test VW Golf 1.4 TSI: V znamení oblohy

To, čo výrobcovia prezentujú ako športové autá, nemusí zodpovedať realite. Preto sme sa pozreli, aké gény predviedli dvaja tvrdí rivali:...

Kto vyrába najšportovejšie kupé?

EXKLUZÍVNA JAZDA      Jeho celé meno je typicky šľachticky dlhé: Rolls-Royce Phantom Drophead Coupé Series II. Ale stačí krátky čas, aby...

Rolls-Royce Drophead Coupé: Klobúk dolu!

PRVÁ JAZDA      Vyskúšali sme aj najsilnejší dieselový motor 2.0 TDI v kombinácii s pohonom oboch náprav a prevodovkou DSG.

Škoda Octavia Scout: Najrýchlejší diesel

PRVÁ JAZDA   Ford nedávno uviedol špeciálnu verziu typu Fiesta, ktorá okrem farieb zaujala zvýšeným výkonom litrového trojvalca. V...

Najsilnejší litrový motor v praxi

Peugeot si na titule Auto roka, u nás aj v Európe, ozaj zakladá. Viac než marketingové samolepky nás však zaujímali reálne kvality kombi verzie 308 SW.

Test Peugeot 308 SW: Kombi nie je MPV

Receptúra X6 síce spolarizovala publikum, ale na trhu uspela. A ako dopadol pokus posunúť ju aj do segmentu o číslo menšieho, nazvaný X4?

Test BMW X4 35i: Nečakane ostré
Aktuality.sk Sport.sk MobilMania.sk Živé.sk

Kultový francúzsky herec Louis de Funès by dnes oslavoval storočnicu. Komisár Juve naháňajúci Fantomasa, ktorý sa nezmazateľne zapísal do sŕdc...

Nezabudnuteľný Louis de Funès:

Futbalisti Spartaka Trnava majú namierené do play off Európskej ligy. V prvom zápase 3. predkola vyhrali na pôde škótskeho tímu St. Johnstone 2:1. O...

Skvelý výsledok! Trnava vyhrala v Škótsku, hrdinom Schranz

Nový projekt Modbook Pro X chce pretvoriť prenosný počítač od Apple na komplexný tablet.

MacBook Pro ako špičkový tablet

Moderné formy závislosti sa už nemusia nevyhnutne spájať s alkoholom, drogami alebo sexom. Aby ste si vybudovali závislosť, postačí obyčajný počítač...

Facebook je horší ako cigarety
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×