Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Šesť dôvodov, prečo netelefonovať za jazdy

REÁLNY TEST V rámci nášho projektu sme vyskúšali, či telefonovanie a posielanie SMS za jazdy naozaj ovplyvňuje na pozornosť vodiča. Ponúkame súhrn toho, čo sme zistili.

Keďže telefonovanie za volantom je rozšíreným javom na našich cestách, v rámci nášho projektu sme sa rozhodli vyskúšať, do akej miery používanie mobilu ovplyvňuje pozornosť vodiča, jeho reakcie a schopnosť ovládať vozidlo. Dôvodov, prečo sa radšej vyhnúť telefonovaniu, je hneď niekoľko:

1. Slepota pozornosti

Najväčším rizikom pri telefonovaní je tzv. slepota pozornosti. Ak ste si po telefonáte uvedomili, že ste napríklad na diaľnici prešli desiatky kilometrov a vôbec netušili ako, viete, o čom hovoríme. Stáva sa to najmä vtedy, keď ide o závažný alebo dôležitý telefonát, ktorý vyžaduje veľkú pozornosť a sústredenie. Riziká vám popisovať nemusíme, tie si každý súdny človek dokáže spočítať aj sám.

Stalo sa to aj nášmu skúšobnému jazdcovi, ktorý v snahe správne odpovedať na kladené otázky urobil chybu. Na skúšobnej trati zastavil na inom mieste ako mal, pritom trať dobre poznal.

TIP: Prečo telefón skutočne nepatrí za volant

2. Telefonát bez hands-free

Okrem samotného telefonovania je používanie mobilu bez hands-free o stupeň rizikovejšie. V prvom rade preto, že na volante chýba jedna ruka. Dokazujú to aj naše videá, kde jazdci neraz za volantom „čarovali”. Pritom test sme robili v chránenom prostredí s vylúčením premávky. V reálnom svete by vodič mohol mať oveľa väčšie ťažkosti.

Aj profesionálni pretekári v bežnom živote zásadne majú na volante obidve ruky. Je to dôležité najmä pri rýchlej jazde, keď aj menšia nerovnosť, vyjazdená „koľaj” či kameň dokáže auto poslať neželaným smerom a v extrémnych prípadoch doslova vytrhnúť vodičovi volant z ruky. A ak pri preraďovaní rýchlostných stupňov nechá vodič volant úplne bez dozoru, koleduje si o poriadny problém. Dokonca aj v meste.

TIP: Naostro sme vyskúšali, čo spôsobuje telefonovanie za volantom

Pri slalome sa najviac prejavil vplyv telefonovania bez hands-free na schopnosť vodiča ovládať vozidlo. Snímka: Soňa Zverková 3 fotografie v galérii Pri slalome sa najviac prejavil vplyv telefonovania bez hands-free na schopnosť vodiča ovládať vozidlo. Snímka: Soňa Zverková

3. Telefonát pri parkovaní

Mnohí vodiči zvyknú podceňovať telefonát pri parkovaní. Veď auto sa pohybuje pomaly, tak sa nič nedeje. V tom lepšom prípade si nepozornosť odnesie lak alebo blatník. Presne takéto situácie zažili naši skúšobní jazdci, z ktorých každý minimálne raz „škrtol” o pneumatiky.

Reálny svet môže priniesť vážnejšie dôsledky. Najmä vtedy, keď sa za autom z ničoho nič vyskytne chodec. Tí s obľubou prechádzajú pomedzi autá bez toho, aby zaregistrovali, že sú v dráhe parkujúceho vozidla. Lenže vina automaticky padá na vodiča, ktorý podľa zákona nesmie chodca ohroziť ani pri cúvaní.

TIP: Ostrá skúška parkovania potrápila aj profíkov

Telefonovanie ovplyvnilo najmä schopnosť vodiča správne zaparkovať a „neoškrieť” vozidlo. Snímka: Marek Pokrývk 3 fotografie v galérii Telefonovanie ovplyvnilo najmä schopnosť vodiča správne zaparkovať a „neoškrieť” vozidlo. Snímka: Marek Pokrývk

4. Hazardnejšie než Las Vegas: SMS

Niektorí vodiči sa v snahe zatajiť používanie mobilu bez hands-free uchyľujú k niečomu podstatne nebezpečnejšiemu: k písaniu SMS. Problém spočíva v tom, že vodič často odvracia pohľad od premávky a najviac času mu zaberie čítanie správy. Inými slovami, jazdí doslova naslepo.

Potvrdil to aj náš test. Všetci traja vodiči takmer polovicu času strávili s očami uprenými na mobil a čítanie prijatej správy im zabralo dve až dri sekundy.

Nepodceňujte sekundu. Pri rýchlosti 50 km/h totiž auto za tento čas prejde takmer 14 m, pri 80 km/h vyše 22 m a pri 130-kilometrovej rýchlosti až 36 m. Vzhľadom na neustále sa meniacu situáciu v premávke v obciach a počas špičky aj na exponovaných úsekoch diaľnic môže mať chvíľková nepozornosť nedozierne následky. Všimnite si, ako aj profesionálna vodička odvracala zrak pri písaní SMS.

TIP: Ostrý test: SMS spoza volantu

5. Telefonát je nebezpečnejší než rozhovor so spolujazdcom

Nie je rozhovor ako rozhovor. Na prvý pohľad sa môže zdať, že rozhovor so spolujazdcom je rovnako nebezpečný ako telefonát. Samozrejme, pri ostrej výmene názorov si spolujazdec s mobilom môžu podať ruky, za normálny okolností je opak pravdou.

V prvom rade preto, že spolujazdec vidí aktuálnu situáciu a dokáže sa tomu prispôsobiť.  Navyše pri telefonovaní neraz zlý alebo nekvalitný signál oveľa viac zaťažuje zmysly a teda aj pozornosť vodiča než osobný rozhovor. A pokiaľ sa rozhodnete nebrať telefón, môžete spolujazdca využiť ako svoj „sekretariát”.

Nepodceňujte žiadny druh rozptýlenia 3 fotografie v galérii Nepodceňujte žiadny druh rozptýlenia

6. Jedlo, cigareta a posádka

Medzi najväčšie riziká za volantom preto patrí čokoľvek, čo vodičovi bráni používať obidve ruky. Nemusí ich zamestnávať len telefón, ale napríklad aj jedlo či cigareta. Rizikovosť tohto počínania výrazne zvyšujú aj menšie „nehody”.

Ak napríklad z bagety vypadne časť obloženia, každý človek automaticky pozrie na nohavice alebo sukňu a snaží sa odpadlíka odstrániť. A ak nedajbože s obložením vypadne aj nejaký ten dressing, pozornosť vodiča je zameraná všade inde, len nie na premávku. Pri cigarete navyše môže horúci popol vyvolať aj zaujímavé polotanečné kreácie, ktoré bezpečnosti rozhodne nepomôžu.

Závažnejšie rozptýlenie predstavujú neposedné deti, voľne pobiehajúci chlpáč či šmátranie po niečom životne dôležitom na zadnom sedadle za jazdy. To všetko totiž často núti vodiča odvrátiť zrak od premávky. Uznávame, že vyriešiť prevoz detí tak, aby nerozptyľovali vodiča, nebýva jednoduché. Zvyšné záležitosti už problematické nemusia byť. Pri všetkom platí jedna jediná zásada: bezpečnosť je prvoradá.

TIP: Pes v aute nesmie ohroziť bezpečnosť. Ako ho najlepšie prevážať?

Na záver: Multitasking máva smutný koniec

Dnešný uponáhľaný svet vyžaduje od každého aktívneho človeka vykonávať viaceré činnosti súčasne. Nepochybujeme o tom, že mnohí vodiči naozaj zvládajú za volantom telefón, jedlo, cigaretu a ladenie rádia naraz. Ale len dovtedy, kým v tom najnevhodnejšom okamihu (aspoň z pohľadu takto zaneprázdneného vodiča) nenastane kritická situácia, ktorú je potrebné okamžite a rýchlo riešiť.

Nedostatok použiteľných končatín a oslabená koncentrácia mávajú za následok dopravnú nehodu. V tom lepšom prípade len vo forme dominového efektu na križovatke. Príslušníci tejto špecifickej odrody druhu „homo sapiens volantus” si však neuvedomujú, že všetko, čo urobia, ovplyvní aj ľudí naokolo. Kým sa tento postoj vodičov nezmení, budú majstrov sveta v multitaskingu za volantom nielen plné cesty, ale aj nemocnice a cintoríny. A nanešťastie aj ich skutočných či potenciálnych obetí.


Najnovšie články
Test BMW X3 xDrive20d: Rodinná tvár

Úplne nová Micra má prísť už o dva roky. Vydrží dovtedy tá aktuálna po facelifte? Čo ponúka pod agresívnejšie šitým kabátom?

Test Nissan Micra 1.2: Urbanista po plastike

Rovnaký pohon, ale odlišná karoséria, podvozok i vyhotovenie. Čo na tieto rozdiely hovorí kombi strednej triedy s trojcípou hviezdou na čele?

Test Mercedes C220 kombi: Sila DNA

Jazz je typický menšinový žáner. Neoslovuje masy, ale presvedčí kvalitou, spoľahlivosťou a priestrannosťou, tak ako máloktoré iné malé auto.

Jazdená Honda Jazz: Kvalitná muzika

Nové štvorvalce Volvo Drive-E si razia svoju cestu aj do modelu S60. Vyskúšali sme naftový aj benzínový, v modeloch D4 a T5.

Test Volvo S60 D4 a T5: Benzín a diesel po novom

Prvá generácia i30 priniesla začiatok vzostupu značky Hyundai. Nečudo, pri nízkej cene, slušnej výbave a príťažlivom dizajne. Ale pozor, niektoré i30...

Jazdený Hyundai i30: Lacný. A spoľahlivý?

Legendárne americké meno, talianska platforma aj motor, nemecká deväťstupňová prevodovka a neortodoxný dizajn. Ako to všetko ide dokopy?

Test Jeep Cherokee: Tvár alebo srdce?
Aktuality.sk Šport.sk Mobilmánia.sk Živé.sk Čas.sk Adam.sk

Šláger 19. kola slovenskej futbalovej Fortuna ligy je na programe už v piatok. FK Senica v ňom hostí Spartak Trnava. Sledujte ONLINE prenos...

ONLINE: FK Senica - Spartak Trnava

Živé IT  Odídenci z Nokie si pripísali rekord, Antik sa stane satelitným operátorom a Hry o tróny mieria na monitory.

Pompézny Google a prekvapiví Fíni

Napriek nízkemu veku žne toto dievčatko úspechy v modelingu a mnohí ju označujú dokonca za najkrajšie dieťa sveta. Kto sú jeho rodičia?

Ako vyzerajú rodičia krásneho dievčatka?

Mali by sedieť v školských laviciach, a doma sa hrať s autíčkami. Namiesto toho do nich teroristi kopú a bijú ich železnými tyčami, aby ich zocelili.

Drsný výcvik detských džihádistov: Zoceľujú ich bitkou a násilím!
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×