Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Hyundai i40 1.7 CRDi AT: Pre zručných hráčov tetrisu

Sedan prichádza neskôr než kombi a Kórejci asi vedia prečo. Testovali sme ho s najsilnejším naftovým motorom kombinovaným s automatom.
28 10 príspevkov 15.05.2012 / Ján Trangel

Kapitola clanku

O útoku Kórejcov na silné nemecké pozície už bolo popísaných veľa listov papiera. Okrem nižšej strednej triedy, kde práve brúsia meče Hyundai i30 a Kia cee´d, už niekoľko mesiacov zvádza tuhé boje aj väčší Hyundai i40. Netradične prišla na trh ako prvá karosárska verzia kombi, ktorej sme venovali veľký test. Až neskôr kupujúci získali možnosť voľby konzervatívnejšieho sedanu. A práve ten sme testovali s najsilnejším dieselovým agregátom 1.7 CRDi kombinovaným s automatickou prevodovkou.

TIP: Test Hyundai i40 1.6 GDI: Myslí to vážne

Hyundai i40 už poznáme. Verzia sedan ale prišla na trh až po kombíku 28 fotografií v galérii Hyundai i40 už poznáme. Verzia sedan ale prišla na trh až po kombíku

Niekoľko opakovaných fráz

Dizajnovo sa i40 sedan striktne drží súčasnej filozofie automobilky, žiadne veľké prekvapenia teda nečakajte. Na pohľad je badateľná podobnosť s menšou Elantrou, ktorá ale nepôsobí tak honosne ako sedan i40. Zadná časť je prekvapivo masívna – až natoľko, že by ste si pri prvom pohľade mohli tipnúť, že ide o liftback. Zadné sklo ale drží pevne na svojom mieste a batožinový priestor je od kabíny striktne oddelený.

Dĺžka
4740 mm
Šírka
1815 mm
Výška
1470 mm
Rázvor náprav
2770 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 576 kg
Pohotovostná hmotnosť (EU)
1 651 kg
Užitočná hmotnosť
524 kg
Celková hmotnosť
2 100 kg
Objem batožinového priestoru
525 l
Objem palivovej nádrže
70 l

Pri opisovaní interiéru, materiálov a spracovania iba sucho pripomenieme, že úroveň kórejských áut sa za posledné roky výrazne zvýšila. Dokonca natoľko, že môžu smelo konkurovať silným európskym značkám. Vyzdvihnúť musíme logiku usporiadania jednotlivých ovládacích prvkov a ergonómiu interiéru celkovo. Vodič sa za volantom ihneď cíti doma a aj bez ďalšieho skúmania drobných tlačidiel dokáže ovládať všetky potrebné funkcie. Interiéru sme sa detailne venovali vo veľkom teste, teraz sa pozrieme na to zaujímavejšie.

Interiér je dobre navrhnutý aj vypracovaný, po žiadnej stránke k nemu nemáme výhrady 28 fotografií v galérii Interiér je dobre navrhnutý aj vypracovaný, po žiadnej stránke k nemu nemáme výhrady

Vysoká cena za imidž

Karosárska verzia sedan má svoje špecifiká. Nejdeme teraz plakať nad zvažujúcou sa strechou a menej praktickým priestorom pre batožinu. Viac nás zaujímalo ako Hyundai navrhol svoje stredne veľké auto a ako obstojí pri praktickom používaní.

Na zadných sedadlách je na dĺžku dostatok miesta, zvažujúca sa strecha však dáva životný priestor iba jedincom s výškou maximálne 180-185 cm. Našťastie je priestoru pre nohy skutočne dostatok a tak sa aj vyšší pasažier môže na sedadle spustiť trošku nižšie a prečkať tak kratšiu cestu. Jazda na dlhú vzdialenosť by ale istotne nebola pohodlná.

Pohodlné kožené predné sedadlá disponujú ako vyhrievaním, tak chladením nastaviteľným v troch stupňoch 28 fotografií v galérii Pohodlné kožené predné sedadlá disponujú ako vyhrievaním, tak chladením nastaviteľným v troch stupňoch

Ideálny nie je ani batožinový priestor. Papierovo má síce plne konkurencieschopný objem 525 litrov, praktickosť ale po všetkých stránkach trpí. Nakladací otvor je široký, ale nízky, takže doňho naložíte iba menšie predmety. i40 navyše trápi podobný neduh ako napríklad Peugeot 508, aj keď v menšom rozsahu. Keď naprší a voda za zachytí na tesneniach pod zadným oknom, po otvorení kufra niečo málo natečie do priestoru pre batožinu.

Veko batožinového priestoru je malé, rovnako ako otvor ktorý sa pod ním skrýva 28 fotografií v galérii Veko batožinového priestoru je malé, rovnako ako otvor ktorý sa pod ním skrýva

Tvar kufra je nepravidelný a v zadnej časti sa výrazne zužuje. V praxi to znamená, že po sklopení zadných sedadiel (delenie 1:2) síce získate iba mierne zošikmenú plochu, reálne ju ale využijete iba pre prevoz úzkych a dlhých predmetov ako sú lyže či rôzne lišty.

Všimnite si nepravidelnosť tvaru batožinového priestoru a trčiaci reproduktor. Sklopenie sedadiel je síce možné, na prevoz väčších predmetov to ale stále nie je 28 fotografií v galérii Všimnite si nepravidelnosť tvaru batožinového priestoru a trčiaci reproduktor. Sklopenie sedadiel je síce možné, na prevoz väčších predmetov to ale stále nie je

Drobnou nepríjemnosťou je aj trčiaca technika reproduktora, ktorá už tak nízky priestor pre batožinu presne uprostred ešte zužuje. Pri nakladaní kufrov a cestovných tašiek teda budú mať výhodu zruční hráči tetrisu.

Pánty držiace veko kufra sa síce zasúvajú do priestoru a ešte tak uberajú z využiteľného priestoru, sú ale dobre zasunuté do rohov a nie sú až tak obmedzujúce 28 fotografií v galérii Pánty držiace veko kufra sa síce zasúvajú do priestoru a ešte tak uberajú z využiteľného priestoru, sú ale dobre zasunuté do rohov a nie sú až tak obmedzujúce

136 koní ako naftové maximum

Pod kapotu našej testovačky sa dostal naftový štvorvalec s objemom 1,7 litra a továrenským označením CRDi. Silnejšie naladenie ponúka rovných 100 kW (136 k) výkonu a krútiaci moment 330 Nm, ktorý je však dostupný iba v pomerne úzkom spektre otáčok medzi 2 000 a 2 500. Na vrcholnú motorizáciu auta strednej triedy to nie sú vôbec oslnivé parametre. Náš testovací sedan Hyundai i40 bol kombinovaný s automatickou prevodovkou so štandardným hydrodynamickým meničom.

Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 685 cm3
Max. výkon
100 kW/136 k
pri otáčkach
4000/min
Max. krútiaci moment
330 Nm
pri otáčkach
2000-2500/min
Palivo
nafta
Pohon
predná náprava
Prevodovka
6-stupňová automatická

Reálne skúsenosti potvrdili tabuľkové predpoklady. Tento veľký sedan určite nemožno považovať za dynamický. Na bežné presúvanie v meste a okolí je výkonu dostatok. Pri prvej snahe o predbiehanie sa však malé stádo koníkov prejaví. Výrobca do interiéru zabudoval aj tlačidlo šport, ktoré aktivuje dynamický režim. V praxi to znamená toľko, že prevodovka sa snaží motor držať vo vyšších otáčkach a efektom je veľa hluku, vyššia spotreba a trošku trhané reakcie auta. Žiadaná dynamika sa však dostavuje iba veľmi pozvoľna.

Dynamický sedan plne vystihuje aktuálny dizajnový štýl automobilky 28 fotografií v galérii Dynamický sedan plne vystihuje aktuálny dizajnový štýl automobilky

Samotný automat nie je zlý, ale patrí skôr k pomalším a menej pracovitým. O bzvlášť v meste často nepochopiteľne drží otáčky privysoko (bežne 1 900 pri rýchlosti okolo 55 km/h na štvorke), až mu vodič musí pomôcť manuálnym preradením pádlami pod volantom. Pritom pri konkurenčných modeloch to často býva naopak – automaty motor nezmyselne podtáčajú. Pochváliť ale musíme dobré nastavenie pre jazdu do kopca, kedy dokáže automat rozpoznať potrebu výkonu a aj pri bežnom režime si dovolí otáčky cez 3 000. Spomenúť musíme aj dobre fungujúci Auto hold, ktorý však treba vždy po naštartovaní aktivovať.

Skôr nenápadný automat si plní svoju funkciu dobre, ale je určený skôr vodičom orientovaným na komfort. Dynamická jazda mu nevonia 28 fotografií v galérii Skôr nenápadný automat si plní svoju funkciu dobre, ale je určený skôr vodičom orientovaným na komfort. Dynamická jazda mu nevonia

V súčte: automatickú prevodovku by sme po správnosti odporučili k silnejšiemu dieselovému motoru. Ale tu nastáva problém. K Hyundaiu i40 si jednoducho silnejší dieselový motor neobjednáte. Toto považujeme za vážny nedostatok. Jednasedmička je výbornou motorizáciou pre autá o číslo menšie, stredná trieda si ale určite zaslúži niečo viac. Napríklad taký 2.0 CRDi známy z modelu ix35 či Kia Sportage by isto dokázal odviesť dobrú prácu. A keď už motor 1.7 CRDi, tak potom s manuálom. Okrem nižšej spotreby tak pri správnej práci s pákou získate aj lepšiu dynamiku.

TIP: Test Kia Sportage 2.0 CRDi: Na vrchole síl

Cenová vojna

V strednej triede v súčasnosti zúri veľká cenová vojna. Tradiční bojovníci ako VW Passat či Opel Insignia, ale aj odvážni Japonci ako Toyota Avensis sa snažia zraziť cenovku čo najnižšie. V cenových reláciách pod 30 tisíc eur dokážete kúpiť veľmi dobre vybavené auto, a tak cenová výhoda Hyundaia v prípade modelu i40 nie je až taká výrazná. Nami testovaný i40 v najvyššej výbave Premium štartuje na 30 990 eur (aktuálne akciovo znížených o 2 000 eur), s príplatkami za automat a metalický lak sa celková cenovka zastavila na 33 280 eur pred akciovým zvýhodnením.

Dajte liter dole

Výsledkom spojenia dýchavičného motora s klasickým automatom nemôže byť nič iné, než vysoká spotreba. Túto rovnicu nám Hyundai i40 potvrdil aj v praxi. V meste sme ani pri najlepšej vôli nedokázali dosiahnuť výrobcom udávaných 7,2 litra; a to deklarované mestské spotreby v testoch podliezame úplne bežne. Reálne sa spotreba pohybovala okolo ôsmich litrov na 100 km. To je na naftový predohrab so 136 koňmi veľa.

Mesto - normovaná
7,2 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,8 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
4,6 l/100 km
Mesto - počas testu
8,0 l/100 km
Diaľnica - počas testu
7,3 l/100 km
Priemer testu
6,9 l/100 km

Výraznejšie prekvapenia nás nečakali ani na okreskách. Menší výkon a krútiaci moment sa logicky premieta do nutnosti viac podraďovať, a tak reálny priemer dosiahnutý jazdou medzi dedinami južného Slovenska dosahoval 6,5 litra. Za to by mal takto stavaný diesel jazdiť na diaľnici. Ale nejazdí. Pri reálnej stotridsiatke si motor vypýtal až 7,3 litra a točí 2 300 otáčok. Od moderného auta strednej triedy, hoc kombinovaného s automatom, čakáme o liter menej. Trnavská stodesiatka znamená priemer 5,7 litra nafty na 100 km.

Hyundai i40 je príjemné, komfortné auto. Inžinieri sa dobre popasovali s odhlučnením. Pri vyšších rýchlostiach je počuť iba pneumatiky, nápravy aj motor sú úplne tiché. Slabý aerodynamický hluk sa ozýva jedine zo zadnej časti sedanu 28 fotografií v galérii Hyundai i40 je príjemné, komfortné auto. Inžinieri sa dobre popasovali s odhlučnením. Pri vyšších rýchlostiach je počuť iba pneumatiky, nápravy aj motor sú úplne tiché. Slabý aerodynamický hluk sa ozýva jedine zo zadnej časti sedanu

i40 áno, ale jedine kombi s manuálom

Naše stretnutie s týmto testovacím vozidlom nedopadlo práve najšťastnejšie. Hyundai i40 je vskutku dobré auto. Dokonca by si trúfneme povedať, že veľmi dobré – a to po všetkých stránkach. Keď sa ale preňho rozhodnete, jednoznačne odporúčame zvážiť karosériu kombi a dieselový motor kombinovať s manuálnou prevodovkou.

So sedanom si Kórejci neporadili ideálne, batožinový priestor je nepraktický a nakladací otvor nízky. Sklopenie sedadiel tiež praktickosť príliš neposúva a problémom je aj menej priestoru nad hlavami pasažierov v druhom rade – a to napriek vyššie stavanej karosérii a natiahnutej podvozkovej platforme strednej triedy.

Hyundai berie strednú triedu útokom, naráža však na silnú konkurenciu – okrem tradičných značiek v súčasnosti aj na Japoncov 28 fotografií v galérii Hyundai berie strednú triedu útokom, naráža však na silnú konkurenciu – okrem tradičných značiek v súčasnosti aj na Japoncov

Úplne ideálny nie je ani automat kombinovaný so slabším dieselovým motorom. Na už tak malom výkone si hydrodynamický menič vyberá svoju daň a auto tak patrí skôr k slabším. Pokyny vodičovej pravej nohy sa do praxe prenášajú iba pozvoľna a nič na veci nemení ani športový režim. V meste automat naopak drží otáčky privysoko, čo sa odráža na reálnej spotrebe cez osem litrov.

Neprehliadnite: Test Hyundai i40 1.6 GDI: Myslí to vážne

Pochváliť však jednoznačne musíme objektívne aj subjektívne veľmi dobré vyhotovenie interiéru, prepracovanú ergonómiu ovládania, dobrý podvozok nastavený na zlatý stred medzi komfortom a dynamikou a v neposlednom rade aj vydarené odhlučnenie interiéru – a to aj vo vyšších rýchlostiach.

 

Pokračovanie v ďalšej kapitole

 

BANNER300

 

Kapitola clanku

  Test Hyundai i40 1.7 CRDi AT 28 fotografií v galérii Test Hyundai i40 1.7 CRDi AT

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 685 cm3
Max. výkon
100 kW/136 k
pri otáčkach
4000/min
Max. krútiaci moment
330 Nm
pri otáčkach
2000-2500/min
Palivo
nafta
Pohon
predná náprava
Prevodovka
6-stupňová automatická
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4740 mm
Šírka
1815 mm
Výška
1470 mm
Rázvor náprav
2770 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 576 kg
Pohotovostná hmotnosť (EU)
1 651 kg
Užitočná hmotnosť
524 kg
Celková hmotnosť
2 100 kg
Objem batožinového priestoru
525 l
Objem palivovej nádrže
70 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
197 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
11,6 s
Spotreba
Mesto - normovaná
7,2 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,8 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
4,6 l/100 km
Mesto - počas testu
8,0 l/100 km
Diaľnica - počas testu
7,3 l/100 km
Priemer testu
6,9 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
149 g/km
Emisná norma
Euro 5
Cena s DPH
Základná cena modelu
od 20 990 €
Základná cena verzie
od 30 990 €
Cena testovaného exemplára
33 280 €

 

BANNER300


Najnovšie články
Kia omladzuje typy Carens a Soul

Od sitkomov k najúspešnejšej motoristickej relácii. Tak sa dá v krátkosti zhrnúť pôsobenie Matta LeBlanca. Najnovšie si v Top Geare výrazne polepšil, jeho plat...

Top Gear: LeBlanc teraz zarába štvornásobok

Svoje prvé veľké SUV chce Škoda využiť na otvorenie nových trhov. Okrem USA by to mohla byť aj Južná Kórea.

Škoda mieri do Južnej Kórey

Ford uvádza na starom kontinente praktickejšiu verziu malého hot-hatchu, ktorá sa v zámorských obchodoch dala kúpiť už dlhší čas.

Fiesta ST: Päť dverí aj pre Európu

Podľa agentúry Reuters protest viedol k výpadku 114 000 vozidiel v celkovej hodnote 2,5 bilióna wonov (2,02 miliardy eur). Ide tak o najväčšiu stratu vyvolanú...

Hyundai zažil po 12 rokoch celonárodný štrajk

Parížsky autosalón sa radí k tým najväčším. Svoje dvere novinárom otvorí už v priebehu tohto týždňa a bude sa na čo pozerať. My na ňom nebudeme chýbať!

Paríž: Zoznámte sa s 15 hviezdami autosalóna

V prvom tohtoročnom teste 13 zimných pneumatík rozmeru 225/45 R17 H sa ukázalo, že najdrahšie pneumatiky nemusia byť najlepšie. Okrem toho najväčšie mínusy...

Prvý test zimných pneu: Dva plášte majú slabiny
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×