Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Legendárne autá socializmu: Na čom sme jazdili pred rokom 1989?

Zaspomínajme si, ako vyzerali československé cesty pred rokom 1989. Najprv sa budeme venovať automobilom z domáceho chovu.

Za socíku naším cestám dominovala domáca Škoda. Prvé miesto v predajnosti si dodnes česká značka udržala, no už nemá takmer stopercentný podiel. Obraz našich ciest zmenila aj možnosť dovozu jazdených automobilov zo zahraničia. Ako to u nás vyzeralo pred revolúciou?

Škode patrí vrchol od nepamäti

Asi ani neexistuje dobová fotografia československého parkoviska, na ktorom je menej Škodoviek než automobilov iných značiek. Výsadné postavenie domácej značky sa výrazne podpísalo na jej produktovej palete, ktorá dlhé desaťročia pozostávala z jedného alebo dvoch modelov a ich verzií.

TIP: Desať nezabudnuteľných socialistických automobilov

Prvou Škodou v socialistickej ére Československa bol typ 1200 z roku 1952, ktorý po úpravách (1201, 1202) prežil až do začiatku sedemdesiatych rokov. Paralelne s ním sa však v roku 1955 začal vyrábať menší model 440, ktorý s faceliftom dostal meno Octavia. Verzia kombi sa udržala vo výrobe do roku 1971.

Prvá Octavia ukončila na dlhý čas éru motora vpredu v Škode 20 fotografií v galérii Prvá Octavia ukončila na dlhý čas éru motora vpredu v Škode  

V tom čase však už mali Čechoslováci inú vysnívanú Škodovku. Od roku 1964 sa vyrábala embéčka, ktorá presedlala z dovtedy zaužívanej koncepcie motora uloženého vpredu a pohonu zadných kolies na koncepciu „všetko vzadu“. Nikoho vo vedení automobilky netrápilo, že výrobcovia spoza opony už pomaly začínali uprednostňovať schému „všetko vpredu“. Veď prečo by aj trápilo, keď odbyt mali zaručený tak či onak. Škodu 1000 MB vystriedal koncom šesťdesiatych rokov model 100, ktorý bol opäť iba jej derivátom s mierne aktualizovaným dizajnom.

Embéčka je blízkym príbuzným elegantného kupé 110 R 20 Embéčka je blízkym príbuzným elegantného kupé 110 R Embéčka je blízkym príbuzným elegantného kupé 110 R 20 Embéčka je blízkym príbuzným elegantného kupé 110 R
Embéčka je blízkym príbuzným elegantného kupé 110 R

Väčší skok zaznamenala Škoda v roku 1977 s modelovým radom 105/120, ktorý si však zachoval v tom čase už skutočne archaickú koncepciu motora vzadu. Cenník Mototechny z rokov 1977 – 1978 prezrádza, že Škoda 105 S stála 56 000 Kčs, 120 L stála 58 800 Kčs a za vrchol s výbavou GLS si pýtali 65 000 Kčs. Najdrahšou Škodou v tom čase bola Erka (110R) za 66 800 Kčs. V roku 1977 bola priemerná mzda v Československu 2 412 Kčs. Na stopäťku ste teda potrebovali viac než 23 výplat, na vzrušujúcu Erku takmer 28 výplat.

Ďalšia modernizácia zmenila v podstate iba plechy 20 fotografií v galérii Ďalšia modernizácia zmenila v podstate iba plechy

Prechod na pohon predných kolies prišiel až tesne pred pádom totality. Škoda predstavila moderný Favorit s karosériou hatchback. O jeho vzhľad sa postaralo preslávené štúdio Bertone.

Nástup Faťáka

Cena nového Favoritu bola 84 600 Kčs, no dostať sa k nemu nebolo také jednoduché. Dnes sú už ľudové poradovníky a nepretržitá občianska stráž pred Mototechnou legendou. Priemerná hrubá mzda bola v Československu v roku 1988 na úrovni 3 020 Kčs. Novému Favoritu sa teda rovnalo asi 28 výplat. V roku 2011 bola na Slovensku priemerná hrubá mzda 786 eur. Najlacnejšia Škoda Citigo dnes stojí 7 390 eur, čo zodpovedá asi deväť a pol násobku priemerného hrubého mesačného príjmu Slováka.

Favorit spôsobil v roku 1987 senzáciu 20 fotografií v galérii Favorit spôsobil v roku 1987 senzáciu

Poviete si: ale veď Favorit sa s Citigo nedá porovnávať, to bolo rodinné auto. Poďme sa teda pozrieť optikou čísel, ako sa Citigo líši od slávneho Faťáka. Pre úplnosť uvádzame aj miery Fabie, ktorá momentálne štartuje cenou 8 407 eur, teda takmer 11 priemerných platov.

 
Škoda Favorit
Škoda Citigo
Škoda Fabia
Dĺžka (mm)
3815
3563
4000
Šírka (mm)
1620
1641
1642
Výška (mm)
1415
1478
1498
Rázvor (mm)
2450
2420
2465
Bat. Priestor (l)
251
251
315

Ak sa na to pozrieme z druhej strany, 28 dnešných hrubých výplat vyváži auto za 22 000 eur. Vlajková loď Škoda Superb začína od 23 087 eur. K tomu netreba žiadny komentár. Favorit však nebol základným modelom. Do roku 1990 sa vyrábali ešte Škodovky s motorom vzadu. Model 105 stál v roku 1988 57 780 Kčs. Stopäťku teda vyvážilo necelých 19 výplat.

Aby bola mozaika kompletná, pozrime sa aj na cenu benzínu. V roku 1988 stál liter 8,80 Kčs. Z priemernej hrubej mzdy sa dalo teda natankovať 343 litrov benzínu. Z minuloročnej priemernej hrubej mzdy sa dá pri cene 1,592 €/l natankovať 494 litrov.

Porovnanie platov v minulosti a súčasnosti je iba čisto informatívne a má iba orientačný charakter. Článok si nekladie za cieľ detailne skúmať rozdiely v životnej úrovni, vývoji trhov a ďalších spoločenských aspektoch rozdielnych období.

 

Za Tatrou sa blýska

S nástupom socíku sa mnohí menší výrobcovia povojnového Československa s produkciou osobných automobilov rozlúčili. Vytratili sa značky ako Aero, Praga, či Walter. Okrem Škody zostala pri individuálnej osobnej preprave ešte Tatra, ktorá však nebola práve ľudovou automobilkou.

Plánované hospodárstvo nastupujúcej Komunistickej strany splodilo prvú Tatru v roku 1948, kedy sa začala výroba modelu T600 nazývaného Tatraplan. Po troch rokoch súdruhovia rozhodli, že Tatra sa má sústrediť iba na výrobu nákladných áut a výrobu Tatraplanu presťahovali do továrne Škoda, kde sa pokračovateľ prúdnicovej tradície vyrábal do roku 1952. Priamy nástupca bol zamietnutý s tým, že luxusné vozidlá pre politické a hospodárske špičky sa budú dovážať od veľkého sovietského brata.

Prvou súdružskou Tatrou bol Tatraplan 20 fotografií v galérii Prvou súdružskou Tatrou bol Tatraplan

Pochybná kvalita a oneskorené dodávky sovietskych limuzín prinútili našich súdruhov prehodnotiť svoje rozhodnutie a oštempľovať odobrenie výroby luxusného koča na domácej pôde. Zrodila sa famózna Tatra 603, ktorá je na jednej strane mementom komunistického režimu, no ak sa odosobníme, aerodynamický koráb je pýchou histórie československého automobilizmu.

Šesťstotrojka bola postrachom a zároveň pýchou 20 fotografií v galérii Šesťstotrojka bola postrachom a zároveň pýchou

Šesťstotrojka mala vzduchom chladený osemvalec s objemom 2,5 litra umiestnený vzadu. Výkon 70 kW (95 k) stačil na rýchle a elegantné presuny v maximálnom pohodlí. Za dvadsať rokov produkcie sa vyrobilo cez 20 tisíc kusov v troch verziách. Šesťstotrojky sa len zriedka dostali do rúk súkromných vlastníkov, boli vyhradené na prevoz politikov a reprezentantov štátnych podnikov.

Tatra 613 stála 284 tisíc korún 20 fotografií v galérii Tatra 613 stála 284 tisíc korún

Nástupca, Tatra 613, prišiel v roku 1974. Zachoval koncepciu predchodcu, no dostal moderné, hranatejšie tvary od karosárne Vignale. Tatra 613 sa po niekoľkých modernizáciách vyrábala až do polovice deväťdesiatych rokov. Cenník Mototechny z roku 1977 hlási, že šesťstotrinástka stojí závratných 284 tisíc Kčs. Aby si ju bežný smrteľník mohol kúpiť, potreboval na to skoro 118 mesačných platov. Premietnuté na dnešné pomery, cenovým ekvivalentom Tatry 613 je auto za asi 93 000 eur, teda napríklad solídne vybavené sedmičkové BMW, Audi A8, alebo Mercedes triedy S.

V ďalšom pokračovaní článku sa budeme venovať totalitnej ponuke zahraničných automobilov. Neobídeme produkciu krajín na východ ani na západ od nás a zaspomíname si, kto bol do roku 1989 kráľom československých ciest.


Najnovšie články
Opravy ciest I. triedy môžu stáť 5,1 mil. eur

Na začiatku aféry GM sa oficiálne hovorilo o 13 obetiach na životoch v súvislosti s chybným zapaľovaním. V priebehu mesiaca sa tento počet...

Aféra GM: Počet obetí stúpa

Najnovší crash test dokazuje, ako sa minerálka, jablko alebo konzerva môžu zmeniť na vražedný nástroj.

Ako sa nákup mení na vražednú zbraň

Dolárové ceny ropy aj minulý týždeň klesli, európske čerpačky však výraznejšie zlacnenie nateraz nečaká. Príčinou je prudké oslabenie eura...

Ropa klesá, ale netešme sa predčasne

V rámci druhej etapy rekonštrukcie havarijných úsekov ciest II. a III. triedy opraví štrnásť úsekov v celkovej dĺžke vyše 14 kilometrov.

Prešovský kraj obnoví ďalšie cesty

Brusel v spore o náplň do klimatizácií zvyšuje tlak na Nemecko. Ignoruje pritom výsledky najnovších testov, ktoré potvrdili zdravotné...

Brusel zvyšuje tlak na Nemecko

Veľkú Lomnicu a Huncovce obíde nová 11,1 kilometra dlhá štvorprúdovka z východnej strany, okolo Kežmarku pôjde zo západu.

I/67 dokončia najskôr v r. 2020
Aktuality.sk Šport.sk Mobilmánia.sk Živé.sk Čas.sk Adam.sk

A opäť tu máme návrh na vyhlásenie konkurzu na firmu Váhostav. Len nedávno sme písali, že spoločnosť patriaca Jurajovi Širokému, teda bývalému...

Komentár: Nesplácať svoje dlhy a stále vyhrávať štátne zákazky. To je tak slovenské

Výrobca pri opisovaní fotoaparátu v novom iPhone 6 nešetril superlatívmi. Zmeny sa dostavili, nie sú však výrazné.

Fotosúboj iPhone 5S vs. iPhone 6

Kedysi štvrté najväčšie jazero na svete dnes takmer prestalo existovať. Môžu za to desaťročia neviazaného zavlažovania, ktoré sa začalo ešte za čias...

Smutný pohľad skazy: Zbohom, Aral!

Zvedavosť býva niekedy naozaj neprekonateľná. Na vlastné súčiastky sa o tom presvedčil predvádzací smartfón. Pomohli mu samozvaní búrači mýtov.

Chlapci skúšali ohnúť nový iPhone 6 Plus a...
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×