Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Legendárne autá socializmu: Na čom sme jazdili pred rokom 1989?

Zaspomínajme si, ako vyzerali československé cesty pred rokom 1989. Najprv sa budeme venovať automobilom z domáceho chovu.

Za socíku naším cestám dominovala domáca Škoda. Prvé miesto v predajnosti si dodnes česká značka udržala, no už nemá takmer stopercentný podiel. Obraz našich ciest zmenila aj možnosť dovozu jazdených automobilov zo zahraničia. Ako to u nás vyzeralo pred revolúciou?

Škode patrí vrchol od nepamäti

Asi ani neexistuje dobová fotografia československého parkoviska, na ktorom je menej Škodoviek než automobilov iných značiek. Výsadné postavenie domácej značky sa výrazne podpísalo na jej produktovej palete, ktorá dlhé desaťročia pozostávala z jedného alebo dvoch modelov a ich verzií.

TIP: Desať nezabudnuteľných socialistických automobilov

Prvou Škodou v socialistickej ére Československa bol typ 1200 z roku 1952, ktorý po úpravách (1201, 1202) prežil až do začiatku sedemdesiatych rokov. Paralelne s ním sa však v roku 1955 začal vyrábať menší model 440, ktorý s faceliftom dostal meno Octavia. Verzia kombi sa udržala vo výrobe do roku 1971.

Prvá Octavia ukončila na dlhý čas éru motora vpredu v Škode 20 fotografií v galérii Prvá Octavia ukončila na dlhý čas éru motora vpredu v Škode  

V tom čase však už mali Čechoslováci inú vysnívanú Škodovku. Od roku 1964 sa vyrábala embéčka, ktorá presedlala z dovtedy zaužívanej koncepcie motora uloženého vpredu a pohonu zadných kolies na koncepciu „všetko vzadu“. Nikoho vo vedení automobilky netrápilo, že výrobcovia spoza opony už pomaly začínali uprednostňovať schému „všetko vpredu“. Veď prečo by aj trápilo, keď odbyt mali zaručený tak či onak. Škodu 1000 MB vystriedal koncom šesťdesiatych rokov model 100, ktorý bol opäť iba jej derivátom s mierne aktualizovaným dizajnom.

Embéčka je blízkym príbuzným elegantného kupé 110 R 20 Embéčka je blízkym príbuzným elegantného kupé 110 R Embéčka je blízkym príbuzným elegantného kupé 110 R 20 Embéčka je blízkym príbuzným elegantného kupé 110 R
Embéčka je blízkym príbuzným elegantného kupé 110 R

Väčší skok zaznamenala Škoda v roku 1977 s modelovým radom 105/120, ktorý si však zachoval v tom čase už skutočne archaickú koncepciu motora vzadu. Cenník Mototechny z rokov 1977 – 1978 prezrádza, že Škoda 105 S stála 56 000 Kčs, 120 L stála 58 800 Kčs a za vrchol s výbavou GLS si pýtali 65 000 Kčs. Najdrahšou Škodou v tom čase bola Erka (110R) za 66 800 Kčs. V roku 1977 bola priemerná mzda v Československu 2 412 Kčs. Na stopäťku ste teda potrebovali viac než 23 výplat, na vzrušujúcu Erku takmer 28 výplat.

Ďalšia modernizácia zmenila v podstate iba plechy 20 fotografií v galérii Ďalšia modernizácia zmenila v podstate iba plechy

Prechod na pohon predných kolies prišiel až tesne pred pádom totality. Škoda predstavila moderný Favorit s karosériou hatchback. O jeho vzhľad sa postaralo preslávené štúdio Bertone.

Nástup Faťáka

Cena nového Favoritu bola 84 600 Kčs, no dostať sa k nemu nebolo také jednoduché. Dnes sú už ľudové poradovníky a nepretržitá občianska stráž pred Mototechnou legendou. Priemerná hrubá mzda bola v Československu v roku 1988 na úrovni 3 020 Kčs. Novému Favoritu sa teda rovnalo asi 28 výplat. V roku 2011 bola na Slovensku priemerná hrubá mzda 786 eur. Najlacnejšia Škoda Citigo dnes stojí 7 390 eur, čo zodpovedá asi deväť a pol násobku priemerného hrubého mesačného príjmu Slováka.

Favorit spôsobil v roku 1987 senzáciu 20 fotografií v galérii Favorit spôsobil v roku 1987 senzáciu

Poviete si: ale veď Favorit sa s Citigo nedá porovnávať, to bolo rodinné auto. Poďme sa teda pozrieť optikou čísel, ako sa Citigo líši od slávneho Faťáka. Pre úplnosť uvádzame aj miery Fabie, ktorá momentálne štartuje cenou 8 407 eur, teda takmer 11 priemerných platov.

 
Škoda Favorit
Škoda Citigo
Škoda Fabia
Dĺžka (mm)
3815
3563
4000
Šírka (mm)
1620
1641
1642
Výška (mm)
1415
1478
1498
Rázvor (mm)
2450
2420
2465
Bat. Priestor (l)
251
251
315

Ak sa na to pozrieme z druhej strany, 28 dnešných hrubých výplat vyváži auto za 22 000 eur. Vlajková loď Škoda Superb začína od 23 087 eur. K tomu netreba žiadny komentár. Favorit však nebol základným modelom. Do roku 1990 sa vyrábali ešte Škodovky s motorom vzadu. Model 105 stál v roku 1988 57 780 Kčs. Stopäťku teda vyvážilo necelých 19 výplat.

Aby bola mozaika kompletná, pozrime sa aj na cenu benzínu. V roku 1988 stál liter 8,80 Kčs. Z priemernej hrubej mzdy sa dalo teda natankovať 343 litrov benzínu. Z minuloročnej priemernej hrubej mzdy sa dá pri cene 1,592 €/l natankovať 494 litrov.

Porovnanie platov v minulosti a súčasnosti je iba čisto informatívne a má iba orientačný charakter. Článok si nekladie za cieľ detailne skúmať rozdiely v životnej úrovni, vývoji trhov a ďalších spoločenských aspektoch rozdielnych období.

 

Za Tatrou sa blýska

S nástupom socíku sa mnohí menší výrobcovia povojnového Československa s produkciou osobných automobilov rozlúčili. Vytratili sa značky ako Aero, Praga, či Walter. Okrem Škody zostala pri individuálnej osobnej preprave ešte Tatra, ktorá však nebola práve ľudovou automobilkou.

Plánované hospodárstvo nastupujúcej Komunistickej strany splodilo prvú Tatru v roku 1948, kedy sa začala výroba modelu T600 nazývaného Tatraplan. Po troch rokoch súdruhovia rozhodli, že Tatra sa má sústrediť iba na výrobu nákladných áut a výrobu Tatraplanu presťahovali do továrne Škoda, kde sa pokračovateľ prúdnicovej tradície vyrábal do roku 1952. Priamy nástupca bol zamietnutý s tým, že luxusné vozidlá pre politické a hospodárske špičky sa budú dovážať od veľkého sovietského brata.

Prvou súdružskou Tatrou bol Tatraplan 20 fotografií v galérii Prvou súdružskou Tatrou bol Tatraplan

Pochybná kvalita a oneskorené dodávky sovietskych limuzín prinútili našich súdruhov prehodnotiť svoje rozhodnutie a oštempľovať odobrenie výroby luxusného koča na domácej pôde. Zrodila sa famózna Tatra 603, ktorá je na jednej strane mementom komunistického režimu, no ak sa odosobníme, aerodynamický koráb je pýchou histórie československého automobilizmu.

Šesťstotrojka bola postrachom a zároveň pýchou 20 fotografií v galérii Šesťstotrojka bola postrachom a zároveň pýchou

Šesťstotrojka mala vzduchom chladený osemvalec s objemom 2,5 litra umiestnený vzadu. Výkon 70 kW (95 k) stačil na rýchle a elegantné presuny v maximálnom pohodlí. Za dvadsať rokov produkcie sa vyrobilo cez 20 tisíc kusov v troch verziách. Šesťstotrojky sa len zriedka dostali do rúk súkromných vlastníkov, boli vyhradené na prevoz politikov a reprezentantov štátnych podnikov.

Tatra 613 stála 284 tisíc korún 20 fotografií v galérii Tatra 613 stála 284 tisíc korún

Nástupca, Tatra 613, prišiel v roku 1974. Zachoval koncepciu predchodcu, no dostal moderné, hranatejšie tvary od karosárne Vignale. Tatra 613 sa po niekoľkých modernizáciách vyrábala až do polovice deväťdesiatych rokov. Cenník Mototechny z roku 1977 hlási, že šesťstotrinástka stojí závratných 284 tisíc Kčs. Aby si ju bežný smrteľník mohol kúpiť, potreboval na to skoro 118 mesačných platov. Premietnuté na dnešné pomery, cenovým ekvivalentom Tatry 613 je auto za asi 93 000 eur, teda napríklad solídne vybavené sedmičkové BMW, Audi A8, alebo Mercedes triedy S.

V ďalšom pokračovaní článku sa budeme venovať totalitnej ponuke zahraničných automobilov. Neobídeme produkciu krajín na východ ani na západ od nás a zaspomíname si, kto bol do roku 1989 kráľom československých ciest.


Najnovšie články
Na kysuckej D3 začali raziť tunel

Zo značky sídliacej v talianskom meste Maranello sa má stať samostatná firma. Oddelenie sa má dokončiť na budúci rok.

Ferrari sa má odčleniť od koncernu

Vybudovanie fabriky s rozlohou 6 000 m2 stálo 4 milióny eur, zamestnanie v nej nájde viac než 50 ľudí.

VW otvoril nástrojáreň v Stupave

Vo štvrtok 30. októbra sa odštartujú práce na tuneli s dĺžkou 420 metrov, ktorý bude súčasťou diaľnice D3 medzi Slovenskom a Poľskom.

Tunel Svrčinovec začnú raziť

Striedavé radenie sa stáva na našich cestách bežným javom, v mnohých prípadoch však dochádza k nepochopeniu a následnému chaosu. Pravidlá...

Viete ako sa má správne zipsovať?

Za deväť mesiacov roka japonská skupina predala viac ako 7,6 mil. áut, vďaka čomu si udržala náskok pred konkurentmi Volkswagen a General Motors

Toyota zostáva globálnou jednotkou

Hoci sa Brent stabilizoval, faktory, ktoré viedli k jeho prudkému prepadu, však pretrvávajú. Analytici preto stabilizáciu považujú len...

Palivá budú ďalej zlacňovať
Aktuality.sk Šport.sk Mobilmánia.sk Živé.sk Čas.sk Adam.sk

Futbalisti AS Trenčín zvíťazili v piatkovom domácom stretnutí 16. kola najvyššej slovenskej dlhodobej súťaže Fortuna ligy nad hráčmi MFK Ružomberok...

Neskutočný zápas! Trenčín po šialenom závere zdolal Ružomberok

Živé IT   Slováci majú byť na čo pyšní, predpoveď z filmu sa vyplnila, budúcnosť bude veľkým bojom.

Lietajúce auto a rekordný zoskok

Vďaka dátam o záručných opravách zostavila britská firma najhoršie auto na svete, ktoré by potrebovalo servisné zásahy každý mesiac.

Najporuchovejšie auto na svete

V pornokariére už Lola Taylor zažila všeličo! Avšak brutalita, s akou ju v istom byte hodiny znásilňovali a bili dvaja Rusi, ju dohnala k zúfalému...

Hodiny brutálne znásilňovali pornohviezdu! Tá potom ...
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×