Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Ostrý test: SMS spoza volantu

VIDEO
Čítanie a posielanie SMS spoza volantu sa stalo rozšíreným fenoménom. Vyskúšali sme, ako textové správy ovplyvňujú pozornosť vodiča.
2 19 príspevkov 02.05.2012 / redakcia

Mnohí vodiči uznávajú, že telefón v žiadnej forme za volant nepatrí, no i napriek tomu ho používajú. Sú však aj takí, ktorí sa snažia zatajiť jeho používanie bez hands-free písaním SMS. Takéto počínanie je ale typickým príkladom lovenia komára puškou.

TIP: Prečo telefón skutočne nepatrí za volant

Adrenalínový chodec

Najväčšie riziko pri čítaní a písaní SMS správ spočíva nielen v znížení koncentrácie, ale predovšetkým v odvrátení zraku od premávky. Vodič tak koná každých pár sekúnd, stráca prehľad o premávke a ľahko môže vojsť do protismeru, skrížiť dráhu vozidla v susednom jazdnom pruhu či zraziť chodca.

Ilustračná snímka Ilustračná snímka

Práve chodcov môžeme označiť za najrizikovejšiu skupinu, nakoľko sa často správajú, akoby im úplne chýbal pud sebazáchovy. Skok do vozovky a beh na autobus patria medzi najobľúbenejšie adrenalínové disciplíny. Däniken by sa potešil, keby zistil, koľko chodcov ovláda telepatiu. Musia predsa vedieť, že za volantom blížiaceho auta sedí naplno sústredný a zodpovedný vodič, ktorému by ani na um neprišlo ladiť rádio, telefonovať alebo písať SMS.

Kto by len odolal SMS-ke?

„Telepatov” preto asi prekvapia výsledky množstva prieskumov, výskumov a ďalších aktivít im podobných. Ako príklad môžeme uviesť štúdiu, ktorú nedávno pre Ford of Europe vypracovala spoločnosť TNS Research International. Vyplýva z nej, že až polovica európskych vodičov za volantom číta a posiela SMS.

TIP: Naostro sme vyskúšali, čo spôsobuje telefonovanie za volantom

A hoci si drvivá väčšina z nich uvedomuje rizikovosť svojho počínania, paradoxne len polovica uznáva, že to vážne ovplyvňuje ich pozornosť. „Čítanie SMS za volantom však nebezpečne odvádza pozornosť od premávky,” varuje hlavný inžinier Ford of Europe Christof Kellerwessel.

Inštitút Virginia Tech Transportation Institute (VTTI) zas zistil, že vodič, ktorý číta alebo píše SMS správu, má vyše 75 percent času oči upriamené na mobil. Z každých šiestich sekúnd jazdy tak až 4,6 sekundy vôbec nesleduje situáciu okolo seba, čo niekoľkonásobne zvyšuje riziko nehody. Okrem nepozornosti sa predlžuje reakčný čas natoľko, že aj mierne podnapitý vodič je schopný zareagovať skôr.

TIP: Ostrá skúška parkovania potrápila aj profíkov

Test SMS naostro

Po sérii testov s telefonovaním pri jazde a parkovaní sme sa rozhodli vyskúšať, ako naši jazdci zvládnu SMS-kovanie počas slalomu a vyhýbacieho manévra. Úlohou vodičov bolo za jazdy nahlas prečítať doručenú správu, ktorej text vopred nepoznali: „Porada sa presúva do centra. Budeš tam?” Až tesne pred jazdou sa dozvedeli požadovanú odpoveď, ktorá znela: „Dobre. Budem tam.”

Ilustračná snímka Ilustračná snímka

Ján Močko: Polovica jazdy na slepo

Inštruktor školy šmyku prešiel trať bez jediného zaváhania a len o sekundu pomalšie než bez mobilu. Stanovenú textovú správu síce úspešne odoslal, no polovicu času, čiže v priemere každú druhú sekundu sa pozeral do mobilu. Najviac času – tri sekundy – strávil pri čítaní správy. Pri rýchlosti 50 km/h by tak prešiel vyše 40 m. To je dosť času a priestoru na nehodu.

  • Čas (SMS): 00:31:08
  • Počet pohľadov na mobil: 17
  • Čas venovaný mobilu: 00:14:06
  • Čas (bez mobilu): 00:30:04
  • Chyby počas jazdy: 0
  • SMS: odoslaná

Andrej Andil: Trať prešiel bez chyby

Je známa vec, že mladí ľudia „frčia” na textových správach a Andrej nebol výnimkou. Napriek nedostatku šoférskych skúseností trať prešiel bez chyby a požadovanú správu odoslal. Písaniu a čítaniu správy venoval zhruba toľko času, čo Soňa. To môže mať na ceste fatálne dôsledky, pretože Andrej je zatiaľ nováčik a nemusí rýchlo a správne zareagovať.

  • Čas (SMS): 00:47:00
  • Počet pohľadov na mobil: 12
  • Čas venovaný mobilu: 00:22:03
  • Čas (bez mobilu): 00:37:00
  • Chyby počas jazdy: 0
  • SMS: odoslaná

Soňa Zverková: Trápenie nad trápenie

Naša vodička sa s posielaním SMS poriadne natrápila. Dotykový displej a dlhé nechty skomplikovali písanie odpovede, ktorú napokon nestihla odoslať. Soňa, podobne ako Jano, v priemere polovicu jazdy nesledovala situáciu, ale na rozdiel od kolegu bojovala s mobilom až do úplného konca. Ako sama priznáva, SMS nepatria medzi jej koníčky ani v bežnom živote a za volantom už vôbec. Dúfame, že jej tento zodpovedný prístup vydrží.

  • Čas (SMS): 00:46:02
  • Počet pohľadov na mobil: 19
  • Čas venovaný mobilu: 00:22:07
  • Čas (bez mobilu): 00:56:04
  • Chyby počas jazdy: 0
  • SMS: neodoslaná

Čo sme zistili

Hoci sa na prvý pohľad môže zdať, že sme sa zamerali na úspešnosť testovacích jazdcov pri čítaní a odosielaní SMS, opak je pravdou. Zaujímal nás vodič, lepšie povedané jeho pohľad. Z videí je jasné, že všetci jazdci museli často odvracať oči od trate a zhruba polovicu času pozerali na mobilný telefón.

Ak to spriemerujeme, každú druhú sekundu sa pozerali inam. Na prvý pohľad ide o banálne číslo, ak však rýchlosť jazdy prepočítame na vzdialenosť, výsledok je čokoľvek, len nie banálny. Pri 50 km/h prejde vozidlo za sekundu takmer 14 metrov, na diaľnici pri 130 km/h je to až 180 m doslova na slepo.

Ak sa chcete vyhnúť riziku, nereagujte na žiadnu aktivitu mobilného telefónu. Riešením je stíšiť zvonenie a najideálnejšou možnosťou je mobil úplne vypnúť. I keď to pravdepodobne nikto neurobí, rozhodne zvážte, či na správu zareagujete. Uvedomte si, že telefonát (samozrejme s hands-free) je rýchlejší a vybavenie záležitosti zaberie podstatne menej času než písanie správy. Ak má niekto čas na vyťukávanie písmeniek, určite na odpoveď počká, kým odstavíte vozidlo alebo dorazíte do cieľa.

Na záver ponúkame video, ktoré výrečnejšie než akékoľvek odborné posudky dokazuje, ako jediná sekunda nepozornosti môže zničiť životy mnohých ľudí a rodín:

Projekt Rozptyľovanie za volantom pripravila redakcia AutoMoto.sk v spolupráci s partnermi: Škola šmyku Driving Academy, Policajný zbor SR, Ústav súdneho inžinierstva, Záchranná služba Falck.


Najnovšie články
Jazdený Lexus IS: Lepšia verzia BMW 3

Mercedes novým kupé AMG GT ponúka to, čo Porsche typom 911. Alebo žeby ešte niečo lepšie? Porovnávací test redakcie AUTO BILD dáva odpoveď

Mercedes-AMG GT S vs. Porsche 911 Turbo

Takmer pol roka a osem tisíc kilometrov nám dali možnosť pozornejšie si preklepnúť pohonný agregát a podvozok základnej naftovej štvorkolky Škoda Yeti.

Škoda Yeti 2.0 TDI 4x4: Solídna technika

Tretia generácia terénne ladeného kombi prišlo zo Škandinávie pred dlhými ôsmimi rokmi, no na dôchodok si ešte počká. Ako pôsobí tento model dnes?

Test Volvo XC70 D4: Starne so cťou

ôsma generácia Volkswagenu Passat zanechala pri našom prvom teste pár otázok. Ako na ne odpovie verzia kombi s najsilnejším naftovým motorom?

Test VW Passat Variant BiTDI: Obhajoba

Jeho najmladšie exempláre sú 17 rokov staré, stal sa už takmer klasikou a za neveľa peňazí ponúka kopu komfortu aj praktickosti.

Jazdený Saab 9000: Vzácny lacný luxus

Druhá generácia silnej naftovej iks-šestky pôsobí ešte svalnatejšie než doteraz a sľubuje, že bude rýchlejšia i úspornejšia. Dokáže to splniť?

Test BMW X6 M50d: Pán kontroverzný
Aktuality.sk Šport.sk Mobilmánia.sk Živé.sk Čas.sk Adam.sk

Vláda chce urobiť všetko pre posilnenie nezabezpečených veriteľov vo veriteľských výboroch.

Vláda preruší proces reštrukturalizácie Váhostavu

Analytická spoločnosť IHS sa pozrela na ceny jednotlivých komponentov, ktoré tvoria celok v podobe najodvážnejšieho modelu Samsungu za posledné roky.

Reálna cena Galaxy S6 Edge? Vraj tri stovky

Už prejdú skoro tri roky, čo pápež Benedikt XVI. odvolal Róberta Bezáka z funkcie trnavského arcibiskupa.

Bezák si hľadá prácu: Má to ale háčik

Chodili sa naňho pozerať státisíce ľudí. Pre nešťastnú nehodu sa stal exemplárom v cirkuse.

Tohto človeka volali
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×