Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Nová Kia ceed: Smelý Kórejčan zo Slovenska

PRVÁ JAZDA Druhá generácia modelu Kia cee'd má so svojim predchodcom spoločné prakticky iba meno. Kórejský hatchback prešiel medzigeneračne obrovskými zmenami a stal sa z neho silný hráč.
36 60 príspevkov 24.04.2012 / Marek Pokrývka

Zhruba pred mesiacom opustili výrobné pásy žilinskej továrne Kia Motors prvé kusy modelu cee'd druhej generácie. Juhokórejská automobilka svojmu novému dieťaťu verí a dúfa, že sa v preplnenom C-segmente presadí. Na cestách v okolí španielskej Marbelly sme vyskúšali, či sa nový cee'd môže smelo pozrieť do očí najlepším zástupcom tejto triedy.

Druhá generácia Kie cee'd sa snaží zaujať aj originálnym dizajnom 36 fotografií v galérii Druhá generácia Kie cee'd sa snaží zaujať aj originálnym dizajnom

Národnostný mix s prekvapujúcim výsledkom

Kórejský automobil navrhnutý Nemcom a vyrábaný na Slovensku. Príliš šialená kombinácia na to, aby bol výsledok pekný? Ani náhodou. Šéfdizajnér automobilky Kia Peter Schreyer šmaril do koša nevýrazný exteriér prvej generácie typu cee'd a nakreslil automobilu celkom novú tvár. Nešetril pri tom korením v podobe ostrých línií.

Kia cee'd: Rozmery
Dĺžka
4 310 mm
Šírka
1 780 mm
Výška
1 470 mm
Rázvor
2 650 mm
Batožinový priestor
380 l

Nový cee'd má dynamickú siluetu s výrazne stúpajúcim profilom bočných okien. V prednej časti zaujme typická maska nových modelov Kia, ktorá je však prvýkrát plnohodnotne integrovaná do dizajnu auta. Ostro rezané línie nárazníkov pôsobia športovo. Oči novej Kie sú kórejsky šikmé, vo vyšších úrovniach vybavenia obsahujú diódové denné svetlá. Diódy nájdeme aj v zadných svetlách.

Výrazné blatníky môžu byť vyplnené diskami kolies s priemerom pätnásť až sedemnásť palcov. Dynamického ducha navodzuje veľký strešný spojler či pochrómovaná oválna koncovka výfuku. Chróm obklopuje aj prednú masku, hmlové svetlá a bočné okná. Mierne rušivým detailom je „domček“ pre parkovaciu kameru na piatych dverách. Sesterský Hyundai i30 ju má skrytú pod výklopným logom.

Dizajnér stavil na výrazne stúpajúcu bočnú líniu karosérie 36 fotografií v galérii Dizajnér stavil na výrazne stúpajúcu bočnú líniu karosérie

Výrazne lepšie vyhotovenie a materiály

Radikálna premena zasiahla aj vnútro auta. V novom cee'de  sa sedí prekvapujúco nízko, priestoru je aj vďaka tomu dostatok. Platí to pre predné i zadné sedadlá. Vo verziách s panoramatickou strechou je síce vzadu trochu menej miesta na hlavu, žiadna tragédia to však nie je. Pasažier s výškou zhruba 180 centimetrov sa usadí bez problémov. Predné sedadlá majú slušné bočné vedenie a patria k pohodlnejším kúskom v segmente.

Odkladacích priestorov je v hatchbacku dostatok. Do dverí sa zmestia aj väčšie plastové fľaše, lakťovú opierku dopĺňa uzatvárateľný priečinok v centrálnom tuneli, v prípade elektronickej parkovacej brzdy aj ďalšia otvorená priehradka. Rozmerné miesto v stredovej konzole disponuje dvoma 12-voltovými zásuvkami a rozhraniami USB/AUX in. Batožinový priestor patrí svojím objemom 380 litrov k štandardu triedy.

Interiér ceedu má na svoju triedu veľmi slušné priestorové pomery 36 fotografií v galérii Interiér ceedu má na svoju triedu veľmi slušné priestorové pomery

Interiér je o štipku priestrannejší než súčasná verzia, dizajn, kvalita materiálov a vyhotovenie sa však zmenili priam vesmírne. Vidieť to najmä vo vyšších úrovniach vybavenia. Príjemná dvojfarebná koža, zmäkčené a dobre zlícované plasty, množstvo pochrómovaných dielcov a efektné lesklé povrchy v nás zanechali výborný dojem.

Pod dobré pocity sa podpísalo aj množstvo prvkov, ktorým boli testované exempláre vybavené. Parkovací asistent, vyhrievanie volantu i elektronicky nastavených sedadiel s pamäťou, sledovanie jazdných pruhov, navigačný systém, xenónové svetlá, bezkľúčové štartovanie, panoramatická strecha... Ak si človek pri kúpe nového cee'du priplatí, hanbiť sa za jeho interiér nemusí ani pred výrazne drahšími značkami.

Palubnú dosku a interiérové materiály Kia celkom prekopala 36 fotografií v galérii Palubnú dosku a interiérové materiály Kia celkom prekopala

Samozrejme, bežné verzie budú mať chudobnejšie vybavenie i lacnejšie materiály. Ergonómiou a celkovým vyhotovením však budú napriek tomu patriť k lepšej polovici C-segmentu. Dobrý dojem v nás zanechali aj ovládacie prvky, tlačidlá i otočné ovládače klimatizácie pôsobia kvalitne. O niečo horšie na tom bolo dotykové ovládanie navigácie.

Podvozok vyladený na výbornú

Volant má originálny tvar a okrem mäkkého koženého čalúnenia ho čiastočne pokrýva lesklý plast. Ten sa nielen drží horšie než čalúnená časť, ale zostávajú na ňom výrazné odtlačky prstov. Špičkovo vybavená verzia mala všetky tri ramená volantu obsypané rôznymi tlačidlami na ovládanie audiosústavy s telefónom a tempomatu.

Stred prístrojového panelu tvorí veľký displej s digitálnym rýchlomerom 36 fotografií v galérii Stred prístrojového panelu tvorí veľký displej s digitálnym rýchlomerom

Najzaujímavejším tlačidlom na volante je ovládanie elektrického posilňovača riadenia. Jeho účinok je možné nastaviť v troch úrovniach od komfortnej cez bežnú až po športovú. Rozdiel v tuhosti riadenia je naozaj výrazný, pri prvom prechode z režime Sport do Comfort sa nám kvôli veľkému zľahčeniu riadenia takmer podarilo vybehnúť na obrubník.

Podvozok auta je v porovnaní s predchádzajúcou generáciou tuhší, zároveň však lepšie tlmí nerovnosti. Aj vďaka širšiemu rozchodu sa cee'd správa v zákrutách naozaj suverénne. Jeho schopnosti sme dôkladne preverili v horských serpentínach. Kórejčan ochotne zatáča aj vo vyšších rýchlostiach a dobre zvláda aj s nerovnosti v zákrutách.

Dvakrát benzín a dvakrát nafta

Druhá generácia typu cee'd bude k dispozícii s dvoma benzínovými a dvoma naftovými agregátmi s objemom 1,4 alebo 1,6 litra. Všetky modely sú štandardne kombinované s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou. Pri verzii 1.6 GDI je prvýkrát k dispozícii dvojspojková prevodovka, model 1.6 CRDi možno kombinovať s klasickým automatom. Poháňaná je výhradne predná náprava.

Motor
1.4 CVVT
1.6 GDI
1.4 CRDi WGT
1.6 CRDi VGT
Objem (cm3)
1 396
1 591
1 396
1 582
Výkon (kW/k)
73/100
99/135
66/90
94/128
pri otáčkach
5 500
6 300
4 000
4 000
Kr. moment (Nm)
137
164
220
260
pri otáčkach
4 200
4 850
1 500 – 2 750
1 900 – 2 750
0-100 km/h (s)
12,8
9,9
13,5
10,9
Max. rýchlosť (km/h)
182
195
170
197
Spotreba (l/100 km)
6,0
5,8
4,1
4,1
Emisie CO2 (g/km)
139
135
109
100

Vyskúšali sme si dve výkonnejšie motorizácie s objemom 1,6 litra. Naftový motor sa pri rozbiehaní necháva počuť tlmeným klepotom, inak je však odhlučnenie a kultivovanosť chodu na dobrej úrovni. Motor má dostatok sily, no ponúka ju v pomerne úzkom rozsahu otáčok. Pre dynamickú jazdu preto treba často radiť. Manuálna prevodovka je dostatočne presná a pracuje sa s ňou pohodlne. Pri pokojnej jazde sme s naftovým cee'dom jazdili aj za hodnoty pod päť litrov, dynamické prejazdy v serpentínach spotrebu viac ako zdvojnásobili.

Výkonnejšiemu naftovému motoru stačí aj menej než päť litrov 36 fotografií v galérii Výkonnejšiemu naftovému motoru stačí aj menej než päť litrov

Prevodovka vo verzii 1.6 GDI nás prekvapila. Jej tuhé presné dráhy a mechanické cvakanie nám v tom najlepšom zmysle pripomínali autá zo starej školy. Benzínový štvorvalec sa ochotne nechá vytáčať, má príjemný priebeh krútiaceho momentu i zvukovú kulisu. Dynamickému charakteru auta dobre sadne a nie je ani veľmi smädný. V meste sme s ním tesne prekročili sedemlitrovú hranicu, podobne to bolo aj na diaľnici. Pri jazde okresnými cestami stačilo zážihovému štvorvalcu asi 5,5 litra benzínu na 100 kilometrov.

Základná verzia za štrnásťtisíc

Nová Kia cee'd  sa už dostáva do predaja aj na slovenskom trhu, zatiaľ ako päťdverový hatchback. Už v Ženeve sme spoznali aj kombi s označením SW, ktoré sa do predaja dostane do konca roku. Trojdverová verzia pro_cee'd by sa mala na trhu objaviť v budúcom roku.

Základnú verziu cee'du s 1,4-litrovým benzínovým štvorvalcom a vybavením LX zákazníci v súčasnosti dostanú za 13 290 eur. Špičkový model TX s motorom 1.6 CRDi VGT má cenu stanovenú na 21 090 eur. Tieto ceny sú však po zľave súvisiacej s bratislavským autosalónom, kde mal cee'd slovenskú premiéru. Od mája ceny stúpnu o 700 eur.

Motor
Vybavenie
Typ
Výkon (kW/k)
LX
EX
TX
1.4 CVVT
74/100
13 990 €
15 590 €
 
1.6 GDI
99/135
15 190 €
16 790 €
19 890 €
1.4 CRDi
66/90
16 490 €
18 090 €
 
1.6 CRDi
94/128
17 090 €
18 690 €
21 790 €
* Do 30.4. sú všetky modely k dispozícii so zľavou 700 €

Vo vybavení štartovacieho modelu nájdeme ABS, stabilizačný systém, šesť airbagov, el. ovládanie zrkadiel a predných okien, centrálne zamykanie, manuálnu klimatizáciu, výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant či rádio s CD/MP3 a šiestimi reproduktormi.

Najlepším konkurentom sa vyrovná vlastnosťami, ale aj cenou 36 fotografií v galérii Najlepším konkurentom sa vyrovná vlastnosťami, ale aj cenou

Svetový produkt prichádza zo Žiliny

Cenovo teda nová Kia cee'd preskočila sesterský Hyundai i30 (13 490 €) i Volkswagen Golf (13 590 €) a dotiahla sa na Ford Focus (13 990 €), ktorý je spolu s Golfom väčšinou radený na špičku C-segmentu. Dotiahla sa na ne však nielen cenou, ale aj kvalitou. Či už ide o dizajn, interiér alebo techniku, veľký pokrok od prvej generácie cee'du je neprehliadnuteľný.

Na posun, ktorým automobil medzigeneračne prešiel, môžu byť kórejskí tvorcovia právom hrdí. Slováci zase môžu pyšne vypínať hruď v súvislosti s jeho výrobou, keďže celý svet bude nový cee'd dostávať z našej žilinskej továrne.

Cestu a pobyt redaktora v Marbelle hradila spoločnosť Kia Motors.


Najnovšie články
Toto zasadanie určí ceny benzínu a nafty

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na pondelok 26. septembra 2016. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes

Stačí trošku nepozornosti, pohotová kamera a hneď je človek hviezdou internetu, či už chce, alebo nechce. Presne tak, ako vodiči v nasledujúcich príbehoch.

Babráci za volantom: Po dovolenkách v plnej sile

Kto by to kedysi povedal, že Trabant môže byť auto, pri ktorom budú dievčatá zhadzovať oblečenie. No časy sa menia a niekdajší úsmevný model je dnes objektom...

Neuveriteľné: Trabant v sexi kalendári

To najlepšie čo Mercedes-Maybach zvládne. Obrnený S600 Pullman Guard stojí viac než milión eur, čo za to ponúkne?

Pullman S600 Guard: Odolá aj výbuchu bomby

Štúdia by mala vychádzať z hatchbacku i30. Očakávať pri nej môžeme nielen radikálne tvary, ale tiež silný turbomotor.

Hyundai avizuje športový koncept RN30

Prototyp VBB-3 s výkonom asi tritisíc koní šiel na soľnom jazere maximálnou rýchlosťou 576 km/h, finálny výsledok sa však počíta priemerom z dvoch jázd.

Venturi prekonalo elektrický rekord
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×