Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Peugeot 208: Malý s malým

PRVÁ JAZDA Vozili sme sa na novom malom Trnavčanovi, ktorý si robí zálusk najmä na nežnejšiu časť populácie. Máme dôvod byť na tohto elegantného poloslováka hrdí?

Zvláštny titulok, však? Netreba za ním hľadať žiadne oplzlé úmysly. Vysvetlíme. Nový Peugeot 208 je malý preto, že patrí do rovnomenného segmentu a navyše v porovnaní s predchodcom sa dokonca scvrkol. A prečo má malý? Nuž preto, že volant má naozaj nezvyčajne malý priemer. Kruhový ovládač smeru bol zároveň ihneď po predstavení dosť vypuklým ohniskom sváru dvoch táborov laickej aj odbornej verejnosti.

Kde sú moje budíky?!

Stalo sa vlastne to, že dizajnéri určite s požehnaním vrchnosti rozbúrali konvenčnú palubnú dosku a nanovo ju poskladali. Najväčšou zmenou je migrácia analógových ukazovateľov na vrch palubnej dosky. Aby vo výhľade na ne neprekážal veniec volantu, musel sa zmenšiť jeho priemer a takisto sa celý posunul nadol. Na budíky sa teda nepozeráme cez, ale ponad volant.

Z trnavskej fabriky vychádza nová elegantná dvestovka 50 fotografií v galérii Z trnavskej fabriky vychádza nová elegantná dvestovka  

Znie to hrozivo? Sami sme boli zvedaví, či nás osobná skúsenosť zaradí ku skeptikom alebo k nadšencom. Napokon sa nestalo ani jedno ani druhé. Realita je celkom príjemná a po desiatich kilometroch vám táto konfigurácia príde familiárna. Uznávame, že nasucho to vyzerá zvláštne, no malý volant sa výborne drží a aj krúti. Pred prvou jazdou však treba v nových podmienkach venovať viac času hľadaniu ideálnej polohy.

Peugeot 208 50 Peugeot 208 Peugeot 208 50 Peugeot 208
Nové usporiadanie palubnej dosky sa rýchlo dostane pod kožu

S čistým svedomím môžeme zhodnotiť, že prekopaná koncepcia palubnej dosky vzbudzuje mierny optimizmus. Keď už nič iné, tak treba Peugeotu pripnúť medailu za odvahu v boji proti uniformite, nude a konvenciám. Po sklamaní z predchodcu sa odvaha riskovať a vytŕčať cení dvojnásobne. Alebo žeby práve o to išlo? Vyčleniť sa z davu a pritiahnuť pozornosť individualistických nálad medzi zákazníkmi? Odpovedať si musí každý sám, nám však odvaha tvorcov novej generácie dvestovkového radu imponuje.

Svieži s malými ústami

Boj proti nude malých Peugeotov nekončí posunutím volantu dole a budíkov hore. Peugeot 208 zaujme aj exteriérom. Krivky oboch verzií sú svieže ako jarný vánok, cítiť z nich francúzsky šarm, čo nám v nedávnej minulosti znemožňovali papuľnaté tváre Peugeotov. Konceptom SR1 Francúzi odpálili hubatý dizajn do minulosti a pri generačnej výmene automaticky dochádza k redukcii úškrnu.

Francúzi sa odvážili poňať gril chladiča netradične 50 fotografií v galérii Francúzi sa odvážili poňať gril chladiča netradične  

Vzadu tvrdia muziku najmä bohato tvarované koncové svetlá, zvyšok je konvenčný zaoblený hatchback. Trojdverovú verziu zdobia za zadnými okienkami dekorácie, ktoré sú odkazom na famózne gétéíčka z osemdesiatych rokov. Keď už spomíname model 205, Peugeot sa netají tým, že by rád aspoň čiastočne nadviazal na jeho úspech, alebo ešte lepšie na hegemóniu modelu 206.

Rodokmeňová sínusoida

Obzrime sa do minulosti a pozrime sa na meradlo komerčného úspechu predchodcov, predajné počty. Peugeot 205 má na konte takmer 5,3 milióna predaných kusov. Tromfol ho Peugeot 206 s počtom 7 775 000 kusov (a stále pribúdajú), no Peugeot 207 sa s aktuálnym číslom 2 369 000 nechytá. Kríza nekríza, dvestovka stratila tempo. Znovu ho má rozpumpovať 208.

Peugeot 208 50 fotografií v galérii Peugeot 208

Menší a ľahší

Technické údaje Peugeotu 208 si môžete naštudovať v tabuľke, presuňme sa preto hneď za volant. Ako sme už spomínali, nová koncepcia pracovného priestoru vodiča nám neprekážala. Jedinou tienistou známkou, ktorú sme počas niekoľkých stoviek kilometrov spozorovali, je horšia imunita voči odleskom slnka.

Technické údaje
Dĺžka (mm)
3 962
Šírka (mm)
1 829
Výška (mm)
1 460
Rázvor (mm)
2 538
Bat. Priestor (l)
285/1076
Benzínoé motory
1.0 VTi
1.2 VTi
1.4 VTi
1.6 VTi
1.6 THP
Hmotnosť v kg (3 dv./5 dv.)
1110/1125
1163/1168
1205
1195/1210
1240
Zdvihový objem (cm3)
999
1199
1397
1598
1598
Výkon (kW/k)
50/68
60/82
70/95
88/120
115/156
pri otáčkach
6000
6000
6000
6000
6000
Kr. moment (Nm
95
118
136
160
260
pri otáčkach
3000
2750
4000
4250
1750
Prevodovka
5 st. man.
Max. rýchlosť (km/h)
163
175
188
190
215
0 - 100 km/h (s)
14
12,2
10,5
8,9
7,3
Spotreba (l/100 km)
 
mesto
5,1
5,5
7,5
8,1
7,9
mimo mesta
3,8
3,9
4,5
4,5
4,5
kombinovaná
4,3
4,5
5,6
5,8
5,8
Naftové motory
1.4 HDi
1.4 e-HDi
1.6 e-HDi
1.6 e-HDi
1.6 e-HDi
Hmotnosť v kg (3 dv./5 dv.)
1207/1221
1246
1249/1265
1260
1268/1283
Zdvihový objem (cm3)
1397
1397
1560
1560
1560
Výkon (kW/k)
50/68
50/68
68/92
68/92
84/115
pri otáčkach
4000
4000
4000
4000
3600
Kr. moment (Nm)
160
160
230
230
270
pri otáčkach
1750
1750
1750
1750
1750
Prevodovka
5 st. man.
5 st. rob.
5 st. man.
5 st. rob.
6 st. man.
Max. rýchlosť (km/h)
163
165
185
183
190
0 - 100 km/h (s)
13,5
16,2
10,9
11,8
9,7
Spotreba (l/100 km)
 
mesto
4,4
3,6
4,5
4,3
4,6
mimo mesta
3,4
3,2
3,4
3,5
3,4
kombinovaná
3,8
3,4
3,8
3,8
3,8

Napriek poklesu dĺžky v porovnaní s predchodcom vzrástol priestor na kolená zadných pasažierov o 5 centimetrov a v kufri pribudlo 15 litrov na batožinu. Po priestorovej stránke je Peugeot 208 slušne využiteľným vozidlom a priemerné postavy nebudú musieť skloniť hlavu ani vzadu. Navyše v súlade s trendmi Peugeot 208 aj schudol až o 110 kilogramov (1.4 HDi).

Široký výber

Počas prezentácie sme si vyskúšali štyri motorizácie. Pre začiatok sme osedlali momentálne najsilnejší motor v ponuke s označením 1.6 VTi. S ľahkým autom nemá 120-koňový benzínožrút najmenšie problémy. Vrásky na čele spôsobuje iba 5-stupňová prevodovka. Zišiel by sa ešte jeden stupeň, ktorý by znížil otáčky (a spotrebu) pri vyšších rýchlostiach.

Svieže tvary zdobia aj zadnú časť 50 fotografií v galérii Svieže tvary zdobia aj zadnú časť  

Takto na päťke točí motor pri rýchlosti 120 km/h 3 500 otáčok. Takéto tempo sa odrazí na spotrebe asi sedem litrov. Mimo mesta a diaľnice sme sa dynamickou jazdou dostali o liter nižšie. Radenie rýchlostí je nepresné a dráhy radiacej páky sú dlhé. Chcelo by to už novú skriňu. Radiaca páka manuálnej prevodovky je umiestnená príliš vzadu. Pri radení párnych stupňov bez problémov váš lakeť narazí do bočného vedenia operadla, alebo do lakťovej opierky.

Naproti tomu šesťkvalt v ďalšej skúšanej verzii s motorom 1.6 e-HDi 115 je výborný a presný. Pre porovnanie, pri rýchlosti 120 km/h točí tesne pod 2 000 otáčok. To je zároveň hranica, kedy sa jeho potenciál naplno prebúdza. Mimo mesta a diaľnice sme počas krátkej jazdy dosiahli priemer od 4,5 do 5 litrov. Zaujímavosťou je systém štart/stop, ktorý vypína motor už keď rýchlosť klesne pod 20 km/h. Pritom posilňovač riadenia funguje ďalej.

Krátko sme preklepli aj motor 1.4 HDi kombinovaný s robotizovanou prevodovkou. Jazdí sa s ním príjemne, no ak môžete, robotovi sa vyhnite. Radenie prevodových stupňov trvá celú večnosť. Ďalším pánom na holenie je nový trojvalec s objemom 1,2 litra. Pri krátkej jazde malý a ľahký motor prekvapil kultivovanosťou a dobrým ťahom. Okrem toho by mal užívateľa potešiť nízkou spotrebou, na detailné preskúmanie sme však nemali priestor.

Má cenu

Peugeot zároveň spúšťa predaj modelu 208. K dispozícii bude troj a päťdverová verzia v troch výbavách (Access, Active a Allure). Pod kapotou sa strieda osem motorov. Podľa cenníka je príplatok za pár dverí navyše príjemných 200 eur. To platí pre dve nižšie výbavy. V najvyššej výbave je päťdverová verzia lacnejšia o 150 eur.

Cenník Peugeot 208
3-dverová verzia
Motor
Výkon (kW/k)
Cena (eur)
Access
1.0 Vti
50/68
9 690
1.4 Hdi FAP
50/68
11 990
Active
1.2 Vti
60/82
11 790
1.6 e-Hdi FAP STT
68/92
14 790
Allure
1.6 Vti
88/120
15 670
1.6 THP
115/156
17 070
1.6 e-Hdi FAP STT
68/92
16 870
1.6 e-HDi FAP STT
84/115
18 070
5-dverová verzia
Access
1.0 Vti
50/68
9 890
1.2 Vti
60/82
10 290
1.4 Vti
70/95
11 090
1.4 Hdi FAP
50/68
12 190
Active
1.2 Vti
60/82
11 990
1.4 Vti
70/95
12 790
1.4 Hdi FAP
50/68
13 890
1.4 e-Hdi FAP BVM6 Blue Lion
50/68
14 640
1.6 e-Hdi FAP STT
68/92
14 990
Allure
1.4 VTi
70/95
14 520
1.6 Vti
88/120
15 520
1.6 e-Hdi FAP STT
68/92
16 720
1.6 e-Hdi FAP BVMP5 STT
68/92
17 570
1.6 e-Hdi FAP BVM6 STT
84/115
17 920
BVM6 - šesťstupňová manuálna prevodoka
BVMP5 - päťstupňová manuálna prevodovka
STT - štart/stop systém

Potešiteľné je, že základná výbava Access už obsahuje palubný počítač. Od výbavy Active je v sérii aj tempomat, manuálna klimatizácia, denné LED-ky a 7-palcový dotykový displej na centrálnej konzole. Najvyššia výbava Allure pridáva napríklad zadné parkovacie senzory, automatickú klimatizáciu a prisvecovanie zákrut. Spomedzi príplatkov za zmienku stojí manuálna klimatizácia (Access) za 400 eur, a pre Active a Allure panoramatická strecha za 500 eur, či navigácia za 585 eur.

Krok späť na cestu úspechu

Peugeot 208 je krokom späť. Ak však blúdite, krok späť býva mnohokrát vykúpením, lebo znamená návrat na správnu cestu. Preto má sympaťák z Trnavy potenciál osloviť veľa zákazníkov, ktorí sa od Peugeotu v nedávnej minulosti odvrátili. Peugeot sa nielenže vrátil na miesto, kde zle odbočil, ale tentoraz sa vydal správnou cestou.

Cestu a pobyt redaktora v Lisabone hradila spoločnosť Peugeot.


Najnovšie články
Aké zimné gumy na Golf či Octaviu sú najlepšie?

Kompaktné zvonku, variabilné vnútri, športové, bezpečné a s dobrou reputáciou v oblasti spoľahlivosti: znie to ako ideál rodinného vozidla.

Jazdený Ford Focus C-Max: Rodinný priateľ

Silnejšie, rýchlejšie, zábavnejšie. Nové Audi TTS dokáže všetko lepšie než jeho predchodca. Najväčšou inováciou je však jeho virtuálny...

Audi TTS: Viac než len 310 koní

Auto, ktoré bolo prémiové v časoch, keď sa o to ešte nikto ani nepokúsil. Sila v darčekovom balení, vyváženosť, kvalita.

BMW 540i E34: Dravec s hlasom metalistu

Stará sa vaše dospievajúce dieťa len o smartfón a sociálne siete? Nič to. AUTO BILD vám po radí pri výbere auta pre začiatočníka. Aj za menej než 5 „litrov“...

Najlepšie jazdené autá pre začiatočníkov

Pre jedného je Macan Turbo predražené Audi Q5, pre druhého lacný štvordverák od Porsche. V teste však nové kompaktné SUV dokazuje svoju...

Test Porsche Macan Turbo: Aj mimo asfaltu

Vyskúšali sme si bavorskú ikonu, ktorá má najnovšie výhradne štyri dvere a atmosférický motor vymenila za prepĺňaný. Stratila tým svoje čaro?

BMW M3: Kult osobnosti
Aktuality.sk Šport.sk Mobilmánia.sk Živé.sk Čas.sk Adam.sk

Hokejový klub zámorskej NHL Minnesota Wild suspendoval brankára Josha Hardinga.

Minnesota suspendovala brankára Josha Hardinga

Apple dnes spustí predaj smartfónu iPhone 6. Slováci si musia počkať, najbližšie sa bude nový telefón predávať v Nemecku.

iPhone6: Čaká sa naň v rade!

Kúpte si kožuchy a hrubé rukavice! Podľa ruských meteorológov zima tohto roku udrie z celej sily v polovici októbra a bude poriadne dlhá a studená.

Táto zima nám dá zabrať!

Všetky živé tvory na svete, ktoré majú funkčný zrak, by sa bez neho zabobišli len ťažko, ak vôbec.

Pozeráte sa na najcennejšiu vec všetkého živého na svete
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×