Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Naostro sme vyskúšali, čo spôsobuje telefonovanie za volantom

VIDEO
REÁLNY TEST Rozhodli sme sa otestovať niekoľko vodičov a zistiť, ako rozptyľovanie ovplyvňuje ich štýl jazdy. Video
2 39 príspevkov 05.04.2012 / redakcia

To, že telefonovanie za volant nepatrí, je známa vec. Aj keď mnohí vodiči radi tvrdia, že bez problémov zvládajú telefonovanie aj sledovanie premávky, opak býva pravdou. Nanešťastie sa o tom presvedčia, až keď sa niečo stane.

V samostatnom článku sme sa zaoberali teóriou rozptyľovania za volantom.  Najväčším rizikom akejkoľvek činnosti, ktorá nesúvisí so šoférovaním, je odpútanie pozornosti. V takom prípade stačí doslova zlomok sekundy a nešťastie je na svete. Teória je však nudná, preto sme sa rozhodli vyskúšať si telefonovanie za volantom v praxi.

Zisťovali sme vplyv telefonovania

Chceli sme zistiť, ako a či vôbec telefonovanie ovplyvňuje pozornosť vodiča. V uzatvorenom areáli školy šmyku v Orechovej Potôni sme postavili testovaciu trať, ktorá pozostávala zo slalomu a následného vyhýbacieho manévru. Prekážku, ktorej sa mali vodiči vyhnúť, simulovala svetelná signalizácia.

Pri slalome s telefónom sa jazdci potrápili. Foto: Soňa Zverková Pri slalome s telefónom sa jazdci potrápili. Foto: Soňa Zverková

Keďže sme v rámci možností chceli dosiahnuť aspoň určitú mieru objektivity, na test sme vybrali troch vodičov: muža-profesionála, ženu-profesionálku a muža-začiatočníka. Profesionálov zastupoval inštruktor Driving Academy Ján Močko, šoférsky dorast Andrej Andil a nežnú polovicu motoristickej verejnosti redaktorka AutoMoto.sk Soňa Zverková.

Vodiči mali prejsť vyznačenú trať čo najrýchlejšie s najvyšším možným dôrazom na presnosť. Maximálnu rýchlosť sme obmedzili na 40 km/h. V prvej časti testovací jazdci prechádzali trať bežným spôsobom. V druhej etape telefonovali s mobilom pri uchu a v tretej používali hands-free. Jeden z účastníkov projektu dával vodičom relatívne jednoduché otázky, ktoré však neraz vyžadovali zamyslenie. V teste sme hodnotili čas a chybovosť jazdy, ako aj správnosť odpovedí.

Práve otázky, ktoré sme vodičom počas jazdy kládli, zvyšovali mieru stresu a spolu s tým aj rozptýlenie. Preto napríklad môžete vidieť na videách nesprávne odpovede aj pri úplne jednoduchých otázkach, časté pýtanie sa na niektorú časť otázky, prípadne prosby o zopakovanie celej otázky či odmlky, ktoré vodiči robili počas komplikovaných jazdných situácií.

Jazdu okrem statických kamier dokumentovali aj kamery v interiéri a na karosérii. Foto: Soňa Zverková Jazdu okrem statických kamier dokumentovali aj kamery v interiéri a na karosérii. Foto: Soňa Zverková

Ján Močko: Profík sa nezaprie

Profesionál za volantom sa nezaprel a trať vo všetkých troch prípadoch prešiel najrýchlejšie. Rozptýlenie sa napriek tomu prejavilo dlhším časom prejazdu a najpomalšie zajazdil práve s telefónom pri uchu. Vďaka svojim skúsenostiam dokázal správne zodpovedať väčšinu otázok, paradoxne najmenej správnych odpovedí dosiahol pri jazde s hands-free. Môže to však súvisieť skôr s typom otázok, na ktoré jednoducho nepoznal správnu odpoveď.

V celkovom hodnotení by ale testovací jazdec-profesionál mal dostať najnižšie možné hodnotenie. Počas pokusu s telefónom pri uchu ho otázky natoľko rozptýlili, že úplne zabudol zastaviť na jednom z určených bodov a zastavil na inom. Trať dobre poznal, krátkodobá strata pozornosti teda bola spôsobená rozptýlením.

 
Čas jazdy
Počet chýb
Testovacie otázky
Počet zodpovedaných otázok
Počet správnych odpovedí
Úspešnosť
Samostatná jazda
00.30:04
0
-
-
-
Telefón pri uchu
00:37:00
0
5
4
80 %
Hands-free
00:31:01
0
4
1
25 %

Andrej Andil: Smola na otázky

 

Najviac sa na trati potrápil začiatočník Andrej. Napriek minimálnym skúsenostiam rozdiel v čase prejazdu traťou medzi ním a ďalšími dvomi vodičmi nebol veľmi výrazný. Nedostatok skúseností sa prejavil skôr v nesprávnych odpovediach, nakoľko Andrej venoval pozornosť skôr správnemu prejdeniu trate než rozmýšľaniu nad riešeniami našich záludných otázok.

 
Čas jazdy
Počet chýb
Testovacie otázky
Počet zodpovedaných otázok
Počet správnych odpovedí
Úspešnosť
Samostatná jazda
00:37:00
0
-
-
-
Telefón pri uchu
00:44:04
0
8
3
37,5 %
Hands-free
00:40:08
0
7
2
28,6 %

Soňa Zverková: Ženská obozretnosť

Ženská obozretnosť sa prejavila najmä pri samostatnej jazde, keď si Soňa zvolila „ohmatanie” trate, o čom svedčí pomalší čas. Pri telefonovaní sa už čas prejazdu trate výrazne zlepšil a šoférka získala aj najlepšie skóre správnych odpovedí. No rovnako ako v predchádzajúcich dvoch prípadoch aj tu bol čas prejazdu s hands-free rýchlejší a istejší než s telefónom pri uchu.

 
Čas jazdy
Počet chýb
Testovacie otázky
Počet zodpovedaných otázok
Počet správnych odpovedí
Úspešnosť
Samostatná jazda
00:56:04
0
-
-
-
Telefón pri uchu
00:35:07
0
6
4
66,70%
Hands-free
00:32.02
0
4
3
75 %

Čo sme zistili

Telefonovanie vodiča rozptyľuje a ovplyvňuje tak štýl jeho jazdy, ako aj pozornosť a sme presvedčení, že zákaz telefonovania bez hands-free je odôvodnený. Všetci traja vodiči boli pri jazde s hands-free rýchlejší ako s telefónom pri uchu. Otázky, trať aj vyhýbací manéver zvládli lepšie a s väčšou istotou. Rovnako sme dokázali, že najlepšie vodiči zajazdili bez akéhokoľvek rozptýlenia. Tento fakt sa nám potvrdil aj pri ďalších disciplínach. Ako ich naši testovací jazdci zvládli, si na AutoMoto.sk budete môcť prečítať už o niekoľko dní.

Hoci rozdiely medzi jednotlivými testovacími jazdami spomínanými v dnešnom článku boli zväčša niekoľko sekúnd, tento čas nemožno podceňovať. Vozidlo totiž pri rýchlosti 50 km/h prejde za sekundu až 14 metrov. Navyše náš test sa konal v uzavretom priestore a vodiči presne vedeli, čo ich čaká. Situácia v premávke sa však dynamicky a nepredvídateľne mení. A ak pri telefonovaní nesledujete spätné zrkadlá, to, čo by ste za normálnych okolností poľahky zvládli, zmení sa na tragédiu.

Projekt Rozptyľovanie za volantom pripravila redakcia AutoMoto.sk v spolupráci s partnermi: Škola šmyku Driving Academy, Policajný zbor SR, Ústav súdneho inžinierstva, Záchranná služba Falck.


Najnovšie články
Test BMW 220d Coupe: Radosť z nafty

Citroën C3 druhej generácie už má za sebou aj facelift a pomaly mu začína zvoniť hrana. Čím má šancu zaujať v poslednom štádiu svojho životného cyklu?

Test Citroën C3 1.2: Srdcom proti veku

PRVÁ JAZDA   Absolvovali sme úvodné kilometre za volantom omladeného Trnavčana. V dvesto-osmičke nás potešil prepĺňaný trojvalec...

Peugeot 208: Matné turbo v praxi

Aktuálna generácia Porsche 911 je na trhu už dostatočne dlho, výrobca teda pomaly a tradične pristupuje najostrejším verziám. Vyskúšali sme nový model GT3...

Prvá jazda s úžasným Porsche 911 GT3 RS

Mégane je pre Francúzov to, čo pre Nemcov Golf: domáci bestseller. A to vďaka jeho pozitívam a aj napriek jeho slabinám, na ktoré sa pozrieme.

Jazdený Renault Mégane: Stojí za hriech?

Omladený kombík už s 1,6-litrovým naftovým srdcom v štandardnom cenníku nenájdete, no ako výbehový model ťaží z viacerých zliav.

Test Ford Focus 1.6 TDCi: Akčná ponuka

TT Clubsport je hudbou budúcnosti. Naznačuje, čo prinesú modely RS a nové motorové technológie. Ale hlavne: na sedadle spolujazdca je ozaj zážitkom.

Audi TT Clubsport Turbo: Toto je ťah!
Aktuality.sk Šport.sk Mobilmánia.sk Živé.sk Čas.sk Adam.sk

Reakcie svetových médií na piatkové znovuzvolenie Josepha Blattera do funkcie prezidenta Medzinárodnej futbalovej federácie (FIFA):

Svetové médiá o znovuzvolení Blattera: Fiasko pre futbal!

Google prezentoval svoju mobilnú budúcnosť. Vybrali sme pre vás desať hlavných noviniek z jeho konferencie I/O.

10 hlavných noviniek od Googlu

Fajčiari si budú musieť za svoj zlozvyk priplatiť. Škatuľky cigariet po 19 kusov budú minulosťou.

Na fajčiarov sa chystajú veľké zmeny

Je to živý symbol Álp. Legenda. Zviera, ktoré iba zázrakom uniklo vyhynutiu. Vlastne nie zázrakom, ale vďaka múdrosti talianskeho kráľa.

Rohatý pán hôr: Kozorožec alpský
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×