Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Test Opel Astra GTC 1.6 Turbo: Gran Turismo Junior

Opel vykročil s novou generáciou trojdverovej Astry odvážne vpred. Z verzie GTC spravil jedinečný model s originálnym vzhľadom od nosa až po koniec zadného nárazníka.
59 5 príspevkov 02.04.2012 / Marián Balog

Kapitola clanku Opel sa rád stavia do pozície najemotívnejšej nemeckej značky v hlavnom neprémiovom prúde. Niečo na tom asi bude, veď keď sa pozrieme na jeho produkty spred piatich rokov a teraz, rozdiel je priepastný. Všetko to začala Insignia, ktorá uzavrela históriu mena Vectra s pečaťou fádnosti. Insignia priniesla hokejkovú krivku na boku a tá sa stala spolu s väčšou porciou srdca v dizajne spoločným menovateľom všetkých nasledujúcich produktov.

Insignia si za svoj medzigeneračný dvojskok vyslúžila ocenenie aj od novinárskej obce. Vo vitríne s radosťou oprašuje titul Európske auto roka 2009. Potvrdením dobrého smeru, aspoň v očiach novinárov, boli dve bronzové pozície v ročníkoch 2010 (Astra) a 2011 (Meriva). Čerešničkou na torte je víťazstvo v poslednom ročníku v podaní Ampery (tá je však skôr iba Američanom v nemeckom kroji). Škoda, že sa značke podobne ako v ankete nedarí aj u zákazníkov.

Tento zvodný pohľad patrí pôvabno-športovej Astre GTC 59 fotografií v galérii Tento zvodný pohľad patrí pôvabno-športovej Astre GTC

Výkladnou skriňou modelov značky Opel, napichaných emóciami, je nová generácia Astry GTC. V porovnaní s prvou generáciou Opel mierne zmenil koncept trojdverovej verzie. Nové GTC má s päťdverovým hatchbackom spoločné iba minimum zvonku viditeľných dielov. Reč je o spätných zrkadlách, kľučkách a anténe.

Elegantné kupé – vôbec nemáme strach takto otitulovať  trojdverový hatchback - dostalo jedinečnú tvár, avšak stále v rámci korporátnych hraníc dizajnu. Testovali sme verziu Sport, vybavenú zatiaľ najsilnejším benzínovým agregátom v ponuke. Pod kapotou pracoval motor 1.6 Turbo s výkonom 132 kW (180 k).

Moje meno je Astra. Astra GTC

Astra GTC vyzerá miliónovo. Nie nadarmo Opel nazval koncept, ktorý predchádzal predstaveniu sériovej verzie, GTC Paris. Absolútne použiteľný hatchback, plnohodnotne vhodný aj na iné než predvádzacie účely, obaľujú šarmantné línie. Zaujímavým dynamizujúcim prvkom je napríklad konvexný prelis obchádzajúci kľučku dverí, ktorý symbolizuje čerenie hladiny. Nenechajme sa však oklamať: ak si odmyslíme tento zdanlivo nepotrebný výstrelok a typickú hokejku, zistíme, že bez nich by boli boky s dlhými dverami Astry GTC dosť nudné.

Je to Astra, ale dosť odlišná. Pekný dizajn jej nemožno uprieť 59 fotografií v galérii Je to Astra, ale dosť odlišná. Pekný dizajn jej nemožno uprieť

Inak je gétécéčko nakreslené tak, že ho na prvý pohľad ako Opel identifikuje aj malé dieťa. Aj nie príliš zorientovanému jedincovi však automaticky hlavou ihneď prebehne slovo Astra. Pritom, ako sme už spomínali, okrem troch výnimiek nenájdete jediný zameniteľný exteriérový diel s päťdverovou Astrou.

Aj keď teda máme tú česť s Astrou, prívlastok GTC z nej robí čosi viac než len trojdverovú verziu. Opakujeme: v dnešnom ponímaní, kedy výrobcovia bez hanby šermujú slovíčkami ako Sport, môžeme GTC pokojne ovenčiť aj titulom „kupé“.

Fantastic Four

Akokoľvek prikrčene a dynamicky Astra GTC pôsobí, za maskou kupé skrýva fantastický priestor pre štyroch. V tomto smere si do bodky ctí zákony filozofie trojdverových hatchbackov, ktoré sa od päťdverových v ponuke priestoru nezvyknú veľmi líšiť. Bohužiaľ zatiaľ neexistuje rozumné riešenie problému s nastupovaním na veľkoryso dimenzované zadné pozície. Astra GTC má rovnako ako ostatné trojdveráky nevýhodu plynúcu z rozmerov dvojice nastupovacích dverí. Prekľajete ich na preplnených parkoviskách, nehovoriac o úbohých pasažieroch číslo tri a štyri.

Toto „kupátko“ je prekvapivo pohodlné aj pre štyroch pasažierov 59 fotografií v galérii Toto „kupátko“ je prekvapivo pohodlné aj pre štyroch pasažierov

Ani pri dostatku priestoru po stranách sa však nepokúšajte dozadu nainštalovať babičku s opotrebovanými kolenami. Ak ju aj dozadu posadíte, von ju už nedostanete. Netreba to však chápať ako nevýhodu.

Ten, kto uprednostní GTC pred klasickou Astrou, s týmito peripetiami počíta, tak ako zákazník, kupujúci za ťažké peniaze Bentley, počíta s vyššou spotrebou. Kto kupuje vola, nebude s ním jazdiť dostihy.

Rozmery, hmotnosti a objemy 
Dĺžka
4 466 mm
Šírka
1 840 mm
Výška
1 482 mm
Rázvor náprav
2 695 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 318 - 1 495 kg
Pohotovostná hmotnosť (EU)
1 393 - 1 570 kg
Užitočná hmotnosť
487 - 565 kg
Celková hmotnosť
1 805 - 2 060 kg
Objem batožinového priestoru
380/1165 l
Objem palivovej nádrže
56 l

Astre GTC treba pochváliť predné sedadlá s nastaviteľnou oporou stehien a celkovo dobrým tvarovaním. Netreba sa báť ich športovo ladeného zovňajšku, v jadre sú to komfortné kreslá. Zadná lavica je tak akurát pre dvoch a napriek plochejším tvarom sa na nej sedí a opiera dobre.

Astra ako Astra 59 fotografií v galérii Astra ako Astra

Zvyšok interiéru pochádza z päťdverovej Astry. Nechýba stredová konzola posiata záľahou tlačidiel, ktoré však budete po niekoľkých dňoch ovládať aj bez mapky.

Možno by sa ich počet dal ešte zredukovať, ale napríklad samostatné tlačidlo aktivácie systému stráženia jazdného pruhu oceňujeme.

Lepšie než sa prehrabávať položkami v menu, v prípade že chcete otravné pípanie vypnúť.

Batožinová anomália

Trojdverové deriváty päťdverových hatchbackov zvyknú mať rovnakú kapacitu batožinového priestoru. Pri Astre GTC by sme čakali mierne redukované možnosti vzhľadom na zvodné tvary zadnej časti. GTC sa však obyčajnej Astre nielen vyrovná, ale ju dokonca prekonáva v základnom stave o 10 litrov.

Test Opel Astra GTC 1.6 Turbo 59 fotografií v galérii Test Opel Astra GTC 1.6 Turbo Test Opel Astra GTC 1.6 Turbo 59 fotografií v galérii Test Opel Astra GTC 1.6 Turbo
Batožinovému priestoru niet čo vyčítať

Príjemné prekvapenie ide pravdepodobne na vrub dĺžky kupé väčšej o 47 milimetrov. Pri kapacite so sklopenými zadnými sedadlami a naložení po strechu už dominuje päťdverová verzia s náskokom 70 litrov. Nikto však nevyužíva svoj hatchback do poslednej škáry, preto považujeme obe verzie v tomto prípade za rovnocenné. Astra GTC pochopiteľne disponuje menším nakladacím otvorom a vyššou nakladacou hranou, no nechýba dvojpolohové dno a v „pivnici“ ešte priestor na drobnosti.

S turbom a lineárne

K športovému vzhľadu sa hodí aj trochu talentovanejší motor. V testovanej Astre GTC pracoval prepĺňaný štvorvalec s objemom 1,6 litra, ktorý tvorí momentálne strop ponuky. Jeho výkon 132 kW (180 k) vyzerá na papieri veľmi dobre a skutočnosť tomu zodpovedá.

Motor a pohonný systém 
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 598 cm3
Max. výkon
132 kW/180 k
pri otáčkach
5 500/min
Max. krútiaci moment
230 Nm
pri otáčkach
2 200 - 5 400/min
Palivo
benzín
Pohon
predná náprava
Prevodovka
6-stupňová manuálna

Nemyslite si, nejde o žiadny športiak. Na vymetanie zákrut a likvidáciu dvojnásobne drahších „akože šprintérov“ sa už chystá horúca Astra OPC. Aktuálne testované vrcholné GTC je takým pôvabným juniorským Gran Turismom. Stádo 180 koníkov musí stačiť väčšine užívateľov poškuľujúcich po bežnom aute. Bonusom k veľkorysej hodnote maximálneho výkonu je pomerne lineárna cesta k nemu. Napriek konštrukcii využívajúcej nútené plnenie valcov, a všetci poznáme jeho neduhy, turbomotor Astry GTC pôsobil veľmi dobrým dojmom.

Jednotka Ecotec trochu viac papá, no zato si aj svoje odpracuje 59 fotografií v galérii Jednotka Ecotec trochu viac papá, no zato si aj svoje odpracuje

Oneskorenie účinku turba je minimálne a so zvyšujúcimi sa otáčkami takmer úplne zaniká. Použiteľné spektrum otáčok sa začína od čísla 1 500. Chuť akcelerovať sa s pribúdajúcimi otáčkami zvyšuje.

Za hranicou 3 000 už Astra GTC ide poslušne za plynom. Vtedy je aj zvukový prejav motora príjemne dravý. Za vrcholom krútiaceho momentu ťah klesá úplne pozvoľna, takmer až nebadane po 6 000 otáčok. Pri asi 6 300 zakročí obmedzovač.

Parádna mutácia

Podvozok Astry GTC je oproti päťdverovej verzii modifikovaný. Predná náprava je prichytená na rovnakých miestach, no zmenila sa geometria. Jej konštrukcia vychádza z nápravy Insignie OPC, ale veľkostne bola prispôsobená rozmerom kompaktu. Zadné kolesá vedie vlečná náprava s torznou priečkou zušľachtená Wattovým priamovodom. GTC má v porovnaní s bežnou Astrou podvozok znížený o 15 milimetrov a rozchod kolies rozšírený o 40 respektíve 30 milimetrov (vpredu/vzadu). Narástol aj rázvor náprav: o rovných 10 milimetrov.

  Test Opel Astra GTC 1.6 Turbo 59 fotografií v galérii Test Opel Astra GTC 1.6 Turbo Test Opel Astra GTC 1.6 Turbo 59 fotografií v galérii Test Opel Astra GTC 1.6 Turbo Test Opel Astra GTC 1.6 Turbo 59 fotografií v galérii Test Opel Astra GTC 1.6 Turbo
 Prístrojový štít, ale aj plynový pedál, oživíte stlačením magického tlačidla Sport

Ťažko porovnať podvozkové zmeny GTC s obyčajnou Astrou bez priamej konfrontácie. Podvozok GTC sa však javí skutočne kvalitne. A to bol testovaný žlťák vybavený 19-palcovými kolesami s pneumatikami šírky 235 milimetrov a profilovým číslom 45. K tomu sa pridal systém FlexRide s adaptívnymi tlmičmi, ktorý pracuje v troch režimoch.

Jazdné výkony 
Max. rýchlosť
220 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
8,3 s

Štandardný Normal je s devätnástkami absolútne použiteľný, neprekvapuje teda, že ak si zvolíte odklon smerom ku komfortu v podobe režimu Tour, budete sa cítiť ako v bavlnke. Čakali sme však, že po stlačení tlačidla Sport sa Astra GTC stane nepriateľom chrbtice a zubov. Opak je pravdou.

Napriek evidentnému stuhnutiu sa dá aj s režimom Sport pokojne žiť. Rozdielny komfort medzi troma stupňami sa prejaví najmä na výrazných nerovnostiach. Vtedy platí, že čím je cesta rozhlodanejšia, tým skôr treba šupnúť režim Tour, ktorý jazdu podľa možností zvláčni a eliminuje aj nepríjemné zvuky.

  Test Opel Astra GTC 1.6 Turbo 59 fotografií v galérii Test Opel Astra GTC 1.6 Turbo Test Opel Astra GTC 1.6 Turbo 59 fotografií v galérii Test Opel Astra GTC 1.6 Turbo Test Opel Astra GTC 1.6 Turbo 59 fotografií v galérii Test Opel Astra GTC 1.6 Turbo
 Batožinový priestor sa otvára tlačidlom na kľúči

Spolu s charakteristikou tlmičov sa mení pri prepínaní režimov aj citlivosť plynového pedálu a nastavenie posilňovača riadenia. Rozdiel v dávkovaní plynu je badateľný, naopak v nastavení riadenia sme veľký odstup nepostrehli. Aktivácia režimu Sport zároveň mení podsvietenie prístrojov na žiarivo červené, čo je, musíme si priznať, dosť návykové.

Astra GTC ako typický prednohrab ide zo zákruty nosom pri prehnanej nájazdovej rýchlosti, tak ako aj na výjazde pri prehnanom zošliapnutí plynového pedálu. Vnútorné koleso ľahučko stratí adhéziu, no ubratím plynu sa dá všetko napraviť.

Trávi jej dobre

Jedinou nevýhodou benzínového turbomotora v Astre GTC je jeho apetít. Počas testu sme sa v meste pohybovali okolo hranice osem litrov, na diaľnici palubný počítač ukázal pri stotridsiatke 8,9 litra. Mimo mesta a diaľnice s priemer pri štýle jazdy víkendového vodiča pohyboval okolo šiestich litrov, normálnym zaobchádzaním sme sa dostali na úroveň 7,5 litra.

Spotreba 
Mesto - normovaná
9,3 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
6,0 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
7,2 l/100 km
Mesto - počas testu
8,1 l/100 km
Diaľnica - počas testu
8,9 l/100 km
Priemer testu
7,9 l/100 km
Emisie 
Emisie CO2 kombinované
168 g/km
Emisná norma
Euro 5

Oveľa drahšia, ale iba na prvý pohľad

Na prvý pohľad sa zdá, že Astra GTC je výrazne drahšia než obyčajná Astra. Za tento klam môže fakt, že GTC sa neponúka s rovnakou paletou výbav (5-dverová Astra sa začína od výbavy Essentia). Štandardný cenník sa začína sumou 16 940 eur pre výbavu Enjoy a motor 1.4 s výkonom 74 kW (100 k). Päťdverová Astra s rovnakou konfiguráciou štartuje s cenovkou o 1 250 eur nižšou. Príplatok za GTC teda nie je nijako nekresťanský.

Cena 
Základná cena modelu
od 16 940 €
Základná cena verzie
od 19 740 €
Cena testovaného exemplára
31 660 €

Aktuálne Opel ponúka Astru GTC so zľavou od 2 000 eur za výbavu Enjoy do 2 740 eur za výbavu Sport. Gétécéčko je teda dostupné od 14 940 eur. Naša testovačka bola naložená kopcom extra výbavy. Úroveň Sport s motorom 1.6 Turbo stojí v základe cenníkových 21 940 eur. Doplnky stáli ďalších 9720 eur a aktuálne Opel odpočítava od výsledku 31 660 eur zľavu 2 740 eur. Astra GTC teda vie byť aj pomerne dostupná, no chtivý zákazník jej cenu dokáže vyhnať do astronomických výšok. Všetko závisí iba od sebadisciplíny pri konfigurácii.

Bojujme za pestrosť na cestách

Astra GTC je veľmi praktickou inkarnáciou nosného modelu značky Opel. Individualistov poteší jedinečná elegancia jej kriviek za príjemnú cenu. Príplatok o niečo viac než tisíc eur za obdivné pohľady okolia nie je veľa. Áno, je treba obetovať trochu praktickosti, no vynahrádza to modifikovaný podvozok, ktorý vyčaruje úsmev či už v zákrutách, alebo aj pri diaľničnom cestovaní. Treba zahodiť predsudky voči trojdverovým autám a Astre GTC dať šancu, určite príjemne prekvapí, tak ako prekvapila nás.

 

Pokračovanie v ďalšej kapitole

 

Kapitola clanku 

Test Opel Astra GTC 1.6 Turbo 59 fotografií v galérii Test Opel Astra GTC 1.6 Turbo  

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém 
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 598 cm3
Max. výkon
132 kW/180 k
pri otáčkach
5 500/min
Max. krútiaci moment
230 Nm
pri otáčkach
2 200 - 5 400/min
Palivo
benzín
Pohon
predná náprava
Prevodovka
6-stupňová manuálna
Rozmery, hmotnosti a objemy  
Dĺžka
4 466 mm
Šírka
1 840 mm
Výška
1 482 mm
Rázvor náprav
2 695 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 318 - 1 495 kg
Pohotovostná hmotnosť (EU)
1 393 - 1 570 kg
Užitočná hmotnosť
487 - 565 kg
Celková hmotnosť
1 805 - 2 060 kg
Objem batožinového priestoru
380/1165 l
Objem palivovej nádrže
56 l
Jazdné výkony 
Max. rýchlosť
220 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
8,3 s
Spotreba 
Mesto - normovaná
9,3 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
6,0 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
7,2 l/100 km
Mesto - počas testu
8,1 l/100 km
Diaľnica - počas testu
8,9 l/100 km
Priemer testu
7,9 l/100 km
Emisie 
Emisie CO2 kombinované
168 g/km
Emisná norma
Euro 5
Cena 
Základná cena modelu
od 16 940 €
Základná cena verzie
od 19 740 €
Cena testovaného exemplára
31 660 €

 


Najnovšie články
Koncepty z budúcnosti a skice SUV Škoda

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na sobotu 25. júna 2016. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes

So štýlovým doplnkom môže byť aj pekné auto ešte krajšie. Toto príslušenstvo ale nie je ani pekné, ani štýlové, i tak ho ale podaktorí vodiči milujú.

Kuriózne autodoplnky: Na čo tie veci vlastne sú?

Dacia je u nás obľúbená najmä vďaka hodnote, ktorú ponúka za priaznivé ceny. Záujem o ne je aj na trhu s jazdenými autami, tam však často prekvapia až...

Jazdená Dacia: Ktorá z nich sa oplatí najviac?

J.D. Power vypracúva štúdiu kvality nových vozidiel už 30 rokov a tento ročník zaznamenal prekvapenie. Prvýkrát za 27 rokov totiž zvíťazila neprémiová značka,...

Kia zabodovala, preskočila prémiové značky

Syn jednej zo zákazníčok pumpy sa hral v aute so zapaľovačom priamo počas tankovania. Nebezpečný požiar sa podarilo dostať pod kontrolu.

Chlapec takmer zapálil čerpaciu stanicu

Na oslavu svojho výročia pripravil americký tuner tmavé kupé s poriadnymi svalmi. Vyšľachtený žrebec zhltne stovku za zhruba tri sekundy.

Hennessey Mustang HPE800: Čierny rytier
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×