Prečo telefón skutočne nepatrí za volant

VIDEO
VAŠA TÉMA Odborníci varujú, že akékoľvek rozptýlenie za volantom v sebe ukrýva veľké nebezpečenstvo. Podceňovať ho znamená zahrávať sa nielen s vlastným životom.

Vodič s telefónom pri uchu je každodenným javom v premávke. Rovnako aj prípad posielania textových správ. Nezávisle od toho, že to zákon jasne zakazuje. Jedinou výnimkou je používanie sady hands-free, no aj tento typ rozptýlenia pozornosti v sebe ukrýva potenciálne riziká.

To, že vodič sa zaoberá telefonovaním alebo SMS-kovaním, možno ľahko rozpoznať aj podľa štýlu jazdy. Vozidlo ide raz rýchlejšie, raz pomalšie, o priamom smere nemôže byť ani reči. Pri preraďovaní či odbočovaní chýba smerovka, prehľad o dianí za vozidlom má telefonujúci vodič nulový.

Ilustračná snímka. Foto: Soňa Zverková Ilustračná snímka. Foto: Soňa Zverková

Rizikové je telefonovanie aj s hands-free

A hoci hands-free predsa len umožňuje lepšie ovládanie vozidla, podľa odborníkov je  rozptýlenie pozornosti vodiča súvisiace s telefonovaním oveľa nebezpečnejšie. Dopravný psychológ Karol Kleinmann poukazuje najmä na neblahý vplyv predstavivosti, pri ktorej nastáva tzv. slepota pozornosti. Podľa jeho slov sa vtedy vodičovi pred očami premieta iný obraz, napríklad osoba, s ktorou telefonuje. V týchto krátkych okamihoch vodič nevníma reálny svet okolo seba alebo je jeho vnímanie výrazne narušené.

Tento jav môže byť veľmi nebezpečný, a to nielen v súvislosti s hustotou premávky. Každý vodič by si mal uvedomiť, že pri rýchlosti 50 km/h prejde vozidlo za sekundu takmer 14 metrov, pri rýchlosti 80 km/h vyše 22 metrov a pri 130-tke je to až 36 metrov. Ak k tomu pripočítate spomalené reakcie, nešťastie sa môže stať doslova v zlomku sekundy aj na úplne suchom povrchu.

Preto psychológ upozorňuje na potenciálnu rizikovosť akéhokoľvek rozptýlenia, dokonca aj rozhovoru s cestujúcimi. Je potrebné si uvedomiť, že prvoradý je vždy vodič, nakoľko od neho závisí bezpečnosť nielen posádky jeho vozidla, ale aj ostatných účastníkov cestnej premávky.

Demokraciu nechajte za dverami

V momente, keď sadáte za volant ako vodič, je pre všetkých ľudí vo vozidle, vaše slovo zákonom božím. Uvedomte si, že v prípade nehody budete vy ten prvý, na koho sa zameria polícia. Ak sa niekto zraní alebo zomrie, je to vodič, kto môže skončiť za mrežami. Demokraciu nechajte za dverami auta a ak sa niekto nechce prispôsobiť, nech použije MHD alebo svoje nohy.

Mobil pri uchu znamená pokutu

Keďže zákon zakazuje používanie telefónu bez hands-free, táto položka sa objavila aj v sadzobníku pokút. Na mieste môže previnilec zaplatiť blokovú pokutu 60 eur, v správnom konaní sa trest môže vyšplhať až na 100 eur.

Policajti môžu používanie telefónu dokázať, napríklad pomocou kamerového záznamu. Ak však kamera k dispozícii nie je, podľa zástupcu riaditeľa odboru dopravnej polície Prezídia PZ SR Jána Ignatáka ako dôkaz postačí tvrdenie policajta. Na druhej strane hliadka nemá právo zabaviť mobilný telefón ako prípadný dôkaz priestupku: „To, že vodič používa pri jazde mobilný telefón, nie je dôvod, aby mu ho policajt zaistil.“

Polícia neodporúča telefonovať ani počas manévru parkovania, napríklad pri obchodných domoch, nakoľko aj tam platia pravidlá cestnej premávky. Najlepšie je vozidlo najprv odstaviť a až potom vybaviť telefonát.

Dôležité telefónne čísla

V prípade dopravnej nehody alebo iného nešťastia sa môže mobilný telefón stať dôležitým pomocníkom pri záchrane. Pomôžte záchranným zložkám tým, že im uľahčíte orientáciu v inak neprehľadnom telefónnom zozname. Pred meno, na ktoré môžu volať záchranári alebo policajti, dajte skratku „ICE“. Tá v preklade znamená „V prípade núdze“ (In Case of Emergency). Ak máte viac vybraných osôb, môžete ich označiť ICE 1, ICE 2 atď.

I keď v prípade nehody, zvyknú príbuzných kontaktovať policajti, neraz aj zdravotníci potrebujú vedieť informácie o zdravotnom stave pacienta. Podľa člena tímu záchrannej služby Falck Petra Lakomého totiž niektoré diagnózy môžu záchranu skomplikovať.


Najnovšie články
Bratislavský obchvat čakajú zmeny

Vyšetrovatelia skúmajú, či právnici vedeli o chybných spínacích skrinkách a ak vedeli, prečo nič nepodnikli.

Právnici GM v zameriavači

Európska komisia pracuje na návrhu testovacích metód, ktoré by poskytli reálne údaje o spotrebe a emisiách. Automobilky súhlasia, no chcú...

EÚ chce reálne testy spotreby

Spoločnosť Váhostav - SK požiadala Národnú diaľničnú spoločnosť o predĺženie lehoty výstavby diaľnice D1 Dubná Skala - Turany. Žiadosť posudzuje stavebný...

Úsek D1 Dubná Skala – Turany odložia

Informácie o cestných pirátoch sa množia ako huby po daždi. Tentokrát o vodičský preukaz prišiel Čech, ktorý prekročil povolenú rýchlosť...

Na Kia Magentis sa rútil 217 km/h

Trenčianski policajti namerali vodiča s rýchlosťou vyše 200 km/h. Tento vodič sa však už v minulosti musel podrobiť preskúšaniu odbornej...

Púchovčan jazdil vyše 200 km/h

Hroziace embargo Ruska na dovoz áut môže ovplyvniť aj slovenské automobilky. Podľa šéfa ZAP Jaroslava Holečka sú naše fabriky schopné...

Ruské embargo a naše automobilky
Aktuality.sk Sport.sk MobilMania.sk Živé.sk

Na výstavbu nového sídla NATO v Bruseli musí Slovensko prispieť sumou ešte takmer tri a pol milióna eur.

Slovensko musí zaplatiť za výstavbu sídla NATO ešte 3,5 milióna eur

Priama reč Dušana Tittela.Článok je z dielne denníka Šport.

Priama reč Dušana Tittela: Slovan môže postúpiť, vie zahrať aj u súpera

Počet aplikácií pre platformu Windows Phone sa čoraz rýchlejšie rozrastá. Niekedy je to však na úkor kvality.

Microsoft vyhlásil boj podvodným aplikáciám

Šifrovací CryptoLocker má nástupcu, Google fotil Dunaj, Slováci neoficiálne zaplátali Windows XP. Prehľad týždňa.

Slováci opravili xpéčka (prehľad)
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×