Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Prečo telefón skutočne nepatrí za volant

VIDEO
VAŠA TÉMA Odborníci varujú, že akékoľvek rozptýlenie za volantom v sebe ukrýva veľké nebezpečenstvo. Podceňovať ho znamená zahrávať sa nielen s vlastným životom.

Vodič s telefónom pri uchu je každodenným javom v premávke. Rovnako aj prípad posielania textových správ. Nezávisle od toho, že to zákon jasne zakazuje. Jedinou výnimkou je používanie sady hands-free, no aj tento typ rozptýlenia pozornosti v sebe ukrýva potenciálne riziká.

To, že vodič sa zaoberá telefonovaním alebo SMS-kovaním, možno ľahko rozpoznať aj podľa štýlu jazdy. Vozidlo ide raz rýchlejšie, raz pomalšie, o priamom smere nemôže byť ani reči. Pri preraďovaní či odbočovaní chýba smerovka, prehľad o dianí za vozidlom má telefonujúci vodič nulový.

Ilustračná snímka. Foto: Soňa Zverková Ilustračná snímka. Foto: Soňa Zverková

Rizikové je telefonovanie aj s hands-free

A hoci hands-free predsa len umožňuje lepšie ovládanie vozidla, podľa odborníkov je  rozptýlenie pozornosti vodiča súvisiace s telefonovaním oveľa nebezpečnejšie. Dopravný psychológ Karol Kleinmann poukazuje najmä na neblahý vplyv predstavivosti, pri ktorej nastáva tzv. slepota pozornosti. Podľa jeho slov sa vtedy vodičovi pred očami premieta iný obraz, napríklad osoba, s ktorou telefonuje. V týchto krátkych okamihoch vodič nevníma reálny svet okolo seba alebo je jeho vnímanie výrazne narušené.

Tento jav môže byť veľmi nebezpečný, a to nielen v súvislosti s hustotou premávky. Každý vodič by si mal uvedomiť, že pri rýchlosti 50 km/h prejde vozidlo za sekundu takmer 14 metrov, pri rýchlosti 80 km/h vyše 22 metrov a pri 130-tke je to až 36 metrov. Ak k tomu pripočítate spomalené reakcie, nešťastie sa môže stať doslova v zlomku sekundy aj na úplne suchom povrchu.

Preto psychológ upozorňuje na potenciálnu rizikovosť akéhokoľvek rozptýlenia, dokonca aj rozhovoru s cestujúcimi. Je potrebné si uvedomiť, že prvoradý je vždy vodič, nakoľko od neho závisí bezpečnosť nielen posádky jeho vozidla, ale aj ostatných účastníkov cestnej premávky.

Demokraciu nechajte za dverami

V momente, keď sadáte za volant ako vodič, je pre všetkých ľudí vo vozidle, vaše slovo zákonom božím. Uvedomte si, že v prípade nehody budete vy ten prvý, na koho sa zameria polícia. Ak sa niekto zraní alebo zomrie, je to vodič, kto môže skončiť za mrežami. Demokraciu nechajte za dverami auta a ak sa niekto nechce prispôsobiť, nech použije MHD alebo svoje nohy.

Mobil pri uchu znamená pokutu

Keďže zákon zakazuje používanie telefónu bez hands-free, táto položka sa objavila aj v sadzobníku pokút. Na mieste môže previnilec zaplatiť blokovú pokutu 60 eur, v správnom konaní sa trest môže vyšplhať až na 100 eur.

Policajti môžu používanie telefónu dokázať, napríklad pomocou kamerového záznamu. Ak však kamera k dispozícii nie je, podľa zástupcu riaditeľa odboru dopravnej polície Prezídia PZ SR Jána Ignatáka ako dôkaz postačí tvrdenie policajta. Na druhej strane hliadka nemá právo zabaviť mobilný telefón ako prípadný dôkaz priestupku: „To, že vodič používa pri jazde mobilný telefón, nie je dôvod, aby mu ho policajt zaistil.“

Polícia neodporúča telefonovať ani počas manévru parkovania, napríklad pri obchodných domoch, nakoľko aj tam platia pravidlá cestnej premávky. Najlepšie je vozidlo najprv odstaviť a až potom vybaviť telefonát.

Dôležité telefónne čísla

V prípade dopravnej nehody alebo iného nešťastia sa môže mobilný telefón stať dôležitým pomocníkom pri záchrane. Pomôžte záchranným zložkám tým, že im uľahčíte orientáciu v inak neprehľadnom telefónnom zozname. Pred meno, na ktoré môžu volať záchranári alebo policajti, dajte skratku „ICE“. Tá v preklade znamená „V prípade núdze“ (In Case of Emergency). Ak máte viac vybraných osôb, môžete ich označiť ICE 1, ICE 2 atď.

I keď v prípade nehody, zvyknú príbuzných kontaktovať policajti, neraz aj zdravotníci potrebujú vedieť informácie o zdravotnom stave pacienta. Podľa člena tímu záchrannej služby Falck Petra Lakomého totiž niektoré diagnózy môžu záchranu skomplikovať.


Najnovšie články
Rusko chce úplne zakázať dovoz áut

Problémy s chybnými airbagmi japonskej spoločnosti Takata sa ťahajú už roky a vyžiadali si rozsiahle zvolávacie akcie. A servisy teraz...

Opäť chybné airbagy

Kupci v Európe preferujú tradičné motory a v záujme ekológie nie sú ochotní meniť svoje zvyky. To a mnoho iného zistil najnovší prieskum spoločnosti PwC.

Elektromobil? Nie, ďakujem

Ceny ropy padli na štvorročné minimum a koniec tohto vývoja je zatiaľ v nedohľadne. Výrazne klesli aj medzinárodné ceny palív, tešiť by sa...

Ropa padá, palivá pôjdu nadol

Počet registrácií vozidiel v Európskej únii a v rámci krajín Európskeho združenia voľného obchodu sa v septembri zvýšil o 6,1 %.

Predaje áut v EÚ v septembri posilnili

Chrysler musí zvolať po celom svete približne 900 000 vozidiel. Príčinou sú viaceré chyby, ktoré môžu spôsobiť požiar.

Chrysler zvoláva takmer milión áut

INZERCIA  Možno aj vy patríte k tým, čo už niekedy kupovali auto z druhej ruky a to nielen od súkromného inzerenta, ale z niektorého slovenského...

Kupujete auto z druhej ruky?
Aktuality.sk Šport.sk Mobilmánia.sk Živé.sk Čas.sk Adam.sk

Futbalisti londýnskej Chelsea si schuti zastrieľali v zápase s outsiderom G skupiny, Mariborom.

Video: Chelsea dala Mariboru šestku, divoký zápas v Gelsenkirchene

Operátor oznámil, do akého termínu budú vysielané v MPEG-4 všetky programy v ponuke.

Skylink odstrihne starý formát

Horúcich 33 sekúnd! Presne toľko trvá video Andreja Migru, ktoré za 5 dní od uverejnenia videlo viac ako 270-tisíc ľudí.

Slovenku nachytal pri opaľovaní

Najväčší internetový vyhľadávač oznámila zmeny vo svojom vyhľadávacom programe, ktorými chce (aspoň čiastočne) vziať vietor z plachiet online pirátom.

Proti internetovému pirátstvu pritvrdí aj Google
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×