Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Poriadne auto musí spaľovať benzín: Otrasená pravda

KOMENTÁR Benzín patrí do športiaka a nafta do traktora. Alebo to už neplatí? Odpoveď hľadáme v trendoch vývoja a hluchými nás nenechá ani hlas ľudu.

Prvú „päťročnicu“ nového milénia označujú mnohí za „naftový boom“. Druhá zase postupne priniesla odpoveď v podobe trendu zvaného „downsizing“. Ten sa síce týka oboch druhov paliva, zatiaľ však pomáha najmä benzínovým motorom vyrovnať sa dieselovým súperom v niektorých ukazovateľoch – najmä hodnotou krútiaceho momentu a ťahom od nízkych otáčok. Večnej téme benzín verzus diesel sme sa už venovali historicky aj technicky, v samostatnom článku.

Impulz na napísanie tohto článku a na mnoho vášnivých debát medzi motoristickými fanúšikmi: spojenie písmen M a D pod bavorskou vlajkou 6 fotografií v galérii Impulz na napísanie tohto článku a na mnoho vášnivých debát medzi motoristickými fanúšikmi: spojenie písmen M a D pod bavorskou vlajkou

V tomto materiáli už nechceme vysvetľovať ani obhajovať jeden alebo druhý typ pohonu. Tieto riadky, priznáme rovno, vyprovokovalo aktuálne uvedenie prvých modelov športovej divízie BMW M, ktorým vo valcoch horí nafta. A aj následná búrlivá reakcia motoristického sveta, vrátane našich čitateľov. Má nafta skutočne miesto už aj v takto vysokých kruhoch? Alebo nás marketingoví stratégovia automobiliek tlačia z ekonomických dôvodov do niečoho, čo je historicky a technicky neprirodzené? Čo hovoria trendy? A ako znie hlas ľudu?

BMW M diesel – provokatér solitér, či prvá lastovička?

Pripomeňme si stručne ako je to s tým prvým „naftovým M“. BMW uviedlo prvé dieselové verzie produktov divízie BMW M GmbH v rámci úplne novej produktovej palety, ktorej dalo meno BMW M Performance. Pod kapotu radov 5, X5 a X6 v rámci toho posadilo radový naftový šesťvalec s nevídanými troma turbami a na trojlitrový diesel nevídaným výkonom 281 kW (381 k). Viac si môžete prečítať v samostatnom článku.

Už keď sme pri spomenutom článku, nedá nám nezastaviť sa pri vašej reakcii. Na jednej strane vznikli búrlivé diskusie, plné tvrdého útočenia, ale aj horlivej obhajoby naftovej premiéry BMW M. Téma vás ozaj zaujala, o čom svedčí aj vyše dva a pol tisíca vašich hlasov do ankety.

A aj keď názory v diskusii boli polarizované, anketa dopadla prekvapivo jednoznačne: až 85 % hlasujúcich ukazuje prstom bez váhania nahor a len 9 % ho otočilo jasne dolu.

Nikde nie je napísané, že keď BMW bolo prvé, prídu aj ďalší. Na druhej strane, a pri všetkej úcte k ostatným, vari ani neexistuje automobilka, ktorá by ustanovila toľko nových trendov, ako práve bielomodrí z Mníchova. Nechajú sa ostatní vyzvať k nasledovníckej aktivite aj v tomto prípade?

Audi hovorí áno, Mercedes vraví nie.

Niet pochýb o tom, že BMW svojimi naftovými modelmi M prekročilo istú hranicu. Keď sa ale pozriete na jeho aktivity na poli motoristického športu, naftu tam veľmi nenájdete. Konkurenčné Audi sa vo svojich ostrých civilných modeloch S a RS dôsledne drží benzínu. Ale zase naopak, na športovom poli preslávilo naftové motory tak, ako nikto iný.

Slávne Audi R10 TDI nenašlo na legendárnej 24-hodinovke LeMans premožiteľa 6 fotografií v galérii Slávne Audi R10 TDI nenašlo na legendárnej 24-hodinovke LeMans premožiteľa

Keď sa pred koncom roka 2005 oficiálne predstavil špeciál R10 TDI, určený na vytrvalostné preteky Le Mans, mnohí sa smiali, lámali nad štyrmi kruhmi palicu a tipovali, že razom stratia svoju dominanciu, ktorú si získali v predošlým sezónach benzínovým špeciálom R8. Lenže čo sa nestalo: hneď v roku 2006 prišiel prvý veľký naftový triumf na slávnej 24-hodinovke a odvtedy naftové placky Audi prakticky nevedia nájsť premožiteľa. A tobôž nie benzínového.

Neprehliadnite našu veľkú narodeninovú súťaž. Staňte sa lepším vodičom s AutoMoto.sk

Kým veľká naftová premiéra v motoršporte pod vlajkou BMW sa asi ešte len plánuje a kým Audi pre zmenu možno iba chystá prvé ostré sériové naftové produkty (okrem raritného Q7 V12 TDI), Mercedes sa rozhodol inak. Šéf jeho divízie AMG nedávno jasne povedal britskému magazínu Autocar, že nemajú v pláne vysokovýkonné športové naftové motory, túto kapitolu z minulosti uzavreli a že budú pokračovať vo vývoji benzínových. Ako jeden z viacerých dôvodov tohto rozhodnutia uviedol fakt, že naftové motory sa benzínovým nevyrovnajú zvukom.

Kombinácia diesel + AMG vraj patrí minulosti (na obrázku je C30 CDI AMG Sportcoupé) 6 fotografií v galérii Kombinácia diesel + AMG vraj patrí minulosti (na obrázku je C30 CDI AMG Sportcoupé)

Zvuk je ozaj veľká téma. Kým pri pragmaticky orientovaných rodinných či reprezentačných autách je hlavnou prioritou skôr jeho utlmenie, športové autá ho majú tendenciu zvýrazniť a pridať ako ďalší rozmer do multizmyslového balíka pôžitku. Lenže zvýrazňovať naftový klepot? Sú teda naftové modely BMW M určené pre hluchú klientelu? To je možno príliš vulgárna úvaha. Každopádne, v divízii BMWM GmbH sa musia dosť výrazne spoliehať na to, že záujemcom o naftové emká zapchajú uši pohľadom na ukazovateľ spotreby paliva.

Ázijci váhajú, Američania vzdorujú

Audi, BMW a Mercedes sú na poli športových a vysokovýkonných áut tri skutočné ikony. Aj napriek tomu sa ale nedá trend vývoja komentovať iba podľa nich. Ako sú na tom ostatní? Držia sa pri svojich špičkových vysokovýkonných a športových modeloch benzínu, alebo už dávajú šancu aj nafte?

Neprémioví Európania to už skúšajú, ale viaceré ich pokusy o „športový diesel“ sa dajú hodnotiť nanajvýš ako marketingové výkriky. Ideálnym príkladom bola skupina VW, konkrétne česká škodovka a Fabia prvej generácie, ktorá dostala skratku RS spolu so skratkou TDI.

Pri Fabii RS prvej generácie sa diesel so športom spojil akurát tak marketingovo, pri aktuálnej Octavii RS TDI (na obrázku) už aj o niečo reálnejšie 6 fotografií v galérii Pri Fabii RS prvej generácie sa diesel so športom spojil akurát tak marketingovo, pri aktuálnej Octavii RS TDI (na obrázku) už aj o niečo reálnejšie

Nič proti vstrekovaniu čerpadlo-dýza, jeho prínos k popularizácii naftových modelov bol neodškriepiteľný. Pod kapotou prvej „ostrej“ Fabie sa ale dokázal postarať nanajvýš o subjektívny dojem z dynamiky vďaka typicky prudkému záťahu v stredných otáčkach. Dnešná Octavia RS TDI, už s motorom so vstrekovaním common-rail, je na tom o poznanie lepšie. Na milosť ju berie už aj časť publika, ktorá Fabiu RS napichla na kôl, namazala smolou, obsypala perím a podpálila pod ňou raždie.

Keď sa vyberieme za vychádzajúcim slnkom, situácia vyzerá zatiaľ pomerne jednoznačne. Ak sa tu aj objavuje silnejší diesel, väčšinou poháňa veľký offroad typu Toyota Land Cruiser V8. Po vyslovene vysokovýkonnom nafťáku vo vyslovene športovom modeli zatiaľ u Ázijcov nechyrovať. Z predošlej vety by sme ale zdôraznili slovo „zatiaľ“. Pretože ani s dieselmi v bežných na rácio orientovaných segmentoch sa Japonci a Kórejci dlho nekamarátili. Postupne ich ale začali brať na milosť: najprv ich kupovali a potom si ich začali sami vyvíjať.

Japonci sú zatiaľ opatrní. Napríklad taký Subaru Boxer Diesel je síce veľmi úspešný. Viete si ho ale už dnes predstaviť v špičkovom STi? 6 fotografií v galérii Japonci sú zatiaľ opatrní. Napríklad taký Subaru Boxer Diesel je síce veľmi úspešný. Viete si ho ale už dnes predstaviť v špičkovom STi?

Neobídeme ani americký trh, aj keď tu situácia je a zrejme ešte dlho bude celkom jasná. Šancu tu nemajú takmer žiadne, dokonca ani tie naftové motory, ktoré už presvedčili o svojej „netraktorovosti“ automobilovo náročnú a rozmaznanú Európu. Alebo žeby si dieselové modely BMW M trúfli prelomiť aj túto bariéru? Čas ukáže....

Benzín verzus nafta... alebo nafta verzus elektrina?

Asi jediný segment, s ktorým si dnes a ani zajtra či pozajtra nevieme spojiť vôňu nafty, je najvyššia liga superšportov a multistokoňových exotov. Ekonomika je krutá a tlak europoslancov na zníženie emisií drvivý, takže ho časom budú musieť riešiť aj výrobcovia týchto automobilov. Tu však väčšiu šancu než nafta majú hybridné technológie, vo vzdialenejšej budúcnosti potom zrejme plná elektrifikácia.

V superšportoch a exotických autách sa budú emisie škrtiť nie naftou, ale elektrinou. Možný predobraz: Fisker Karma 6 fotografií v galérii V superšportoch a exotických autách sa budú emisie škrtiť nie naftou, ale elektrinou. Možný predobraz: Fisker Karma

Vylúčiť sa nedá ani úvaha o tom, že ak sa podarí stlačiť zatiaľ relatívne vysoké výrobné náklady na elektrické komponenty ešte viac dolu, mohli by (ne)pekne zavariť naftovým verziám nielen vo vysokovýkonných, ale aj v bežných automobilových kategóriách.

Nateraz ale platí, že sa milovníci benzínu zrejme budú musieť zmieriť so stále intenzívnejšími návalmi naftových tsunami. Niektorí velikáni, ako napríklad AMG, sa tuho bránia. Iní velikáni, ako napríklad BMW M, zase urputne útočia.

Posledné slovo má publikum

Na záver oslovíme ešte raz hlas ľudu. Kým pri akceptácii konkrétneho príkladu dieselových modelov M Performance ste prejavili drvivo väčšinovú názorovú prevahu, na kardinálnu a základnú otázku benzín či diesel ste odpovedali oveľa vyrovnanejšie – zhruba 60:40 v prospech nafty.

To však bolo vlani na jeseň, keď sa ešte správy o naftových emkách objavovali len v podobe špekulácií či prvých neistých teasingov. Do tohtoročnej jesene sa možno prvá vlna emócií v súvislosti s nimi už prevalí a nahradí ju triezvy pohľad, už aj cez filter prvých predajných výsledkov. A potom možno nastane čas položiť vám opäť tú istú otázku a nechať sa prekvapiť odpoveďou. Ako to vidíte teraz?

Anketa
Myslíte si, že majú naftové motory miesto aj v najvyšších výkonnostných kruhoch?
Určite áno
58 %
Skôr áno
5 %
Skôr nie
7 %
Určite nie
28 %
Neviem sa vyjadriť
2 %
Celkovo hodnotilo: 2 570


Najnovšie články
Na ropných trhoch vládne neistota

Približne 41,3 mld. eur z celkových plánovaných investícií bude smerovať do vývoja celého radu športových vozidiel, modernizácie časti portfólia malých...

VW plánuje investovať 85,6 mld. eur

Kauza airbagov Takata sa dostala na pôdu Kongresu, kde sa zástupcovia Hondy, Takaty a federálneho úradu NHTSA museli podrobiť tvrdému vypočúvaniu.

Honda pripustila prešľapy s airbagmi

Takmer desať miliárd eur zaplatí nemecký výrobca prevodoviek za americkú spoločnosť dodávajúci kamerové či radarové systémy.

ZF kúpi firmu TRW Automotive

Kórejská jednotka práve spustila slovenský predaj novej generácie konkurenta pre Škodu Fabia a ďalšie autá zo segmentu B.

Nový Hyundai i20 u nás od 9 990 eur

Zvolávacia akcia pre chybné airbagy Takata sa doteraz zameriavala len na určité regióny. Úrady teraz žiadajú rozšírenie zvolávačky na celé územie USA.

USA rozšíria zvolávačku airbagov

Spotreba motorového benzínu by si mala zachovať podľa ministerstva hospodárstva mierne klesajúci trend s medziročným koeficientom - 0,5 %.

Spotreba benzínu u nás má klesať
Aktuality.sk Šport.sk Mobilmánia.sk Živé.sk Čas.sk Adam.sk

Švéda Johana Backlunda v službách Slovana Bratislava v pondelok vyhlásili za najlepšieho brankára Kontinentálnej hokejovej ligy (KHL)...

Najlepšieho brankára týždňa má HC Slovan

V najväčšej IT ankete Slovákov, ktorá zaberie asi štyri minúty času, zisťujeme preferencie ohľadom tabletov, mobilov a nákupu techniky pod vianočný...

Vyhrajte nákupy za 700 eur

Život je zmena! To si povedal Košičan Marek Mačinga (27) a kariéru policajta v Bratislave vymenil za niečo ešte vzrušujúcejšie - modeling. 

Z policajta sa vykľul sexi model!

Materinský jazyk, aj zabudnutý a v dospelosti nepoužívaný, je v mozgu človeka natrvalo zapísaný. Jeho stopa je jasná aj po rokoch.

Ako si náš mozog poradí s nepoužívaným jazykom?
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×