Naftový motor v zime: Dôležitá je nafta a palivový filter

VAŠA TÉMA Štartovanie v zime je pre systémy vozidiel stresujúcou záležitosťou. Ak nie je palivová sústava v poriadku, môže sa stať, že motor ani pri použití zimnej nafty nenaskočí.

V hitparáde zimných strastí motoristov jazdiacich na naftových vozidlách patria popredné priečky problémom so štartovaním. Niekedy je na vine slabá batéria, inokedy prerušená dodávka paliva. Práve tejto téme sa budeme venovať v nasledujúcich riadkoch.

Problém s dodávkou nafty do valcov sa často nesprávne označuje za mrznutie nafty. V skutočnosti však ide iba o tuhnutie. Nafta sa skladá z rôznych uhľovodíkov, ktoré majú aj rôzne vlastnosti. V zime sú najkritickejšími parafinické uhľovodíky, ktorých častice najskôr kryštalizujú.

Neposlušné uhľovodíky

Kľúčovými pojmami pri tuhnutí nafty sú teplota zákalu a teplota filtrovateľnosti. Teplota zákalu je najvyššia teplota, pri ktorej nafta stmavne a zhustne. Pri pohľade pod mikroskop odhalíme, že dôvodom je vylučovanie častíc parafínu, teda kryštalizácii častíc spomínaných parafinických uhľovodíkov v podobe kosoštvorcových lístkov. Pri ďalšom poklese teploty sa pridávajú ďalšie uhľovodíky.

Ilustračné foto, zdroj: Marián Balog Ilustračné foto, zdroj: Marián Balog

Skryštalizované častice v nafte dokážu ľahko upchať povrch palivového filtra. Tu sa dostávame k ďalšiemu dôležitému pojmu, ktorým je teplota filtrovateľnosti nafty. Je to hraničná teplota, pri ktorej ešte nafta dokáže prejsť normovaným sitkom s otvormi veľkosti 45 mikrometrov. Pri nižších teplotách už skryštalizované častice povrch upchajú natoľko, že nafta cez sitko neprenikne.

Sezónny tovar

Kedy akú naftu tankujeme?

V našich zemepisných šírkach sa do siete čerpacích staníc dodávajú štyri druhy nafty. Od 15. apríla do 30. septembra tankujeme naftu triedy B (letná), od 1. marca do 14. apríla a od 1. októbra do 15. novembra naftu triedy D (prechodná) a od 16. októbra do konca februára naftu triedy F (zimná). Pre oblasti s náročnejšími klimatickými podmienkami je k dispozícii nafta arktického typu. Prechodové dátumy stanovuje zákon, zákazník teda dostane, čo mu patrí automaticky.

Jednotlivé druhy nafty sa od seba odlišujú tepelnými vlastnosťami. V chladnejšom období sa vyžaduje nižšia medzná teplota filtrovateľnosti nafty, aby aj v tuhých mrazoch v palive nekryštalizovali častice uhľovodíkov a neupchávali palivový filter. Preto Slovenská technická norma predpisuje okrem iných vlastností aj medznú teplotu filtrovateľnosti nafty. Pri letnej nafte je to 0 °C, pri prechodnej – 10 °C, pri zimnej – 20 °C a pri arktickej nafte – 32 °C. Arktická nafta sa distribuuje najmä v regiónoch s nižšími priemernými teplotami (napríklad v podhorských oblastiach) a obsahuje viac petrolejovej zložky na úkor parafínov.

To sú teploty dosiahnuté pri laboratórnych skúškach, ktoré sa od reality zvyčajne odlišujú o niekoľko stupňov. Zákon miernu odchýlku teplôt smerom hore dovoľuje. Rozdielne teploty filtrovateľnosti výrobcovia dosahujú pridávaním depresantov, teda aditív, ktoré medzné teploty posúvajú nadol a zmenšujú veľkosť kryštalizovaných častíc.

Nafta nie je vždy na vine

Dôležitým faktorom, ktorý ovplyvňuje to či v zime svoj nafťák naštartujete je aj jeho technický stav. Zanesený palivový filter totiž môže urobiť škrt cez rozpočet aj zimnej nafte s medznou teplotou filtrovateľnosti v rámci normy. Ak je povrch filtra upchatý nečistotami z nádrže, nepomôžu ani aditíva.

Ilustračné foto, zdroj: Dreamstime Ilustračné foto, zdroj: Dreamstime

Ďalším škodcom môže byť aj voda, ktorej zamrznuté kryštály tiež dokážu urýchliť upchatie filtra. Do palivového systému sa dostáva kondenzáciou vlhkosti zo vzduchu v nádrži. Preto sa odporúča v zime tankovať plnú, aby sa zmenšilo množstvo vzduchu v nádrži. Navyše samotné palivové systémy od rôznych výrobcov sa pri bezchybnom stave môžu správať odlišne.

Čo s rozliatym mliekom?

Pri správnej údržbe by vodiči naftových vozidiel nemali mať so štartovaním v mrazoch problémy. Horšie je to u skupiny užívateľov, ktorí jazdia sporadicky a auto majú odparkované vonku. Ľahko sa môže stať, že pri prvých mrazoch majú v nádrži ešte stále letnú naftu, ktorá skryštalizovaným parafínom upchá palivový filter. Treba si uvedomiť, že v tomto prípade dodatočné pridanie aditíva nepomôže. Aditívum svoju misiu plní iba ak sa pridá do ešte nestuhnutej nafty.

Takisto pridávanie aditív do nadštandardnej (prémiovej) nafty nemá význam, keďže tá je vylepšená už od výroby. Ak už pridávate aditíva do neznačkovej nafty, držte sa pokynov výrobcu. Presýtenie paliva prídavnými látkami býva kontraproduktívne.

Ak nám už nafta stuhla, najistejším riešením je presunúť vozidlo do teplejšieho prostredia, alebo počkať kým teplota nestúpne nad hranicu filtrovateľnosti. To však môže niekedy trvať aj celé mesiace.

Ľudové skúsenosti splodili aj niekoľko trikov s pochybným výsledkom. Palivový filter môžete zohriať horúcou vodou, no podstupujete riziko, že aj keď sa s autom pohnete, po niekoľkých metroch sa filter opäť parafínovými časticami upchá a zastanete napríklad uprostred frekventovanej križovatky. Aj to je dôvod, prečo podobné domáce návody neodporúčame skúšať. V najlepšom prípade sa môže palivový filter zohriať od motora (čo pri nafťákoch chvíľu trvá), alebo ak sa vám podarí prejsť niekoľko kilometrov, palivo v nádrži sa zohreje od nafty vracajúcej sa od motora prepadovým potrubím.

V každom prípade, ak sa rozhodnete pre tento riskantný návod, zamierte rovno k najbližšej podzemnej garáži, napríklad v obchodnom centre, kde býva teplota zvyčajne nad nulou počas celého roka. V nej sa kryštály parafínu rozpustia a tepelné vlastnosti nafty tak môžete vylepšiť bežne dostupnými aditívami. Pri najbližšej príležitosti si nechajte skontrolovať palivový filter a dotankujte plnú nádrž zimnej nafty.

TIP: Ďalšie užitočné rady nájdete v sekcii Auto v zime

Majitelia naftových vozidiel s jednoduchšou konštrukciou na internete radia, že je možné skúsiť rozpustiť kryštály parafínu pridaním benzínu. Vhodný pomer je asi 2,5 litra benzínu na 50 litrov nafty. Treba si však uvedomiť, že palivový systém naftových motorov nie je stavaný na kontakt s benzínom a vzniká tak riziko poškodenia niektorých komponentov. Ide síce iba o riešenie pre prípad núdze, napriek tomu experimentovať s benzínom pri dieselových agregátoch jednoznačne neodporúčame.

Ako sa správať k naftovému motoru v zime

Pre naftový motor v zime platia podobné zásady správneho zaobchádzania ako pre benzínové motory. V prvom rade je treba motor udržiavať v dobrom stave. Dôraz sa kladie na kondíciu akumulátora, ktorého kapacita v zime výrazne klesá. Pre bezproblémový štart je takisto dôležitá funkčnosť žeraviacich sviečok. Tie sa starajú o predohrev spaľovacích priestorov, čo umožňuje ľahšie vznietenie zmesi nafty a vzduchu.

Zohriatie naftového motora trvá za každých podmienok dlhšie v porovnaní s benzínovými motormi. V zime to platí dvojnásobne. Preto sa po naštartovaní odporúča okamžitý rozbeh bez vytáčania do vyšších otáčok. Motoru treba dať čas, nech sa zohreje na pracovnú teplotu. Potom už môžete jeho potenciál využívať naplno.

Postupné zahrievanie prospieva nielen životnosti samotného motora ale aj jeho periférnych zariadení a celého pohonného traktu. Kým sa mazivá nezohrejú na pracovnú teplotu, sú ich vlastnosti výrazne horšie. Hulvátske správanie sa nezapríčiní poruchu okamžite, no môže sa prejaviť po určitom čase. Užívateľ tak ohľadupným narábaním s naftovým motorom perspektívne ušetrí náklady na výmenu turbodúchadla prípadne ďalších komponentov.

Prevencia je najlepší liek

Problémom so štartovaním naftového motora v zime dokážeme často zabrániť správnou údržbou vozidla. Mnohí menej svedomití vodiči však pri upchatí palivového filtra získajú dojem, že natankovali nekvalitné palivo (čo nie je vylúčené), no na robenie záverov si treba najprv upratať pred vlastným prahom. Včasnou a správne mierenou prípravou auta na zimu ušetríte peniaze aj nervy. A to neplatí iba o palivovej sústave.

Ak máte vlastné skúsenosti s bojom proti tuhnutiu nafty v zime, budeme radi, ak sa o ne s nami podelíte v diskusii.

Dobré rady, tipy a návody nájdete aj na našej stránke na Facebooku.


Najnovšie články
Bratislavský obchvat čakajú zmeny

Vyšetrovatelia skúmajú, či právnici vedeli o chybných spínacích skrinkách a ak vedeli, prečo nič nepodnikli.

Právnici GM v zameriavači

Európska komisia pracuje na návrhu testovacích metód, ktoré by poskytli reálne údaje o spotrebe a emisiách. Automobilky súhlasia, no chcú...

EÚ chce reálne testy spotreby

Spoločnosť Váhostav - SK požiadala Národnú diaľničnú spoločnosť o predĺženie lehoty výstavby diaľnice D1 Dubná Skala - Turany. Žiadosť posudzuje stavebný...

Úsek D1 Dubná Skala – Turany odložia

Informácie o cestných pirátoch sa množia ako huby po daždi. Tentokrát o vodičský preukaz prišiel Čech, ktorý prekročil povolenú rýchlosť...

Na Kia Magentis sa rútil 217 km/h

Trenčianski policajti namerali vodiča s rýchlosťou vyše 200 km/h. Tento vodič sa však už v minulosti musel podrobiť preskúšaniu odbornej...

Púchovčan jazdil vyše 200 km/h

Hroziace embargo Ruska na dovoz áut môže ovplyvniť aj slovenské automobilky. Podľa šéfa ZAP Jaroslava Holečka sú naše fabriky schopné...

Ruské embargo a naše automobilky
Aktuality.sk Sport.sk MobilMania.sk Živé.sk

Žiadny sci-fi scenár, ale možná realita v najbližších rokoch – Briti i Američania sa pokúšajú o vývoj hypersonického lietadla, ktorým by sa začala...

Skylon - naštartuje hypersonické lietadlo novú éru zbrojenia?

Talian hovorí, že argentínsky hráč chýbal v zápase s Atleticom Madrid v súboji o španielsky superpohár z dôvodu "technického rozhodnutia".

Ancelotti: Nepotrebovali sme Di Mariu

Počet aplikácií pre platformu Windows Phone sa čoraz rýchlejšie rozrastá. Niekedy je to však na úkor kvality.

Microsoft vyhlásil boj podvodným aplikáciám

Šifrovací CryptoLocker má nástupcu, Google fotil Dunaj, Slováci neoficiálne zaplátali Windows XP. Prehľad týždňa.

Slováci opravili xpéčka (prehľad)
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×