Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Naftový motor v zime: Dôležitá je nafta a palivový filter

VAŠA TÉMA Štartovanie v zime je pre systémy vozidiel stresujúcou záležitosťou. Ak nie je palivová sústava v poriadku, môže sa stať, že motor ani pri použití zimnej nafty nenaskočí.
2 35 príspevkov 14.12.2011 / Marián Balog

V hitparáde zimných strastí motoristov jazdiacich na naftových vozidlách patria popredné priečky problémom so štartovaním. Niekedy je na vine slabá batéria, inokedy prerušená dodávka paliva. Práve tejto téme sa budeme venovať v nasledujúcich riadkoch.

Problém s dodávkou nafty do valcov sa často nesprávne označuje za mrznutie nafty. V skutočnosti však ide iba o tuhnutie. Nafta sa skladá z rôznych uhľovodíkov, ktoré majú aj rôzne vlastnosti. V zime sú najkritickejšími parafinické uhľovodíky, ktorých častice najskôr kryštalizujú.

Neposlušné uhľovodíky

Kľúčovými pojmami pri tuhnutí nafty sú teplota zákalu a teplota filtrovateľnosti. Teplota zákalu je najvyššia teplota, pri ktorej nafta stmavne a zhustne. Pri pohľade pod mikroskop odhalíme, že dôvodom je vylučovanie častíc parafínu, teda kryštalizácii častíc spomínaných parafinických uhľovodíkov v podobe kosoštvorcových lístkov. Pri ďalšom poklese teploty sa pridávajú ďalšie uhľovodíky.

Ilustračné foto, zdroj: Marián Balog Ilustračné foto, zdroj: Marián Balog

Skryštalizované častice v nafte dokážu ľahko upchať povrch palivového filtra. Tu sa dostávame k ďalšiemu dôležitému pojmu, ktorým je teplota filtrovateľnosti nafty. Je to hraničná teplota, pri ktorej ešte nafta dokáže prejsť normovaným sitkom s otvormi veľkosti 45 mikrometrov. Pri nižších teplotách už skryštalizované častice povrch upchajú natoľko, že nafta cez sitko neprenikne.

Sezónny tovar

Kedy akú naftu tankujeme?

V našich zemepisných šírkach sa do siete čerpacích staníc dodávajú štyri druhy nafty. Od 15. apríla do 30. septembra tankujeme naftu triedy B (letná), od 1. marca do 14. apríla a od 1. októbra do 15. novembra naftu triedy D (prechodná) a od 16. októbra do konca februára naftu triedy F (zimná). Pre oblasti s náročnejšími klimatickými podmienkami je k dispozícii nafta arktického typu. Prechodové dátumy stanovuje zákon, zákazník teda dostane, čo mu patrí automaticky.

Jednotlivé druhy nafty sa od seba odlišujú tepelnými vlastnosťami. V chladnejšom období sa vyžaduje nižšia medzná teplota filtrovateľnosti nafty, aby aj v tuhých mrazoch v palive nekryštalizovali častice uhľovodíkov a neupchávali palivový filter. Preto Slovenská technická norma predpisuje okrem iných vlastností aj medznú teplotu filtrovateľnosti nafty. Pri letnej nafte je to 0 °C, pri prechodnej – 10 °C, pri zimnej – 20 °C a pri arktickej nafte – 32 °C. Arktická nafta sa distribuuje najmä v regiónoch s nižšími priemernými teplotami (napríklad v podhorských oblastiach) a obsahuje viac petrolejovej zložky na úkor parafínov.

To sú teploty dosiahnuté pri laboratórnych skúškach, ktoré sa od reality zvyčajne odlišujú o niekoľko stupňov. Zákon miernu odchýlku teplôt smerom hore dovoľuje. Rozdielne teploty filtrovateľnosti výrobcovia dosahujú pridávaním depresantov, teda aditív, ktoré medzné teploty posúvajú nadol a zmenšujú veľkosť kryštalizovaných častíc.

Nafta nie je vždy na vine

Dôležitým faktorom, ktorý ovplyvňuje to či v zime svoj nafťák naštartujete je aj jeho technický stav. Zanesený palivový filter totiž môže urobiť škrt cez rozpočet aj zimnej nafte s medznou teplotou filtrovateľnosti v rámci normy. Ak je povrch filtra upchatý nečistotami z nádrže, nepomôžu ani aditíva.

Ilustračné foto, zdroj: Dreamstime Ilustračné foto, zdroj: Dreamstime

Ďalším škodcom môže byť aj voda, ktorej zamrznuté kryštály tiež dokážu urýchliť upchatie filtra. Do palivového systému sa dostáva kondenzáciou vlhkosti zo vzduchu v nádrži. Preto sa odporúča v zime tankovať plnú, aby sa zmenšilo množstvo vzduchu v nádrži. Navyše samotné palivové systémy od rôznych výrobcov sa pri bezchybnom stave môžu správať odlišne.

Čo s rozliatym mliekom?

Pri správnej údržbe by vodiči naftových vozidiel nemali mať so štartovaním v mrazoch problémy. Horšie je to u skupiny užívateľov, ktorí jazdia sporadicky a auto majú odparkované vonku. Ľahko sa môže stať, že pri prvých mrazoch majú v nádrži ešte stále letnú naftu, ktorá skryštalizovaným parafínom upchá palivový filter. Treba si uvedomiť, že v tomto prípade dodatočné pridanie aditíva nepomôže. Aditívum svoju misiu plní iba ak sa pridá do ešte nestuhnutej nafty.

Takisto pridávanie aditív do nadštandardnej (prémiovej) nafty nemá význam, keďže tá je vylepšená už od výroby. Ak už pridávate aditíva do neznačkovej nafty, držte sa pokynov výrobcu. Presýtenie paliva prídavnými látkami býva kontraproduktívne.

Ak nám už nafta stuhla, najistejším riešením je presunúť vozidlo do teplejšieho prostredia, alebo počkať kým teplota nestúpne nad hranicu filtrovateľnosti. To však môže niekedy trvať aj celé mesiace.

Ľudové skúsenosti splodili aj niekoľko trikov s pochybným výsledkom. Palivový filter môžete zohriať horúcou vodou, no podstupujete riziko, že aj keď sa s autom pohnete, po niekoľkých metroch sa filter opäť parafínovými časticami upchá a zastanete napríklad uprostred frekventovanej križovatky. Aj to je dôvod, prečo podobné domáce návody neodporúčame skúšať. V najlepšom prípade sa môže palivový filter zohriať od motora (čo pri nafťákoch chvíľu trvá), alebo ak sa vám podarí prejsť niekoľko kilometrov, palivo v nádrži sa zohreje od nafty vracajúcej sa od motora prepadovým potrubím.

V každom prípade, ak sa rozhodnete pre tento riskantný návod, zamierte rovno k najbližšej podzemnej garáži, napríklad v obchodnom centre, kde býva teplota zvyčajne nad nulou počas celého roka. V nej sa kryštály parafínu rozpustia a tepelné vlastnosti nafty tak môžete vylepšiť bežne dostupnými aditívami. Pri najbližšej príležitosti si nechajte skontrolovať palivový filter a dotankujte plnú nádrž zimnej nafty.

TIP: Ďalšie užitočné rady nájdete v sekcii Auto v zime

Majitelia naftových vozidiel s jednoduchšou konštrukciou na internete radia, že je možné skúsiť rozpustiť kryštály parafínu pridaním benzínu. Vhodný pomer je asi 2,5 litra benzínu na 50 litrov nafty. Treba si však uvedomiť, že palivový systém naftových motorov nie je stavaný na kontakt s benzínom a vzniká tak riziko poškodenia niektorých komponentov. Ide síce iba o riešenie pre prípad núdze, napriek tomu experimentovať s benzínom pri dieselových agregátoch jednoznačne neodporúčame.

Ako sa správať k naftovému motoru v zime

Pre naftový motor v zime platia podobné zásady správneho zaobchádzania ako pre benzínové motory. V prvom rade je treba motor udržiavať v dobrom stave. Dôraz sa kladie na kondíciu akumulátora, ktorého kapacita v zime výrazne klesá. Pre bezproblémový štart je takisto dôležitá funkčnosť žeraviacich sviečok. Tie sa starajú o predohrev spaľovacích priestorov, čo umožňuje ľahšie vznietenie zmesi nafty a vzduchu.

Zohriatie naftového motora trvá za každých podmienok dlhšie v porovnaní s benzínovými motormi. V zime to platí dvojnásobne. Preto sa po naštartovaní odporúča okamžitý rozbeh bez vytáčania do vyšších otáčok. Motoru treba dať čas, nech sa zohreje na pracovnú teplotu. Potom už môžete jeho potenciál využívať naplno.

Postupné zahrievanie prospieva nielen životnosti samotného motora ale aj jeho periférnych zariadení a celého pohonného traktu. Kým sa mazivá nezohrejú na pracovnú teplotu, sú ich vlastnosti výrazne horšie. Hulvátske správanie sa nezapríčiní poruchu okamžite, no môže sa prejaviť po určitom čase. Užívateľ tak ohľadupným narábaním s naftovým motorom perspektívne ušetrí náklady na výmenu turbodúchadla prípadne ďalších komponentov.

Prevencia je najlepší liek

Problémom so štartovaním naftového motora v zime dokážeme často zabrániť správnou údržbou vozidla. Mnohí menej svedomití vodiči však pri upchatí palivového filtra získajú dojem, že natankovali nekvalitné palivo (čo nie je vylúčené), no na robenie záverov si treba najprv upratať pred vlastným prahom. Včasnou a správne mierenou prípravou auta na zimu ušetríte peniaze aj nervy. A to neplatí iba o palivovej sústave.

Ak máte vlastné skúsenosti s bojom proti tuhnutiu nafty v zime, budeme radi, ak sa o ne s nami podelíte v diskusii.

Dobré rady, tipy a návody nájdete aj na našej stránke na Facebooku.


Najnovšie články
Náš export áut do Ruska vlani klesol

Polícia v polovici apríla spustí 24-hodinový maratón merania rýchlosti. V rámci akcie, do ktorej sa zapoja viaceré európske krajiny, môžu občania vybrať...

Naplánujte miesto merania rýchlosti

ADAC čelí novej afére. Po krátkom pohovore u šéfa dostal top manažér klubu hodinovú výpoveď. Dôvody: dlhoročná sprenevera a úplatky.

Déja vu? Nový škandál v ADAC

Spoplatnenie nemeckých diaľnic sa pomaly, ale isto stáva realitou. Nemecký parlament navzdory početným výhradám v prvom čítaní schválil...

Schválené: Za nemecké diaľnice budeme platiť

Priemerný medziročný rast predaja bol 3,8%, no koncern Daimler dosiahol takmer desaťpercentný nárast.

V raste predaja vedú Nemci

Bezpečnosť motoristov sa zvýši na úseku Hronský Beňadik - Lehôtka pod Brehmi, ke bude chrániť motoristov pred kolíziou so zverou.

Na R1 pribudne 15 kilometrov oplotenia

PREHĽAD   Diaľničné poplatky sa vo väčšine krajín nemenia alebo sa zmenia len minimálne. Ponúkame vám stručný prehľad vo vybraných...

Diaľničné poplatky v Európe na rok 2015
Aktuality.sk Šport.sk Mobilmánia.sk Živé.sk Čas.sk Adam.sk

Meno Marián Hossa je na svetovej hokejovej scéne dlhodobo zárukou vysokej akosti.

Švédska legenda si nevie vynachváliť Hossove kvality

Microsoft plní sľub a prináša bezplatnú verziu kancelárskeho balíka pre školy. Dostupná je už i na Slovensku.

Office 365 je zadarmo pre učiteľov i študentov

Minula všetko! Víťazka piatej série reality show Farma Lenka Švaralová (27) vyhrala pekne mastnú sumičku 50-tisíc eur.

Lenuš z Farmy rozhádzala výhru!

Úspešný formát menil staré haraburdy na nablýskané pecky, po ktorých túžil nejeden Američan.

Škandál v Pimp My Ride: Ako naozaj vyzerali upravené autá?
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×