Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Nové BMW 3: Bavorský pilier v pohybe

PRVÉ JAZDNÉ DOJMY Ťažný kôň produkcie Bavorov pokračuje po viac než šiestich rokoch v službe novou generáciou, ktorej charakter sme krátko preverili v okolí Barcelony.

Príchod čerstvej generácie trojkového radu je v Mníchove zakaždým veľkou udalosťou. Niet sa čo čudovať, keďže tento model je ťahúňom predajných čísel BMW, aktuálne s tretinovým podielom na celkovej produkcii automobilky. Od zrodenia legendy s trojkou v názve v roku 1975 si BMW radu 3 našlo po celom svete asi 12,5 milióna zákazníkov.

Šiesta generácia BMW radu 3 sa drží tradície, no zároveň prichádza s inováciami 38 fotografií v galérii Šiesta generácia BMW radu 3 sa drží tradície, no zároveň prichádza s inováciami

Inváziu novej generácie začalo BMW odhalením sedanu v polovici októbra, ktoré sprevádzala veľká šou v Mníchove. Podrobné informácie o novinke a prvé statické dojmy sme vám priniesli v rozsiahlom samostatnom článku.

Pre začiatok BMW odhalilo iba štvordverovú karosársku verziu, neskôr príde kombi, ktoré sa už v maskovaní promenáduje po európskych cestách. Nasledovať budú ďalšie verzie ako kupé a kabriolet, tie však budú pravdepodobne výraznejšie odčlenené z radu 3. Už dvojdverové verzie aktuálne dosluhujúcej generácie mali jemne diferencovaných charakter, u nasledovníkov je možné dokonca aj pomenovanie ako rad 4.

K zemi a ruky v bok!

Nová trojka narástla do dĺžky oproti predchodcovi o 93 milimetrov, rázvor poskočil o 50 milimetrov, do výšky pribudlo symbolických 8 milimetrov a na šírku dokonca ubudlo 6 milimetrov. Veľký dôraz dáva BMW na nárast rozchodu kolies oboch náprav. Konkrétne vpredu o 37 milimetrov a vzadu o 47 milimetrov.

Ak k rozmerovým posunom prirátame evolúciu celkového tvaru s dôrazom na dynamiku a širokorozchodný postoj, výsledkom je prikrčenejšia silueta nového radu 3 s nezvyčajne nízkym nosom. Okrem toho dostala predná časť úplne nové stvárnenie s nekonvenčnými svetlometmi, ktoré úzkym mostíkom siahajú až k typickým obličkám. Stále je to jednoznačne BMW, no ak novú trojku postavíte k starej, zistíte, že rozdiel je priepastný. Neokukaná tvár BMW radu 3 odlíši od menších aj väčších súrodencov.

Nové BMW 3: Bavorský pilier v pohybe 38 Nové BMW 3: Bavorský pilier v pohybe Nové BMW 3: Bavorský pilier v pohybe 38 Nové BMW 3: Bavorský pilier v pohybe Medzigeneračne vzrástla výška a zmenšila sa šírka. Dizajnéri však dosiahli precíznou prácou presne opačný efekt vo vnímaní pozorovateľa

Vzadu sa až taká výrazná revolúcia neodohrala. Výraz zadnej časti je zmesou dosluhujúceho radu 3 a aktuálneho radu 5. Jednoznačne ho od väčšieho súrodenca odlišujú dva horizontálne svetelné pásy koncových svetiel v porovnaní s tromi v prípade radu 5.

Pokračovanie článku nižšie

Zmena rozmerov a proporcií vyústila do mierneho prírastku priestoru na kolená pre zadných pasažierov, trochu viac miesta majú aj v oblasti hlavy. Takisto pribudlo 20 litrov objemu batožinového priestoru na celkových 480 litrov.

Čo nového v strojovni?

BMW bude ponúkať pre rad 3 na začiatku štyri motory. Naftový dvojliter má v štandardnej verzii výkon 135 kW (184 k) a 380 Nm. Úsporná verzia EfficienDynamics Edition poskytuje v maxime rovnakú porciu krútiaceho momentu, no výkon klesol na 120 kW (163 k).

Benzínová škála ponúka na výber štvorvalec a šesťvalec. V prípade štvorvalca ide o modernú jednotku v súlade s downsizingovou filozofiou 2.0 TwinPower Turbo s označením 328i, ktorá dokáže zo svojho objemu vyťažiť maximálne 180 kW (245 k) a 350 Nm. Prepĺňaný šesťvalec s označením 335i predstavuje špičku s výkonom 225 kW (306 k) a krútiacim momentom 400 Nm.

Osemstupňový automat zabezpečí okrem väčšieho komfortu aj nižšiu spotrebu 38 fotografií v galérii Osemstupňový automat zabezpečí okrem väčšieho komfortu aj nižšiu spotrebu

Štandardom je šesťstupňová manuálna prevodovka, no BMW bude ku všetkým motorom ponúkať aj osemstupňový automat. Zároveň sú všetky verzie štandardne vybavené systémom štart/stop. BMW ponúka pod hlavičkou ConnectedDrive technológie ako farebný Head-Up Display, kamery sledujúce okolie vozidla, ktoré uľahčujú jemné manévrovanie, či aktívny tempomat s funkciou Stop&Go, asistent zmeny jazdného pruhu, monitoring mŕtveho uhla a systém varujúci pred kolíziou.

Rad 3 na 5 spôsobov

Základná verzia BMW radu 3 ponúka bohatý výber dekoračných materiálov od strieborných líšt cez brúsený hliník až po orechové drevo. K dispozícii je aj výber poťahových látok a kože v dvoch farbách. Okrem štandardného prevedenia BMW ponúka svoj rad 3 v špecificky ladených prevedeniach, z ktorých si zákazníci môžu vybrať podľa toho, čo je bližšie ich srdcu.

Sport Line je určená pre dynamicky orientovaného zákazníka. Naznačujú to elementy exteriéru v čiernom lesklom laku ako napríklad spätné zrkadlá, lamely v maske chladiča a mriežky v spodnej časti nárazníka. Do čierna sú ladené aj koncovky výfukového systému. Interiér oživuje kombinácia čiernej s červenými akcentmi. Štandardné športové sedadlá sú k dispozícii v troch verziách poťahového materiálu a v štyroch farbách.

BMW ponúka päť verzií: Modern, Luxury, Sport, M Sport a základné prevedenie 38 fotografií v galérii BMW ponúka päť verzií: Modern, Luxury, Sport, M Sport a základné prevedenie

Luxury Line dáva prednosť chrómu, ktorý nájdeme napríklad na lamelách obličiek, v spodnej časti nárazníka, okolo okien, či v zadnej časti. Verzia Luxury má ako jediná chróm aj na stredovej konzole v oblasti ovládačov klimatizácie a rádia. Na výber sú dva poťahové materiály v štyroch farbách.

Hlavným motívom prevedenia Modern Line je hliník, ktorý nachádzame aj na maske chladiča. Interiéru dominuje kombinácia moderných materiálov vrátane dreveného dekoru s trojdimenzionálnym povrchom. Všetky tri verzie majú dokonca aj kľúče v osobitom prevedení podľa charakteru tej ktorej línie.

Poslednou možnosťou je tradičný balík M Sport, ktorý obsahuje vonkajšie aerodynamické doplnky. Emkový balík má špecifickú modrú farbu a interiéru prepožičiava športové sedadlá potiahnuté kombináciou látky a Alcantary spolu s ďalšími typickými doplnkami.

Bavor v praxi

Po usadnutí za volant BMW radu 3 na vás hneď dýchne tradičná solídnosť a kvalita. Na rozdiel od predchádzajúcej generácie je stredová konzola natočená o 7 stupňov k vodičovi. Okrem toho je spodná časť odčlenená od spolujazdca, akoby naznačovala, komu ktoré teritórium patrí.

Nové BMW 3: Bavorský pilier v pohybe 38 fotografií v galérii Nové BMW 3: Bavorský pilier v pohybe

Ďalšou výraznou zmenou oproti predchodcovi je prevedenie centrálneho displeja, ktorý už nie je zabudovaný do výklenku na vrchu stredového tunela, ale stojí akoby samostatne. To má podľa dizajnérov evokovať plochú obrazovku v obývačke alebo moderné mobilné komunikačné zariadenie. Zároveň takéto riešenie spôsobuje, že priestor v prednej časti pôsobí vzdušnejšie.

Nové BMW 3: Bavorský pilier v pohybe 38 Nové BMW 3: Bavorský pilier v pohybe Nové BMW 3: Bavorský pilier v pohybe 38 Nové BMW 3: Bavorský pilier v pohybe Predná časť posádky sa bude cítiť obopnutá, zadná si odnesie vzdušný dojem

Priestoru majú pasažieri vpredu akurát, no BMW ich zámerne obstavalo, aby mal (najmä však vodič) pocit lepšieho kontaktu s vozidlom. Kto sa chce pohodlne viezť, vyberie si zadné sedadlá. Priemerne vysokí pasažieri nemajú pri cestovaní vo štvorici problémy s priestorom v žiadnom smere. Prípadný piaty cestujúci však bude trpieť vďaka vysokému stredovému tunelu.

Delenie sedadiel 40:20:40 je k dispozícii za príplatok 38 fotografií v galérii Delenie sedadiel 40:20:40 je k dispozícii za príplatok

Do radu 3 preniklo aj komfortné otváranie batožinového priestoru, ktorý otvoríte aj bez pohnutia prstom. Stačí jemne vykopnúť chodidlom pod zadný nárazník, a veko sa samo otvorí. Veľmi praktické, ak sa blížite k autu s plným náručím nákupu. Jeden výkop a môžete rovno nakladať. Kritiku si zaslúži iba komfort zatvárania dverí, ktorý nás sklamal už pri statickej prezentácii. Zabuchnutie na prvý pokus si vyžaduje väčšiu silu, než by sme čakali.

Žihadlo štyroch tvárí

V okolí Barcelony sme si vyskúšali benzínovú verziu 328i a krátko aj naftové prevedenie 320d. S benzínovým dvojlitrovým štvorvalcom s turbodúchadlom sme sa zoznámili už pred časom v BMW X1. Táto jednotka si postupne nachádza cestu pod kapoty viacerých modelov BMW a jeho univerzálna architektúra bude čoskoro v rôznych podobách prítomná takmer vo všetkých produktoch BMW.

Čo sme počas testovacej jazdy ocenili, bola nečakaná razancia, s akou si dvojliter poradil s prémiovým sedanom. V spodnom pásme otáčok vyniká motor kultivovanosťou a neprodukuje žiadne pazvuky či vibrácie. Neprekáža mu ani pohyb pod hranicou 1500 otáčok. Poriadny záťah nastupuje o niečo vyššie, no ešte stále je zvuk štvorvalca nevýrazný. Treba povedať, že menej charakterný zvuk je asi jedinou nevýhodou oproti predchodcovi so šesťvalcom.

Magický prepínač spraví zo šprintéra vyhliadkové plavidlo a naopak 38 fotografií v galérii Magický prepínač spraví zo šprintéra vyhliadkové plavidlo a naopak

Pri plnom nasadení štvorvalec zavýja prenikavým revom, za ktorý sa rad 3 nemusí vôbec hanbiť. Ďalším efektom je rezká akcelerácia a plynulé radenie prevodových stupňov automatickej prevodovky. Tieto charakteristiky platia pre režimy Sport a Sport +, ktoré ponúka systém Dynamic Experience Control.

Rad 3 ponúka štyri režimy a k tomu osobitné vypínanie stabilizačného systému 38 fotografií v galérii Rad 3 ponúka štyri režimy a k tomu osobitné vypínanie stabilizačného systému

Prepínanie jednotlivých režimov ovplyvňuje nastavenie reakcií plynového pedálu, motora, riadenia podvozka, asistenčných systémov a automatickej prevodovky. Vodič si môže zvoliť ešte režim Comfort, ktorý je vhodný na bežnú jazdu, alebo extrémny režim Eco Pro, ktorý výrazne otupí zmysly trojky od BMW.

Režim Eco Pro prekvapil razanciou, s akou škrtí bujarosť dvojlitra. Aj keď poriadne zošliapnete pedál akcelerátora, nič extra sa nedeje a elektronika velí motoru, že vodičove želania si netreba veľmi všímať, keďže ide primárne o spotrebu. Po prepnutí do režimu Eco Pro displej palubného počítača poskytne informáciu navyše. Ukazuje o koľko kilometrov ste zvýšili dojazd v porovnaní s jazdou v režime Comfort.

Zmenu režimu vodič pocíti výrazne 38 fotografií v galérii Zmenu režimu vodič pocíti výrazne

Silnou stránkou BMW radu 3 je aj podvozok, ktorý vďaka distribúcii hmotnosti 50:50 a pohonu zadných kolies ponúka zábavu a komfort kombinovanú s istotou a predvídateľnosťou. Na chuligánske driftovanie motor verzie 328i nebude stačiť, no zato vás poteší obratnosť s akou zdoláva serpentíny.

Krátka jazda s naftovou verziou potvrdila dojmy, ktoré v nás zanechala benzínová verzia. Dvojliter nie je taký ostrý ako benzínové turbo, no to od nej asi ani nikto nečaká. Napriek tomu nadpriemerné výkony v danej objemovej kategórii stačili na podvedomé rozťahovanie kútikov úst.

Druhou tvárou „nafťáka“ je jeho úsporné ja, ktoré podľa papierových údajov núti k úsmevu užívateľa aj pri tankovaní. Profil a charakter skúšobných trás nám neumožnil utvoriť si reálny obraz o spotrebe v prípade oboch motorov. Tieto merania budú musieť počkať, kým sa ťažiskový bavorák objaví v redakčnej garáži.

Invenčná kontinuita

Nové BMW radu 3 strieda odchádzajúcu generáciu s dôstojnosťou. Nadväzuje na športovú povesť bavorských sedanov a prináša do showroomov bavorského výrobcu čerstvý vietor. Vďaka dizajnu prednej časti nemáte šancu si ju pomýliť s ostatnými modelmi portfólia.

Prvé skúsenosti v novým benzínovým motorom chtiac-nechtiac nútia súhlasne prikývnuť downsizingu. Dvojliter si výborne rozumie s automatickou prevodovkou aj podvozkom, ktorý je vďaka štyrom režimom všestranným partnerom pozadí posádky. Skrátka, BMW radu 3 podľa očakávaní opäť raz nanovo definuje, čo sa nosí medzi stredne veľkými sedanmi v prémiovom segmente.

 

Cestu a pobyt redaktora v Barcelone hradila spoločnosť BMW.

Pridajte si AutoMoto.sk do RSS a o všetkých novinkách sa dozviete hneď po publikovaní.


Najnovšie články
Jazdená Lada Niva: Drsný Rus

Zimná sezóna sa nezadržateľne blíži a pre prípad, že nechcete odkladať nákup obutia na poslednú chvíľu, vám ponúkame aktuálny test rozmeru 205/55 R16.

Aké zimné gumy na Golf či Octaviu sú najlepšie?

Kompaktné zvonku, variabilné vnútri, športové, bezpečné a s dobrou reputáciou v oblasti spoľahlivosti: znie to ako ideál rodinného vozidla.

Jazdený Ford Focus C-Max: Rodinný priateľ

Silnejšie, rýchlejšie, zábavnejšie. Nové Audi TTS dokáže všetko lepšie než jeho predchodca. Najväčšou inováciou je však jeho virtuálny...

Audi TTS: Viac než len 310 koní

Auto, ktoré bolo prémiové v časoch, keď sa o to ešte nikto ani nepokúsil. Sila v darčekovom balení, vyváženosť, kvalita.

BMW 540i E34: Dravec s hlasom metalistu

Stará sa vaše dospievajúce dieťa len o smartfón a sociálne siete? Nič to. AUTO BILD vám po radí pri výbere auta pre začiatočníka. Aj za menej než 5 „litrov“...

Najlepšie jazdené autá pre začiatočníkov

Pre jedného je Macan Turbo predražené Audi Q5, pre druhého lacný štvordverák od Porsche. V teste však nové kompaktné SUV dokazuje svoju...

Test Porsche Macan Turbo: Aj mimo asfaltu
Aktuality.sk Šport.sk Mobilmánia.sk Živé.sk Čas.sk Adam.sk

V nedeľu je vo Fortuna lige na programe šláger medzi Dunajskou Stredou a Slovanom Bratislava. Dohrávka 11. kola bude pre víťaza futbalovou...

ONLINE: FC DAC Dunajská Streda - ŠK Slovan Bratislava

Nový iPhone sme si poctivo vystáli v rade pred mníchovským Apple Store. Stálo to za to?

Testovali sme iPhone 6. Aký je?

Selfie sú stále v móde a ich popularita len rastie. To, čo nasleduje po usmiatej póze, však nemusí mať vždy šťastný koniec...

Posledné selfie pred smrťou

Pneumatiky sú vaším jediným spojením s vozovkou - či už na suchej, mokrej, alebo zasneženej ceste. Okrem ceny by ste sa preto mali sústrediť najmä...

Test nových zimných pneumatík: Do čoho si obuť auto?
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×