Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Tvrdšie postihy za alkohol a za rýchlu jazdu

Parlament schválil návrh novely zákona o premávke na pozemných komunikáciách. Najzávažnejšími zmenami sú tvrdšie postihy za alkohol za volantom.

Parlament schválil novelu zákona o premávke na pozemných komunikáciách 8/2009, vďaka čomu zmeny vstúpia do platnosti od 1. septembra.

Najpodstatnejšou zmenou sú tvrdšie postihy pre vodičov, ktorí si sadnú za volant pod vplyvom alkoholu či inej návykovej látky. Pôvodné návrhy na doživotné odňatie vodičského preukazu zo schválenej novely vypadli, zostal iba jeden.

Najdôležitejšie zmeny v zákone o cestnej premávke:

  1. Tvrdšie postihy za alkohol za volantom – dočasný a doživotný zákaz činnosti a prísnejšie podmienky pre opätovné získanie oprávnenia.
  2. Možnosť presunúť prekročenie povolenej rýchlosti hneď do správneho konania, čo znamená tvrdšie postihy a zadržanie vodičského preukazu
  3. Možnosť získať vodičské oprávnenie už vo veku 17 rokov
  4. Väčšia ochrana chodcov a cyklistov
  5. Nová definícia bezpečnej vzdialenosti

Trikrát a dosť

Novela pôvodne počítala s doživotným odňatím vodičského preukazu v prípade, že vodič za posledných 10 rokov trikrát spôsobil dopravnú nehodu pod vplyvom alkoholu alebo sa odmietol podrobiť vyšetreniu. Schválený návrh zavádza doživotný zákaz šoférovania pre toho, „kto spácha trestný čin usmrtenia pod vplyvom návykovej látky alebo kto tretíkrát spácha trestný čin ohrozenia pod vplyvom návykovej látky“.

Súdy pritom môžu prihliadať aj na prípady z minulosti – teda ak ide o vodiča, ktorý už raz podobný čin spáchal. Pokiaľ bol vodič už v minulosti potrestaný dočasným zákazom šoférovania, súdy nebudú smieť skrátiť čas trvania trestu.

Ostatné situácie rieši ministerstvo vnútra dočasnými trestami, hoci podstatne sťažuje získanie preukazu. Novela umožňuje odňať vodičské oprávnenie tomu, kto počas piatich rokov trikrát spôsobí dopravnú nehodu, dvakrát poruší pravidlá cestnej premávky jazdou pod vplyvom alkoholu alebo sa odmietne podrobiť vyšetreniu na jeho zistenie. Ak vodič bude chcieť získať vodičský preukaz späť, bude musieť nanovo absolvovať kurz v autoškole.

Pokračovanie článku nižšie

Ak vodič dostal trest zákazu činnosti, bude sa musieť podrobiť odbornému preskúšaniu. Pokiaľ zákaz trval viac ako dva roky, pribudne aj psychologické a zdravotné vyšetrenie. Vodič, ktorý preskúšanie odmietne, preukaz nedostane.

Vodičské oprávnenie, preukaz a zákaz činnosti

Pri čítaní zákona o cestnej premávke je potrebné rozlišovať medzi vodičským oprávnením, vodičským preukazom a zákazom činnosti. Vodičské oprávnenie znamená právo viesť motorové vozidlo, vodičský preukaz je len fyzickým potvrdením tohto oprávnenia. Ak teda niekto príde o vodičské oprávnenie, stráca právo šoférovať ako také a získať ho môže jedine absolvovaním kurzu v autoškole so všetkým, čo k tomu patrí.

Zákaz činnosti je časovo obmedzený, čiže vodič počas presne stanoveného obdobia nesmie viesť motorové vozidlo. Po jeho skončení musí absolvovať odborné preskúšanie a môže znova šoférovať. Doživotný zákaz činnosti znamená, že vinník nielenže nesmie šoférovať, ale nemá ani možnosť znovu získať oprávnenie absolovaním kurzu v autoškole.

V súvislosti s alkoholom a návykovými látkami ministerstvo navrhlo zmeny v trestnom zákone. Jednoročné väzenie hrozí každému, kto pracuje pod vplyvom alkoholu. Týka sa to práce resp. zamestnania, pri ktorom môže opitý človek ohroziť zdravie alebo životy iných ľudí, prípadne by mohol spôsobiť veľkú majetkovú škodu, čiže napríklad vodičov z povolania.

Rovnaký trest môže dostať aj ten, kto sa odmietne podrobiť vyšetreniu na prítomnosť alkoholu v krvi. Polícia vtedy považuje prípad za jazdu pod vplyvom alkoholu nezávisle od toho, či vodič pil alebo nie. Ministerstvo vnútra pritvrdilo aj pri recidíve, za ktorú sa dolná sadzba väzenia zvýšila z jedného roka na dva roky, horná sadzba zostáva na piatich rokoch.

Prísnejšie proti pirátom

Novela prísnejšie stíha aj chronických pretekárov. Zákon dáva policajtom možnosť posunúť porušenie najvyššej povolenej rýchlosti priamo do správneho konania. Doterajšia úprava totiž umožňovala riešiť rýchlu jazdu len v blokovom konaní, v ktorom boli postihy nižšie a nebolo možné zadržať vodičský preukaz.

A ak si niekto myslí, že sa zadržaniu vodičáku vyhne výhovorkou o zabudnutom preukaze, je na omyle. Policajti vydajú potvrdenie o zadržaní preukazu, ktorý je od toho momentu považovaný za zadržaný nezávisle od toho, kde sa preukaz fyzicky nachádza. Vodič ho musí odovzdať na polícii do 7 dní, v opačnom prípade hrozia ďalšie sankcie.

Ilustračný obrázok, ZDROJ: Dreamstime Ilustračný obrázok, ZDROJ: Dreamstime

Ďalšou zmenou je kategorizácia dopravných nehôd. Novela navrhuje, aby sa za dopravnú nehodu považovala aj škodová udalosť v prípade, že sa jej účastníci odmietnu podrobiť dychovej skúške. Toto ustanovenie je však zmätočné, nakoľko k škodovej udalosti sa polícia neprivoláva a je len na účastníkoch, aby sa dohodli o zavinení. Akonáhle je totiž privolaná polícia, ide o dopravnú nehodu so všetkým finančnými a právnymi dôsledkami, ktoré k tomu patria.

Nováčikovia za volantom

Parlament schválil aj navrhované zmeny v prípade šoférskeho dorastu. Vodičský preukaz budú môcť získať už 17-roční, do dovŕšenia veku 18 rokov, najmenej však 3 mesiace, budú smieť jazdiť iba v prítomnosti vodiča, ktorý má oprávnenie najmenej 10 rokov. Pokiaľ bude mladý vodič prichytený za volantom bez spolujazdca, jeho čin sa bude chápať ako závažný dopravný priestupok.

Keďže podľa údajov ministerstva 13 percent všetkých nehôd spôsobujú nováčikovia, zavádza sa doškoľovací kurz. Ten budú musieť absolvovať vodiči s praxou do 2 rokov, ak spôsobili dva závažné priestupky alebo jednu dopravnú nehodu. Do školských lavíc si znovu sadnú aj tí vodiči, ktorí za 12 mesiacov spôsobili tri závažné dopravné priestupky a dostali za ne pokutu najmenej 60 eur.

Chodci a ďalšie novinky

Novela zavádza nové povinnosti aj pre chodcov. Snáď najvýznamnejšou zmenou je povinnosť chodcov pri prechádzaní cez cestu zohľadniť nielen rýchlosť, ale aj vzdialenosť vozidiel. V praxi to znamená, že chodec nesmie vstúpiť do vozovky, keď je vozidlo príliš blízko. Neraz sa totiž stávalo, že chodci vstúpili do vozovky, pretože vozidlo išlo „pomaly“. Pokiaľ tak urobili v sychravom počasí, mokrá vozovka predĺžila brzdnú dráhu a zdanlivo nevinné rozhodnutie sa skončilo tragédiou. Zákon ich týmto spôsobom chce prinútiť k zodpovednejšiemu prístupu k premávke aj k vlastnému životu.

Na druhej strane novela pritvrdzuje postihy v úsilí zvýšiť ochranu chodcov a cyklistov. Do kategórie závažných priestupkov tak spadá ohrozenie chodca a cyklistu na priechode, pri odbočovaní na miesta ležiace mimo cesty, vchádzaní na cestu, ako aj pri otáčaní a cúvaní. Od 1. septembra bude zakázané predchádzanie na priechode pre chodcov a cyklistov a v tesnej blízkosti pred nimi.

Ilustračný obrázok, ZDROJ: Dreamstime Ilustračný obrázok, ZDROJ: Dreamstime

Významnou novinkou je definícia bezpečnej vzdialenosti na diaľniciach a rýchlostných cestách. Keďže vodič nemá šancu odmerať vzdialenosť, novela definuje bezpečnú vzdialenosť časom: „Bezpečná vzdialenosť je minimálne taká vzdialenosť, ktorú vozidlo prejde za dve sekundy; ak ide o motorové vozidlo kategórie M3, N2 alebo N3, vzdialenosť, ktorú prejde za tri sekundy.“

Pravdepodobne na nátlak dopravcov z pôvodného návrhu vypadol zákaz jazdy vozidiel s celkovou hmotnosťou nad 12 ton po cestách II. a III. triedy. Ministerstvo týmto návrhom chcelo nielen zabrániť prepravcom šetriť na diaľničných poplatkoch, ale podľa slov ministra Daniela Lipšica v prvom rade išlo o bezpečnosť ľudí na dedinách, o ochranu kvality vozovky a statiky domov a o lepšiu plynulosť premávky.

Jedno ustanovenie pribudlo aj pre zimné obdobie. Podľa zákona musí vodič pred jazdou odstrániť z vozidla a z nákladu kusy ľadu a snehu, ktoré by sa počas jazdy mohli uvoľniť a spôsobiť zranenie či dopravnú nehodu.

Dobrou správou pre Slovákov, ktorí sa dlhodobo zdržujú v zahraničí, je možnosť požiadať o výmenu alebo obnovenie slovenského vodičského preukazu na konzulárnych úradoch SR.

Hlavná je bezpečnosť

Novela zákona o cestnej premávke sa v parlamente postarala o rozruch, ktorý mal skôr politický charakter. Dôvodom jej vzniku je snaha o zvýšenie bezpečnosti na našich cestách. Nástrojom sú predovšetkým tvrdšie postihy za alkohol za volantom, ktorý je v našich končinách stále častou príčinou dopravných nehôd.

Anketa
Je podľa vás novela zákona o cestnej premávke prínosná?
Áno
27 %
Nie
68 %
Neviem posúdiť
5 %
Celkovo hodnotilo: 2 948


Najnovšie články
Na kysuckej D3 začali raziť tunel

Zo značky sídliacej v talianskom meste Maranello sa má stať samostatná firma. Oddelenie sa má dokončiť na budúci rok.

Ferrari sa má odčleniť od koncernu

Vybudovanie fabriky s rozlohou 6 000 m2 stálo 4 milióny eur, zamestnanie v nej nájde viac než 50 ľudí.

VW otvoril nástrojáreň v Stupave

Vo štvrtok 30. októbra sa odštartujú práce na tuneli s dĺžkou 420 metrov, ktorý bude súčasťou diaľnice D3 medzi Slovenskom a Poľskom.

Tunel Svrčinovec začnú raziť

Striedavé radenie sa stáva na našich cestách bežným javom, v mnohých prípadoch však dochádza k nepochopeniu a následnému chaosu. Pravidlá...

Viete ako sa má správne zipsovať?

Za deväť mesiacov roka japonská skupina predala viac ako 7,6 mil. áut, vďaka čomu si udržala náskok pred konkurentmi Volkswagen a General Motors

Toyota zostáva globálnou jednotkou

Hoci sa Brent stabilizoval, faktory, ktoré viedli k jeho prudkému prepadu, však pretrvávajú. Analytici preto stabilizáciu považujú len...

Palivá budú ďalej zlacňovať
Aktuality.sk Šport.sk Mobilmánia.sk Živé.sk Čas.sk Adam.sk

Futbalisti AS Trenčín zvíťazili v piatkovom domácom stretnutí 16. kola najvyššej slovenskej dlhodobej súťaže Fortuna ligy nad hráčmi MFK Ružomberok...

Neskutočný zápas! Trenčín po šialenom závere zdolal Ružomberok

Operačný systém Windows 7 síce koncom októbra uzatvára jednu kapitolu, no do povinného dôchodku ešte nemusí.

Windows 7 dnes končí aj nekončí

Výskum švédskych vedcov neurobí radosť milovníkom mlieka.

Pijete denne mlieko? Riskujete SMRŤ!

Patrí k najväčším v Európe. V marci začali s inštaláciou jedinečného ďalekohľadu v observatóriu SAV na Skalnatom plese.

Tatranský ďalekohľad za milión nás chráni pred asteroidmi
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×