Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Diódy nahrádzajú xenón aj halogén

Vaša téma Automobilové osvetlenie prešlo za posledné roky veľkými zmenami. Klasické žiarovky čoraz častejšie nahrádzajú xenónové výbojky či diódy.
12 04.05.2011 / Marek Pokrývka

Svetlomety na osobných automobiloch plnia dôležitú funkciu nielen kvôli bezpečnosti, ale i z hľadiska dizajnu. Počas desaťročí vývoja sa z pôvodne prídavného príslušenstva stala pevná súčasť automobilového sveta.

Oblasť automobilového osvetlenia je dnes mimoriadne bohatá. Svetlá na vozidlách majú rôzne veľkosti, farby, intenzity aj využitie. Využívajú rôzne zdroje žiarenia i spôsob úpravy svetelných lúčov do požadovaného tvaru. Orientovať sa v nich často nie je ľahké, na výber je zo širokej škály možností, najmä pri prídavných úpravách.

Každý automobil je vybavený šiestimi základnými typmi osvetlenia. Svetlo z predných svetlometov sa delí na tlmené a diaľkové, môže mať bielu až žltú farbu. Zadné svetlá sú červené, delíme ich na pozičné, brzdové a hmlové. K nim sa pridávajú biele svetlá na cúvanie. Oranžové smerové svetlá sú vpredu, vzadu i na boku vozidla.

Osvetlenie je výrazným prvkom automobilu 12 fotografií v galérii Osvetlenie je výrazným prvkom automobilu

Mnohé moderné automobily sú vybavené i ďalšími skupinami svetiel. Najčastejšie sú to predné „hmlovky“ na podsvietenie hmly. Tie sú niekedy využívané i pri zatáčaní na lepšie presvetlenie zákruty. Niektoré automobily majú na túto úlohu samostatný svetlomet. Bežnou výbavou dnešných automobilov sú denné svetlá z diód. V Spojených štátoch sú povinné aj oranžové obrysové svetlá na rohoch karosérie.

Od lampáša po diódu

Osvetlenie na automobiloch nebolo vždy samozrejmosťou. Úplne prvé motorové osobné automobily ním neboli vybavené. Dôvod bol jednoduchý, autá boli také pomalé, že v prípade nočnej jazdy stačil na osvetlenie cesty obyčajný lampáš. Cez deň bolo osvetlenie zbytočné.

BANNER300

Prvé automobilové svetlá fungovali na olejovej alebo acetylénovej báze, mali však mnoho nevýhod. V roku 1898 sa objavili prvé elektrické svetlá a od roku 1908 sa stali štandardom. Rastúci počet automobilov priniesol nový problém, oslňovanie protiidúcich vozidiel. Od roku 1915 bola štandardom dvojica reflektorov pre tlmené a diaľkové svetlá.

Okrúhle svetlo so žiarovkou sa udržalo v automobiloch vyše šesťdesiat rokov, zdroj: Škoda 12 fotografií v galérii Okrúhle svetlo so žiarovkou sa udržalo v automobiloch vyše šesťdesiat rokov, zdroj: Škoda Okrúhle svetlo so žiarovkou sa udržalo v automobiloch vyše šesťdesiat rokov, zdroj: Škoda 12 fotografií v galérii Okrúhle svetlo so žiarovkou sa udržalo v automobiloch vyše šesťdesiat rokov, zdroj: Škoda Okrúhle svetlo so žiarovkou sa udržalo v automobiloch vyše šesťdesiat rokov, zdroj: Škoda

Vývoj v oblasti osvetlenia automobilov dlhé roky postupoval len veľmi pomaly. Jedinou zmenou bolo používanie skiel usmerňujúcich tok svetla namiesto pôvodných čírych skiel. Dôležitý bol rok 1963, keď sa začali vyrábať halogénové žiarovky s vyšším výkonom, prirodzenejšou farbou svetla a dlhšou životnosťou. V roku 1969 sa objavilo projektorové svetlo využívajúce šošovku.

História automobilového osvetlenia

1898 – Columbia Electric Car - prvé elektrické svetlá na aute
1908 – štandardizovanie elektrického osvetlenia
1915 – sériové zavedenie tlmených svetiel
1963 – začiatok výroby halogénových žiaroviek
1971 – Mercedes 350 SL – dvojvláknová žiarovka H4
1991 – BMW radu 7 – prvé xenónové reflektory
2001 – Mercedes CL – prvé bi-xenónové reflektory
2008 – Lexus LS600 – prvé diódové tlmené svetlá
2009 – Cadillac Escalade – prvé plne diódové svetlá

Ďalšia nová technológia sa do výroby dostala v roku 1991. Nemecká automobilka BMW predstavila vo svojej vlajkovej lodi radu 7 reflektor s xenónovou výbojkou namiesto halogénovej žiarovky. Výbojka nemá žeravé vlákno, svetlo vzniká výbojom medzi dvoma elektródami, vnútro vypĺňa vzácny plyn xenón. O desať rokov neskôr prišiel Mercedes-Benz s bi-xenónovým reflektorom, v ktorom výbojka vytvárala tlmené i diaľkové svetlo.

Najnovší zdrojom svetla sú diódy. V automobiloch sa objavujú už dlhší čas. Najprv len v interiéri či ako dodatočné osvetlenie, neskôr v zadných svetlách. V roku 2008 Lexus zložil tlmené svetlá modelu LS600 z diód, o rok neskôr prišiel Cadillac Escalade z prednými svetlometmi zloženými kompletne z LED diód.

Dôležitá je farba

V súčasnosti sú stále najrozšírenejším typom svetelného zdroja v automobiloch halogénové žiarovky. Nechýba medzi nimi dvojvláknová žiarovka H4, ktorú predstavila spoločnosť Philips už v roku 1966. Odvtedy prišli aj mnohé modernejšie typy, technológia však už narazila na svoje hranice a nemožno od nej čakať výrazné pokroky.

Halogénové svetlo je najdlhšie využívané i najrozšírenejšie, zdroj: Philips, Nissan 12 fotografií v galérii Halogénové svetlo je najdlhšie využívané i najrozšírenejšie, zdroj: Philips, Nissan Halogénové svetlo je najdlhšie využívané i najrozšírenejšie, zdroj: Philips, Nissan 12 fotografií v galérii Halogénové svetlo je najdlhšie využívané i najrozšírenejšie, zdroj: Philips, Nissan Halogénové svetlo je najdlhšie využívané i najrozšírenejšie, zdroj: Philips, Nissan

Medzi halogénovými žiarovkami nájdeme množstvo typov, ktoré ponúkajú rôznu farbu i intenzitu svetla. Za diódovými či xenónovými svetlometmi však zaostávajú. Najväčšou prednosťou halogénových žiaroviek tak zostáva najmä výborná dostupnosť, ľahká výmena a nízka cena.

Životnosť je rozdielna

Halogénové žiarovky majú spomedzi dnešných svietidiel najkratšiu životnosť. Výmena je však väčšinou lacná i jednoduchá, často sa dá zvládnuť aj svojpomocne. Xenónové výbojky vydržia výrazne viac a koniec svojej životnosti oznamujú vopred zmenou farby svetla. Výmenu xenónových svetiel je lepšie nechať na odborný personál. Rovnako je to i v prípade diód, tie však majú mimoriadne dlhú životnosť a potreba ich výmeny je skôr výnimkou.

Xenónové reflektory sú v sériovom vybavení drahších automobilov. Na svedomí to má pomerne vysoká cena výbojok i riadiacej jednotky, ale tiež nutnosť automatického nastavenia podľa zaťaženia a vysokotlakových ostrekovačov svetiel. Efekt oslnenia je totiž pri xenónovom svetle omnoho vyšší pri špinavých či zle nastavených svetlách.

Spočiatku mali xenónové svetlomety nevýhodu v pomalšom štartovaní, na dosiahnutie plnej svietivosti potrebovali až pätnásť sekúnd a konečnú farbu svetla získali až po pol minúte. Z tohto dôvodu boli dlho používané len ako tlmené svetlá. Na využitie v diaľkových svetlách, (slúžiacich i ako výstražné zariadenie) boli jednoducho príliš pomalé. Riešenie prišlo s clonou, ktorá upravuje tok svetla podľa potreby, pričom výbojka pracuje neustále.

Výbojky s xenónom môžu byť využité v stretávacích i diaľkových svetlách, zdroj: Dreamstime, Mercedes 12 fotografií v galérii Výbojky s xenónom môžu byť využité v stretávacích i diaľkových svetlách, zdroj: Dreamstime, Mercedes Výbojky s xenónom môžu byť využité v stretávacích i diaľkových svetlách, zdroj: Dreamstime, Mercedes 12 fotografií v galérii Výbojky s xenónom môžu byť využité v stretávacích i diaľkových svetlách, zdroj: Dreamstime, Mercedes Výbojky s xenónom môžu byť využité v stretávacích i diaľkových svetlách, zdroj: Dreamstime, Mercedes

Neduhy xenónových reflektorov sa teda podarilo viac-menej potlačiť. Jediným zostávajúcim negatívom je vysoká cena a veľká náchylnosť na poškodenie. Výhodou je vysoký svetelný výkon, ktorý dosahuje asi dvojnásobok halogénovej žiarovky. Pochváliť sa tiež môže až štvornásobnou životnosťou oproti halogénu a príjemnou farbou svetla, ktorá i dnes pôsobí moderne a príťažlivo.

Inteligentné svetlá

Výrobcovia okrem nových zdrojov svetla prinášajú inovácie aj v iných oblastiach. Novinkou posledných rokov je napríklad automatické natáčanie svetlometov v zákrutách podľa pohybu volantu. Výborným pomocníkom sú tiež inteligentné diaľkové svetlá, ktoré sa automaticky stlmia, ak pomocou kamery zaregistrujú protiidúce vozidlo. Podobné technológie výrazne zvyšujú bezpečnosť aj komfort pri nočnej jazde. V súčasnosti sú tieto systémy väčšinou dostupné za príplatok k autám vyšších tried. V praxi sa však osvedčili a už čoskoro sa začnú stávať štandardnou súčasťou bežných automobilov.

Do hry vstupuje denné svietenie

Najnovším typom osvetlenia sú diódy. Úlohu predných svetlometov prevzali diódy len nedávno. Ich svetlo je bližšie k dennému svetlu než pri xenónových výbojkách. Vďaka tomu netrpí efektom oslepovania, ktorý je pri xenónových svetlometoch výrazný. Diódy majú navyše podstatne nižšiu spotrebu energie. Výhodou sú i dizajnové možnosti takýchto svetlometov. Výborne to predviedlo Audi na novej generácii limuzíny A8, kde sú plne diódové svetlá dostupné za príplatok.

Výkonné moduly potrebné v predných svetlometoch sú však drahé. Podobne ako pri xenónových svetlometoch je tak najväčšou nevýhodou cena, brániaca väčšiemu rozšíreniu diódových predných svetlometov. Príplatok za takéto svetlá sa v súčasnosti pohybuje medzi tromi a štyrmi tisíckami eur. Cena sa však pravdepodobne časom dostane i v prípade vysokovýkonných diód na prijateľnú úroveň.

Diódy sa z doplnkových svetiel prepracovali na plnohodnotný svetelný zdroj, Zdroj: Wikipedia, Audi 12 fotografií v galérii Diódy sa z doplnkových svetiel prepracovali na plnohodnotný svetelný zdroj, Zdroj: Wikipedia, Audi Diódy sa z doplnkových svetiel prepracovali na plnohodnotný svetelný zdroj, Zdroj: Wikipedia, Audi 12 fotografií v galérii Diódy sa z doplnkových svetiel prepracovali na plnohodnotný svetelný zdroj, Zdroj: Wikipedia, Audi Diódy sa z doplnkových svetiel prepracovali na plnohodnotný svetelný zdroj, Zdroj: Wikipedia, Audi

Bežné diódy sú podstatne lacnejšie a dostávajú sa aj do automobilov mimo prémiového. Najmä v podobe denných svetiel, ktoré sú od tohto roku povinnosťou na všetkých nových autách v EÚ. Ich cieľom je zlepšiť viditeľnosť auta počas dňa. Spotrebu energie však zvyšujú tieto svetlá len nepatrne.

Za kvalitné osvetlenie sa platí

Diódové i xenónové svetlá prekonávajú najrozšírenejšie halogénové svetlomety vo viacerých oblastiach. Farba svetla, kvalita osvetlenia i dizajn sú ich veľkou devízou. Diódy sa okrem toho môžu chváliť veľmi nízkou spotrebou energie. Tú však vyvažuje vysoká kúpna cena, ktorá prekonáva i drahé xenónové svetlomety.


Najnovšie články
Polícia ako paparazzi: Nazrie vám až do kabíny

Ropa prvýkrát po siedmich mesiacoch prekonala 50-dolárovú hranicu, napokon ju neudržala. Zatiaľ nie je jasné, či ju prekoná aj trvalejšie. V každom prípade...

Benzín a nafta: Čaká nás drahšie tankovanie

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na pondelok 30. mája 2016. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes

Stačí trošku nepozornosti, pohotová kamera a hneď je človek hviezdou internetu, či už chce, alebo nechce. Presne tak, ako vodiči v nasledujúcich príbehoch.

Babráci za volantom opäť brázdia cesty

Japonec disponuje po modernizácii odlišným predným nárazníkom či svetlometmi, po technickej stránke ide v stopách svojho príbuzného.

Subaru BRZ prešlo malou plastikou

Hovorca VW označil tieto informácie za špekulácie, ku ktorým sa koncern odmieta vyjadriť. Podľa jeho slov sa však elektromobilita stala jednou z priorít.

VW zvažuje výstavbu továrne na batérie

V máji absolvovalo odhalenie BMW 750d, štúdia Aston Martin Vanquish Zagato i Renault Grand Scénic.

Nové SUV Peugeot a koncepty Volvo
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×